CAI installatie: welke verandering geeft het beste resultaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-03-2021

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Ik heb momenteel deze installatie in huis:
Afbeeldingslocatie: http://img694.imageshack.us/img694/9761/caischema.jpg

Nu heb ik in de woonkamer prima beeld, op een paar zenders na (discovery, national geo). De slaapkamer is prima, mede doordat het zo'n kleine tv is dat je bijna geen ruis kunt zien :) Maar op zolder heb ik een tft staan, en dat beeld is wat mij betreft niet goed genoeg.

Graag wil ik alle 3 de lijnen versterken. Hoe kan ik dat het beste doen:
1. drievoudig verdeelelement (in meterkast) vervangen met hirschmann m-versterker
2. hirschmann e-versterker bij het abonnee overnamepunt

Na deze keuze kan ik eventueel op de slaapkamer een rijgdoos ipv een verdeelelement installeren. Is dat een goed idee?

Ik gebruik trouwens normale digitale tv en kabelinternet...

Hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen!

Trouwens, de bekabeling is allemaal Hirschmann en de wand contactdozen ook!

[ Voor 4% gewijzigd door Ronaldude op 13-11-2009 12:02 ]

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:46

FeaR

In GoT we trust

Volgens mij kan dit beter in LCD, Plasma & Projectie aangezien het hier om dingen als beeld en tv kijken gaat. :)

Move AUD --> LCD

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43

Reptile209

- gers -

Volgens mij is de stelregel: altijd zo vroeg mogelijk versterken, dus zo dicht mogelijk bij je overnamepunt. Dan ontstaat er zo min mogelijk ruis vóór je versterker (die je vervolgens meeversterkt).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Laatst online: 03-06 23:27
^^ met hem, voor zover ik weet is dat inderdaad de beste manier. Ik heb mijn hirschman versterker 10cm na mijn AOP zitten. En van daaruit gaat het verder het huis in. Overal heb ik perfect beeld.

Een quote van het handboek van hirschman:
2. Versterker
Een belangrijk punt waarbij men bij de opbouw van een CAI syteem rekening mee dient te houden, is eerst versterken, dan dempen. Alle componenten in een CAI, buiten de versterker zelf, dempen het signaalniveau. De demping is vaak eenvoudig uit te rekenen op basis van de specificatie van de apparatuur. Demping mag bij elkaar opgeteld of afgetrokken worden. Met behulp van de informatie in dit Hirschmann handboek kunt u op eenvoudige wijze de juiste versterker bepalen. Om het u nog makkelijker te maken, hebben wij in dit handboek overzichten geplaatst waarbij wij de maximale toelaatbare kabellengtes met bijbehorende versterkers bij de meest voorkomende installaties reeds hebben berekend. Hirschmann levert voor de gebouwgebonden CAI systemen een tweetal type versterkers. De GHV serie voor kleine CAI systemen (woningen), en de GPV serie voor de grotere systemen (kantoren, ziekenhuizen, recreatieparken etc.).

[ Voor 71% gewijzigd door urk_forever op 13-11-2009 16:13 . Reden: Quote hirschman toegevoegd ]

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Direct versterken is inderdaad het beste, nadeel is dat de versterker dan in de woonkamer moet. Ik twijfel zelf of het misschien ook acceptabel is een versterker met ingebouwde multitap te kopen en deze in de meterkast te hangen. Het enige verlies dat tot dan toe is opgetreden is 1 stekker, 15 meter kabel en een f-connector. Dan kan ik het verdeelelement uit de meterkast halen.

De versterker zit dan ook direct aan het AOP, maar dan wel met 15 meter (goede) kabel.

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Ronaldude schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 12:06:
Direct versterken is inderdaad het beste, nadeel is dat de versterker dan in de woonkamer moet. Ik twijfel zelf of het misschien ook acceptabel is een versterker met ingebouwde multitap te kopen en deze in de meterkast te hangen. Het enige verlies dat tot dan toe is opgetreden is 1 stekker, 15 meter kabel en een f-connector. Dan kan ik het verdeelelement uit de meterkast halen.

De versterker zit dan ook direct aan het AOP, maar dan wel met 15 meter (goede) kabel.
Heeft iemand hier nog ideeën over?

