Toon posts:

[WLAN] Verbinding optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in huis een wireless LAN dat opgezet is met behulp van een Belkin N+ router. Dit draait op zich, maar de verbinding is naar mijn idee niet zo snel als deze zou moeten zijn.

Nu heb ik in de handleiding gelezen dat er snelheid te winnen is door een channel te kiezen dat zover mogelijk uit de buurt zit van de channels die gebruikt worden door andere draadloze netwerken in de buurt. Er zijn hier in de buurt inderdaad nogal wat netwerken dus dit leek met het proberen waard.

Echter zie ik in mijn router config alleen de opties
Wireless Channel
Extension Channel

Wireless Channel kan ik op op een cijfer van 1 tm 11 zetten of ik kan voor auto kiezen. Bij Extension channel kan ik afhankelijk van mijn keuze bij wireless channel soms ook nog iets kiezen, maar bij veel keuzes voor extension channel valt er bij wireless helemaal niks meer te kiezen (is er maar 1 optie).

Nu dacht ik met "Wifi Hopper" even snel te kunnen zien welke poorten men in de buurt gebruikt, als ik echter scan dan vindt de software alle netwerken in de buurt, maar zie ik in de kolom "channel" hele lange nummers staan, bijvoorbeeld

29554064 en 481400

hoe moet ik dit interpreteren? Ik kan dit niet 1 op 1 vergelijken met de keuzeopties in mijn router config en weet nu dus niet wat ik moet kiezen, kan iemand me helpen?

Verder vroeg ik me nog af of het gebruikte beveiligingsprotocol de verbindingssnelheid nog beinvloedt, ik gebruik nu WPA2, is dit een goede keuze?

Ik red momenteel een snelheid van 30Mbps, op zich aardig snel, maar bedraad red ik makkelijk het dubbele (en sneller), en op zich is de draadloze verbinding snel genoeg, theoretisch kan deze 300 Mbps halen. In WiFi hopper zie ik echter bij "speed" 54Mbps staan, wordt dan kennelijk dus toch de snelheid ergens door beperkt?

Alvast bedankt!

• Dymse
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-10-2023
ik zou het inssider gebruiken ( http://www.metageek.net/products/inssider )

hiermee krijg je keurig lijstje van alle draadloze netwerken in je bereik , getoond in een lijstje of een grafische manier

30 Mbps is wel wat traagjes, hoever bevind je van je draadloze router ? ik haal 270 Mbps wat wel nodig is want soms moet ik bestanden raadplegen die op mijn servertje staan.

Ik denk dat een kanaal zoeken met weinig of geen andere netwerken niet perse een oplossing is voor een betere snelheid. Je moet ook rekening houden met de plaats van je router + dingen zoals gebruikte materialen in je woonst.

Het is ook handig dat je het type van je router geeft, misschien heeft iemand anders al ervaring met de gebruikte router .

Hoe zit het met de stabiliteit ? Is je bereik altijd goed ? Valt je verbinding soms uit of bv enkel internet ?

• MichielJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:32
Wat voor wireless netwerkkaart gebruikt je? De hoogst haalbare snelheid van een "N" netwerk is ongeveer 50-60 Mbps.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

bedankt voor de reacties!

Ik heb deze router:
http://reviews.cnet.com/r...4505-3319_7-33361546.html

Ik heb met inssider (zoals aangeraden) getest en gekeken op welke kanalen de andere netwerken zitten in de buurt. Ook al zitten deze net als mijn router op 11, het helpt niet als ik een ander kanaal kies, dan wordt de verbinding alleen maar trager.

de stabiliteit is redelijk, hoewel ie niet een keer wegviel (geen netwerkverbinding meer), iets dat niet hoort te gebeuren lijkt me

Momenteel haal ik maar 10 mbps dat lijkt me helemaal veel te traag, ik zit niet gek ver van de router af, die staat onder in de meterkast, dat is bijna recht onder de kamer waar ik nu boven zit, er zit dus 1 verdiepingsvloer tussen

Mijn netwerkkaart is: Intel(R) WiFi Link 5300 AGN

Heb ik een andere netwerkkaart nodig om een hogere snelheid te halen?

In ieder geval zou ik ook met deze kaart een stuk sneller moeten kunnen zijn dan wat ik nu haal denk ik?

Alvast bedankt weer!

• Dymse
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-10-2023
had het topic even niet meer in de gaten ,sorry daarvoor !

ik begin je router te verdenken. MIjn laptop is uitgerist met intel 5200 en ik haal met mijn dlink 615 snelheden tot 300 Mbit !

Moest je de mogelijkheid hebben zou ik even iemand anders zijn router verbinden en kijken wat voor snelheden je haalt.

Ik beloof dit topic beter in het oog te houden :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt nog, heb inmiddels een en ander getest en zitten klooien, het is gelukt:)

Er zijn bepaalde instellingen in de configuratie van de router die er voor zorgen dat ie beter performt (met name als je video's bekijkt of andere media files gebruikt) maar die je beter af kunt zetten als er veel andere routers in de buurt zijn. Nadat ik dat deed werkt het prima

• RednaxZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-10-2023
Kan je ook de instellingen aangeven? Ik kamp met dezelfde problemen.
WNR2000 router met een WN111 adapter.Zou volgens mij toch ook draadloos tegen de 30 Mb(mijn abb.) moeten kunnen halen.Volgens upc zit ik met 20 Mb top, maar ik twijfel.
Pagina: 1