• Erikp77
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-10-2024
Hallo,

Ik heb een acer 5633 laptop, jaartje of 3 oud. De accu was al een tijdje niet best meer, dus heb ik een vervangende gekocht. Die deed het een aantal maanden prima, en viel vorige week ineens helemaal uit. Aan de netstroom werkt de laptop prima, maar onder in beeld op het batterijtje staan levert de melding op 'accu wordt niet opgeladen'. De accu blijft op iets van 20% staan, maar zodra ik de netstroom eraf haal, valt de laptop helemaal uit.

Mijn eerste reactie was: nieuwe accu zal wel kapot zijn. Dus de oude accu weer geprobeerd, en die geeft precies hetzelfde probleem. Ook deze wordt niet opgeladen. Ik begin dus te denken dat het a) met de adapter te maken heeft of b) met de interne stroomvoorziening (stroom van de accu wordt niet 'doorgegeven' of zo??).

Iemand hier een idee wat er aan de hand kan zijn?

Groet, Erik

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Misschien een algemeen probleem in de accu, bijv. de laadelektronica die ermee ophoudt door een ontwerpfout? Ik sloop regelmatig laptopaccu's die worden weggegooid om de cellen te gebruiken, en vaker wel dan niet lijkt het pack dood maar zijn de cellen nog perfect en is de elektronica overleden. Maargoed, aan deze informatie heb jij niet zoveel.

• Erikp77
Is het dan niet vreemd dat dit in een week met twee accu's tegelijk gebeurt?

• mux

mux

99% efficient!

Ja, dat is het zeker. Echter, dat zou betekenen dat óf jouw laptop een piekstroom op de accu trekt waardoor de overstroombeveiliging (of zelfs de zekering) eruit vliegt, of je SMbus (communicatieverbinding tussen accu en laptop) doet raar en maakt iets stuk, dan wel is altijd al stuk geweest. Heb je een multimeter? Dan kun je kijken of je de batterijspanning op de contactjes kunt terugvinden. Zoja, dan zit het probleem in je laptop, zonee, dan zijn het de accu's die stuk zijn (gemaakt).

Overigens is het niet zo heel uitzonderlijk hoor, ik ken genoeg mensen waarvan de accu onnoemelijk snel is stukgegaan (<1 jaar, ook nog wel een paar <6mnd). Onder de zes maanden kun je een vervanger krijgen als het goed is, heb je al naar garantie geinformeerd?

• Erikp77
Ja. Helaas had ik hem gekocht bij het Duitse Akkumarkt. Op een aantal NL sites had ik daarvan goede ervaringen gelezen, maar ik krijg op vragen over een 'ruckfrage' geen enkele reactie. Naar nu blijkt staat die club in Duitsland niet best bekend. Dus garantie kan ik wel vergeten vrees ik....

Ik zal eens kijken of ik aan een multimeter kan komen.

Verwijderd

Dat is inderdaad vreemd. Werkt je laptop wel gewoon op de voeding (zonder accu erin)?
En als je deze er dan in plugt, tijdens laptop aan?
Hoor het wel!

Succes!

• Erikp77
Op voeding werken zonder accu werkt goed. Als ik de accu er dan in plug (zowel de nieuwe als de oude), begint het oplaadicoontje heel even te lopen (alsof hij aan het opladen is) en stokt dan. Ga ik dan op het icoontje staan, dan komt weer de melding ' xx%, accu wordt niet opgeladen'.

• mux

mux

99% efficient!

Als je het zo zegt lijkt dit toch wel een typisch namaakprobleem, ik heb vaker bij goedkope batterijen gezien dat de overstroombeveiliging destructief eruit vliegt omdat hij eigenlijk voor eena ndere laptop is ontworpen (bijv. het model zonder dikke videokaart, ik noem maar een voorbeeld). Echter strookt dat weer niet met de observatie dat het probleem hetzelfde is met de originele batterij. Dus op een afstand zou ik toch eerder zeggen: gevalletje ongeluk.

Ik denk trouwens dat er sowieso weinig te doen zal zijn dat echt op een oplossing lijkt. Om hem zelf te fiksen moet de accu open, dat kan meestal niet met schroefjes maar moet met de dremel.

Bij die zaak ga je geen kans krijgen hem te declareren of een vervangend exemplaar te krijgen (je moet natuurlijk wel blijven proberen, maar de kans is gering).

Het probleem kan natuurlijk nog in de laptop zitten, dat moet je nog uitsluiten voor je iets anders doet.
Pagina: 1