Hoe maak je een Windws 7-PC zichtbaar in de Finder

Pagina: 1
Acties:

• Virax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09-2022
Tot mijn grote spijt ben ik de enige in het huis die een Mac heeft, de rest blijft stevig vasthouden aan een Windows computer. Onlangs zijn ze hier overgestapt van Windows XP naar Windows 7. In de tijd van Windows XP zag ik altijd keurig de naam van de computer in m'n Finder staan onder het kopje 'gedeeld'. Als ik er dan op klikte, dan maakte ie verbinding en kon ik bestanden in gedeelde mappen zetten of eruit halen.

Sinds Windows 7 erop staat is het verdwenen. Ik heb er serieus al meer dan een uur speurwerk via Google opzitten, maar er is niets over te vinden. Het is opzich ook geen ramp, want met Appeltje K en de regel smb://ipadres kan ik evengoed toegang krijgen tot de computer. Deze verschijnt dan ook in de Finder, maar niet onder de computernaam maar onder het IP-adres. Maar het moet toch gewoon kunnen dat hij altijd onder de computernaam in de Finder komt te staan? Dat ie zodra de computer aan wordt gezet verschijnt? Nu moet ik steeds handmatig verbinding maken namelijk. Kleine moeite natuurlijk, maar ik heb er nu zoveel energie in gestoken dat ik gewoon moet weten hoe dit probleem is op te lossen. Iemand hier die het antwoord heeft en weer een vrolijk mens van me maakt? ;)

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Heb je de netwerk instellingen van de windows 7 machines al bekeken? Of ze ' open' staan of niet?

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Virax
Praetextatus schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 12:52:
Heb je de netwerk instellingen van de windows 7 machines al bekeken? Of ze ' open' staan of niet?
Ow ja, dat was ik er vergeten bij te vermelden:
Bij Windows 7 heb ik inderdaad al even gekeken. Standaard staat daar inderdaad een Firewall voor het netwerk ingesteld zodat je onzichtbaar bent, maar dat heb ik dus uitgezet.

Verwijderd

Heb je al in het win7 netwerkcentrum gekeken of network discovery en file and printer sharing aanstaan ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 13:11 ]

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 18:25

M_V

Ja dit zuigt gewoon, ik heb het ook. De enige manier waarop ik het voor elkaar krijg, is door in finder bij "Go" te connecten met een network, en daar de windowsnaam/ip in te vullen.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:25

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hmmm vreemd, het werkt bij mij out of the box.... Heb je SMB sharing aan staan onder die preffpane?
Of misschien gooit je router/switch de boel in de war?

[ Voor 22% gewijzigd door HaterFrame op 13-11-2009 14:41 ]

I am the great Cornholio!

• Virax
@elimuhn8: yup, network discovery en file en printer sharing staan ingeschakeld

@MetaFrame: Wat bedoel je met "Heb je SMB sharing aan staan onder die preffpane"? Welke preffpane? En bedoel je op m'n Mac? Met Windows XP werkte het bij mij ook gewoon out of the box. Toen Windows 7 op die computer is gekomen niet meer. Ik heb verder niets qua instellingen aan m'n Mac of router veranderd.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

probeer dit eens:
Goto Start Menu
Search for: Local
Hit Enter
Select Local Security Policy
Goto Local Policies> Security Options
Double Click on Network security: LAN Manager Authentication
Change level to: Send LM # LTLM Responses

Then,

Goto Network security: Minimum session security for NTLM SSP
De-select Require 128-bit encryption
Hit OK

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Verwijderd

Deze oplossing werkte voor mij! Succes

• Virax
@ Praetextatus en Yalhambra
Ik schaam me om het te moeten zeggen, maar de Windows 7 hier is NL (Enterprise).

Als ik in het Start Menu op 'local' zoek dan vindt ie helemaal niets. Heb even lopen Googlen, en klopt het dat ik bij de 'Editor voor lokaal groepsbeleid' moet uitkomen? Dat heb ik namelijk wel weten te openen door 'gpedit.msc' bij uitvoeren (run I guess?) in te tikken. Het scherm waar ik dan in terecht kom is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://www.pietbuijsman.nl/dump/groep.jpg.

