Sony Bravia --> PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• yourservice
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-09 07:05
Flink wat rond gestruind, nog geen echte oplossing gevonden.

Ik wil mijn Sony Bravia KDL-46-Z550 aansluiten op mijn pc. Op dit moment heb ik nog geen hdmi aansluiting op mijn pc, wel DVI.

Aansluitmogelijkheden Sony:

Afbeeldingslocatie: http://i201.photobucket.com/albums/aa185/yourservice/ScreenShot028.jpg

Aansluitmogelijkheden PC:

MSI NX8400GS-TD512EH VGA, TV-Out, DVI

Het liefste wil ik alles hdmi aansluiten (snelste, mooiste beeld) om bijv. vanaf mijn pc 1malig dvd's te bekijken zodat ze daarna weer retour eigenaar kunnen. Maar nu lees ik:

DVI en HDMI verschillen niet zo veel als men denkt. Afgezien van een andere aansluiting gebruiken ze hetzelfde encodeer schema. Hierdoor zijn ze in theorie uitwisselbaar zonder converter of decoder. In de praktijk kan het weleens mis gaan door het HDCP(kopieerbeveiling) Wat met het HDMI signaal wordt meegezonden. DVI is alleen een videosignaal en HDMI een audio en video signaal.

Verder zoekend op dat HDCP vind ik:

- het beslaat 2 dingen, dvi en hdmi kunnen uiteindelijk alleen hun volledige resolutie gebruiken als HDCP is aangeschakeld

- HDMI is een slimme interface die een blacklist bij houdt van chipnummers die een illegale film hebben getoond. Als dat nummer op die lijst voorkomt speelt ie helemaal geen films meer af en de HDMI interfaces geven de lijst aan elkaar door, dus hij wordt dynamisch bijgewerkt

- Uniek intern nummer HDCP maakt gebruik van een blacklist (zwarte lijst). Elke HDCP chip heeft een uniek identificatienummer (ID). Wanneer achterhaald wordt dat een van deze chips gebruikt wordt voor illegale weergave van digitale videobestanden, verschijnt haar ID-nummer op de blacklist. Deze blacklist wordt "up to date" gehouden en toegevoegd aan nieuw HDCP-materiaal. Via de films zelf, een update van het besturingssysteem of gewoon via andere HDCP chips wordt de lijst verspreid. Het is daardoor bijvoorbeeld onmogelijk om via een blacklisted chip een film af te spelen die deze blacklist bevat. Blacklisted HDCP apparaten kunnen zo eigenlijk onbruikbaar worden gemaakt.

- Verwacht wordt dat HD DVD en Blu-ray-spelers enkel hun maximale beeldkwaliteit zullen doorgeven als gebruikgemaakt wordt van HDCP. Als een dergelijke speler aan een televisietoestel wordt aangesloten zonder HDCP-ondersteuning, zal de speler het beeld in een lagere resolutie of helemaal niet tonen. Toestellen met HDCP komen langzaam op de markt. Om het HD ready-logo, van EICTA, te mogen dragen moet een televisietoestel HDCP ondersteunen.

Mijn vraag dus nu, wat is wijsheid? Mijn tv is vlgns mij wel HD ready, heeft het 1080 HD logo maar kan dat dus wel met HDCP? En is dit wel van toepassing als ik alles vanaf mijn PC afspeel?

Mocht dit geen probleem zijn welke hdmi kaart is dan aan te raden (budget 50~100 euro) en wat is de maximale hdmi kabellengte?

• L3TUC3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09 22:44

L3TUC3

GoT vegetable?

De goedkoopste oplossing is om een dvi naar d-sub omvormertje te kopen en zo aan te sluiten. Of anders een dvi naar hdmi.

Een nieuwe kaart kan ook, maar dat is dan eigenlijk alleen voor de audiodoorvoer nuttig (imho).

http://www.alternate.nl/h...at1=012&cat2=000&cat3=018

[ Voor 18% gewijzigd door L3TUC3 op 12-11-2009 13:32 ]

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

• Black Sheep
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-02 20:24
heb zelf een dvi-hdmi kabel van 15 meter (goedkope van de handyman, meer dan genoeg), werkt perfect
Gebruik zelf een bravia s2530 tv die hdready is, kan perfect films/series kijken vanaf mijn pc.
dacht ergens gelezen te hebben dat je hdmi kabel tot 25 meter rustig kunt gebruiken zonder kwaliteit verlies

[ Voor 33% gewijzigd door Black Sheep op 12-11-2009 13:40 ]

black sheep

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 06:58

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Dat hele verhaal over HDCP geldt alleen als je legale Blu-ray-schijven vanaf je pc wil afspelen op je tv. Ik weet niet of je dat van plan bent en of je een Blu-ray-speler in je pc hebt zitten. Verder ben ik met de bovenstaande reacties eens.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 18:50
De noodzaak voor HDCP wordt door de bron bepaald. Met DVI is die mogelijkheid om dat toe te voegen niet en zal de TV gewoon het binnenkomende beeld 1 op 1 weergeven.
Volgens mij heeft je TV DHCP ondersteuning dus zou hij met HDCP ingeschakeld ook zonder problemen het beeld weer kunnen geven.
Ikzelf heb (had) gewoon een VGA kabel lopen van mijn PC naar de TV. Enige nadeel is dat er geen geluid wordt getoond. Maar als dat op een andere manier wordt afgespeeld (b.v. via receiver) is dat ook geen probleem. Ik kon gewoon de volledige 1080p beeld tonen. :)

let the past be the past.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:54

Wildfire

Joy to the world!

