Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Worm op de iPhone

Pagina: 1
Acties:

• vgroenewold
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 03-10-2015
Het gaat niet om een worm, daar zijn bepaalde eigenschappen van de worm voor vereist en dat is hier niet aan de orde.

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Oke, en wat moeten we hiermee? Heb je toevallig te vroeg op submit geklikt ? :)

Is het al bijna vrijdag?

• BarthezZ
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

Ik draag een minirokje

anti voetbal en slechte djs!

Tevens een fout in dat artikel: nieuws: Eerste kwaadaardige ssh-worm voor iPhone duikt op
quote:
De hack kan zich voordoen bij gejailbreakte iPhones waarop een ssh-client is geďnstalleerd waarvan het standaardwachtwoord niet is veranderd. Apple gebruikt voor de root-toegang van alle iPhones hetzelfde password, maar dat kan met een eenvoudige actie worden aangepast. Ssh-clients voor de iPhone hebben in installatieaanwijzingen veelal staan dat het veiliger is om het standaardwachtwoord aan te passen.
Het gaat om een ssh-SERVER. Een client kan naar buiten ssh'en.
Alsin: Mijn windows desktop heeft een ssh client, maar no way dat ik met ssh en het goede password erop in kan loggen

• vgroenewold
quote:
DennusB schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 12:50:
Oke, en wat moeten we hiermee? Heb je toevallig te vroeg op submit geklikt ? :)
Nee, het artikel geeft toch aan dat het een worm is? Dat is het dus niet, een worm heeft hele andere eigenschappen: Wikipedia: Computerworm

vgroenewold wijzigde deze reactie 13-11-2009 12:58 (11%)

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
"ssh-hack", lol, dr valt toch helemaal niets te hacken of wel soms? Ok, je zou kunnen beargumenteren dat zonder toestemming verbinden met SSH (ja, hoofdletters ja!) al "hacken" is, maar er is geen enkele beveiliging te omzeilen? Net zoals ik het ook geen SSH-lek vind.

Osiris wijzigde deze reactie 13-11-2009 13:00 (8%)

• arnoudwokke
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22:41

arnoudwokke

Redacteur
@vgroenewold De defining eigenschap worm is volgens mij - correct me if I'm wrong - dat hij zichzelf kan 'voortplanten'. En dat kan deze, net als de Rickrollworm.

@BarthezZ You're right. Ik heb 'client' veranderd in 'applicatie', want dat is het in feite.

@Osiris Jawel, je verschaft jezelf zonder toestemming toegang tot de persoonlijke data van iemand anders. Als de deur van een huis openstaat, is het weghalen van spullen uit dat huis ook inbreken. Nee, het is geen bijster ingewikkelde manier van hacken, maar je hebt er toch nog altijd enige kennis van nodig (ip-scans doen enz) om dit voor elkaar te krijgen. Imho is het daarom hacken te noemen.

@all: dank voor de feedback :)

• BreezahBoy
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 28-10-2010
quote:
arnoudwokke schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 13:23:
@vgroenewold De defining eigenschap worm is volgens mij - correct me if I'm wrong - dat hij zichzelf kan 'voortplanten'. En dat kan deze, net als de Rickrollworm.
bron?

zelfs in de gelinkt bron die wokke in zn artikel aanhaalt staat dat de "worm" zich niet installeert op de iphone, hoe kan het dan nog een worm zijn? hoe kan een worm zich voortplanten als per definitie van wokke als de worm zich niet installeert op de iphone?
quote:
Intego VirusBarrier X5 detects and eradicates this program on Macs, and identifies it as iPhone/Privacy.A. While it is not possible to protect the iPhone from this hacker tool - it does not install anything on an iPhone - VirusBarrier X5 can ensure that Macs, especially in businesses, are protected from this hacker tool being installed.

BreezahBoy wijzigde deze reactie 13-11-2009 13:42 (55%)
Reden: discrepantie bron wokke en tekst wokke toegevoegd

• vgroenewold
@Breezahboy; laten we het niet op de persoon spelen, volgens mij is het ook gewoon Arnoud en niet Wokke.

