Laptop overhit, opsturen of zelf proberen?

Pagina: 1
Acties:

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Ik heb het volgende probleem:
Mijn 2+ jaar oude laptop valt de laatste tijd opeens uit, alsof iemand de powerknop een paar seconden in heeft gedrukt. Het enige verschil is dat ook het batterij lampje v/d accu uitgaat terwijl de stroomkabel er nog in zit, deze moet ik dus eruit en er weer in doen om het groene lampje (en mn laptop) weer aan te krijgen.
Soms moet ik wachten want anders valt hij tijdens de boot meteen alweer uit.
Ik merk dat het toetsenbord en onderkant dan heet aanvoelen, en hij maakt sinds ik hem meenam op vakantie ook meer geluid (fans). Ik meen ook dat het een beetje verbrand ruikt elke keer als ie uitvalt (als ik bij de openingen ruik). Hij is overigens tot nu toe alleen uitgevallen bij spelen van red alert 3 (enige game) en het kijken van films.
Ik vermoed dat er stof in zit en dat hij daarom overhit. Mijn vraag is wat denken jullie dat het nog meer kan zijn, en is het beter om zoiets op te sturen of kan het zelf goed ont-stoft worden door mij? Want als het niet aan de stof is vind ik t wel zonde van t geld.
Thanks,
jay

[ Voor 3% gewijzigd door jayvol09 op 12-11-2009 02:09 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Misschien is het wel handig als je even het merk en type van je laptop ook post. Opzich kan het als je het gewoon voorzichtig doet, geen kwaad de onderplaat er even af te schroeven en te kijken of er stof zit. Maar je schrijft dat de fan ook wel meer lawaai maakt, dan kan de fan ook versleten zijn en zou je die even los moeten halen en vervangen.

Verwijderd

Denk niet dat het aan de stofjes ligt. Problemen met de powerjack (kortsluiting) kan uitval veroorzaken. Ook kan het zijn dat de fans niet genoeg koelen, maar mijn advies is na laten kijken door een laptop expert!
Opsturen naar de leverancier neemt veelal veel tijd in beslag.

• SaanBitch
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:59
Gewoon zelf checken..... Voorzicht openmaken, zorg dat er geen veertjes oid wegspringen. Fannetjes en coolblocken schoonblazen kan een gemiddelde hobbist zelf.....

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou eerst eens gewoon wat programma's installeren om te kijken hoe warm je laptop wordt. Als dat teveel is zou ik hem inderdaad gewoon zelf openmaken en schoon blazen met perslucht.

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:06
Denk niet dat het aan de stofjes ligt. Problemen met de powerjack (kortsluiting) kan uitval veroorzaken.
Dat zou kunnen, maar in zo'n geval lijkt het me waarschijnlijker dat de laptop op accuspanning verder zal draaien of dat je PSU kaduuk is; deze opnieuw inpluggen zou het probleem niet verhelpen. Het feit dat de problemen vooral ontstaan wanneer het ding stevig aan het werk wordt gezet en dat de TS in zo'n geval even moet wachten voor het booten, sterkt mijn vermoeden dat de notebook te warm wordt.

Ladies and gentlemen, place your bets... >:)

In ieder geval is het kinderspel om hem even open te schroeven en de koeling schoon te blazen met een compressor, perslucht of een fikse verkoudheid. Begin daarmee, zou ik zeggen.

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

• ik222
  • Niet online
Ja ik vermoed ook dat hij wel degelijk te warm wordt. Maar nogmaals vaak kun je dat ook heel redelijk meten met tools dus ik zou zeggen begin daar eens mee.

• jayvol09
Wat voor programma zou ik kunnnen installeren om de temp. te checken? al lijkt me dat overbodig want het toetsenbord alleen voelt al iets van 50+ graden aan :p

Het is een acer aspire 5715Z met een dualcore pentium T2390,das geloof ik een merom-m.

Ik zal hem binnenkort is uitblazen dan.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• ik222
  • Niet online
jayvol09 schreef op donderdag 12 november 2009 @ 14:21:
Wat voor programma zou ik kunnnen installeren om de temp. te checken? al lijkt me dat overbodig want het toetsenbord alleen voelt al iets van 50+ graden aan :p

Het is een acer aspire 5715Z met een dualcore pentium T2390,das geloof ik een merom-m.

