cariolive23 schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:00:
De gebruiker kan niet controleren of de sources wel volledig zijn, maar je verwacht wel dat deze gebruiker de source gaat aanpassen en onderhouden? Dat is waar deze discussie nu over lijkt te gaan. Die programmeur heb je dus toch al nodig.
Onzin, het geeft totaal geen extra zekerheid. En al helemaal niet voor de gebruiker, voor de gebruiker is er namelijk geen verschil tussen closed source, bsd of gpl. De gebruiker gebruikt de applicatie en gaat niet liggen rommelen in de code.
De meeste gebruikers zullen de source nooit aanpassen. De enkeling die dat wel wil huurt daar een programmeur voor in. (Een "gebruiker" kan ook een groot bedrijf zijn).
Bij BSD moet je van te voren bedenken dat je dat in de toekomst wel eens zou kunnen willen. Bij GPL heb je meer zekerheid. Als je bij je GPL software de source niet krijgt kun je de leverancier aanklagen, bij BSD kan dat niet. Je zou kunnen zeggen "Als je dat belangrijk vindt, dan moet je maar extra afspraken maken met de leverancier, zoals dat je alle sources krijgt, en dat het met een standaard compiler gebouwd kan worden". Dat kan, maar waarom zelf voorwaardes gaan opstellen als het GPL een kant en klaar setje goed doordachte voorwaardes levert.
Ik heb het al een paar keer geschreven, maar voor programmeurs zit er maar weinig verschil tussen GPL en BSD. Voor gebruikers is het verschil dat BSD je geen enkel recht geeft anders dan het draaien van de binary, terwijl GPL je verschillende rechten geeft om de source en binary te gebruiken. Zo kan het zijn dat op een BSD binary patenten zitten waardoor je het niet mag gebruiken. Een GPL binary beloofd dat er geen patenten op zitten.
[...]
Dat is juist het idee achter bsd, dat kan dan toch onmogelijk een probleem zijn?
Op zich niet, maar veel mensen/bedrijven zullen zich genaaid voelen als een concurrent geld verdient aan hun product zonder verbeteringen terug te delen en daarom durven ze niet aan Open Source te beginnen. Profiteren was misschien ook niet helemaal het juiste woord. Ik overwoog om "misbruik maken" te schrijven, maar aangezien de licentie het toestaat is het ook niet helemaal het juiste woord.
Stel nu dat er een slimme programmeur langs komt die Apache 100x zo snel maakt door 2 regels code aan te passen. Vervolgens noemt hij z'n product SuperApache, verkoopt het als closed source product voor E10 per stuk en verdient er miljoenen mee. Wed maar dat een hoop bedrijven die nu Apache sponsoren zeer geirriteerd zouden zijn. Dit voorbeeld is onwaarschijnlijk, maar zeker niet onmogelijk.
En wat dacht je van een programmeur die een regel GPL-code in een programma gebruikt? Dan moet opeens de code van het project worden vrijgegeven,
Dan had je die code maar niet moeten gebruiken. (Overigens geldt het niet bij 1 regel. Rechters hebben al lang vastgesteld dat 1 regel geen overtreding is, maar dat terzijde.) . Als je een paar regels van de Windows source code had gebruikt dan was je net zo zeer de pineut geweest.
kan echt iedereen met de code aan de haal en weet je zeker dat je er nooit meer iets aan kunt verdienen.
Ja, met diensten, maar niet met de code. Dit geldt uiteraard ook voor anderen, iedereen kan diensten leveren voor een applicatie. Met vrij beschikbare code wordt dit nog eenvoudiger. GPL is wat dat betreft gevaarlijker voor bedrijven.
99% van het geld komt toch al van diensten. Behalve Microsoft en wat game-studio's zijn er maar weinig bedrijven die hun geld verdienen aan licenties. Het allergrootste deel gaat uit naar ondersteuning.
Closed source programma's concurreren als totaalpakket. Je kiest niet alleen voor een binary, maar je kiest ook voor het bedrijf dat je gaat ondersteunen, want niemand anders kan je ondersteunen.
In de open-source wereld kun je het programmeren en ondersteunen uitbesteden aan verschillende bedrijven. Je kan zelfs halverwege beslissen om over te stappen naar een concurrent. Iedereen heeft toegang tot alle informatie en kan (in principe) alle diensten en ondersteuning leveren.
Wat is het voordeel voor de programmeur? Geen enkel, maar ik beweer dan ook al een tijdje dat GPL voor gebruikers is, niet voor programmeurs.
Het geeft natuurlijk wel vertrouwen aan je klanten als je al je broncode durt te publiceren. Daarmee zeg je "Kijk eens hoe netjes wij programmeren, en we zijn zo goed in de ondersteuning dat we niet bang zijn voor de concurrentie. Zelfs als onze concurrente de source hebben dan is onze service nog altijd beter!"
Windows is geen open source. Dat een onderdeel van Windows gebruik maakt van een stuk BSD-code, prachtig, maar daar heb jij niets aan. Althans, wanneer MS dit stuk heeft afgesloten voor de buitenwereld, dan heb jij daar niets aan. Gelukkig kun je de originele broncode pakken, kun je er zelf mee aan de slag gaan. En nee, daarmee kun je Windows niet gaan veranderen/verbeteren, dat is nu eenmaal een eigenschap van closed source.
Precies, als gebruiker heb ik er niks aan dat er stukken BSD code in Windows zitten. Als het GPL code was geweest had ik daar wel extra rechten aan kunnen ontlenen. Om de oorspronkelijke versie te gebruiken zal ik allereerst moeten weten welke code er gebruikt is. Verder zou ik ook wel de aanpassingen van Microsoft er bij willen hebben, want die oorspronkelijke sources zijn vast niet te compilen onder Windows.
Ten overvloede, voor techneuten die zelf software schrijven zijn de verschillen tussen BSD en GPL niet echt interessant. Voor gebruikers, managers en juristen is er wel degelijk een groot verschil. Voor verkopers van binaries is het GPL ronduit nadelig.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.