@Arnoud: ;) Het volgende staat in de bron "It scans the network accessible to it, and when it finds a jailbroken iPhone, breaks into it, then steals data and records it." Dat is niet de definitie van een worm, men noemt het wel zo, maar er is van installatie op de telefoon en verspreiding geen sprake voor zover ik het kan zien. Zoals het er staat is het simpelweg een scan-tool, op een computer binnen een netwerk.

vgroenewold wijzigde deze reactie 13-11-2009 16:16 (9%)

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Inmiddels wat duidelijkheid gekregen en het tooltje dat Intego heeft ontdekt is inderdaad geen worm die zich op de iPhone nestelt, maar een desktoptooltje.
Dank dat jullie me hierop wezen :)

• vgroenewold
Thanks. Kan je dan overigens ook niet beter de titel aanpassen ipv alleen een update?

• BreezahBoy
[quote]vgroenewold schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 16:14:
@Breezahboy; laten we het niet op de persoon spelen, volgens mij is het ook gewoon Arnoud en niet Wokke.

ik heb een beetje een hekel aan arnoud gekregen. zijn stukjes zijn -of- obligate nieuwe telefoon spec artikelen (je kent ze wel, zoveel ram, zoveel rom, zoveel resolutie en een of andere prototype naampje als 'laila', gewoon standaard persbericht vertaalstukjes), of het zijn sensationele stukken. bij stukken die wat meer technische diepgang vereisen zoals deze 'iphone worm' canard zit arnoud er bovendien vaak naast. en dan krijgt ie terecht de wind van voren.

zoals ie nu ook weer de titel niet verandert en het worm plaatje laat staan, alles om iphone in een kwaad daglicht te stellen lijkt het wel. een lullig arrogant update-je is niet genoeg om zon blunder goed te maken imho.

• vgroenewold
Je kan moeilijk een hekel aan iemand hebben als je de persoon niet eens kent. Irritatie ok, dat heb ik vooralsnog niet zo sterk. Ik begrijp je punt op zich wel, maar het is iets wat ik meer in het algemeen bij Tweakers wat vaker zie het afgelopen jaar. In dit geval vind ik het vreemd dat het overduidelijk een foutieve aanname was, maar de titel blijft staan. Tsja, dat levert niet meteen veel vertrouwen op en dat voel ik helaas steeds vaker, ik wijk vaak al uit naar andere bronnen. Hopelijk verbetert dit toch enigzins, en dan met name de acties op fouten.

vgroenewold wijzigde deze reactie 13-11-2009 17:03 (3%)

• BarthezZ
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

Ik draag een minirokje

anti voetbal en slechte djs!

quote:
arnoudwokke schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 13:23:

@BarthezZ You're right. Ik heb 'client' veranderd in 'applicatie', want dat is het in feite.
Applicatie is alsnog te breed. Je installeert een ssh server zodat een ssh client verbinding kan maken ermee. Een ssh-applicatie kan nog altijd een client zijn. (uit vorige voorbeeld: ja mijn desktop heeft een ssh applicatie)

• Boris Jeltsin
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
Dus de auteur is het erover eens dat het hier niet om een worm gaat, maar de titel blijft ongewijzigd? Óke.. :|

• Osiris
  • Niet online
Dat zou teveel toegeven dat ie fout zat zijn :+

• simon
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 07:26
Ik vind 't nu wel een heel onduidelijk artikel worden, wat is nu wat?

|>

• addictive
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 20-06 17:13
quote:
BreezahBoy schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 16:36:
[quote]vgroenewold schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 16:14:

ik heb een beetje een hekel aan arnoud gekregen. zijn stukjes zijn -of- obligate nieuwe telefoon spec artikelen (je kent ze wel, zoveel ram, zoveel rom, zoveel resolutie en een of andere prototype naampje als 'laila', gewoon standaard persbericht vertaalstukjes), of het zijn sensationele stukken. bij stukken die wat meer technische diepgang vereisen zoals deze 'iphone worm' canard zit arnoud er bovendien vaak naast. en dan krijgt ie terecht de wind van voren.