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Het blijft een beetje hetzelfde principe: niemand zal je verbieden om 15m kabel voor je versterker te doen. In veel gevallen zal het ongetwijfeld prima werken. Maar als je ruis in beeld krijgt, weet je ook meteen waar je moet gaan zoeken.
Eigenlijk ben ik bang dat je het alleen met trial-and-error gaat ontdekken wat bij jou een optimale balans tussen handige indeling en hoge kwaliteit is. Probeer anders eens of je zo'n versterker kunt 'lenen' voor een dagje om te kijken wat het effect is. 15m kabel kan je nog eens gokken als investering. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24
Ik vind je kabelmodem ook al op een vreemde plek zitten in het geheel :?
Want deze zit meestal heel dichtbij je AOP en anders wel via een speciale splitter welke het beeld en data gedeelte doet scheiden.
Nu kan het wezen dat je misschien UPC hebt en dat die 3voudige splitter van origine 2 voudig was ?
Zo ja dan zul je eigenlijk voor het beste resultaat het volgende kunnen doen.
Optie 1: Een retour geschikte versterker halen en deze zo dicht mogelijk bij je AOP zetten. En vanuit daar weer verder gaan zoals het was.

Optie 2: Vanuit je AOP gewoon die 15meter kabel laten liggen. 2voudige splitter weer terug plaatsen.
1 uitgang voor je modem, andere uitgang naar je versterker toe. Hier ook weer een 2voudige splitter plaatsen.
1uitgang naar de woonkamer en de rest weer zoals het was.

Verder wordt er niks gezegd over de kwaliteit van je coax. Bv is het wel de juiste dikte (coax 12). Wat voor connectors gebruik je (ik verwacht F-connectors bij je multi-taps maar wat voor soort bij je tv's)

Wat voor soort ruis hebt je. sneeuw of misschien diagonale lijnen etc. Want sneeuw heeft een andere oorzaak dan diagonale lijnen ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
klaasbram schreef op maandag 16 november 2009 @ 18:55:
Ik vind je kabelmodem ook al op een vreemde plek zitten in het geheel :?
Want deze zit meestal heel dichtbij je AOP en anders wel via een speciale splitter welke het beeld en data gedeelte doet scheiden.
Nu kan het wezen dat je misschien UPC hebt en dat die 3voudige splitter van origine 2 voudig was ?
Zo ja dan zul je eigenlijk voor het beste resultaat het volgende kunnen doen.
Optie 1: Een retour geschikte versterker halen en deze zo dicht mogelijk bij je AOP zetten. En vanuit daar weer verder gaan zoals het was.

Optie 2: Vanuit je AOP gewoon die 15meter kabel laten liggen. 2voudige splitter weer terug plaatsen.
1 uitgang voor je modem, andere uitgang naar je versterker toe. Hier ook weer een 2voudige splitter plaatsen.
1uitgang naar de woonkamer en de rest weer zoals het was.

Verder wordt er niks gezegd over de kwaliteit van je coax. Bv is het wel de juiste dikte (coax 12). Wat voor connectors gebruik je (ik verwacht F-connectors bij je multi-taps maar wat voor soort bij je tv's)

Wat voor soort ruis hebt je. sneeuw of misschien diagonale lijnen etc. Want sneeuw heeft een andere oorzaak dan diagonale lijnen ;)
Wat je zegt klopt wel, het kabelmodem dichtbij het AOP. Dat zou in mijn geval echter betekenen dat het modem naast de bank in de woonkamer komt te liggen en dat ik van daaruit ook mijn netwerk moet verdelen. Ik vind alleen draadloos niet genoeg namelijk en zit niet te wachten op netwerkkabels in mijn woonkamer. Heb trouwens nog nooit problemen met mijn modem gehad, dat zit dus wel goed (provider is Ziggo btw).

Kwaliteit coax is goed, de dikke zwarte double shielded van Hirschmann + F-connectors. De einddozen zijn ook van Hirschmann en op de bovenverdiepingen heb ik ook male en female connectors van Hirschmann. Alleen beneden heb ik nog een standaard coax-kabeltje liggen, die binnenkort ook vervangen wordt. Daar valt nog wel wat winst te halen.

De ruis die ik ervaar in de woonkamer is alleen op bepaalde zenders (discovery, nat geo) en dat is sneeuwruis. Ik heb in de woonkamer ook tijdelijk een hd-recorder gehad en toen kon ik alleen ned 3 in hd kijken. ned 1 en 2 waren alsof je die indianenfilm van de reclame met een 56k modem aan het streamen was. Aangezien ik binnenkort zelf een hd-recorder wil kopen, leek het me goed het signaal te versterken.

Dan de eerste verdieping. Daar staat een heel klein beeldbuisje, die voldoet eigenlijk prima. Het grootste probleem is de zolder. Op de eerste verdieping heb ik een 2-voudig verdeelelement waardoor ik versterking nodig heb denk ik. Op zolder heb ik een 23" lcd waarop de standaard-kanalen niet superscherp zijn en de mtv's en dergelijke sneeuwerig zijn en ook schuine lijntjes hebben.