Ik zal hem binnenkort is uitblazen dan.
Gebruik http://www.cpuid.com/hwmonitor.php eens en post dan een screenshot van de resultaten.

• jayvol09
Ok dit is t dan
Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/122cmzk.jpg

Verwijderd

Dat zijn temperaturen die ver boven de normale werktemps van onderdelen uitkomen. Zsm openschroeven dat ding en schoonmaken!!

• Ram0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-11 15:04

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Dat is inderdaad erg hoog, maar veel Acer Aspire laptops hebben hier last van. Ook mijn eigen laptop (7520G) had na enkele maanden hopen stof aan de binnenkant, maar even simpel openmaken en stof wegspuiten leverde een verschil van bijna 20 graden op.

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

• jayvol09
is er een speciaal iets dat ik kan kopen voor dit wegspuiten?

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:30

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

jayvol09 schreef op donderdag 12 november 2009 @ 17:35:
is er een speciaal iets dat ik kan kopen voor dit wegspuiten?
lucht? :+ Maar wat het beste werkt is openschroeven en voorzichtig met de hand alle fans en koelelementen leegvissen. Heb dit ook gedaan en bijzonder effectief. Als je daarna door alle fans nog wat naaimachine olie doet is hij ook nog eens wat stiller.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Busje perslucht

And this !! Is to go even further beyond!!!

• ik222
  • Niet online
Ik gebruik altijd een compressor.

Enige waar je voor op moet letten is dat je de fans vasthoud tijdens het spuiten en dat je bij de compressor regelmatig condens aftapt.

[ Voor 67% gewijzigd door ik222 op 12-11-2009 23:59 ]

Verwijderd

Werkt beter om er gewoon even de stofzuiger op te zetten. Aangezien daarmee het stof daadwerkelijk verdwijnt.

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 10:31:
[...]
Werkt beter om er gewoon even de stofzuiger op te zetten. Aangezien daarmee het stof daadwerkelijk verdwijnt.
Ja lekker ook i.v.m. statische elektriciteit 8)7

Nee een pc of laptop moet je nooit schoonmaken met een stofzuiger. Tenzij je hem aan de buitenkant van de behuizing op de luchtuitlaat zet ofzo. In ieder geval nooit met een stofzuiger in een pc of laptop gaan!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
Busje perslucht. Kost een paar euro, en werkt uitstekend. Met een beetje geluk hoeft je laptop niet eens open; gewoon in de inlaat en uitlaat een paar keertjes blazen. Niet op 'vol vermogen' spuiten; dan kunnen je fans door die externe luchtstroom sneuvelen. Natuurlijk ook alleen doen als de laptop uit staat.

Bij mij leverde dit een temperatuur verschil van ~15-20 graden op. Enne, het vele (fijne) stof wat er uit komt is niet lekker voor je longen 8)7

• jayvol09
Update

Busje lucht van 10 euro gekocht. Laptop opengemaakt (leek me beter), moest wel meer kracht zetten dan ik dacht om de panel eraf te krijgen, magnetische schroevendraaier gebruikt. Met tipje schroevendraaier de fan opgeschoond. Van een paar verschillende hoeken geblazen (volle kracht >:) )
Nieuwe resultaten^^

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/i5wvo3.jpg

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:40
Wat een verschil :o
d:)b

Nu valt hij ook niet meer uit?

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2009 22:07 ]

• ik222
  • Niet online
Dat ziet er een stuk beter uit :)

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

En waarschijnlijk is ie ook een stuk stiller nu. Ziet eruit als missie geslaagd !