Is dit het venster dat jullie bedoelen, of moet ik hier helemaal niet zijn? Als ik daar namelijk verder probeer te kijken zie ik geen dingen die ook maar enigszins lijken op een LAN Manager Authentication, en ook zie ik geen dingen met LM # LTLM.

Nu Yalhambra zegt dat het bij hem tot een oplossing is gekomen, ben ik natuurlijk des te meer gebrandt om dit in ieder geval uit te proberen hier.

Verwijderd

Virax schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 16:28:
@ Praetextatus en Yalhambra
Ik schaam me om het te moeten zeggen, maar de Windows 7 hier is NL (Enterprise).

Als ik in het Start Menu op 'local' zoek dan vindt ie helemaal niets. Heb even lopen Googlen, en klopt het dat ik bij de 'Editor voor lokaal groepsbeleid' moet uitkomen? Dat heb ik namelijk wel weten te openen door 'gpedit.msc' bij uitvoeren (run I guess?) in te tikken. Het scherm waar ik dan in terecht kom is als volgt:
[afbeelding].

Is dit het venster dat jullie bedoelen, of moet ik hier helemaal niet zijn? Als ik daar namelijk verder probeer te kijken zie ik geen dingen die ook maar enigszins lijken op een LAN Manager Authentication, en ook zie ik geen dingen met LM # LTLM.

Nu Yalhambra zegt dat het bij hem tot een oplossing is gekomen, ben ik natuurlijk des te meer gebrandt om dit in ieder geval uit te proberen hier.
Hey, ik heb het via deze website gedaan http://www.windowsreferen...n-macos-x-from-windows-7/

Ik ga er even vanuit dat deze in het nederlands hetzelfde is: start > uitvoeren > secpol.msc

Kijk eens of je via bovenstaande link en secpol.msc verder komt?

• Virax
Edit:
een moment, wellicht was ik iets te voorbarig. Nog even iets testen en dan m'n antwoord ;)

[ Voor 113% gewijzigd door Virax op 14-11-2009 10:27 ]

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ga eens in OSX naar sys. pref.> Ga dan naar sharing> dan naar filesharing> vink deze aan en druk op options> Vink de laatste aan SMB sharing.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9JbnBauWyYfvKsKGaoUvclq7/thumb.jpg

Anders weet ik het ok niet meer.

• Virax
Zojuist had ik eerst de manier van Yalhambra geprobeerd. Ik heb gevonden waar ik de instellingen moest wijzigen, en deze vervolgens gewijzigd. Helaas mocht het niet helpen.

Toen heb ik er -om te testen- een laptop met Windows XP bijgepakt (staat eigenlijk nooit aan en dus stof te happen), maar tot m'n grote verbazing zie ik die ook niet meer in de Finder. Heel vreemd, want deze zag ik daar altijd.

Daarna las ik post van MetaFrame dus heb ik die opties aangepast op m'n Mac, maar helaas: Nog steeds niets te zien in de Finder. Het hele kopje gedeeld is er niet (maar weet nu sowieso even niet of deze er stond als hij geen gedeelde computers kon vinden)?

Conclusie: er verschijnen nog steeds geen gedeelde computers in m'n Finder, en hoewel ik er in het begin van overtuigd was dat dit door Windows 7 kwam (sindsdien heb ik het probleem immers opgemerkt, want de dag voordat ik Windows 7 installeerde op die computer zag ik gewoon de Windows XP computer in de Finder). Nu twijfel ik echter of het wel iets met Windows 7 te maken heeft aangezien m'n iMac blijkbaar ook de XP-laptop niet meer ziet. Heel vreemd, want ik heb nooit iets gewijzigd bij de netwerkinstellingen (of share-instellingen) op de Mac... Hoe vreemd is dat dan?

