Deur auto vervangen, makkelijk zelf te doen?

Pagina: 1
Acties:

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:27
Een paar maanden geleden heeft een vriend van me schade gereden aan zijn citroën saxo. De rechterachterdeur is goed geplooid, maar voor de rest is er bijna geen schade. Enkel een klein deukje naast de deur, maar dit is zo erg niet.
Nu kan dit aardig oplopen om dit te herstellen(vooral als je het nog eens laat spuiten of een nieuwe deur wil gebruiken). Nu kwam ik op het idee om dit misschien zelf te doen. Garages vragen veel per uur en volgens mij kan zo'n schadeherstel vlug oplopen tot 1000 euro. Veel meer dan die deur vastzetten en draadjes verbinden(centrale vergrendeling) kan dit toch niet zijn lijkt mij? Het raam is ook niet elektrisch, dat scheelt. Iemand ervaring hier met het vervangen van een deur?

Ik zal straks nog eens kijken om een foto te posten van de schade. Als er natuurlijk scharnieren beschadigd zijn, kan dit meer problemen opleveren.

http://specs.tweak.to/16567

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 13:54
Deur vervangen is niet moeilijk, je moet waarschijnlijk wel de bekleding aan de binnenkant openmaken om de kabels los te halen, verder zijn het gewoon 2 scharnieren.

Ik was 30 min bezig met een Mercedes uit 2005, dus dan kan een Saxo nooit heel veel moeilijker zijn.

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Je moet hem wel een beetje netjes uitrichten. Met een Saxo zal ook dat niet al te moeilijk zijn, die heeft nog niet van die dunne carroserienaden.

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:34

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Het zou kunnen dat je de positie van 't slot of dat "lipje" aan de deurstijl na afloop nog wat na moet stellen om de deur mooi vlak te kunnen sluiten.

Ga er in ieder geval niet vanuit dat als de scharnieren goed zitten, de deur ook perfect vlak sluit.

Oh, verkijk je niet op 't gewicht van een complete deur+raam. Het kan zwaarder zijn dan je denkt ;)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

op je gemakje, met koffie tussen door, een uurtje of 3, met stellen en richten erbij.

Wise enough to play the fool

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 00:07

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Dat uitrichten van de deur; hoe gaat dat in zijn werk?
Als de TS dit zelf gaat doen, is dat wel handig om te weten :)

OK, OK, én ook omdat ik net zelf een andere deur in mijn Volvo V40 heb welke moet worden uitgericht, dat speelt ook een héél klein beetje mee O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Bastiaan op 12-11-2009 17:39 ]

• skelleniels
Met 3 man waarvan 2 de deur vasthouden moet dat toch aardig te doen zijn om hem omhoog te houden :P Dat richten ga ik eens opzoeken wat je daarmee bedoeld :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

jep..

bouten van de scharnieren niet te vast, deur voorzichtig dichtdoen.
Kijken of ie sluit. Zo nee, bijstellen.

Sluit ie?
Dan kijken of alle naden kloppen > zijn ze even groot?

Zodra alles klopt, bouten _goed_ vastzetten en een stukje gaan rijden > checken op windgeruis.
Misschien nog een beetje tweaken... klaar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 08:55
Ter info...Ik weet dat je er in ieder geval 'nooit' aan moet beginnen bij een Ford fiesta. Met mijn Fista wilde ik toen een deur ook vervangen tot ik doorhad dat er geen bouten waren, maar dat je de pin van de scharnier er moest uitkloppen met behulp van een speciale ford-tool (die je dus zelf moest maken). Tot daar leek het haalbaar tot ik zag hoe hard die pinnen vast zaten... opgegeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Daar ben ik ook een beetje bang voor. Als het niet lukt, dat er geen backupoplossing is om de oude deur terug te plaatsen :P

Pagina: 1