• Decipher666
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-11-2025
Dag tweakers,

Ik heb een tijdje geleden een desktop in elkaar gezet en telkens als ik een spel speel dan freezed het hele systeem. Ik heb memtest gedraaid/furmark en prime95 maar merk daar niet zoveel van(misschien nog niet lang genoeg getest overigens) memtest heeft een paar cycles gelopen en gaf geen fouten aan. Als ik de temperatuur bekijk met speedfan of HWMonitor dan zit mijn GPU onder full load rond de 70-75 en mijn CPU rond de 80-85.
Heb ook een korte check voor mijn HDD gedaan hoewel het hier neem ik aan niet aan ligt.
Graag zou ik jullie reactie en of tips horen wat ik kan testen om achter het probleem te komen.

Hieronder mijn setup:
Mobo: Gigabyte GA-P55M-UD2
GPU: ASUS HD4890 (twin fan uitvoering)
PSU: Corsair HX520W
MEM: Corsair XMS3 DHX 4 GB ( 2 x 2 GB ) DDR3 1333 MHz
HDD: Samsung SpinPoint F3 HD103SJ
CPU: Intel i5 @ 2.66GHz

Dit allemaal in een Antec 300 case met 5 Fans ingebouwd.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

CPU rond de 80-85? Behoorlijk warm voor een CPU. Misschien even checken of je de koeler wel goed bevestigd hebt?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Decipher666
Was vergeten te melden dat het om een stock koeler gaat weet niet of dat het dan nog acceptabel is?

• Reddol
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-02 21:46
Maakt niet uit wat voor koeler, het is eigenlijk gewooon te warm voor een cpu...
Koop eens een betere koeler, die dingen zijn helemaal niet zo heel duur ;)

Als je het niet kan, laat het dan!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nee, dan is het nog vrij hoog. Stock koelers zijn ook prima dingen zolang je geen te hoge eisen stelt, mijn E8400 hier staat op 25 graden met een stock koeler. Een i5 zal wel wat hoger worden maar 80 is voor een CPU wel erg hoog.

@hierboven: Als een stock koeler mijn CPU op 25 graden houdt geeft dat aan dat ze best goed te gebruiken zijn ;)

[ Voor 20% gewijzigd door bwerg op 12-11-2009 22:11 ]

• MPeek
  • Laatst online: 04-02 16:55
Decipher666 schreef op donderdag 12 november 2009 @ 22:07:
Was vergeten te melden dat het om een stock koeler gaat weet niet of dat het dan nog acceptabel is?
Download anders even Coretemp en dan kan je in het venster de temperatuur zien van de CPU en de max. temperatuur. Om de volledige stabiliteit van je CPU te checken zou ik Intel Burntest voor een uurtje laten draaien, die is een stuk zwaarder dan Prime95 en dan weet je zeker of het probleem bij de CPU ligt.

• Decipher666
Goed idee. Ik heb ook een andere koeler erbij gekocht ( cooler master TX2 ) maar werd gek van die klemmetjes want me fan viel er vanaf.. dus heb toen maar me stock koeler erop gezet. Ik zal van het weekend eens kijken voor een ander koeler dan waarbij de fan vast zit aan de heatsink en plak ik die erop. ( Ik haat die pushpins btw omdat ze nooit fatsoenlijk werken bij mij )

• Decipher666
wooh ik meet zojuist temps van in de 90 graden met Intel burntest... Ik denk dat ik nu wel weet waar het aan ligt : O

• MPeek
  • Laatst online: 04-02 16:55
Decipher666 schreef op donderdag 12 november 2009 @ 22:26:
wooh ik meet zojuist temps van in de 90 graden met Intel burntest... Ik denk dat ik nu wel weet waar het aan ligt : O
Toch hoeft dat niet percee; een CPU kan makkelijk te warm worden, maar dat hoeft geen instabiliteit te veroorzaken. Kijk eens of hij Intel Burntest voor een uur kan overleven, dan pas weet je of hij 100% stabiel is en dan moet je wellicht zoeken naar een andere oorzaak. Al kan een fatsoenlijke after marked koeler natuurlijk geen kwaad.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nouja, 90 graden voor je CPU is sowieso niet in orde dus je kan het sowieso eerst proberen te fixen (moet toch een keer lijkt me) en dan kijken of het probleem dan opgelost is. Pushpins zijn trouwens niet zo lastig, als je de handleiding erbij hebt (tenzij die onduidelijk is :P) Soms ben je harstikke hard aan het drukken en gaat 'ie er niet in, blijkt dat je een ander pinnetje eerst moet aanduwen en gaat dat veel makkelijker.