zoals ie nu ook weer de titel niet verandert en het worm plaatje laat staan, alles om iphone in een kwaad daglicht te stellen lijkt het wel. een lullig arrogant update-je is niet genoeg om zon blunder goed te maken imho.
Dat krijg je wanneer er VNU redacteurtjes nieuws gaan posten, ipv tweakers (mensen met de technische know-how). Helaas.

Mick Benjamins || SoundCloud || Spotify

• vgroenewold
Jongens, met op de man spelen kom je natuurlijk nergens, daar gaat het ook totaal niet om en is zeker ook niet de reden waarom ik dit topic opende. Ik ben gewoon voor correcte artikelen, ain't we all? En dan zie ik graag dat een fout, daar is dit forum voor, wordt hersteld. In dit geval is mijn enige kritiek niet persoonlijk, maar simpelweg de afhandeling van de fout... waarom staat de titel er nog foutief weergegeven?

• Osiris
  • Niet online
quote:
vgroenewold schreef op zondag 15 november 2009 @ 00:16:
Jongens, met op de man spelen kom je natuurlijk nergens, daar gaat het ook totaal niet om en is zeker ook niet de reden waarom ik dit topic opende. Ik ben gewoon voor correcte artikelen, ain't we all? En dan zie ik graag dat een fout, daar is dit forum voor, wordt hersteld. In dit geval is mijn enige kritiek niet persoonlijk, maar simpelweg de afhandeling van de fout... waarom staat de titel er nog foutief weergegeven?
Ik bedoel niet specifiek dit specifieke geval, maar soms móet je wel op de man spelen om kwaliteit te waarborgen. Dan bedoel ik niet flamen, afkatten of wat dan ook, maar je kunt wel zeggen dat je simpelweg een fout aan wil wijzen (niet op de man spelen), terwijl in sommige gevallen er toch echt duidelijk een persoon continu fout zit en je dus op de persoon zal moeten spelen om de kwaliteit te kunnen waarborgen.

• Dirk
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 08:25

Dirk

Coördinator Frontpagemoderatie
Nee, in zo'n geval ga je met de persoon persoonlijk in discussie en wijs je hem, met bewijzen onderbouwd, erop dat hij fouten maakt die onvoldoende worden hersteld. Accepteert hij dat niet of negeert hij jou dan zoek je het hoger op en zoek je contact met de eind- of hoofdredactie om van daaruit een verandering af te dwingen. Lukt ook dat niet, dan heb je met een onbetrouwbare club te maken en kun je beter een andere nieuwssite opzoeken. (Of je zit zelf fout, maar ook in dat geval is hier blijven en je blijven ergeren behoorlijk zinloos.)

In geen geval is het nodig om met persoonlijk flames iemand aan te vallen, dat helpt je zeker niets verder. Een discussie moet op basis van feiten gevoerd worden, niet met loze beschuldigingen en verdachtmakingen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• vgroenewold
Precies, hoewel men, als het goed is, allemaal dit forum al leest...

• Osiris
  • Niet online
quote:
DirkW schreef op zondag 15 november 2009 @ 03:14:
In geen geval is het nodig om met persoonlijk flames iemand aan te vallen, dat helpt je zeker niets verder. Een discussie moet op basis van feiten gevoerd worden, niet met loze beschuldigingen en verdachtmakingen.
Zeker mee eens, maarja, soms als je gewoon een punt maakt richting de persoon zelf, dan wordt het al "op de man spelen" genoemd.