Ik denk dat deze versterker een goede optie voor mij is: link, maar dat betekent wel dat ik pas ga versterken in de meterkast... Dat is het issue zeg maar :)

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Check eens je signaal waardes in je modem ( http://192.168.100.1 ) en plaats eens de Upstream / Downstream en SnR (signal to noise ratio) in DBmv.

Even een globale schatting heb je op je woonkamer WCD 8 a 9 DB demping en naar je zolder WCD's ongeveer 11 DB. Als je daar je 3voudige splitter vervangt voor een 2voudige kun je weer een ruime DB winnen ;)

De versterker van je linkje weet ik zelf niet of deze retour geschikt is omdat ik me daar verder nooit echt in hebt verdiept.

Ik lees nu dus ook net in je reply dat er nog een 2voudige splitter zit op de 1e. je tekening klopt dus niet Dat betekend dat je dan op zolder nog eens 3.8DB extra verlies heb. Uitgaande dat je perfect signaal binnen krijgt ( 60 DB ) dan hou je wel heel weinig over voor goed signaal. :X

De sneeuw krijg je van te weinig signaal en schuine lijnen is meestal een afwerking probleem. En meestal veroorzaakt door gebruik van een reigdoos. Maar ook een verkeerd afgemonteerd stekkertje kan daarvan de oorzaak zijn.

Mijn aanraden zou zijn om een retour geschikte versterker te nemen en deze binnen 1 Meter van je AOP te plaatsen. Die versterker moet dan maar 1 uitgang hebben en een versterking van ongeveer 18DB. Mits alle stekkertjes goed zijn zou je dan ongeveer overal goed beeld moeten hebben en je hd recorder moet vloeiend afspelen ;)

Maar voordat je iets gaat kopen post eerst eens die signaal waardes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonv9
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-12-2024
een splitter achter een splitter is nooit een goed idee. je raakt al gauw 3.5 db kwijt in 1 splitter... je kan het best met f connectoren en goede kabel je aop "verhuizen" naar een voor jouw geschikte plek, en daar een goede versterker plaatsen.Als je vanaf daar dan ook naar alle punten in je huis een eigen kabel trekt heb je de beste kwaliteit.

Edit: wordt het beeld ook mooier als je je kabelmodem van de spanning haalt? zoja zou je bij ziggo een galvanische scheider kunnen aanvragen.

[ Voor 17% gewijzigd door Antonv9 op 17-11-2009 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
klaasbram schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 09:03:
Check eens je signaal waardes in je modem ( http://192.168.100.1 ) en plaats eens de Upstream / Downstream en SnR (signal to noise ratio) in DBmv.

Ik lees nu dus ook net in je reply dat er nog een 2voudige splitter zit op de 1e. je tekening klopt dus niet
Ik ga vanavond de waardes checken en in mijn tekening staat inderdaad 3-voudig verdeelelement, moet 2-voudig zijn...
Genoemde versterker heeft trouwens een passief retourkanaal, had ik inderdaad al naar gekeken...
Antonv9 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 09:11:
een splitter achter een splitter is nooit een goed idee. je raakt al gauw 3.5 db kwijt in 1 splitter... je kan het best met f connectoren en goede kabel je aop "verhuizen" naar een voor jouw geschikte plek, en daar een goede versterker plaatsen.Als je vanaf daar dan ook naar alle punten in je huis een eigen kabel trekt heb je de beste kwaliteit.

Edit: wordt het beeld ook mooier als je je kabelmodem van de spanning haalt? zoja zou je bij ziggo een galvanische scheider kunnen aanvragen.
Is het dan het beste om het bestaand AOP weg te halen en daar met 2 f-connectors en een f-connector koppelstuk de kabel te verlengen? Het AOP kan ik dan in de meterkast hangen!
Ik zal vanavond even proberen of het beeld beter wordt als het kabelmodem van de spanning is.

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
klaasbram schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 09:03:

Maar voordat je iets gaat kopen post eerst eens die signaal waardes
Gelukt. Ik moest wel eerst de kabel naar het modem eruit trekken voordat het ip-adres werkte (arris tm501b) en kreeg toen deze resultaten:
Downstream
Freq/Power: 601.000 MHz -28 dBmV
Signal to Noise Ratio: 15 dB
Modulation: QAM64

--------------------------------------------------------------------------------
Upstream
Freq/Power: 0.000 MHz 1 dBmV
Channel Type: DOCSIS 1.x (TDMA)

Symbol Rate: 0 kSym/sec

Modulation: Unknown

Maar goed, als de kabel eruit is, kan hij toch niet controleren hoe goed het signaal is?
Antonv9 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 09:11:
Maakt geen verschil...

