Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Geluid aan een kant?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Als een tijdje heb ik aan de voorkant van mijn pc mijn stereo aangesloten (met een jack -> tulp adapter) en aan de achterkant mijn pc-speakertjes (2.1). Laatst kwam ik er ineens achter dat ik bij mijn 2.1 speakertjes alleen links geluid hoorde, en bij mijn stereo juist alleen rechts! (en links een soort gekraak..). Ik heb geen idee hoe dit gekomen is en heb drivers opnieuw geinstalleerd en zelfs mijn hele computer. Ik hoop dat jullie misschien wat weten?

Bedankt,

Mark Klaver

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

wat voor een geluidskaart heb je in je pc hangen? (en heeft die geen tool waarmee je een geluidje op 1 enkele speaker af kan spelen?

meestal wel namelijk en dan kun je overige software uitsluiten.

-_-

Verwijderd

EDIT:
oh sorry, helemaal verkeerd gelezen.

Is het niet zo dat je front aansluiting eigenlijk voor een koptelefoon is en daarom een deel van je achter-aansluiting uitschakelt? Mij mij is dat iig zo. Ik zou zo'n splittertje aanschaffen.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 13:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 13:57:
EDIT:
oh sorry, helemaal verkeerd gelezen.

Is het niet zo dat je front aansluiting eigenlijk voor een koptelefoon is en daarom een deel van je achter-aansluiting uitschakelt? Mij mij is dat iig zo. Ik zou zo'n splittertje aanschaffen.
Neeh ik heb nooit ergens last van gehad en kon voor en achter tegelijk geluid horen, ook heb ik het al geprobeerd alleen achter/alleen voor..maar dat heeft niet geholpen.

Bedankt voor je snelle reactie trouwens! :)

Mark

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 13:57:
wat voor een geluidskaart heb je in je pc hangen? (en heeft die geen tool waarmee je een geluidje op 1 enkele speaker af kan spelen?

meestal wel namelijk en dan kun je overige software uitsluiten.
De geluidskaart zit ingebouwd in het moederbord.

Mark

• M2M

M2M

medicijnman

oké, welk moederbord heb je dan?

-_-

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Misschien ff iets heel simpels, probeer 's de stekkers er een keer of 10 uit de halen en weer in te doen.

Als het dan beter wordt is het slecht contact en zal het ws weer snel terugkomen, wat dan nog wel 's helpt is contactspray in de aanluitingen spuiten mits je dat hebt natuurlijk.

Verder is het niet nodig om te groeten, dat doet iedereen standaard al op dit forum.

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 15:15:
Misschien ff iets heel simpels, probeer 's de stekkers er een keer of 10 uit de halen en weer in te doen.

Als het dan beter wordt is het slecht contact en zal het ws weer snel terugkomen, wat dan nog wel 's helpt is contactspray in de aanluitingen spuiten mits je dat hebt natuurlijk.

Verder is het niet nodig om te groeten, dat doet iedereen standaard al op dit forum.
Ik heb het geprobeerd..maar geen succes. Trouwens ook wel raar dat dat dan aan beide kanten precies tegelijk gebeurd :?

Bedankt voor je bericht trouwens!

• M2M

M2M

medicijnman

Als je hardwarematige dingen (zoals draadbreuk en losse stekkertjes, beide te checken door de rear speakers op de front aansluiting aan te sluiten), of te proberen zowel de front als de rear speakers op de aansluitingen aan de achterkant aan te sluiten, al uitgesloten (geprobeerd) hebt, dan zou je nog even naar de software kunnen kijken. Soms wordt inderdaad de achterkantaansluitingen gemute zodra je iets in de voorkant van de pc steekt (headphone detection) en heb je al gecheckt of in windows je output wel staat op 4.0.

Maar wat voor een opstelling had je dan? Je pc boxen aan de voorkant, en je stereoset ook aan de voorkant?, of is het de bedoeling dat je stereoset geluid geeft aan de voorkant, en je je pc boxen aan de achterkant plaatst zodat je een surround geluid krijgt?

Als laatste zou je nog kunnen proberen om drivers te downloaden van de realtek website. Je hebt deze chipset: Realtek ALC880 , die je hier vandaan kunt halen.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 16:56:
Als je hardwarematige dingen (zoals draadbreuk en losse stekkertjes, beide te checken door de rear speakers op de front aansluiting aan te sluiten), of te proberen zowel de front als de rear speakers op de aansluitingen aan de achterkant aan te sluiten, al uitgesloten (geprobeerd) hebt, dan zou je nog even naar de software kunnen kijken. Soms wordt inderdaad de achterkantaansluitingen gemute zodra je iets in de voorkant van de pc steekt (headphone detection) en heb je al gecheckt of in windows je output wel staat op 4.0.

