Gezien ik niet zo denderend veel 3D power nodig heb, en het op mijn zenuwen krijg van een lawaaierige PC, kocht ik 3 jaar terug een passieve nVidia 7600GS om in mijn low-noise bakje te proppen.
Koeling:
in: Nexus 92mm @ 800RPM
out: Nexus 120mm @ 900RPM
out2: de temperatuur gestuurde fan in mijn Antec NeoHE 380W voeding
(details en foto's hier http://specs.tweak.to/14889)
Temps idle:
Ambiant: 20°C
Cores: 34°C / 34°C
Case: 35°C
GPU: 60°C
Temps stressed:
Cores: 55°C / 55°C
GPU: 81°C
Alles heeft steeds vlot verlopen, maar de laatste tijd hangt mijn PC vanaf ik een aantal seconden 3D performance vraag. PC is recent herinstalleerd, voordien Vista, nu Windows 7. Onder beide had ik problemen, dus wss geen software issue.
Ik heb wat diagnostics laten lopen om te achterhalen waar het fout loopt.
Prime95 heeft zo'n anderhalf uur mijn CPU gestresst, zonder problemen. Daarom lijkt me dus louter een GPU issue.
Om dat te testen liet ik efjes ATITool los. Paar secondjes scannen naar artifacts en de PC hangt terug, zelfs met al mijn fans op max.
Ik zie de GPU temp stijgen naar zo'n 65°, en hop...
Nu moet ik ook wel zeggen dat de heatsink van de northbridge op mijn mobo ook wel heel heet aanvoelt, zelfs heter dan de heatsink van de GPU. Door de niet-standaard richting van de fan op de heatsink op de CPU, krijgt het moederbord weinig rechtstreekse airflow.
Hierdoor heb ik toch nog mijn twijfels of ik een nieuwe videokaart nodig heb, of het misschien een moederbord issue is. Maar dan zit ik weer met de Prime95 test die geen problemen gaf, en die gebruikt toch ook de northbridge.
Weet iemand raad wat ik nog zou kunnen doen om te testen?
Koeling:
in: Nexus 92mm @ 800RPM
out: Nexus 120mm @ 900RPM
out2: de temperatuur gestuurde fan in mijn Antec NeoHE 380W voeding
(details en foto's hier http://specs.tweak.to/14889)
Temps idle:
Cores: 34°C / 34°C
GPU: 60°C
Temps stressed:
Cores: 55°C / 55°C
GPU: 81°C
Alles heeft steeds vlot verlopen, maar de laatste tijd hangt mijn PC vanaf ik een aantal seconden 3D performance vraag. PC is recent herinstalleerd, voordien Vista, nu Windows 7. Onder beide had ik problemen, dus wss geen software issue.
Ik heb wat diagnostics laten lopen om te achterhalen waar het fout loopt.
Prime95 heeft zo'n anderhalf uur mijn CPU gestresst, zonder problemen. Daarom lijkt me dus louter een GPU issue.
Om dat te testen liet ik efjes ATITool los. Paar secondjes scannen naar artifacts en de PC hangt terug, zelfs met al mijn fans op max.
Ik zie de GPU temp stijgen naar zo'n 65°, en hop...
Nu moet ik ook wel zeggen dat de heatsink van de northbridge op mijn mobo ook wel heel heet aanvoelt, zelfs heter dan de heatsink van de GPU. Door de niet-standaard richting van de fan op de heatsink op de CPU, krijgt het moederbord weinig rechtstreekse airflow.
Hierdoor heb ik toch nog mijn twijfels of ik een nieuwe videokaart nodig heb, of het misschien een moederbord issue is. Maar dan zit ik weer met de Prime95 test die geen problemen gaf, en die gebruikt toch ook de northbridge.
Weet iemand raad wat ik nog zou kunnen doen om te testen?