SQL-vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag uit een tabel met artikelnummers de volgende gegevens hebben:

Iedere gebruiker heeft een zoeksleutel, dit kan 1 of twee letters zijn.
Artikelen bestaan uit alle zoeksleutels aangevuld met 2 of 3 cijfers.

Nu wil ik voor iedere gebruiker zijn eigen artikelen eruit halen, dus voor de gebruiker met een zoeksleutel van 1 letter moeten alle artikelen tevoorschijn komen waarvan het tweede karakter een cijfer is. Een gebruikers met een zoeksleutel van 2 letters moet alle artikelen terugkrijgen waarvan het derde karakter een cijfer is.

Het mag dus niet zo zijn dat de gebruiker met een zoeksleutel van 1 letter artikelen ziet van een gebruiker met een zoeksleutel van 2 letters.

Snappen jullie hem?

IK heb het volgende geprobeerd, maar hij geeft een leeg resultaat terug:

SELECT * FROM voorraad WHERE artikelnummer LIKE '$zoeksleutel[0-9]%'

Tevens heb ik geprobeerd om via de preg_match() functie iets te doen, maar dat gaat ook niet helemaal goed. Bovendien ben ik er bijna van overtuigd dat het mbv SQL ook kan...wie kan me helpen?

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

LIKE ondersteunt helemaal geen regexp. MySQL kent bijv. RLIKE die wat wel ondersteunt. Wat je met een preg_mtch() functie hebt geprobeerd is me een raadsel want dat is een PHP iets. Ik krijg het gevoel dat je het verschil tussen wat nu precies PHP is en wast nu precies SQL is nog niet helemaal begrijpt. Dus pak er eens wat tutorials bij ;)

Als je gaat debuggen (zoals je query afdrukken), en nu eens nakijk wat LIKE nu precies wel en niet kan dan moet je er prima uitkomen. Ga er dus zelf eerst nog eens echt mee aan de slag.

Let voor een volgend topic aub op *** Over topictitels in PRG - lezen voor topic openen!!! ***, die sticky topics staan er niet voor niets."SQL vraagje" zegt echt helemaal niks over je probleem.

[ Voor 43% gewijzigd door Creepy op 11-11-2009 20:00 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Dit topic is gesloten.