Oorzaak brom opsporen en verhelpen in AV-receiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10 11:20
Mijn 10 jaar oude Marantz SR5000 AV-receiver heeft al een poos last van een brom. Ik heb al aardig wat gegoogled en kan nu in ieder geval vaststellen dat het niet een aardlus is (veelal de oorzaak van een brom). Dit weet ik zeker omdat de brom zich ook voordoet als alle inputs en cai aansluiting afgekoppeld zijn en alleen de speakers aan de versterker hangen. De brom is een constante brom (qua frequentie). Ik weet niet of het 50Hz is, zou kunnen, denk dat het eerder rond de 100Hz is, maar ik vertrouw mijzelf niet genoeg om dit op gehoor te bepalen. Te weinig referentie daarvoor. Het volume is ook constant en verandert niet met het openen of dichtdraaien van het volume. Gelukkig klinkt het niet erg luid en wordt het met het afspelen van bijvoorbeeld muziek al snel overstemd. Toch in stille passages hoor je het wel degelijk zonder bovenop de speaker te zitten. Alle vijf kanalen brommen. Ik kan geen verschil horen tussen voor/achter, center, links of rechts. Het maakt ook niet uit welke input (CD, DVD etc.) ik selecteer. Bij alle inputs klinkt die brom en even sterk.
Verder zoekend heb ik gelezen dat zo'n brom heel goed veroorzaakt kan worden door een gare elco. Gezien de leeftijd zou dit ook zeker kunnen. Het lastige is echter dat er nogal wat elco's gebruikt zijn in de versterker, dus waar moet ik beginnen te zoeken? Geen van de elco's hebben bolle kapjes of smurrie aan de boven of onderkant. Alle elco's preventief vervangen is nogal een klus, plus met zo'n aantal zit je zo op 100 euro aan onderdelen volgens mij. Als ik een scope had zou ik kunnen kijken of er een rimpel op een spanningslijn te zien is. Alleen heb ik niet een scope en als ik zo kijk wat die kosten, dan zit je zo op een 150 euro voor een nieuwe en 2e hands zijn ze ook nog redelijk prijzig. Daar komt ook nog eens bij dat als die versterker niet meer bromt dat ik dan die scope waarschijnlijk niet meer gebruiken zal. Plus als ik de rimpel al gevonden zou hebben, dan weet ik niet zo welke afvlak elco hiervoor ligt en mogelijk vervangen moet worden.

Een voor de hand liggende optie is de versterker ter reparatie aanbieden, maar als tweaker wil ik liever zelf dit probleem oplossen zodat ik hier van leer. Daar komt ook nog bij dat de reparatiekosten voor een versterker van deze leeftijd heel snel in de buurt komen van de dagwaarde of die zelfs overstijgen. Doel wat mij betreft is naast het repareren ook een en ander op te steken van dit alles.

Op het net heb ik al een service manual in pdf formaat gevonden en daarmee heb ik de schema's en onderdelenlijst. Mijn electrotechnische kennis beperkt zich tot wat ik destijds bij natuurkunde geleerd heb. Ik snap redelijk wat weerstanden, diodes, condensatoren, etc. voor functie hebben en kan die onderdelen ook herkennen.

Wat is de beste strategie om dit probleem op te lossen? Wat moet ik meten of proberen om de defecte onderdelen op te sporen? Ik heb er vrede mee om op een gegeven moment het probleem terug te brengen naar een schakeling waarvan ik preventief een stuk of tien onderdelen vervang, zonder later te weten welke van die tien nu de echte boosdoener bleek te zijn. Als iemand op basis van de beschreven symptomen de schemas kan bekijken en aangeven in welke hoek ik het moet zoeken dan zou ik al flink geholpen zijn. Luidop meedenken zou in ieder geval bijzonder gewaardeerd worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Allereerst is het handig dat je de service manual hebt gevonden. Daarin staan dingen zoals het voedingscircuit duidelijk afgebeeld. Zoek de condensatoren op die daarin zitten, en meet deze na. Zonder scoop gaat dat niet zo heel best, maar een multimeter op de ac stand is ook nog te doen. Wat ik merk is dat bijv. 300mV AC duidelijk een slechte elco is. Al varieert dat natuurlijk wel per toepassing en capaciteit.
Mochten er spanningsregelaars gebruikt worden(voor de elektronica intern), dan mag ja daarna eigenlijk geen rimpel meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

Part

Helemaal niets.....

