Is mijn HDD bijna defect?

Pagina: 1
Acties:

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Ik heb een, circa drie maand oude, Western Digital Caviar Black 1TB HDD.
Als ik 's morgens vroeg mijn pc opstart maakt deze na circa 10 seconden een constant piepgeluid. Je hoort echter wel het enkel piepje van de MOBO. Na een tiental seconden stopt de piep en bij het opnieuw opstarten krijg ik hem niet meer te horen (misschien omdat de hdd dan iets opgewarmd is?)
Ik weet niet 100% zeker of het van de hdd komt, maar daar lijkt het wel sterk op.

Ook als ik VISTA heb opgestart blijft de HDD een hele tijd doorratelen. Dit stopt wel na verloop van tijd. Volgens mij had hij dit vanaf het begin. Indexing heb ik uitgezet maar dit mocht niet baten.
Als ik kijk bij betrouwb en prest controle dan zie ik dat svchost.exe flink aan het lezen is. Ik zie bijv een video file langskomen. Of zal dit dan toch indexing zijn?

En wat betreft het piepgeluid van de HDD, is deze aan het kapot gaan?
Ik heb nog 1 FAN onder mijn hdd die ik nog niet heb ontkoppeld, dit zal ik morgen proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door JuuL20 op 12-11-2009 11:00 ]

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Allereerst zou ik gaan troubleshooten voordat je verdergaat met het onderzoeken van je HDD. Kijk voor een mooi overzicht op: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

heb jeje HDD ook wel eens losgekoppeld of geprobeerd met een andere HDD te booten? Dan weet je meteen zeker of je HDD de piep veroorzaakt of niet... :*)

[ Voor 29% gewijzigd door scenix_ op 12-11-2009 11:07 ]

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
Dat ratelen in idle kan ook de volume shadow copy service zijn die zijn werk doet.

• JuuL20
scenix_ schreef op donderdag 12 november 2009 @ 11:05:
Allereerst zou ik gaan troubleshooten voordat je verdergaat met het onderzoeken van je HDD. Kijk voor een mooi overzicht op: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Bedankt, ik zal het eens bekijken!
heb jeje HDD ook wel eens losgekoppeld of geprobeerd met een andere HDD te booten? Dan weet je meteen zeker of je HDD de piep veroorzaakt of niet... :*)
Nog niet, dacht dat het geen optie was omdat ik hier maar 1 sata schijf heb, maar kan wel want mijn MOBO ondersteunt IDE.

Ik moet zeggen, het heeft wel wat hiervan weg:
http://faq.tweakers.net/om/hdd_geluiden/powerup2.mp3
En dan de toon op 0:12 sec voor zo'n 20 seconden oid.

Ik zal vandaag mijn data backuppen voor het geval dat...
Daarna zal ik zo'n schijfcontrole doen.
Dat ratelen in idle kan ook de volume shadow copy service zijn die zijn werk doet.
En is het verstandig om dat uit te zetten? En zo ja, waar kan dat?

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Voordat wij nog meer antwoorden gaan spuien ga dan eerst proberen de 1e dingen door te nemen. Met name uitsluiten (troubleshooten!) van mogelijke oorzaken.

Je kan ook proberen met een Mini XP te booten op USB als je mobotje dat ondersteunt :) in plaats van een andere hdd erin te proppen :P

• JuuL20
Het is lastig te testen aangezien ik het alleen 's morgens krijg (als de pc koud is?).

- Ik heb de extended test gedaan, die speciaal is voor mijn HDD:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Test Option: EXTENDED TEST 
Model Number: WDC WD1001FALS-00J7B1 
Unit Serial Number: xxxx
Firmware Number: 05.00K05 
Capacity: 1000.20 GB 
SMART Status: PASS 
Test Result: PASS

- Ik heb niets overgeclockt
- Hele pc is net 3 mnd oud.
- Goede voeding, 750W van Corsair. Is voor mijn setup ruim voldoende. Ik heb de spanningen echter niet gecontroleerd op het moment dat het fout gaat.
- Het is dus niet de buzzer van mijn mobo, want die hoor ik door de piep heen 1x piepen
- Geen enkele warning LED van mijn GPU brand.
- Lekkende condensatoren zie ik zo niet en lijkt me erg sterk met nieuwe onderdelen
- Koeling is overal voldoende

Ik kan morgen eens proberen te booten zonder hdd en/of met andere hdd. Ik zie geen functie voor USB boot in de manual van mijn mobo (Gigabyte MA790XT).
Als er verder nog tiips zijn zijn ze welkom, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het wat anders is dan mijn HDD of Fan.

[ Voor 6% gewijzigd door JuuL20 op 12-11-2009 15:21 ]

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-02 15:00
Zoals ik in een ander bericht ook al schreef, ik heb precies hetzelfde met mijn WD caviar green van 1 TB. Als ik hem opstart als hij koud is dan klinkt het even alsof hij elk moment uit elkaar kan vallen qua "ratelen - piepen -krassen" (ik vind het meer krassen). Als hij eenmaal warm is en als ik een warme reboot doe spint hij vrolijk alsof er niets aan de hand is. Mijne is ongeveer een half jaar oud en het begon ook rond de drie maanden. Ik heb meerdere malen SMART gecheckt, maar er veranderd verder niets bijzonders aan de schijf, status ok. Geen re-allocated sectors etc. Ik heb hem in een periode van 3 maanden 2-3x volledig getest met zowel de WD tool alswel de windows scan voor bad sectors, ook geen probleem. Ik heb hem zelfs omgedraaid in mijn kast gehangen, daarmee leek het even opgelost, maar het begon daarna weer vrolijk opnieuw. Ik wacht eigenlijk todat hij een keer wel een probleem gaat geven, maar voorlopig lijkt hij alsnog te doen wat ie moet doen. Het enige advies wat ik je kan geven, is regelmatig een backup maken. Dat moet je trouwens toch doen :)

PS ik weet zeker dat het bij mij de HD is want als ik hem loskoppel is het weg.

[ Voor 4% gewijzigd door Jouke74 op 13-11-2009 09:48 ]

"That was left handed..." - JJH

• JuuL20
Hey Jouke,

Ik heb ook de SMART status gechecked: 93% en er was geen enkele bad sector. Vanmorgen piepte hij niet, maar ik vertrouw het ook niet helemaal eigenlijk na die paar keer flink piepen...
Dat ratelen/krassen wat jij bedoelt herken ik, dat heeft die van mij ook. Maar die piep was echt totaal anders.
Dat piepen wat ik heb gehad, was echt piepen en flink ook (zo hard als van je mobo buzzer, alleen dat was hem niet). Het is wel de schijf denk ik.
Ik weet nog niet wat ik doe, vaak backuppen of andere schijf...

Mvg,
Juul

[ Voor 11% gewijzigd door JuuL20 op 13-11-2009 12:34 ]

• JuuL20
Het probleem is gevonden. Had er vanmorgen namelijk weer last van en wat bleek: de CPU fan draaide niet goed. De fan is automatisch gestuurd en werd niet genoeg aangestuurd, omdat de PC te koud was.
In mijn bios kan ik kiezen uit drie optie's:
- Automatisch
- Voltage control (sets voltage mode for a 3-pins CPU fan)
- PWM (sets PWM mode for a 4-pin CPU fan)

Ik zal hem op PWM zetten, aangezien ik een Mugen 2.heb met 4 pins connector.

Werkt dit niet dan kan ik de fan warning ook wel uit zetten en de CPU temp warning op 60C zetten.
Pagina: 1