• knetsooj
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2025
Hallo, ik heb nu sinds een week mijn nieuwe setup binnen en aangesloten, nl het volgende.

Antec Ninehunderd
Antec 650W Earthwatts
Asus P7P55D
Intel Core i5 750
Asus GTX275
OCZ 4gb PC12000 CL8.0 @ 1.65V
Samsung 1Tb Sata 32mb
Arctic Freezer v2
LG DVD speler

Nu heb zo'n beetje vanaf het begin het systeem overgeclocked omdat ik er toch iets meer uit wou halen.
en had de cpu dus draaien op 3.8Ghz - 1,3V
Dit ook gedurende 20 uur gestressed met prime 95, waar deze foutloos bleef en de stressed temp niet hoger kwam dan 73 graden Celsius, dit heb ik dus zo ook laten staan.

Nu was ik vanavond gewoon een filmpje aan het kijken op internet en viel het complete systeem uit. (Alsof de stroom er ineens af gaat)
Dit vond ik al iets vreemd, maar dacht kan gebeuren dus na opnieuw te hebben opgestart ging ik verder met mijn filmpje te bekijken. na ongeveer 30 sec viel het systeem opnieuw uit (dus 30 sec nadat windows 7 weer was opgestart)
Ik daarna voor de zekerheid maar even in de bios gekeken of alles wel goed stond. waarna ik meteen nadat ik in de bios was beland een flinke brandlucht rook.
hierna het systeem uitgezet en verder niet meer naar gekeken.

Heeft misschien iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Met vriendelijke groet,
Knetsooj

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-02 19:47

Barrycade

Through the...

Brandlucht -> kortsluiting -> iets kapot.

• knetsooj
littlejoannes schreef op woensdag 11 november 2009 @ 22:35:
Brandlucht -> kortsluiting -> iets kapot.
waar kan er wat kortsluiting maken? het ruikt naar een overleden transistor ofzo. maar dan zou het dus op een van de componenten zelf moeten zijn.

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Dit is mogelijks te wijten aan het LGA 1156 socket:
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3661

Lol @ Gluypert scheelde misschien een seconde :*)

[ Voor 20% gewijzigd door Wouter.S op 11-11-2009 22:42 ]

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Verwijderd

Misschien dat je processor doorgebrandt is, schijnt te gebeuren met socket s1156 als je overclockt. Lijkt me onwaarschijnlijk omdat anand hiervoor waarschuwd bij overclocks hoger dan 4,3ghz en jij maar tot 3,8 bent gegaan. Maar het is de moeite om het te controleren.

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3661

grrrr... wouter.s :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2009 22:42 . Reden: dt ]

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
uhh, bijvoorbeeld een stroomkabel die te dicht tegen een koelblok aanzit, waardoor het plastic smelt en de koperdraad contactmaakt met een component ?

een gepopte condensator, al betwijfel ik dat..

ergens plastic folie op laten zitten?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-02 19:47

Barrycade

Through the...

Kan inderdaad van alles zijn.
Ik heb dit ook een keer gehad en bleek het moederbord te zijn.
Achter gekomen door op mijn neus af te gaan, want was niet zichtbaar.

Dus even op speurtocht zou ik zeggen.

[ Voor 0% gewijzigd door Barrycade op 11-11-2009 22:43 . Reden: typo ]

• knetsooj
Ok bedankt voor alle snelle reacties, ik zal morgen even gaan snuffelen. Aan de kabels zal het niet gelegen hebben want die zijn netjes weggewerkt.
Mocht dit iets met het moederbord zijn kan ik dit dan op garantie afschuiven of zal dat geen mogelijkheid worden?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ligt eraan wat het is. Als er bijvoorbeeld een condensator geknapt is oid. of onverklaarbare kortsluiting dan heb je natuurlijk garantie. Ligt het aan het s1156-overklok-socket-te-heet gebeuren dan weet ik het niet. Het is een bekend 'probleempje' bij s1156 dus misschien gaan ze er ruimer mee om dan bij normale schadelijke OC's.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 12-11-2009 11:26 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• rav994
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-02 16:35
Is het niet gewoon je voeding?