• Decipher666
Gister toch maar weer mijn andere koeler geinstalleerd coolermaster hyper TX3 als ik me niet vergis. Maar deed daarna weer Intel burnintest en kreeg zelfs een temp van 97graden... heb hem toen maar afgezet omdat ik mn cpu niet wil doorbranden... Snap er ff niets van omdat deze koeler juist beter zou moeten koelen... Misschien zitten die pushpins niet helmaal goed vast ofzo?
Helaas zat er btw geen handleiding bij dus dat was niet erg praktisch :P

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 23:57
Tja die temperaturen klinken gewoon veel te hoog, ook je gpu moet ik eerlijk zeggen met een case met 5 fans. Dit kan natuurlijk aan een paar dingen liggen:

- slechte airflow: je hebt veel fans maar ze leiden niet tot een goede flow. Misschien staan ze tegen elkaar in te blazen, misschien wordt er teveel in- of juist weggevoerd. Je kan proberen de pc te laten runnen met de case open en dan te kijken naar je temps.
- incorrecte bevestiging koeler: teveel thermal paste, slechte connectie tussen chip en koeleroppervlak of misschien zelfs een niet werkende fan.

Aangezien je geprobeerd hebt eerst een andere cpu koeler te bevestigen en vervolgens eerst de stock geprobeerd hebt en daarna weer andere koelers, is het logisch de eerste plek waar je zal kijken: doet de fan het? Zit de koeler lekker strak op de cpu? Heb je de cpu & koeler goed schoongemaakt voor je er opnieuw thermal paste op gesmeerd hebt? Heb je op internet een how-to cpu cooler bevestigen gevolgd?

Als dit allemaal goed is en je nog steeds het probleem hebt is het zaak eens te checken of alle case fans goed werken en of je een beetje ok airflow hebt gemaakt. De oude case open + tafel ventilator erop richten test kan je laten zien of het een airflow probleem kan zijn.

Uiteindelijk verwacht je toch met een stock cpu koeler niet echt boven de 65 graden uit te komen, misschien 70 load, maar je case zit echt niet vol genoeg om hoger te gaan. De gpu klinkt hoog genoeg om te denken aan airflow issues, maar 4890s kunnen best hoog worden op load.

Succes

• Decipher666
Tja ik heb 5 fans 2 voor de intake en 3 als outtake waarvan de intake minder sterk zijn dan de outtake is dat erg? Zoja in die kast zitten 2 antec tri-cool fans die ik eventueel lager kan instellen. Ook zit er een fan aan de zijkant die dus lucht weg blaast(misschien deze eruit halen dan?)Overigens werken de fans allemaal naar behoren. Wat wel een nadeel is is dat mijn voeding onder in mn kast zit waardoor de fan naar boven blaast en 20cm daarboven zit mn gpu die naar beneden blaast. Ik heb daar ongeveer tussen in dus die casefan zitten die naar buiten blaast. ( hopelijk is het zo nog een beetje te volgen ) Maar misschien zit die CPU cooler niet goed genoeg bevestigd? Zal maandag eens kijken of hij goed zit en of er genoeg/te veel koelpasta opzit.
Ik hou jullie op de hoogte en alvast bedankt voor alle tips!
(overigens erg frustrerend dat ik nu geen CoD MW2 kan spelen omdat hij behoorlijk snel crasht! ( full spec 1min en low spec 15min)

[ Voor 7% gewijzigd door Decipher666 op 13-11-2009 11:42 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mwah, een GPU kan sowieso wat hogere temperaturen aan dan een CPU en een HD4890 is sowieso al niet de koelste. Mijn HD4850 wordt al 80 graden onder load dus een HD4890 van 75 is niet zo'n probleem. Lijkt me alleen de CPU koeler eigenlijk. (want zoals gezegd wordt die bij mij 25 graden idle, en ik geloof 40-45 graden load, zo uit mijn hoofd).

