Draadloos gegaan, werkt maar te langzaam.

Pagina: 1
Acties:

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-07-2025
Wat doe ik fout?

Ik heb dit weekend een draadloos routertje aangeschaft, om de draden in mijn huis op te lossen.
Ik heb de linksys aangesloten en mijn internet aansluiting wireless ontsloten, alles werkt maar op een derde van de oorspronkelijke snelheid.

Mijn opstelling:
Internet van Telfort 20Mb (bekabeld effectief 16-18Mb volgens speedtest)
Hierbij heb ik een ZyXEL 2602R modem/router. Deze ZyXEL heeft 1 ethernet poort.
Als wireless heb ik een Linksys WRT54GC aangeschaft.
Beide apparaten zijn routers, dus dat werkte niet.
Ik heb de Linksys geconfigureerd als accesspoint (IP adres uit de DHCP range van de Zyxel, de DHCP functie van de Linksys uitgezet en de ethernet-kabel uit de ZyXEL op 1 van de switchpoorten van de Linksys)

Zoals gezegd werkt deze opstelling prima, maar de snelheid volgens speedtest hangt rond de 7-8Mb

Iemand een suggestie waar ik het niet goed doe??

• Reddol
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-03 20:34
Goed alle instellingen in de router doorgekeken of het goed staat / niet gecapt is?!

Als je het niet kan, laat het dan!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:20
Hoe ver zit je van je accesspoint af?

Wifi signalen kunnen erg beïnvloed worden door vanalles, muren, objecten van metaal etc. Verder staat Linksys niet erg bekend om hun draadloze signaalkwaliteit.

Welke speedtest gebruik je?

• double_V
@Arjen: Op welke manier zou het gecapt kunnen zijn
@Sypher: Zit effectief 2 meter van het accespoint, geen obstakels. Speedtest.net en .nl

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

7-8 Mb per wat? Minuut, seconde? Zal wel 7-8 Mbps zijn, gok ik.

Controleer eens in wat voor modus je verbinding is
802.11b of 802.11g
In het geval van die 802.11b is 7-8 Mbps heel erg goed en mag je in je handen wrijven dat je zo'n hoge snelheid in de praktijk haalt.
Mogelijk werkt de boel op 802.11b omdat 1 van je clients een 802.11b wifi device is. Je hele Wifi netwerk gaat dan naar 802.11b.

[ Voor 25% gewijzigd door remco_k op 12-11-2009 15:44 ]

Alles kan stuk.

• double_V
@Remco : Probeerde zo volledig mogeljik te zijn, maar er sluipen altijd foutjes in.
Het gaat hier idd om 7-8 Mbps.
Mijn verbinding is 802.11g tussen mijn laptop en Linksys, een andere PC is wired aangesloten. Er zijn geen andere apparaten aangesloten

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Van die Zyxel modems is bekend dat ze geen ster zijn in (veel) data overdracht.
(tenminste, bij mij, waardeloos prutding maar ik heb er eentje met wifi ingebakken).
Misschien moet je je test eens "lokaal" proberen, om de werkelijke wifi snelheid vast te stellen zonder dat je Zyxel modem of ADSL ertussen zit.

Dus: kopieer een file van 100 MB van je laptop naar je PC en andersom. (je pc hangt ook aan je Linksys AP toch?)
Neem de tijd op die dat duurt en je kan de werkelijke wifi snelheid uitrekenen. (voor de volledigheid, je krijgt dus 2 tijden. De eerste van laptop naar pc, de tweede andersom).'
Één is feitelijk ook genoeg, maar hoe meer info, hoe beter.

Met die info kunnen we weer wat bedenken misschien.

Hoe heb je vastgesteld dat het 802.11g is?

[ Voor 20% gewijzigd door remco_k op 12-11-2009 16:19 ]

Alles kan stuk.

• MichielJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:46
Vergeet niet dat wireless een half duplex medium is. (net als een hub) Met hoeveel clients tegelijk wordt er gewerkt tijdens het meten? Om de doorvoer snelheid goed te testen is het aan te raden om maar 1 actieve client te hebben!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-03 15:39
XP als besturingssyteem? Dan TCPOptimizer eens draaien: http://www.speedguide.net/downloads.php
Pagina: 1