Maar wat voor een opstelling had je dan? Je pc boxen aan de voorkant, en je stereoset ook aan de voorkant?, of is het de bedoeling dat je stereoset geluid geeft aan de voorkant, en je je pc boxen aan de achterkant plaatst zodat je een surround geluid krijgt?

Als laatste zou je nog kunnen proberen om drivers te downloaden van de realtek website. Je hebt deze chipset: Realtek ALC880 , die je hier vandaan kunt halen.
Sorry als ik onduidelijk was, maar ik heb een 2.1 speakersetje gewoon op/onder mijn bureau staan, en ik gebruik de pc ook als HTPC (heb ook een beamer), dus als ik film kijk, zet ik mijn stereo aan en komt het geluid daardoor.

• M2M

M2M

medicijnman

oké, nu snap ik het :)

Anders sluit zowel de stereoset en de pc-speaker set op de achterkant van je pc aan. (de pc-speaker op front-out en de stereoset op rear-out). Daar zijn die aansluitingen ook voor bedoeld. (de frontuitgang geeft soms wel eens een vervormd signaal doordat het bedoeld is voor een koptelefoon). Het enige waar je nog voor moet zorgen is een gemirrord signaal tijdens het film kijken (wat uitstekend te doen is met AC3filter icm media player classic of vergelijkbaar afspeelprogramma).
Anders is het een kwestie van een 3.5 mm plug splitter.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:05:
oké, nu snap ik het :)

Anders sluit zowel de stereoset en de pc-speaker set op de achterkant van je pc aan. (de pc-speaker op front-out en de stereoset op rear-out). Daar zijn die aansluitingen ook voor bedoeld. (de frontuitgang geeft soms wel eens een vervormd signaal doordat het bedoeld is voor een koptelefoon). Het enige waar je nog voor moet zorgen is een gemirrord signaal tijdens het film kijken (wat uitstekend te doen is met AC3filter icm media player classic of vergelijkbaar afspeelprogramma).
Anders is het een kwestie van een 3.5 mm plug splitter.
Bedankt voor je hulp :)

Ik heb nu ook geprobeerd om de stereo op de achterkant aan te sluiten (inplaats van de pc speakers), en heb nu gemerkt dat bij de achterkant het probleem is dat je links al het geluid hoort (dus ook van rechts) en recht heel zacht ook beiden kanten hoort :?

• M2M

M2M

medicijnman

hmmm dan nog een vraag, welke windows versie draai je?

misschien dat het balans-schuifje ver naar links staat?

-_-

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:36:
hmmm dan nog een vraag, welke windows versie draai je?

misschien dat het balans-schuifje ver naar links staat?
Ik draai Windows 7, maar het geluid deed het eerst perfect.. Het balans schuifje staat jammer genoeg precies in het midden :| Maar het vreemde is ook: Als ik (bij mijn computerspeakers) het schuifje helemaal naar rechts doe, hoor je het rechtergeluid..maar dan op de linker speaker, het linkse geluid hoor je ook alleen op de linkse :?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 17:54 ]

• M2M

M2M

medicijnman

in dat geval is mijn trukendoos op. Ik heb nu echt geen flauw idee meer waar het aan kan liggen. Misschien dat je de boxen zelf nog even kunt testen (boxen / stereoset ompluggen)...

-_-

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:11:
in dat geval is mijn trukendoos op. Ik heb nu echt geen flauw idee meer waar het aan kan liggen. Misschien dat je de boxen zelf nog even kunt testen (boxen / stereoset ompluggen)...
Dat heb ik ook al geprobeerd..zelf weet ik het ook niet meer :'(
In ieder geval bedankt voor je hulp en je snelle reacties! :)

Verwijderd

Ik heb dus exact hetzelfde probleem! Nou ja, in grote lijnen dan. Heb een Xfi Xtreme Music op een Z5500 5.1 set en om de zoveel minuten verschuift het geluid ook naar de verkeerde speakers (in mijn geval van de voorste naar de achterste speakers). Heb ook Windows 7 en had in Vista nergens last van. In mijn geval is het waarschijnlijk gewoon de schuld van de baggerdrivers van creative.

Bij mij helpt het af en toe om de applicatie die je geopend hebt te sluiten en opnieuw op te starten. Dit is natuurlijk verre van ideaal en is ook slechts een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wat dingetjes geprobeerd, en ben erachter gekomen dat alle andere "gaatjes" wel werken (met een andere kleur voor de zij of center speakers enzo). Alleen de groene voor/achter niet!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:51
En ook hier hetzelfde probleem met Creative. Mijn speaker rechtsvoor doet niets op stereo. Als ik ze achterop de subwoofer omwissel doet de andere kant het niet meer.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Pagina: 1