[nVidia 7600GS] Begin van het einde?

Pagina: 1
Acties:

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-04 17:09
Gezien ik niet zo denderend veel 3D power nodig heb, en het op mijn zenuwen krijg van een lawaaierige PC, kocht ik 3 jaar terug een passieve nVidia 7600GS om in mijn low-noise bakje te proppen.

Koeling:
in: Nexus 92mm @ 800RPM
out: Nexus 120mm @ 900RPM
out2: de temperatuur gestuurde fan in mijn Antec NeoHE 380W voeding
(details en foto's hier http://specs.tweak.to/14889)

Temps idle:
Ambiant: 20°C
Cores: 34°C / 34°C
Case: 35°C
GPU: 60°C

Temps stressed:
Ambiant: 20°C
Cores: 55°C / 55°C
Case: 35°C
GPU: 81°C

Alles heeft steeds vlot verlopen, maar de laatste tijd hangt mijn PC vanaf ik een aantal seconden 3D performance vraag. PC is recent herinstalleerd, voordien Vista, nu Windows 7. Onder beide had ik problemen, dus wss geen software issue.
Ik heb wat diagnostics laten lopen om te achterhalen waar het fout loopt.
Prime95 heeft zo'n anderhalf uur mijn CPU gestresst, zonder problemen. Daarom lijkt me dus louter een GPU issue.
Om dat te testen liet ik efjes ATITool los. Paar secondjes scannen naar artifacts en de PC hangt terug, zelfs met al mijn fans op max.
Ik zie de GPU temp stijgen naar zo'n 65°, en hop...

Nu moet ik ook wel zeggen dat de heatsink van de northbridge op mijn mobo ook wel heel heet aanvoelt, zelfs heter dan de heatsink van de GPU. Door de niet-standaard richting van de fan op de heatsink op de CPU, krijgt het moederbord weinig rechtstreekse airflow.
Hierdoor heb ik toch nog mijn twijfels of ik een nieuwe videokaart nodig heb, of het misschien een moederbord issue is. Maar dan zit ik weer met de Prime95 test die geen problemen gaf, en die gebruikt toch ook de northbridge.

Weet iemand raad wat ik nog zou kunnen doen om te testen?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

hm, ik heb dezelfde kaart, (xfx 7600GS passive met zwarte heatsink?) en die draait 59 graden idle, zonder enige airflow (gewoon zo los op het moederbord op de rand van de tafel) en dat is geen probleem.
de 7600GT die dr naast zit draait trouwens 57 graden idle. load zou ik ff moeten testen..

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Temperatuur lijkt me geen issue, 81 graden moet die kaart nog wel kunnen hebben. Heb je al eens geprobeerd om een andere videokaart in je systeem te testen? Of makkelijker, probeer je kaart eens te underclocken en kijk of het probleem nog steeds optreedt.

specs

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-05 23:33
Misschien dat er een deel corrupt is in je GPU geheugen, omdat je het volgende schreef:
Om dat te testen liet ik efjes ATITool los. Paar secondjes scannen naar artifacts en de PC hangt terug, zelfs met al mijn fans op max.
AtiTool, pompt het geheugen van je videokaart vol om de videokaart optimaal te testen en bamn hij loopt vast!
Je zegt ook dat bij het laden van 3D performance je systeem vastloopt, lijkt mij gewoon dat er een deel van je GPU geheugen aan het einde van zijn Latijn is!

[ Voor 3% gewijzigd door PSP123 op 12-11-2009 12:52 ]

• freeco
81° heeft ook nooit een probleem geweest hoor in het verleden. Da's al 3 jaar zo...

Zal inderdaad eens proberen met een andere kaart. Denk wel dat ik nog ergens een PCIe kaartje heb, maar geen dualmonitor wat ik echt nodig heb. Maar uiteraard wel goed voor enkel de test.
Of wat een collega van me voorstelde: efjes een fan bij de GPU en northbridge houden, en opnieuw testen met betere airflow.

Heb anders al wel die passieve Powercolor HD5750 op het oog :9

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Leuk kaartje, maar is dat niet een beetje overkill? Ik schat dat die zo'n 5 tot 10 keer zo snel is als je huidige. De HD5750 zit tussen de HD4850 en de HD4870 in. Leuk kaartje hoor, maar als je er wel wat op vooruit wilt gaan, maar niet echt een fanatiek gamer bent, dan is dit bijvoorbeeld ook al een heel leuk kaartje.

specs

• freeco
@Depep: beetje offtopic, maar de reden voor de HD5750 is dat die veel minder stroom verbruikt dan de HD4xxx reeks. De 5750 zit zo wat in de buurt van mijn 7600GS (10-15W idle / 35-45W load), en de temps lager.
Lijkt me dus ideaal om mijn passieve 7600GS te vervangen door een passieve 5750. Maar eerst zien of het echt nodig is, ga zo dadelijk terug testen. Of misschien kan ik het ook nog uitstellen tot de 56xx reeks uitkomt...

• freeco
eerste testresultaat: de truc met de extra 120mm fan gericht op de northbridge en GPU
Bij het runnen van een nieuwe artifact scan in AtiTool ging de temp van de GPU ging omhoog naar zo'n 66°, bleef vrij stabiel daar hangen, maar toch na net geen 59 seconden gaf m'n systeem er de brui aan.

Heb eens gevoeld aan de heatsink op de northbridge en die voelde nu alleszins veel koeler aan dan gisteren. Gisteren draaide de PC ook al wel een paar uurtjes, nu pas een goed uurtje toen ik ging testen.

Nu dan maar een ouwe Ati X300 installeren, ook passief model trouwens, en eens opnieuw testen.

• freeco
Goed, ik denk dat de zaak duidelijk is...
met de X300 heb ik ruim 8 minuten de AtiTool laten lopen met de case open, zonder extra fan. Geen problemen.
Daarna ben ik herbegonnen met dezelfde test, maar met de case dicht voor betere airflow. Ondertussen zijn al ruim 20 minuten ver, en loopt ie nog zonder probleem. 20 minuten is nu niet echt een super stresstest, maar minder dan 1 minuut tov ruim 20 is toch wel tekenend.
En nu voelen de heatsinks van zowel de GPU als de northbridge heet aan, dus aan de northbridge zal het wel niet liggen.

Het zal dus wel een hardware issue zijn met mijn 7600GS, tenzij een obscuur software probleem met de nVidia drivers, maar die kans lijkt me klein.
Ik zal dus maar eens gaan uitzien naar een nieuwe GPU. Maar nog efjes wachten op nog wat ruimere keuze passieve 5750's :+

edit: na 45 minuten ben ik er dan maar mee gestopt. Systeem loopt vlekkeloos met de X300, maar ondertussen zit de 7600GS er toch weer in. Dualmonitor he...

[ Voor 8% gewijzigd door freeco op 12-11-2009 20:20 ]

Pagina: 1