• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Ik heb net voor t eerst een homeserver gebouwd, en t is me gelukt om headless te draaien vanaf een windows laptop. Maar dit putty is me nog nieuw, en het hele servergebeuren for that matter. Maar ik vind het raar dat wanneer ik de naam van mn server intoets bij login het aangeeft dat host niet bestaat.
Ik heb de OS installatie van nexenta vandaag nog gedaan, als ik hostname in de shell typ geeft het 'blabla' als ik vervolgens in putty 'blabla' bij connect gebruik werkt het dus niet. Ik kan wel via ip adress inloggen/connecten. Ik zie in de voorbeelden op google dat hostnames vaak met .net of .com eindigen, doe ik iets verkeerd?

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

Hoe ziet je netwerk situatie eruit?

Signature

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04-2025
mogelijk raakt je DNS request niet tot bij je nexenta. Je kan eventueel een static route toevoegen (een link waarin je zegt hostnaam is x.x.x.x in je hosts file in windows).

• jayvol09
Ik heb 1 router die naar alle pc's gaat, op t moment staan alleen mn vista laptop en de server aan.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als jouw laptop als DNS-server een DNS-server van jouw ISP heeft opgegeven gekregen, dan zal hij het request voor het IP behorende bij die hostname gaan sturen naar de DNS-server van jouw ISP.. Die kent die hostname uiteraard niet (hoe zou ie dat immers moeten weten?).

• jayvol09
Je bedoelt dat ik de request dan moet sturen naar de DNS-server van mn homeserver? (net DNS op wikipedia gelezen sorry als dat nergens op slaat xD)

• Osiris
  • Niet online
't Lijkt me sterk dat jouw homeserver 'toe-val-lig' een DNS-server draait die toe-val-lig bij het opvragen van zijn hostname z'n eigen IP (welke? een server kan meerdere IP's hebben. Allemaal dan maar?) terugstuurt.

Wat is d'r mis met het gebruiken van het IP-adres?

• jayvol09
waarom heb ik anders de moeite gedaan een hostname te verzinnen :p en getalletjes vergeet ik sneller.
Ok, dus hij request t bij mn ISP zn DNS-server... hoe stuur ik de request vervolgens door naar een DNS-server van mij, t lijkt me wel handig als ik meer meerdere clients wil putty'en later. Kan dat zoiezo wel wat ik nu allemaal klets? :p

• Osiris
  • Niet online
Je kunt in principe prima een DNS-server op je homeserver draaien.

Overigens, welk OS gebruik je? Want Putty doet me denken dat je een Linux-achtige server draait? Excuses, je draait blijkbaar iets wat Nexenta heet.

BIND is een veelgebruikte DNS-server geloof ik :) Ik draai het zelf iig wel.

[ Voor 41% gewijzigd door Osiris op 13-11-2009 03:43 ]

• jayvol09
thanks maar hoe zorg ik ervoor dat de request ook bij die DNS-server aankomt?

• Osiris
  • Niet online
IP van je server als DNS-server bij je clients instellen. Oh en ook zorgen dat de BIND op je server vervolgens recursive werkt. Anders kun je alleen maar die hostnames resolven die je zelf opgeeft in je zone-files. Maar je wil bijvoorbeeld ook dat je clients www.google.nl kunnen resolven.

[ Voor 67% gewijzigd door Osiris op 13-11-2009 03:55 ]

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:57
jayvol09 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 03:28:
waarom heb ik anders de moeite gedaan een hostname te verzinnen :p
Om je creativiteit te testen? :D Nee, een hostname wordt voor veel meer dingen gebruikt. Wanneer je server bijvoorbeeld een e-mail verzendt zal deze in principe altijd z'n hostname meesturen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• jayvol09
Oh en ook zorgen dat de BIND op je server vervolgens recursive werkt. Anders kun je alleen maar die hostnames resolven die je zelf opgeeft in je zone-files. Maar je wil bijvoorbeeld ook dat je clients www.google.nl kunnen resolven.
Ja daarom had ik t idee van request 'doorsturen' naar een tweede DNSserver, maar als dat ook zo werkt prima^^

[ Voor 52% gewijzigd door jayvol09 op 13-11-2009 04:16 ]

Pagina: 1