[ Voor 13% gewijzigd door Ronaldude op 17-11-2009 20:19 ]

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Dat jij nog internet hebt met die waardes :o
Want downstream: -15 tot +5 is normaal en -15 is daarbij als zorgwekkend.
Upstream: 37 tot 57 waarbij het normaal tussen 42 en 52 zit.
En je SnR is helemaal laag. Die hoort boven de 32 te zitten. (hoger is beter)
Dit is natuurlijk wel aardig passend met het plaatje van je installatie.
Ik zou zelf dan ook je aop verhuizen en daar dan gelijk 1tje te plaatsen met 1 uitgang. Hierop de geleverd ziggo splitter plaatsen en daaraan je modem. De RTV uitgang je versterker aansluiten (het is dan niet nodig dat deze retour geschikt is). En dan weer verder gaan met je multitaps. Mocht je AOP nu in bv de meterkast uit komen dan zou ik die als ik jouw was ook gelijk aarden. :)

edit: wat me ook opvalt is dat er Docsis1.x wordt vermeld :? terwijl je mag verwachten dat je wel op Docsis2 zou zitten ;)
Check eens via speedtest.net of je je internet snelheid wel haalt?

[ Voor 11% gewijzigd door The-Source op 17-11-2009 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
klaasbram schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:09:
Dat jij nog internet hebt met die waardes :o
Want downstream: -15 tot +5 is normaal en -15 is daarbij als zorgwekkend.
Upstream: 37 tot 57 waarbij het normaal tussen 42 en 52 zit.
En je SnR is helemaal laag. Die hoort boven de 32 te zitten. (hoger is beter)
Dit is natuurlijk wel aardig passend met het plaatje van je installatie.
Ik zou zelf dan ook je aop verhuizen en daar dan gelijk 1tje te plaatsen met 1 uitgang. Hierop de geleverd ziggo splitter plaatsen en daaraan je modem. De RTV uitgang je versterker aansluiten (het is dan niet nodig dat deze retour geschikt is). En dan weer verder gaan met je multitaps. Mocht je AOP nu in bv de meterkast uit komen dan zou ik die als ik jouw was ook gelijk aarden. :)

edit: wat me ook opvalt is dat er Docsis1.x wordt vermeld :? terwijl je mag verwachten dat je wel op Docsis2 zou zitten ;)
Check eens via speedtest.net of je je internet snelheid wel haalt?
Zijn die waardes wel accuraat als de kabel uit het modem getrokken is dan?
Met mijn internet is niets mis:
Download
Download van een bestand (128KB ~ 1MB afhankelijk van uw verbinding) vanaf een server in Nederland Klaar 740.1 KByte/sec
(=5921 kbps)
Upload
Upload van gegenereerde gegevens naar een server in Nederland om de upload snelheid te bepalen Klaar 81.6 KByte/sec
(=653 kbps)

Misschien is het AOP verplaatsen wel een goede move, maar hoe kan ik dan het beste de kabel vanuit de woonkamer verlengen? Met een f-connector en contra f-connector?

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Gewoon 2x F-connector en koppelstukje er tussen. F-Connector op je groene buitenkabel zetten kan wat lastig gaan en helemaal als deze donkergroen is :P maar het past wel ;)

Welke snelheid hoor je trouwens te hebben (want anders is het ook moeilijk te zeggen of het klopt of niet )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
klaasbram schreef op woensdag 18 november 2009 @ 12:43:
Gewoon 2x F-connector en koppelstukje er tussen. F-Connector op je groene buitenkabel zetten kan wat lastig gaan en helemaal als deze donkergroen is :P maar het past wel ;)

Welke snelheid hoor je trouwens te hebben (want anders is het ook moeilijk te zeggen of het klopt of niet )
Ok, maar heb je ook antwoord op de vraag die ik hierboven stelde?
Zijn die waardes wel accuraat als de kabel uit het modem getrokken is dan? Ik neem aan dat die waardes worden bepaald door de kabel, die op dat moment niet aanwezig is!

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Ik denk dat je gelijk hebt, tenzij hij de laatste waarden laat staan als je de kabel loshaalt. Toen ik vroeger @Home kabel had, kon je dat met een truukje alsnog zien. Sluit een PC direct (= zonder router oid) op je modem aan en ken handmatig een adres in de 192.168.100.x reeks toe (modem zit op .1, dus .2 is een aardige keuze). Subnet op 255.255.255.0, gateway mag leeg blijven. Dan kan je alsnog op je modem komen, ook al is die netjes verbonden met het kabelnetwerk en kan je dus de juiste dempingen opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:09
Tja, je hebt vrij veel kabellengtes her en der, en relatief veel doorgelust enz. Dat maakt de hele setup toch wat geavanceerder.