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:46

Floppus

Adviseur

OL you need!

quote:
BreezahBoy schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 16:36:

Oh god nee, iets negatiefs over Apple en we zijn Apple bashers, en morgen zijn we weer Microsoft bashers als er een lek in Windows zit. Het is wonderlijk hoe fanboys 'hun' bedrijf vereren als ware het een godsdienst. Vermoeiend is het wel iig. (of vervang voor nVidia/ATI - Canon/Nikon - browsers, etc.).
quote:
addictive schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 17:24:
[...]
Dat krijg je wanneer er VNU redacteurtjes nieuws gaan posten, ipv tweakers (mensen met de technische know-how). Helaas.
Plus de algehele sfeer in de reacties nu - dus niet alleen deze quotes.

Mensen, mensen, goed fatsoen is ver te zoeken... Als je het niet eens bent met een manier van posten of hoe er met fouten omgegaan wordt, dan is er op Tweakers.net altijd plaats geweest voor opbouwende kritiek. Dit is gewoon bashen. Arnoud is sinds de laatste reactie in dit topic niet meer online geweest. Iemand ziet iets over het hoofd en is daarna helaas niet beschikbaar - shit happens. Tweakers.net gaat niet alleen over tech, maar is ook altijd over respect, feedback en onderbouwing gegaan. Iemand die maar wat roept als "VNU redacteurtjes" is de naam Tweaker imho niet waardig. Of zullen we teruggaan naar het tijdperk van hobbysite, en een algehele fanboy oorlog starten met de schrijfwijze uit die tijd?
quote:
Osiris schreef op zondag 15 november 2009 @ 02:01:
[...]

... maar soms móet je wel op de man spelen om kwaliteit te waarborgen.
Want je standpunten zijn beter onderbouwd als je op de man speelt? Concreet aangeven wat je niet bevalt aan iemands bijdragen is niet hetzelfde als op de man spelen. Het is natuurlijk onzin om het te gaan hebben over "de schrijfstijl van *iemand* in de redactie vind ik minder omdat zus en zo"

---
Geef nou eens concreet een aantal voorbeelden van artikelen met een uitleg waar het misgaat (met achterwege laten van de fakkels en hooivorken-hooligan-insteek zoals nu is gedaan).

Floppus wijzigde deze reactie 15-11-2009 11:48 (25%)

Eenvoudig een betere customer experience door betere communicatie over elk medium, zonder je systemen aan te passen.
PlanetPress Connect

• vgroenewold
@floppus: Helemaal mee eens, maar als je even de "op de man spelende" mensch hier buiten beschouwing laat, staat er heel duidelijk wat er mis is gegaan met dit artikel en op welke wijze dit is verbeterd. En dat punt (de titel en diens verhaal) lijkt mij zeer valide, het is feitelijk onjuist, maar het staat er nog steeds. Dat Breezahboy het bedrijf vereert blijkt niet uit zijn opmerking, hoewel onnodig negatief, het punt wat hij maakt is valide, het is een fout (blunder wellicht) en daar is een kleine update niet voldoende voor. Mij ging het hier om goede berichtgeving, daar is dit forum voor en ik zie graag Tweakers als een site waar zaken kloppen. Van admins en redacteurs verwacht ik overigens ook daar een antwoord op en niet een reactie op reacties die zowiezo niet interessant zijn.

vgroenewold wijzigde deze reactie 15-11-2009 12:19 (43%)

• Floppus

Floppus

Adviseur

OL you need!