_ferry_ schreef op woensdag 11 november 2009 @ 19:05:
Allereerst is het handig dat je de service manual hebt gevonden. Daarin staan dingen zoals het voedingscircuit duidelijk afgebeeld. Zoek de condensatoren op die daarin zitten, en meet deze na. Zonder scoop gaat dat niet zo heel best, maar een multimeter op de ac stand is ook nog te doen. Wat ik merk is dat bijv. 300mV AC duidelijk een slechte elco is. Al varieert dat natuurlijk wel per toepassing en capaciteit.
Mochten er spanningsregelaars gebruikt worden(voor de elektronica intern), dan mag ja daarna eigenlijk geen rimpel meten.
Niet elke meter zal in de AC stand keurig alleen de AC spanning weergeven. Je kan dit dan oplossen door een condensator in serie te zetten.

Kijk na C947 en C948 blz 6. Deze zijn 2200uf 35v en zijn voor de voorversterker. Maar meet eerst even of de spanningen juist zijn -22 volt en +22 volt. En kijk even of alle diode in de voeding nog goed zijn. Spanning van de versterker en de multimeter in de diode stand.

• tsjoender
_ferry_ schreef op woensdag 11 november 2009 @ 19:05:
Zonder scoop gaat dat niet zo heel best, maar een multimeter op de ac stand is ook nog te doen. Wat ik merk is dat bijv. 300mV AC duidelijk een slechte elco is. Al varieert dat natuurlijk wel per toepassing en capaciteit.
Dank Ferry voor het meedenken. Dat meten in de ac stand doe ik met de ingeschakelde versterker of met een uitgeschakelde versterker en bepaal dan wat er nog opgeslagen is in de elco?
Part schreef op woensdag 11 november 2009 @ 19:58:
Kijk na C947 en C948 blz 6. Deze zijn 2200uf 35v en zijn voor de voorversterker. Maar meet eerst even of de spanningen juist zijn -22 volt en +22 volt. En kijk even of alle diode in de voeding nog goed zijn. Spanning van de versterker en de multimeter in de diode stand.
Dank ook Part voor jouw reaktie. Zo te zien heb jij de service manual ook al gevonden :) Bij het doormeten van de diodes moeten ze los gesoldeerd worden of kun je de sperstand ook wel checken als ze nog vastgesoldeerd zijn?

<edit> Heb je ervaring met dit type versterker dat die C947 en C948 vaak de geest geven of baseer je dit op de functie van die twee elco's? Puur om te snappen waarom je dit voorstelt. </edit>

[ Voor 7% gewijzigd door tsjoender op 12-11-2009 19:18 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

Part

Helemaal niets.....

Voor het meten van de diode gewoon de spanning er af en wachten tot de elco's leeg zijn.
Ik heb geen ervaring met deze versterker maar 100Hz kan alleen van een brug gelijkrichter komen.
Die maakt van 50Hz een soort van 100Hz signaal. De elco's vlakken dit af tot een DC spanning als ze goed werken.
Er zijn in deze versterker 2 opties. De elco's van de eindversterker of die van de voorversterker.

100Hz
http://www.freesound.org/samplesViewSingle.php?id=28638

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Dank ook voor de toelichting. Ik ga de versterker weer eens openen en op basis van de tips hier dingen doormeten. Helaas wordt dat dit weekend niets, maar zodra ik meer weet koppel ik het zeker terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Dit weekend pas tijd gevonden om er mee aan de slag te gaan. Op basis van de tips van Part de +22 en -22V nagemeten en die maten +21,6 en -21,4. Na het vervangen van C947, C948 en de vier gelijkricht diodes die ervoor zitten mat ik +21,7 en -22.0. De negatieve spanning is nu dus volgens spec, maar de + spanning nog niet. Helaas is de brom nog steeds aanwezig, al verbeeld ik me dat die nu ietsje zachter klinkt, maar dat is misschien iets tussen mijn oren omdat ik het graag helemaal niet meer wil horen.