De mooiste optie is om een sternetwerk te creeeren, en nergens met tussenliggende taps te werken. Maar als dat geen mogelijkheid is, zijn er nog altijd genoeg alternatieven.

De 18m invoerkabel is erg lang. Op zich kan dat wel (kabel naar je wijkkast is ook nog een stukje) maar dan moet je wel zeker zijn van A-merk kabel + connectoren. Kwa signaalsterkte kan dat best, kwa lineair verloop niet. Je AOP voldoet volgens specificaties aan een bepaald signaalnivo, over de hele band. Gooi je daar nog eens 20m kabel achter, dan zal je hogerop in je UHF band (dus zegmaar <840Mhz) veel meer verlies hebben dan voorin de VHF1 band. Je signaal is dus niet meer gelijk overal. Je begint dan dus al met een wat kromme invoer.

Wat ik zou aanraden:
- Retourgeschikte versterker (20db ofzo, hoeft niet perse volledig open),direct op je AOP. GOEDE versterker nemen. Retourgeschikt ivm je modem en je digitale tv. Let op de juiste retourband, sommige versterkers zijn tot 30Mhz, andere tot 65Mhz retour. Bij voorkeur eentje met actieve retourbandversterking. In jouw geval (veel kabellengtes) zou ik ook een model met vereffeningsregelaar aanbevelen.

- 'verdeelelement 3voudig': Weghalen. Hier een 2poorts splitter pakken (3.5db demping). Ingang vanaf je versterker, uitgang naar je kabelmodem. Andere uitgang naar een 2poorts aftakelement (geen splitter). De -8.5db uitgang gaat naar je woonkamer. De doorlus (-1.5db ofzo) gaat naar de bovenverdieping (slaapkamer/zolder).

- 2e verdeelelement vervang je door een 2poorts exemplaar.

Je zal op die manier overal een relatief gelijkwaardig signaal hebben, en door de vereffeningsregelaar van je versterker kun je de verliezen hogerop in de band wat corrigeren.

Woonkamer: +20 (versterker), -3.5 (splitter voor je modem) -8.5 (aftakelement) - 6 (schatting kabel/connectorverliezen) = +2
Slaapkamer: +20 (versterker), -3.5 (splitter voor je modem),-1.5 (aftakelement) - 11 (schatting kabel/connectoren) = +4
Zolder zal ongeveer +3 zijn dan.

Daaruit concluderend, heb je met een 20db versterker ruim voldoende signaal om alles goed te krijgen, je hoeft m nieteens volledig open te draaien (je AOP is al krachtig genoeg voor een paar aansluitingen). Misschien zou 10db al voldoende zijn, maar met het oog op de vereffening en een eventuele uitbreiding ergens zou ik een 20db nemen.

Het is wat rekenen en plannen, maar mogelijkheden zijn er. Keyword is, ivm de grote afstanden naar bv slaapkamer/zolder een aftakelement. Zo houd je meer signaal over om de kabellengtes te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Goed verhaal djsmiley!
Ik ga binnenkort maar eens een boodschappenlijstje maken. Keep you informed!

Bedankt allen tot nu toe!

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
DJSmiley schreef op woensdag 18 november 2009 @ 19:36:
Tja, je hebt vrij veel kabellengtes her en der, en relatief veel doorgelust enz. Dat maakt de hele setup toch wat geavanceerder.

De mooiste optie is om een sternetwerk te creeeren, en nergens met tussenliggende taps te werken. Maar als dat geen mogelijkheid is, zijn er nog altijd genoeg alternatieven.

De 18m invoerkabel is erg lang. Op zich kan dat wel (kabel naar je wijkkast is ook nog een stukje) maar dan moet je wel zeker zijn van A-merk kabel + connectoren. Kwa signaalsterkte kan dat best, kwa lineair verloop niet.
Je AOP voldoet volgens specificaties aan een bepaald signaalnivo, over de hele band. Gooi je daar nog eens 20m kabel achter, dan zal je hogerop in je UHF band (dus zegmaar <840Mhz) veel meer verlies hebben dan voorin de VHF1 band. Je signaal is dus niet meer gelijk overal. Je begint dan dus al met een wat kromme invoer.
Me quote gaat voornamelijk over het vet gedrukte.
Je hebt gelijk dat die 18 meter een behoorlijk stuk extra is vanaf de wijkkast. En dit kan zelfs meer dan 33% extra zijn want vanaf +/- 55meter (wijkkast naar aop) gaan ze over op Coax 6 kabel of anders nieuwe wijkkast ;).
Die signaalsterkte wordt altijd op de 200MHz frequentie gemeten bij een temperatuur tussen de 20 en 23 graden (precieze temp weet ik niet meer).

