Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenraad12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-03 17:01
Na een eindeloze zoektocht (niet alleen op Tweakers) lukt het me nog steeds niet, om een printer op een desktop met XP home te delen met een laptop met Vista home basic

Het volgende probleem doet zich voor.

Probeer bij een kennis van me een netwerkprinter in te stellen.
Draadloos, printer is gekoppeld aan een XP machine en ik wil hem toevoegen aan een laptop waarop Vista home basic is geïnstalleerd.
Op de XP machine alle stappen doorlopen die nodig zijn om een thuisnetwerk op de rails te krijgen.
Printer geïnstalleerd en testpagina afgedrukt wat geen probleem is, en gedeeld.

Op de Vistamachine printer toevoegen, wat lukt (ik zie hem ook bij netwerkapparaten)
Firewall op allebei de machines uitgeschakeld waarna ik een testpagina probeer af te drukken (uiteraard vanaf de Vistamachine) waar het bekende menu verschijnt, "testpagina wordt afgedrukt". Echter gebeurd er niets.
Ik zoek verder en en krijg een melding "tweerichtingsverkeer niet mogelijk".
Zoek nog verder, en krijg een melding (in netwerkbeheer) "domeinnetwerken kunnen niet worden gekoppeld"
Stuurprogamma op de Vistamachine geïnstalleerd (wat eigenlijk overbodig is) maar krijg nog steeds nul op het request.
(btw, ik heb geen domein maar een eenvoedig netwerk)
Netwerknaam op beide machines uiteraard hetzelfde.
Naar mijn idee moet ik het zoeken bij "tweerichtingsverkeer" maar ben dit nooit eerder tegengekomen.
Iemand een suggestie ?

Kan het niet gelijk uitvogelen, daar betreffende kennis ZZPer is en zijn vrouw ook de hele dag aan de slag is.

Zie jullie reacties graag tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Driver van de printer ook op de Vista bak installeren, dat zou kunnen helpen.
En dan ook de Printer aan die Vista bak hangen zodat hij hem ook ziet en herkent.
Dan oude netwerkprinter weggooien en opnieuw aanmaken.
Ik had vorige week een vergelijkbaar probleem, en was daarmee opgelost.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2009 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenraad12
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 23:36:
In mijn post staat: "Stuurprogamma op de Vistamachine geïnstalleerd (wat eigenlijk overbodig is) maar krijg nog steeds nul op het request"

Toch bedankt voor je reactie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coenraad12 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 23:39:
[...]

In mijn post staat: "Stuurprogamma op de Vistamachine geïnstalleerd (wat eigenlijk overbodig is) maar krijg nog steeds nul op het request"

Toch bedankt voor je reactie..
Ik las er overheen ja maar ik heb ook nog een aanvulling.

En dan ook de Printer aan die Vista bak hangen zodat hij hem ook ziet en herkent.

Verwijderd

Ik zie hier niet goed of de XP machine nu ook draadloos is of gewoon bedraad.
Graag even verduidelijken. Ook weten we niet welke router je precies gebruikt.

Gebruik je bijv een bep type Zyxel router en wil je een bedrade en een wifi computer met elkaar laten communiceren dan dien je bep instellingen in de router te veranderen, standaard gaat dit nl niet.

• coenraad12
Alles is draadloos.
Daar ik momenteel niet bij de router kan, heb ik ook niet de specifieke details.
Ik was in de veronderstelling, dat het zo "gepiept" was daar ik hier (thuis) ook allerlei besturingssystemen heb draaien, en een printer delen normaal gesproken een fluitje van een cent is.

Zou het kunnen dat ik mijn complete netwerk heb genoemd naar de SSID van mijn router ?

@Freaky_Revolt
Reeds gedaan.
Dus je bedoelt op de Vistamachine het stuurprogamma deïnstalleren en via het netwerk er weer aanhangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenraad12
Daar ik wederom tegen hetzelfde probleem aanloop, post ik hier wat ik ook op een ander forum heb geplaatst.
Wellicht gaat er hier bij iemand een lichtje branden.

Hallo beste helpers.

Ik val gelijk met de deur in huis.
Waarom heb ik toch altijd zo'n gezeik 8)7 (sorry voor mijn taalgebruik) met een Vista-machine te verbinden met een XP machine.
En met mij vele anderen.
Ik heb een ruime ervaring (al zeg ik het zelf ) met netwerkbeheer (incl. de servers), systeemconfiguraties, etc.
Wat is het geval, (en niet het eerste) ben vanmiddag bij een goede kennis, ( MKB ) waar de vrouw de facturen maakt, en normaliter print over een simpel netwerk.

XP versus XP geen probleem.
Vista versus Vista geen probleem.
7 versus 7 geen probleem.
98 versus 98 geen probleem.

Printer gedeeld over het netwerk, de nodige stuurprogamma's geïnstalleerd, maar dan begint het geleuter.
Heb geen toegangsrechten. Ik heb op allebei eenzelfde gebruikersaccount aangemaakt, mag niet baten.
Zet er een simpele switch tussen (achter het modem) geen resultaat, dan heb ik ook geen toegangsrechten.
Heb mezelf bij beveiligingsinstellingen alle rechten (machtigingen) toebedeeld, geen resultaat.
Let wel, bestandsindeling en printerdeling uiteraard ingesteld.

Heb me voorheen al sufgezocht, ook op de site's van Microsoft maar ook dat mocht niet baten.
Firewall instellingen aangepast, zodat alles elkaar ziet.
Maar wil ik een printer installeren, wordt hij niet gevonden. Ook niet als ik de printer verwijs naar een ip adres.
Hij wordt dus wel gezien, maar als ik een testpagina wil printen doet hij gewoon niets.
Ik heb het dus over bestands en printerdeling vanaf een Vista machine naar een XP machine.
Ook op Tweakers vind ik geen oplossing.
Oke, er zijn wel enkele provisorische oplossingen, maar wat ik wil, is gewoon en simpel bestands en printerdeling van Vista naar XP.
In deze situatie is alles bekabeld.
Ik weet zeker, dat er wel een helptweaker is die mij een eensluidend en duidelijk antwoord weet te geven :o .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenraad12
Heb hier met een simulatie een vergelijkbare situatie nagebootst.
Ben weer van voor af aan begonnen.

start->uitvoeren->cmd Type netsh firewall set portopening tcp 445 smb enable

2 maal dezelfde gebruikersaccounts aangemaakt.
XP, alle machtigingen overnemen incl. onderliggende objecten, te vinden bij de eigenschappen van de mapopties.
Printer op de Vista machine aangeloten en getest.
Printer gedeïnstalleerd op de XP machine en uiteraard opnieuw geïnstalleerd.
Gedeeld, getest vanaf Vista en BINGO :) .

Het schijnt op de een of andere manier toch een bug in Vista te zijn.

Nou maar hopen dat bij mijn kennis ook zo werkt.

Mag een slotje op.
Pagina: 1