Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Variabele meenemen in formule

Pagina: 1
Acties:

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Ik heb een probleem met m'n excelsheet. Ik moet een aantal formules doorrekenen, en in 1 van die formules staat een variabele. Deze variabele wordt niet berekend, maar moet ik uit een grafiek halen, en ik reken deze later met de hand verder uit. Nu wil ik dus dat excel doorrekent met deze variabele en als uitkomst dus een formule met een variabele geeft.
Situatie:
A=t*(x*y)
waarde t en x haalt 'ie uit een tabel uit een ander werkblad. Nu wil ik dus dat in de cel waar A uitkomt, dan bv komt te staan (bij t=3 en x=2 bv) 6*x
Is dit mogelijk met excel?

Vaak bu'j te bang!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:36

ByteDelight

Retro computing is alive!

Dan bereken je de waarde voor T toch eerst in een andere cel?

Of je voegt aan de formule de verwijzing toe naar de twee cellen waar T uit wordt berekend.

Bijvoorbeeld:
=(Blad2!A1+Blad2!A2)*(A2-A3)

Lijkt me erg basic.....

[ Voor 60% gewijzigd door ByteDelight op 12-11-2009 13:57 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• -tom-562
  • Nu online
Mss ben ik niet duidelijk genoeg geweest.
Waarde X moet ik zelf handmatig uit een grafiek halen. De andere 2 variabelen haal ik uit een aantal kolommen met eerdere berekeningen.
Ik wil A dus uitdrukken in alleen X, en dat excel dus de gecreëerde formule in een cel weergeeft, met variabele X erin. Dit was slechts een simpel voorbeeldje. Op een grafische rekenmachine gaat dit vaak automatisch.

[ Voor 13% gewijzigd door -tom-562 op 12-11-2009 14:01 ]

Vaak bu'j te bang!

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 09:35

CoRrRan

Don't Panic!!!

Ik denk dat je je aandacht zou moeten verleggen naar een programma als MathCAD. Excel is en blijft een spreadsheet programma, het is niet bedoeld voor dit soort dingen.

Uiteindelijk zou je wel iets kunnen bedenken, wat met IF-statements uiteindelijk een formule weergeeft, maar wat heb je dan? Een formule in text waar je nog niets mee kunt.

Als je nu een curve-fit programma zou toepassen (TableCurve2D bijv.) en dit gebruikt om een UDF te maken die je resultaten geeft voor x en y uit je grafiek...

[ Voor 48% gewijzigd door CoRrRan op 12-11-2009 20:48 ]

-- == Alta Alatis Patent == --

Verwijderd

Je kan toch de formule gebruiken die het ene stuk uitrekend zonder de x, en deze dan in TEKST() zetten zodat de uitkomst omgezet word in tekst? en dan zet je daarachter & "X".

• -tom-562
  • Nu online
CoRrRan schreef op donderdag 12 november 2009 @ 20:45:
Ik denk dat je je aandacht zou moeten verleggen naar een programma als MathCAD. Excel is en blijft een spreadsheet programma, het is niet bedoeld voor dit soort dingen.

Uiteindelijk zou je wel iets kunnen bedenken, wat met IF-statements uiteindelijk een formule weergeeft, maar wat heb je dan? Een formule in text waar je nog niets mee kunt.

Als je nu een curve-fit programma zou toepassen (TableCurve2D bijv.) en dit gebruikt om een UDF te maken die je resultaten geeft voor x en y uit je grafiek...
Eigenlijk zou ik idd een ander programma moeten hebben, verderop in de berekening werken we namelijk ook nog met integralen, en wat ik zo las dat excel dat niet kon, alleen bij benadering :P Ik ga ff verder knutselen, tnx iig

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1