quote:
vgroenewold schreef op zondag 15 november 2009 @ 12:13:
@floppus: Helemaal mee eens, maar als je even de "op de man spelende" mensch hier buiten beschouwing laat, staat er heel duidelijk wat er mis is gegaan met dit artikel en op welke wijze dit is verbeterd. En dat punt (de titel en diens verhaal) lijkt mij zeer valide, het is feitelijk onjuist, maar het staat er nog steeds. Dat Breezahboy het bedrijf vereert blijkt niet uit zijn opmerking, hoewel onnodig negatief, het punt wat hij maakt is valide, het is een fout (blunder wellicht) en daar is een kleine update niet voldoende voor. Mij ging het hier om goede berichtgeving, daar is dit forum voor en ik zie graag Tweakers als een site waar zaken kloppen. Van admins en redacteurs verwacht ik overigens ook daar een antwoord op en niet een reactie op reacties die zowiezo niet interessant zijn.
Een antwoord kan ik je daar niet op geven, aangezien ik geen redacteur ben :) Wat ik wel graag doe is aangeven dat feedback erg welkom is, en het best werkt als er concrete voorbeelden gegeven worden. Dat dat hier aangegeven is klopt, en helaas is Arnoud afwezig nu (evenals veel andere redactie). Ik verwees naar de claim dat mensen Arnoud afbranden vanwege meer dan dit artikel zonder daar concreet voorbeelden van te geven - wat dan overblijft is een bashrun met als enige concrete onderbouwing dit nieuwsartikel :)

Feedback kan ik alleen maar toejuichen, en ik snap dat de onderliggende gedachte is de zaken te verbeteren. Het gaat me er niet om dát er feedback is (hoe meer hoe beter!), maar om de manier waarop die hier gegeven wordt. Het lokt juist uit dat er gereageerd wordt op de vorm, waardoor de inhoud op de achtergrond komt, en dat is gewoon jammer.

De FP admins houden zich enkel bezig met user-content op de FrontPage. :)

Floppus wijzigde deze reactie 15-11-2009 12:35 (12%)

Eenvoudig een betere customer experience door betere communicatie over elk medium, zonder je systemen aan te passen.
PlanetPress Connect

• vgroenewold
Ok, maar het lijkt mij ook onnodig om artikelen te gaan zoeken om iets te bewijzen, mensen die puur op de man spelen moet je gewoon geen aandacht schenken, klaar. Hier gaat het inderdaad om dit artikel, niets meer of minder en ik heb meer dan genoeg geduld om te zien wat Arnoud hiervan vindt en vooral ook hoe dit in het vervolg wordt aangepakt, ik begrijp de update procedure gewoon niet zo, zeker niet als er fouten zijn opgetreden, dan is het enige juiste een aanpassing van het gehele artikel.

• BreezahBoy
ik heb inmiddels een blog gewijd aan de zaak "kwaardaardige worm op de iphone", zie hier: tweakerswatch: kwaadaardige worm op tweakers.net

• Floppus

Floppus

Adviseur

OL you need!

quote:
BreezahBoy schreef op zondag 15 november 2009 @ 12:42:
ik heb inmiddels een blog gewijd aan de zaak "kwaardaardige worm op de iphone", zie hier: tweakerswatch: kwaadaardige worm op tweakers.net
En daarmee wil je bereiken dat?...
Of is dit gewoon een ordinaire plug van je blog, wat onder spam verstaan moet worden? :+

Oh, ik heb trouwens je relaas hierover in de reactie onder het nieuws eruitgehaald; in reacties kan je prima aangeven dat het volgens jou anders is, maar het aankaarten van redactiezaken hoort gewoon hier. Je kan het op nog wel honderd plekken gaan spammen (wie zoekt er nou sensatie) maar dat maakt het niet anders dat Arnoud nog steeds niet online is geweest sinds zijn laatste post in dit topic.

Floppus wijzigde deze reactie 15-11-2009 13:00 (28%)

PlanetPress Connect

• BreezahBoy
quote:
Floppus schreef op zondag 15 november 2009 @ 12:49:
[...]

En daarmee wil je bereiken dat?...
Of is dit gewoon een ordinaire plug van je blog, wat onder spam verstaan moet worden? :+

Oh, ik heb trouwens je relaas hierover in de reactie onder het nieuws eruitgehaald; in reacties kan je prima aangeven dat het volgens jou anders is, maar het aankaarten van redactiezaken hoort gewoon hier. Je kan het op nog wel honderd plekken gaan spammen (wie zoekt er nou sensatie) maar dat maakt het niet anders dat Arnoud nog steeds niet online is geweest sinds zijn laatste post in dit topic.
okay, dan kan de post ook weer terug naar +2, stuur je de heren moderators op moddereters ook even aan? :+