Ik vermoed dat de koeler nog niet goed bevestigd zit, die grote heatsink slurpt de hitte echt wel weg als die er goed tegenaanzit. Zelfs al zou je airflow niet goed zijn (maar lijkt me dat dat wel goed zit). Als er maar 1 pushpin niet goed in zit, zit je koeler niet helemaal recht en een koelblok moet echt goed tegen de CPU aanzitten. Dus misschien als je wat pruts en hij zegt ineens klik dan is het hele probleem opgelost :).

[ Voor 55% gewijzigd door bwerg op 13-11-2009 11:53 ]

• Decipher666
Dag allemaal nou ben ff bezig geweest heb wat koelpasta verwijderd en heb nu mijn kast op een andere plek staan waar hij de warmte beter kwijt zou moeten kunnen en heb men zijpaneel van mn kast eraf gehaald maar hij loopt met intel burntest op maximum nog steeds in de 90graden... heb mijn koeler opnieuw bevestigd maar hij word nog steeds heet... Het maakt overigens niet uit op welke stand ik mijn tri-cool fans heb staan want hij word even heet...alle fans staan de goede kant op en hij blaast als een terelier dus ik heb echt even geen idee...

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Bevestig je hem wel goed? Die pushpins zijn hel, en je moet er wat kracht voor gebruiken (en ze daarna ook draaien). 80/90 is écht te veel. Hoe voelt het blok aan?

• Decipher666
Het gekke is dat het blok zelf gewoon koel voelt... Ik heb de push pins gedraait maar misschien niet ver genoeg? Een van die pins wil niet helemaal door draaien zou dat het hele probleem kunnen zijn?

Hieronder 2 links naar foto's

http://s998.photobucket.c...action=view&current=1.jpg
http://s998.photobucket.c...action=view&current=2.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Decipher666 op 16-11-2009 19:48 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Daar valt niets aan te zien, ik heb het idee dat je hem niet strak genoeg hebt, meeste pushpin borden die ik heb geïnstalleerd zaten zo strak dat het bord haast krom boog.

• Decipher666
Ik heb hem nogmaals opnieuw geinstalleerd en het bleek dat de metalen klemmetjes ( die deze koeler geschikt maakt voor 1156 ) niet strak zaten dus heb ik deze straker gedraait en heb de koeler opnieuw gemonteerd en echt zo strak mogelijk gedraait en nu word hij niet warmer dan 61 graden in burntest dus ik denk dat ik eruit ben! Mag ik jullie allemaal van harte bedanken voor jullie moeite!

• Decipher666
ai ik ben misschien iets wat te hard van stapel gelopen.. het oorspronkelijke probleem is er nog steeds... Ik speelde net 10minute cod mw2 en hij crashte weer maar de temperatuur word niet te hoog... wel hoor ik af en toe een piepje wat volgens mij van mn voeding afkomt.. Zou het daarmee te maken kunnen hebben dat hij niet voldoende stroom leverd en daardoor het hele systeem freezed?

• Decipher666
Sorry voor de Triple post maar ik merkte dat als ik CoD2 of een andere game in een windows speel en niet full screen dat deze niet crasht maar zodra ik na full screen ga dat deze wel crasht..

• Decipher666
Nou ik heb het probleem gevonden! Het schijnt een known issue te zijn door te lage spanning op het geheugen. Die draait standaard op 1.5v en nu op 1.64v en het probleem is verholpen!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Decipher666 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 22:54:
Nou ik heb het probleem gevonden! Het schijnt een known issue te zijn door te lage spanning op het geheugen. Die draait standaard op 1.5v en nu op 1.64v en het probleem is verholpen!
Mooi dat het weer werkt en bedankt voor het plaatsen van de oplossing! :)

Omdat probleemtopics eigenlijk niet in Complete Systemen & Laptops thuishoren ga ik het topic een schopje naar Processoren, Moederborden en Geheugen geven :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1