SPee schreef op donderdag 12 november 2009 @ 13:59:
De noodzaak voor HDCP wordt door de bron bepaald. Met DVI is die mogelijkheid om dat toe te voegen niet en zal de TV gewoon het binnenkomende beeld 1 op 1 weergeven.
Volgens mij heeft je TV DHCP ondersteuning dus zou hij met HDCP ingeschakeld ook zonder problemen het beeld weer kunnen geven.
Yep. Zo heb ik zelf een Sony Bravia KDL-40V4000 met HDMI, mijn GeForce GTX280 zit met een DVI-naar-HDMI kabel aangesloten. Werkt perfect en kan ook netjes Blu-ray afspelen, HDCP werkt ook gewoon zoals het hoort dus :)

(wel handig die kabel, aan de ene kant een DVI-plug en aan de andere kant een HDMI-plug, niks verlooppluggen dus :))

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• yourservice
Maar geeft mijn videokaart MSI NX8400GS-TD512EH VGA, TV-Out, DVI met een DVI/hdmi plug of kabel wel de audio door dan? Of moet ik dat ook apart regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yourservice
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Dat moet apart,dat kan de 8400GS niet. Heb je dus een aparte kabel voor nodig.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerten
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Voor zover ik het altijd begrepen heb: HDMI = DVI + Geluid, dus dat gaat niet werken.

"Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-07 21:04
Je kan natuurlijk ook altijd een goedkoop kaartje kopen die dat wel kan, weet zo niet 1,2,3 welke dat kan maar er zijn er vast wel een paar die dat kunnen, in de prijs categorie van 30-40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu er tog een topic openstaat ( sorry van het pikken van je topic (A) )

Ik zit in de zelfde situatie nu vraag ik me af, is HDMI > DVI beter dan VGA > VGA
of blijft de kwaliteit hetzelfde?

B.V.D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:54

Wildfire

Joy to the world!

Sjoerten schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:33:
Voor zover ik het altijd begrepen heb: HDMI = DVI + Geluid, dus dat gaat niet werken.
Sommige ATi-kaarten hebben een speciale DVI-aansluiting, die met een speciale kabel dus wel volledig HDMI zijn omdat ze dan wel audio doorgeven. Maar goed, dat is een iets aangepaste DVI-aansluiting met ditto kabel.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:16
Wildfire schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:50:
[...]

Sommige ATi-kaarten hebben een speciale DVI-aansluiting, die met een speciale kabel dus wel volledig HDMI zijn omdat ze dan wel audio doorgeven. Maar goed, dat is een iets aangepaste DVI-aansluiting met ditto kabel.
Dat klopt idd, daar mag ik al tijden fijn gebruik van. Maar de kabel die je dan gebruikt is een gewone 'standaard' HDMI kabel, het gaat om de speciale adaptor die je bij je videokaart krijgt die doorgifte van audio mogelijk maakt. Let daar bij vooral op, want niet alle merken kaarten leveren standaard de juiste adapter mee! De mogelijkheid is dan wel aanwezig op de kaart, maar de kaartenbouwer heeft dan verzuimd de speciale adaptor erbij te doen en levert een standaard DVI->HDMI adapter (al 2x bij een Asus kaart meegemaakt, bij Sapphire wordt wel de juiste adaptor geleverd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-07 21:04
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:42:
Nu er tog een topic openstaat ( sorry van het pikken van je topic (A) )

Ik zit in de zelfde situatie nu vraag ik me af, is HDMI > DVI beter dan VGA > VGA
of blijft de kwaliteit hetzelfde?

B.V.D
Vga signaal is slechter/minder goed dan Dvi, dit komt omdat HDMI/DVI digitaal signaal doorgeeft en Vga analoog, ik heb een keer 2 dezelfde schermen naast elkaar gehad, 1 via dvi en de ander via vga aangesloten, dvi was beduidend beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yourservice
Daar istie dan, mijn nieuwe versterker, de Marantz 1501:

Afbeeldingslocatie: http://i201.photobucket.com/albums/aa185/yourservice/ScreenShot090.jpg

met er op aangesloten de Mordaunt Short Genie Zilver:

Afbeeldingslocatie: http://i201.photobucket.com/albums/aa185/yourservice/ScreenShot091.jpg

Nu was ik gister in de PC shop en kreeg te horen dat de huidige generatie videokaarten bijna allemaal via HDMI beeld én geluid versturen en dat de versterker dit verder splitst en doorstuurt. De versterker is dus het centrale gedeelte begreep ik hieruit.

Nogmaals mijn vraag: wat is een goeie videokaart met HDMI, die ik in mijn huidige PC kan plaatsen? Hij had het over een GForce 200.... ? De PC heeft een voeding van 600W. Ik speel verder geen games, het gaat puur om HD films te kunnen bekijken en muziek (FooBar) af te kunnen spelen via de versterker...

[ Voor 8% gewijzigd door yourservice op 07-02-2010 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:21
Alles in de HD4xxx en de HD5xxx serie kan geluid via HDMI meesturen. Bij nVidia is dit volgensmij mogelijk bij de 9xxx serie, de 200 en 300 serie. Dus zoek een leuk kaartje uit met de PW.

Als het puur om HD films bekijken gaat kan je nog af met een HD4350, die kost €20,-.
Pagina: 1