• vgroenewold
Laten we de boel even rusten tot aanstaande week, dan is iedereen er weer en wellicht horen we dan wat meer.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 28-06 15:12

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Ok, even samenvattend: het gaat om één artikel waar we blijkbaar een steekje hebben laten vallen voor wat betreft de inhoud en de afhandeling met de feedback daarop? Bij deze: we beloven beterschap. Ik zal komende week met de redacteur overleggen hoe we de inhoud van het bericht kunnen tweaken zodat deze beter voldoet aan de verwachtingen, waarbij blijkbaar de term 'worm' te allen tijden vermeden moet worden :)

Vanaf mijn kant even: ongeacht wat we fout doen, van verwijzingen naar VNU-redacteurtjes, verwijten dat we geen technische kennis zouden hebben, of welke andere vorm van op de man spelen, ben ik absoluut niet gediend.

• vgroenewold
@wilbert: Hetgeen ook totaal niet mijn bedoeling was bij het openen van dit topic. Maar bedankt voor de actie, want een steekje is ook weer ietwat mild, vooral omdat het halve artikel er als zodanig op is geschreven. En verder ging het mij dan ook niet om 1 artikel, maar om de afhandeling van dit soort zaken ook in toekomstige artikelen, zoals vaker vermeld door gebruikers is een update soms ok, maar doordat het niet opvalt ook niet echt een rechtvaardiging van correcties.

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
@vgroenewold steekje is inderdaad wat mild: ik reken dit, en dan vooral de matige verbetering die ik heb aangebracht, tot een van de grootste fouten die ik bij deze redactie heb gemaakt.

@iedereen

Het artikel is inmiddels beter aangepast. En hoewel ik het niet meer kan bewijzen (Google Cache is te recent), heb ik het idee dat de bron (Intego) zijn pagina al eerder heeft aangepast. Een term als worm had ik hier nooit aangehangen; dat zou ik overgenomen hebben van de bron (want eigen conclusies trekken is nu eenmaal niet mijn werk; en het stukje over dat het op een desktop draaide, stond er zeker niet in toen ik het las). Excuses voor de late verbetering; ik was een weekend weg en dus niet online :)

Over het 'bashen' in het algemeen (op de persoon, in plaats van in een artikel): doe dat gerust, maar vervat het dan in een dm of e-mail aan mij. Dan kun je je frustratie kwijt zonder de sfeer op dit of een ander forumonderdeel te vervuilen en wellicht kun je dan ook tips geven over hoe het beter kan (want die hoor ik graag :)). Als je echter in artikelen van mij fouten aantreft, schroom dan niet een topic hier te openen en dat te melden: daarvoor is GR :)

• vgroenewold
@arnoud: Muchos gracias! En een weekendje weg lijkt mij natuurlijk prima, het enige probleem is dat een site ook in het weekend open is en dat er nieuws wordt gebracht, maar ik gun ieder zijn vrije tijd hoor! ;) Het op de persoon bashen vond ik ook erg jammer alhier, want mij ging het puur om het punt van waarheidsgetrouw nieuws, dat staat bij mij gewoon hoog in het vaandel en ik zie media in het algemeen daar nogal vaak de weg een beetje in kwijt raken. Om het je grootste fout te noemen, voor jou persoonlijk wellicht, de fout an sich vond ik ook niet zooo'n probleem, maar de afhandeling wel. Dat is nu gecorrigeerd en ik hoop dat je je niet teveel aan me hebt gestoord in mijn volharding, het was goed bedoelt natuurlijk.

• BreezahBoy
proficiat, ik zal de weblog ook aanpassen. er staat nog wel een vreemde zin in het aangepast artikel:

"Het nieuwe tooltje geeft geen indicatie dat hij op de iPhone heeft gevonden, in tegenstelling tot drie eerdere exploits."

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Da's idd raar. Thx voor het melden, nog even gefixt :)
Pagina: 1

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*