• knetsooj
zojuist even de socket nagekeken en deze blijkt nog in orde te zijn, ook de CPU ziet er nog prima uit.
De stank komt wel van daar in de buurt ergens. ik kan alleen geen optische beschadigingen zien. is het nu verstandig om nog eens te kijken wat hij doet als ik hem weer opstart. of beter meteen alles eruit halen en terug sturen?

• V-Power
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2025
Wat rav994 ook al aanduid, het zou je voeding kunnen zijn.
Dit heb ik zelf ook al 2 keer meegemaakt helaas.

Verder helemaal niets te zien aan de bedrading oid?

• knetsooj
nee, niets te zien aan de bedrading. en de stank komt duidelijk van de socket af, de voeding zit onderin en daar is de reuk een stuk minder dus lijkt me sterk. maar kan ik het nog eens proberen om te kijken wat de gevolgen zijn. of is er dan grote kans dat er meer sneuvelt?

• V-Power
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2025
Indien het wel de socket of processor is, en deze maken weer sluiting,
heb je kans dat je het geheugen ook beschadigt (als dat nog niet het geval is).

Als het echt van de socket af komt zou ik denk ik moederbord + processor terugsturen.
Eventueel geheugen in andere pc testen voor je dat terugstuurt.

• knetsooj
Toch maar de proef op de som genomen, in de bios alles naar default gezet. en proberen op te starten. Zonder foutmeldingen in Windows gekomen. Ben nu aan het stressen met Prime95. loopt allemaal normaal. Wel vind ik de CPU temp iets aan de hoge kant met 67 graden. draait nu ongeveer 3 kwartier.
Zijn er nog dingen die ik nu kan testen? Of maar hopen dat alles gewoon blijft werken? Of alsnog opsturen?
Wat is wijsheid

Verwijderd

tja, je kan um opsturen, maar dikke kans dat je hem gewoon terugkrijgt, en dan dus onderzoekskosten moet betalen ,

ik zou het gewoon zo laten , gaat die alsnog helemaal kapot dan stuurde ik het dan wel terug

nu is de kans heel groot dat ze gewoon zeggen ,er is niets aan de hand

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Als je het nog steeds ruikt wel terugsturen, ja.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• knetsooj
De reuk wordt steeds minder, dus het is niet zo dat er nog steeds iets brand (denk ik). Maar ik ga gewoon mn ding doen en zal over een paar dagen nog wel laten weten hoe het afloopt. Bedankt.

Edit: Er zijn dus geen programma's waarmee je functies van hardware kan testen?

[ Voor 18% gewijzigd door knetsooj op 13-11-2009 13:26 ]

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-02 16:33
De topicstarter geeft al aan dat hij de cpu heeft overclockt dus garantie is hij gewoon kwijt.
Terugsturen zou dan ook gewoon oplichting van de shop zijn imho.

Gelukkig lijkt het zaakje nog te werken dus ik zou het zo laten en het als les beschouwen dat je best eerst héél grondig opzoekwerk doet vooraleer je wat gaat lopen oc'en.

God does not play dice

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik zou ook altijd de PC een tijdje in gebruik nemen voordat ik ga OC'en. Maar je garantie vervalt toch niet meteen door een OC? Als het een defect aan de hardware is die los staat van je OC (gesprongen condensator bijvoorbeeld) zul je echt wel garantie kunnen claimen (en ook mogen claimen). Al is brandlucht bij een geOC'de s1156-CPU wel verdacht natuurlijk :P

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 13-11-2009 13:34 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• BoRRel82
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-11-2025

BoRRel82

Eat, sleep, game, repeat!

Heb je bij het inbouwen willekeurig van die schroefbusjes in je case geschroeft of precies waar ook de gaten in je moederbord zitten? Anders is het aan te bevelen deze te verwijderen!!

• knetsooj
Alleen waar de gaatjes zitten. maar heb net een tijdje mw2 gespeeld en loopt nog allemaal fijn. Zal voorlopig de originele clocks laten staan. Zo lijkt het goed te werken

• knetsooj
Oké, na nu een poos te hebben geprobeerd lijkt alles voor zover mogelijk in orde te zijn. Heb geen uitval of andere onwenselijke dingen gehad. Dus zal het hier voorlopig bij laten.

Bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Knetsooj
Pagina: 1