Kans op verbranden videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat gebeurt er als ik mijn agp te ver overklok? Sloop ik mijn TNT2 (nu op 83 Mhz) of zit er een beveiliging op, zodat mijn pc gewoon niet wil booten? Iemand met (goede of slechte) ervaringen?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-02 16:26
Te hoge kloksnelheid zorgt NIET voor meer stroomverbruik of hogere voltages. In het ergste geval crasht je bak gewoon, maar voor zover ik weet zonder permanente schade.

Hooguit aan de processor als je het voltage veel te hoog zet.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Hoe overklok je je AGP bus dan?

• Mini-me
  • Niet online
Zo gauw je je fsb verhoogt gaan je pci en agp ook omhoog.
Bij 66Mhz fsb loopt je pci op 1/2 (33 dus), vanaf 100Mhz loopt je pci op 1/3 (33 dus), vanaf 133Mhz loopt je pci op 1/4 (33 dus)(dit kun je met de hand instellen als je een abit mobo hebt, heb je een asus dan gebeurt dit automatisch..hoe het bij andere merken zit, weet ik niet).
Voor je agp heb je 2 mogelijkheden: onder 100Mhz heb je hem op 1/1 staan (draait dan 66 of hoger) en bij 100 of hoger heb je hem op 2/3 (draait dan 66 of hoger).
Heb je een mobo met VIA chipset, dan kun je vanaf 133 ook nog 1/2 kiezen (goh...weer op 66).
Zoals je ziet staat pci dus standaard op 33 en agp standaard op 66 maar door overklokken gaan ze omhoog.

Verwijderd

Reken maar dat je spullen permanent daar de klote kunt helpen door overclocken. Ik had een Asus v6600 op 140/183 gezet (default=120/166), liep 2 weken lang perfect, en toen weigerde hij ineens alle dienst. Nu is dat natuurlijk iets anders als de AGP bus aanpassen, maar dat wil niet zeggen dat het "veilig" is.

Gelukkig stelden ze geen lastige vragen in de winkel en kreeg ik een nieuwe mee, maar ik heb m'n lesje wel geleerd.

• Mini-me
  • Niet online
Je hebt je gpu dus overgeklokt... ik neem aan dat je op die manier makkelijker je kaart kunt slopen dan als je je agp omhoog schroeft.. betekent dat dat je geen schade aan je beeldprocessor kunt oplopen bij een te hoge agpfrequentie?
Pagina: 1