Het volledig creëren van een sternetwerk zou volgens zijn eerdere berichte niet echt gaan omdat 2 kabels van AOP geen optie zou zijn. Dus het AOP verplaatsen zou dan beter zijn. Verder gaf de TS aan dat hij connectoren en kabels van Hirschmann heeft en dan heb je op dat gebied geen noemenswaardige dempingen meer.

De kabel dempingen zijn ook vrij makkelijk uit te rekenen als je ff de tijd wil nemen want het is voor het gemak gewoon bij 15 meter kabel 12 - 85% = 1.8 DB (1 meter is 1%).
Persoonlijk gebruik ik liever stekkers van TeleVes maar ja die kun je niet zo op elke hoek krijgen :P Ze zijn een stuk makkelijker af te werken dan hirschmann stekker en daarnaast nog een stuk degelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:25

job

Ronaldude schreef op woensdag 18 november 2009 @ 08:49:
[...]

Zijn die waardes wel accuraat als de kabel uit het modem getrokken is dan?
Nee.. want wat je uitleest zijn de signaalsterktes. Trek je de coax eruit.. dan valt er niets te meten :)
Oftewel coax eruit.. zodat je je modem kan.. coax erin.. en afentoe op f5 drukken totdat je de echte waardes kan uitlezen.. je moet wel goed timen.. want als je modem online is, wordt die pagina niet meer toegankelijk.

Wat je ook kan doen is de helpdeskbellen en hun vragen wat de waardes zijn. Ze zullen wel raar opkijken van het verzoek. Maarja.. als een klant er blij mee is vinden ze het wel prima.

Wat die 18 meter tussen aop en modem betreft.
Je dat werkt prima (zoals je nu al merkt), ga echter niet vreemd op kijken als je het snelste abonnement neemt.. en die snelheid langer niet haalt.

[ Voor 29% gewijzigd door job op 18-11-2009 20:36 ]

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Ik heb nu het AOP weggehaald en daar de kabel verlengd met 2 f-connectors en een koppelstuk, hier kan later een retourgeschikte versterker tussen.

Nu zit ik een beetje met het AOP. Wat is het voordeel van het AOP in de meterkast hangen, kan de kabel niet rechtstreeks in de ziggo splitter? En wat is het voordeel van het aarden van het AOP?

Ronaldude.nl!!!, Specs

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
job schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:33:
[...]

Nee.. want wat je uitleest zijn de signaalsterktes. Trek je de coax eruit.. dan valt er niets te meten :)
Oftewel coax eruit.. zodat je je modem kan.. coax erin.. en afentoe op f5 drukken totdat je de echte waardes kan uitlezen.. je moet wel goed timen.. want als je modem online is, wordt die pagina niet meer toegankelijk.
Gelukt op die manier!
Dit zijn de waarden:
Downstream
Freq/Power: 297.000 MHz -4 dBmV
Signal to Noise Ratio: 37 dB
Modulation: QAM256

--------------------------------------------------------------------------------
Upstream
Freq/Power: 52.000 MHz 34 dBmV
Channel Type: DOCSIS 2.0 (ATDMA)

Symbol Rate: 5120 kSym/sec

Ronaldude.nl!!!, Specs

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Volgens mij zit er in een TRAS 1000 (AOP) een galvanische scheiding en een aardedraad. Deze levert de kabelexploitant op, en daar zijn ze verantwoordelijk voor. Vanaf die TRAS1000 mag je zelf weten wat je doet, maar laat het AOP met rust.

Waarom TRAS1000 - Wikipedia: Galvanische scheiding

[ Voor 26% gewijzigd door Friedchicken op 19-11-2009 15:34 ]

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Friedchicken schreef op donderdag 19 november 2009 @ 15:31:
Volgens mij zit er in een TRAS 1000 (AOP) een galvanische scheiding en een aardedraad. Deze levert de kabelexploitant op, en daar zijn ze verantwoordelijk voor. Vanaf die TRAS1000 mag je zelf weten wat je doet, maar laat het AOP met rust.

Waarom TRAS1000 - Wikipedia: Galvanische scheiding
Ik had zoiets al gevonden inderdaad, dan ga ik hem toch maar in de meterkast installeren! Weet iemand of de waardes hierboven goed genoeg zijn om pas in de meterkast te gaan versterken?