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mmmm ... ik ga ook maar eens een busje kopen denk ik :+

Iperf

• jayvol09
Hij is idd een stuk stiller, had alleen geen naaimachine olie voor de fans maar ik wil ook niets kortsluiten :p
cpu neemt bij de belasting waarmee hij eerst uitviel nu genoegen met 61 graden. Grootste verschil is met de voeding temperatuur.
Moest wel zoeken naar busje lucht, of hij was nergens op voorraad of 20 euro :p

[ Voor 14% gewijzigd door jayvol09 op 03-12-2009 23:08 ]

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:16

lasharor

7 december 2004

waar haal je die busjes met perslucht? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem (denk ik)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

pcboer?

http://www.mycom.nl/Produ...0Duster%20360/137200.aspx

[ Voor 84% gewijzigd door Boudewijn op 03-12-2009 23:15 ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:33
Nog even een tip mbt perslucht: je kan gerust hard blazen, probeer alleen wel het toerental niet te hoog te laten oplopen van de fans, soms gaan de lagers dan stuk :( (desnoods fanrotor even stilhouden) Het smeren van de fans is normaliter niet nodig: als je te dunne olie gebruikt loopt het eruit en gaat hij sneller stuk, als de olie te dik is zal de fan te langzaam lopen :P Persoonlijk gebruik ik altijd gewoon een stofzuiger en een langharige kwast om het stof van de fanbladen af te krijgen (en uit de koelprofielen). In geval van rokersverleden kan wat oplosmiddel (spiritus bv, alleen niet in het lager laten lopen...) ook goed helpen op die plakzooi eraf te krijgen.

• jayvol09
lasharor schreef op donderdag 03 december 2009 @ 23:12:
waar haal je die busjes met perslucht? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem (denk ik)
Khad em bij mycom gehaald, voor 2 euro meer dan op die link hierboven staat aangeven :p

[ Voor 11% gewijzigd door jayvol09 op 03-12-2009 23:27 ]

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:39
base_ schreef op donderdag 03 december 2009 @ 23:22:
Nog even een tip mbt perslucht: je kan gerust hard blazen, probeer alleen wel het toerental niet te hoog te laten oplopen van de fans, soms gaan de lagers dan stuk :( (desnoods fanrotor even stilhouden)
Bij mijn oude werkgever hadden we een "dikke" compressor staan, daar kon je die fans flink me laten janken (en nee, dat is niet goed voor die dingen). Busje perslucht, zeker met het rietje erop zal nooit genoeg druk kunnen leveren om je fans kapot te draaien. Bij laptops e.d. stak ik meestal voorzichtig een uitgevouwen paperclip tussen de fanbladen zodat deze niet meedraaiden voordat ik met de compressor aan de slag ging.

Bij laptops komt het nog wel eens voor dat er een heel dun laagje stof precies aan de binnenkant van de lamellen zit (aan de kant van de ventilator) wat echt funest is voor de koeling.
base_ schreef op donderdag 03 december 2009 @ 23:22:
In geval van rokersverleden kan wat oplosmiddel (spiritus bv, alleen niet in het lager laten lopen...) ook goed helpen op die plakzooi eraf te krijgen.
Als je rookt bij de pc is zal je hem ook vaker moeten schoonmaken, om die smerige met teer aan elkaar geplakte stofklompen te verwijderen.....vaak heb je dan wel een compressor nodig (of een kwastje of schroevendraaier). Ik heb het nooit geprobeerd met oplosmiddel maar dat zal ook wel werken ja :D *aragnut heeft weer wat geleerd

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:40
Aragnut schreef op donderdag 03 december 2009 @ 23:54:
[...]

Bij mijn oude werkgever hadden we een "dikke" compressor staan, daar kon je die fans flink me laten janken (en nee, dat is niet goed voor die dingen).
Met de stofzuiger, en dan bijna ertegen aan houden (2mm er vanaf ofzo) en dan wil een standaard PC fannetje ook wel flink in de RPM's gaan lopen, giert zo leuk :P

Zo'n busje werkt inderdaad wel goed, maar ik vind ze behoorlijk duur. Ik doe het altijd gewoon met een stofzuiger + verfkwastje om de boel schoon te vegen (flink met de kwast over het koelblok en ondertussen stofzuiger erbij houden) Gaat hier al jaren goed

• Matthew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 18:39

Matthew

Jeroen is _niet_ de baas

Je kan ook sowieso altijd proberen om je processor te undervolten

Link

Je hoeft niet alle stappen te doorlopen.
Pagina: 1