Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Antec True430p: fans draaien niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Chi3F
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-06-2023
Vandaag heb ik een upgrade (AMD x2 6000+ met msi neo mobo en 4gb geheugen) in mijn pc geinstalleerd.
Alles ging prima toen ik voor de eerste keer opstartte, alle fans draaiden, en ik ging rebooten om vanaf mijn windows 7 cdrom te booten.

Echter, bij de reboot ging het fout. Ineens draaiden enkel nog mijn cpu en gpu (7800 GT) fans nog, de 2 fans van mijn voeding (Antec true 430p) en de casefans (4 stuks, 2 per 'fan only' molex vanaf de psu) draaiden ineens niet meer.

Paar keer gerestart, kabels verwisseld etc., maar dat mocht allemaal niet baten. De overige molexen lijken allemaal prima te werken, als ik een casefan aansluit op een 'normale' molex doet die het gewoon. De pc boot ook mijn cd maar blijft vervolgens hangen op het windows laadschem zonder de installatie te beginnen. Ondertussen wordt (vanzelfsprekend) de psu erg heet, dus ik heb hem nu maar uitgezet.

Deze True 430p heeft trouwens reeds 5 jaar ofzo probleemloos gewerkt!

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn, of heeft iemand dit probleem ook gehad?

[ Voor 3% gewijzigd door Chi3F op 12-11-2009 19:01 ]

PSN: Arienix

• stonedgeek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08-2019
(jarig!)
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar wat ik voor trucje gebruik om PSU's te testen is met een draadje oid contact maken tussen de groene en zwarte kabel aan de ATX stekker. Dat zijn de kabels die ongeveer in het midden zitten... Dan gaat het om het verbinden van de PFW en de GND (linker plaatje). Te zien op dit plaatje: http://www.applefritter.com/files/ATX.gif

Tijdens deze procedure kunnen alle stekkers losgekoppeld worden, deze verbinding omzeilt de gewone pc schakelaar. Op deze manier is de voeding te testen zonder dat er invloed is van andere hardware. Als de fans dan nog niet draaien vermoed ik dat je een nieuwe PSU kan uitzoeken in de pricewatch |:(
Hoop dat je er wat van hebt, maar het blijft lastig te helpen zonder het zelf te zien ;)

• Chi3F
Bedankt voor je reactie!

Heb het net geprobeerd, maar er gebeurde helemaal niets toen ik die 2 draadjes verbond.
Daardoor ga ik er vanuit dat de voeding misschien wel aanging, maar dat de fans nog alle dienst weigeren.

Net de voeding uit elkaar geschroefd, maar zie nergens iets doorgebrands oid.

Ga er inderdaad maar vanuit dat ik een nieuwe voeding moet kopen... Maar ff de pricewatch afstruinen naar een goede voeding, voor max 50 euro :D

• stonedgeek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08-2019
(jarig!)
Blij dat ik kon helpen! Ben nog maar net actief (met account) op tweakers.net. Werk ook als hulp en een locale computerboer, en daar leer je tientallen van dit soort trucjes. Zat ook eigenlijk al tijden op deze site te bladeren, maar kwam er nooit op een account te maken.

Ik denk inderdaad dat een nieuwe voeding de beste oplossing is. Voor max 50 euro kan je makkelijk een leuke stille voeding kopen. Veel succes!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 12:59

Mentalist

[avdD]

Chi3F schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 13:46:
Bedankt voor je reactie!

Heb het net geprobeerd, maar er gebeurde helemaal niets toen ik die 2 draadjes verbond.
Daardoor ga ik er vanuit dat de voeding misschien wel aanging, maar dat de fans nog alle dienst weigeren.
Dat kan je controleren met een multimeter, of als je die niet hebt kan je een enkele fan aan een gewone molex hangen. Maar let op dat een onbelaste voeding ook dienst kan weigeren juist omdat de belasting te laag is.
Net de voeding uit elkaar geschroefd, maar zie nergens iets doorgebrands oid.

Ga er inderdaad maar vanuit dat ik een nieuwe voeding moet kopen... Maar ff de pricewatch afstruinen naar een goede voeding, voor max 50 euro :D
Jammer jammer jammer. Door hem open te schroeven heb je hoogstwaarschijnlijk het zegel verbroken en je garantie verspeeld. Bij Antec heb je vaak 3 of 5 jaar garantie (die je ook prima bij Antec zelf kan verhalen), maar ook de winkel waar je hem gekocht hebt zal je nu waarschijnlijk niet meer helpen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Chi3F
Dank voor de reacties.

Had de voeding al langer dan 5 jaar, garantie was al verlopen.
Gisteren dus maar een nieuwe voeding (Zalman 400W van 45 euro) gekocht.

In ieder geval bedankt voor de tips :)

Pagina: 1