Edit:
Overigens zag ik dat de instellingen van bestandsdeling op m'n Mac alleen te maken hebben met bestanden die ik op m'n Mac wil delen toch? Op m'n iMac hoef ik niets te delen, het gaat er alleen om dat er een map op de Windows-computer gedeelt is waar ik bij kan (en dat die computer dus gewoon automatisch met computernaam in de Finder verschijnt als deze aan wordt gezet)

Edit 2:
De Windows XP-laptop staat er weer (wellicht heeft ie een kwartier nodig om hem te ontdekken?). De Windows 7-machine is echter nog steeds niet zichtbaar.

Edit 3:
Ik snap er HE-LE-MAAL niks van maar op de één of andere manier verschijnt de Windows 7-PC nu ook. Even resumerend wat ik dan heb gedaan voor het archief. Mochten mensen hier belanden via Google is het wel zo handig als de oplossing er in staat:

OPLOSSING(?)
----------------------
Op de Windows 7-computer]
Zorg dat bij de Firewall-instellingen voor het netwerk staan uitgeschakeld. Die instellingen staan in het configuratiescherm.

Op de Windows 7-computer]
1. Click Start – search secpol.msc, right-click and choose “Run as Administrator”
2. Click “Local Policies” and then “Security Options” in the leftpane.
3. In the rightpane, locate “Network Security: LAN Manager Authentication Level” in the list. Double-click and change the setting from “Send NTMLv2 response only” to “Send LM & NTLM – use NTLMv2 session if negotiated” and click Apply and OK
4. Now, double-click on Network Security: Minimum session security for NTLM SSP Based (including secure RPC) Clients and uncheck “Require 128 bit encryption” and click OK.
Bron

Op de Mac]
1. Delete the folder Macintosh HD/Library/Preferences/System Configuration
2. Restart your computer
Bron
----------------------

Op de Mac heb ik dus verder niet de bestandsindeling ingeschakeld of Windows-bestanden gedeeld via SMB.

Anyway: IEDEREEN hartelijk dank voor het meedenken. Ik ben weer blij :)

Edit 4:
Hmmm, net even zowel de laptop en de computer herstart, daardoor zijn ze uit de Finder gegaan (geen verbinding meer). Nu staan ze echter al 10 minuten aan en komen ze nog steeds niet in de Finder, wel vreemd toch? Hopelijk dat ze er over nog 20 minuten staan, dan weet ik in ieder geval dat ze gevonden worden... Maar dan blijft het toch vreemd dat hij daar zoveel tijd voor nodig heeft?

[ Voor 55% gewijzigd door Virax op 14-11-2009 11:55 ]

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hmmm als het echt zo lang duurt allemaal denk ik eerder dat je router oid. roet in het eten gooit?

• Virax
Ik heb m'n router zojuist teruggezet naar de fabrieksinstellingen en opnieuw geconfigureerd. Daarna de computers en Mac opnieuw opgestart, en na een minuut of vijf verschenen zowel de Windows XP als de Windows 7-computer in de Finder. Hier kan ik wel mee leven, dus het lijkt me dat het probleem is opgelost (hoewel ik nog niet voor 100% de oorzaak kan aanwijzen).

Dus nogmaals: thnx iedereen :), highly appreciated

Edit:
Najaaa. Die Windows 7-computer staat nu na weer een testreboot al 20 minuten aan en nog steeds niet in de Finder... Ik geef het maar op. Dit is echt te vaag.

[ Voor 16% gewijzigd door Virax op 14-11-2009 14:49 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb ook een gedeeld 2x Mac (Leopard & Snow Leopard) en 2x Windows (XP en Vista) netwerk en ik heb sterk het vermoeden dat het aan de SMB stack van OS X ligt. De Windows PC's zien elkaar altijd, en de Windows PC's zien de Macs ook altijd, terwijl de Macs zo nu en dan spontaan de Windows PC's kwijt zijn. En dat was met een Motorola router en met een Linksys router.

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 17-11-2009 10:46 ]

Pagina: 1