Ronaldude.nl!!!, Specs

• The-Source
Die waardes vallen in ieder geval binnen het normale bereik wat ik eerder al aangaf. Je upstream waarde is wat aan de lage kant maar de rest is prima :)
Er zijn naast de Tratec TRAS1000 ( /B ) nog zat andere goede AOP's maar deze wordt wel geleverd door Ziggo zelf. En ik vraag me af of ze deze leveren puur voor het verplaatsen van de oude. Bij nieuwe installatie pakketten wordt deze wel mee geleverd. (2 dagen geleden nog een installatie mogen maken ;) )

Je modem staat nu denk ik ook al in de meterkast?
Dan zou ik gewoon je AOP verplaatsen dmv koppelstukje tussen buiten en binnen kabel.
Daar dan je AOP plaatsen of eventueel een nieuwe ( bv TRAS 1000/b )
Daarboven je ziggo splitter. Modem aan die splitter en uitgaangde RTV aansluiting op je versterker.

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
klaasbram schreef op donderdag 19 november 2009 @ 17:45:
Die waardes vallen in ieder geval binnen het normale bereik wat ik eerder al aangaf. Je upstream waarde is wat aan de lage kant maar de rest is prima :)
Er zijn naast de Tratec TRAS1000 ( /B ) nog zat andere goede AOP's maar deze wordt wel geleverd door Ziggo zelf. En ik vraag me af of ze deze leveren puur voor het verplaatsen van de oude. Bij nieuwe installatie pakketten wordt deze wel mee geleverd. (2 dagen geleden nog een installatie mogen maken ;) )

Je modem staat nu denk ik ook al in de meterkast?
Dan zou ik gewoon je AOP verplaatsen dmv koppelstukje tussen buiten en binnen kabel.
Daar dan je AOP plaatsen of eventueel een nieuwe ( bv TRAS 1000/b )
Daarboven je ziggo splitter. Modem aan die splitter en uitgaangde RTV aansluiting op je versterker.
Zo ga ik het doen inderdaad! Ik heb dan nog wel de keuze tussen een versterker met multitap of 1 zonder... Maar daar kom ik wel uit!

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Na het verplaatsen van het AOP heb ik nu de volgende waarden in mijn modem:

Downstream
Freq/Power: 297.000 MHz -4 dBmV
Signal to Noise Ratio: 38 dB
Modulation: QAM256

Upstream
Freq/Power: 36.000 MHz 30 dBmV
Channel Type: DOCSIS 2.0 (ATDMA)

Symbol Rate: 5120 kSym/sec

Verschilt niet veel met de situatie zonder AOP!
Edit: als ik hier kijk: http://www.dslreports.com/faq/5862 zit ik wel aardig goed met mijn waardes toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Ronaldude op 20-11-2009 09:52 ]

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-06 16:45
Zet vooral geen versterker VOOR je kabelmodem, dit kan je kabelmodem flink beschadigen... Wat je het beste kan doen is de splitter van Ziggo op je aansluiting zetten, modem naast de aansluiting en een versterker op de uitgang voor TV's. dan denk ik dat je het beste signaal kan krijgen.

Overigens de zenders die je net noemt heb ik ook altijd veel problemen mee gehad totdat ik alle connectoren eens na ben gaan lopen en de brakke/slecht gemaakte connectoren heb vervangen. dit hielp ook al een groot gedeelte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Ik ga nu eerst het 3-voudige verdeelelement (waarvan 1 uitgang niet gebruikt wordt en ook niet is afgesloten met een weerstand) vervangen met een 2-voudige. Dit levert al zo'n +3db op als ik kijk naar de specs van beide. Misschien dat ik het dan zelfs zonder versterker goed voor elkaar heb!

Even naar de winkel...

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Mocht je na de wijzigingen als nog een versterker aanschaffen kies dan voor 1tje met 1 uitgang welke qua powerlvl kunt stellen.
Reden: Multitaps zijn er in alle varianten te krijgen en veel makkelijker naar wens aan te passen dan het vaste aantal uitgangen op je versterker. Als je van 4 naar bv 8 toe moet dan vervang je de multitap alleen ipv op elke van de 4 uitgangen een 2 voudige tap te zetten ;)
Van 3voudig naar 2voudig levert je 1.5db a 1.8db winst op :P

Ik blijf je upstream waarde laag vinden maar volgens de link die je aangaf valt het wel binnen de geaccepteerde waarde. Toen ik voor Casema werkte werd hij alleen niet goedgekeurd met die waarde ;)

[ Voor 4% gewijzigd door The-Source op 21-11-2009 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:52
30dBmV is wel heel erg laag, maar zou moeten duiden op een uitstekend signaal. Hoe lager het powerlevel voor upstream, hoe minder hard je modem zijn best hoeft te doen om het retoursignaal bij je kabelboer te laten komen. Met zo'n laag powerlevel heb je of een extreem goede verbinding, of een defect kabelmodem. Lager dan 42 heb ik ze overigens nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ waarom is een waarde van 35dbmv dan beter dan 30dbmv. Omdat je modem dan minder hard zijn best hoeft te doen? _O-

Verder heb ik vaak zat waardes van 37 a 38 gezien maar dit werd wel gezien als minimum! En als maximum gold 52dbmv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:52
Modem en apparatuur bij de provider komen een signaalsterkte overeen om storingsvrij data over te brengen. Hoe lager de upstream powerlevel, hoe minder storing er op de lijn zit. Als er storingen optreden gaat je modem vanzelf een sterker signaal sturen. Heb je met dergelijke signaalwaardes toch een instabiele verbinding, dan is er gewoon iets loos: je modem moet een harder signaal sturen maar doet dit op een of andere manier niet.
De max upstream powerlevel voor Eurodocsis ligt op 58dBmV, harder sturen die modems niet. Rond 53dBmV kan je nog een stabiele verbinding hebben, alles erboven heeft te weinig marge en zal zorgen voor een modemreset bij een kleine storing op de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Is het voor mij nodig om iets te doen aan die upstream van 30? En kan ik er iets aan doen? :-)
Ik heb trouwens het 3-voudige element vervangen met een 2-voudige en dit scheelt alweer significant. Mijn humax decoder in de woonkamer geeft nu een sterkte van 40% en met de 3-voudige was dit 34%!

In principe hoeft een versterker niet meer, alleen hoop ik dat ik straks wel hd kanalen kan kijken. Dit lukte voor alle wijzigingen niet goed. Heb een cisco van de buurman geleend en kon geloof ik alleen ned 3 hd kijken, ned 1 en 2 gaven om de seconde een fotootje ;-)

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Ronaldude schreef op zondag 22 november 2009 @ 20:28:
Is het voor mij nodig om iets te doen aan die upstream van 30? En kan ik er iets aan doen? :-)
Iemand die hier nog iets zinvols over kan roepen?

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Als je nou je modem eens direct aan het AOP hangt, dan zie je meteen wat je maximale waarden zijn. Als die te laag zijn, neem je contact op met je kabelboer om je aansluiting na te laten kijken. Als ze daar (aanmerkelijk) beter zijn, weet je dat er nog het een en ander te winnen is op je binneninstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Reptile209 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 11:16:
Als je nou je modem eens direct aan het AOP hangt, dan zie je meteen wat je maximale waarden zijn. Als die te laag zijn, neem je contact op met je kabelboer om je aansluiting na te laten kijken. Als ze daar (aanmerkelijk) beter zijn, weet je dat er nog het een en ander te winnen is op je binneninstallatie.
Dat ga ik een keer proberen!
Die downstreamwaarde van -4, wil dat zeggen dat de kabel een verlies van 4db heeft vanaf AOP?

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ronaldude schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:47:
[...]

Dat ga ik een keer proberen!
Die downstreamwaarde van -4, wil dat zeggen dat de kabel een verlies van 4db heeft vanaf AOP?
Je kunt ook gewoon 5 hebben. En zoals eerder aangegeven is 5 tot -5 gewoon goed.
-5 tot -15 kan nog wel maar lager dan -10 is er toch wel iets verkeerd in de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Nog een vraagje: sinds ik mijn AOP verhuist heb, heb ik een paar keer problemen met telefonie gehad. Tijdens het bellen hoor je dan ineens niets meer... Ik heb dus toch maar weer een AOP aan de groene kabel gehangen, maar de ander in de meterkast zit er ook nog steeds. Kan dit kwaad of is dit juist goed?
Die in de meterkast heb ik geaard...

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Dan is er extra demping.
Om te testen of het na het verplaatsen alles wel goed aangesloten zat moet je ff naar je signaal waardes kijken. Verder was er van het weekend (zondag avond / maandag overdag) wel wat problemen bij Ziggo mbt telefonie...(van horen zeggen)
Het kan zijn dat je door het aarde juist weer een slecht signaal krijgt (gewoon ff spelen ermee en kijken wat het beste resultaat heeft. Verder kun je ook je modem reset vanaf die webpagina en dan opnieuw zijn frequenties laten opzoeken. Dit kan in sommige gevallen ook positief effect hebben. (slechter gaat het niet worden omdat hij altijd het beste pakt alleen de vraag is of dat het huidige is of iets anders)

Pagina: 1