Als ik het schema bekijk dan zie ik zo niet welke onderdelen nog voor een keurige +22,0V kan zorgen. Of is het zoeken in die richting waarschijnlijk niet nodig nu die elcos toch vervangen zijn?

Graag nog tips als iemand een idee heeft hoe ik dit verder op kan sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb een Sony reciever met hetzelfde probleem. Echter heb ik ook een hoogfrequent fluit toon als het display aan staat. Deze heb ik dus uitgedimt

Ik twijfel nog tussen laten repareren (begint met ongeveer 50 euro) Of we gaan voor een SR4003/5004/6004/8003 van Marantz van resp 499/699/2499 euro

Misschien toch nog maar eens laten repareren. Hoe goed ben je na deze versterker en wat vraag je er voor. Of kun je me vertellen waar ik zelf moet zoeken bij mn versterker.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
@raymonvdm: Vraag je mij om jouw receiver te repareren? Ik ben vereerd, maar zie mijzelf zeker nog niet in staat om dit aan te bieden bij anderen. Al doende leer ik wel, maar heb nog zoveel vragen zoals je in dit topic ook al lezen kunt.

Ik vind het prima als je jouw vragen ook in dit topic plaatst mocht je zelf aan de slag willen en zie dat niet als een topic hyjack. Als ik de policy doorlees, dan heeft het waarschijnlijk wel de voorkeur om je eigen topic hiervoor te starten.

Wat je in ieder geval al kunt proberen (mocht je dat nog niet gedaan hebben) is uitsluiten of het niet om een aardlus gaat. Wat een aardlus is en hoe je dat kunt testen is al Googlend eenvoudig te vinden. Verder kan het interessant zijn op welke kanalen de brom te horen is en bij welke inputs. Als je de receiver open maakt en elcos ziet met bolle kapjes of smurrie dan zou ik die eerst eens vervangen. Let op: Sommige elcos hebben echter een pasta waarmee ze "verzegeld" zijn, dat is dan niet de smurrie die op een defect duidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Hmmm, misschien tijd om op te geven...

De locale electroshop bood aan om de grote bekerelco's voor me door te meten op capaciteit. Het vervangen van deze 10000uF elco's zou zomaar iets van 30 euro kunnen kosten (in totaal, voor twee stuks) dus was het mooi dat dit eerst getest kon worden zonder ze zondermeer te verwisselen. De elco's eerst met een weerstand ontladen en toen uitgesoldeerd. De capaciteit bleek in orde dus heb ik ze weer teruggeplaatst. Echter toen ik alles weer aangesloten had en de spanning op de versterker zette, zag ik een rookpluim ontstaan vanaf een van de vijf eindtrappen. Meteen de spanning eraf en gekeken wat dat kon veroorzaken. Nergens kon ik zien dat iets sluiting maakte. Alle contacten zaten op de juiste plaats. De solderingen rond die bekerelco's nog eens extra nagelopen, en die leken in orde. De pinout van die bekerelco's stond al niet toe dat die omgepoold konden worden en dat was dan ookniet gebeurd. Toen weer alles aangesloten en de spanning erop. Zag ik op een andere eindtrap een weerstand oplichten zo heet werd die. Weer de spanning eraf en alles nagelopen.

Ik kan niets vinden wat dit verklaard. Als ik de eindtrappen afkoppel gaat de versterker keurig aan en als ik spanningen over het mainboard nameet meet ik keurig de waarden zoals die in de schemas staan. Ook de spanningen naar de eindtrappen zijn in orde en niet x keer zo hoog geworden wat het doorbranden van onderdelen verklaart. Ik baal hier stevig van. Als ik een domme fout had gemaakt of onvoorzichtig was geweest, dan was zoiets een mogelijk gevolg. Ik had alles juist voorzichtig en gestructureerd gedaan om zoiets te voorkomen... Nu kon het weleens een total loss zijn. Mijn angst is dat ook al zou ik alle beschadigde onderdelen kunnen herkennen en vervangen dat het dan zo weer eruit kan vliegen omdat ik nu ook totaal niet na kan gaan waarom dit gebeurde.

Mocht iemand een idee hebben wat dit verklaard: ik sta voor alles open. Ondertussen ga ik op zoek naar een vervanger en hou deze eerst nog aan om een reparatie poging te kunnen proberen en niet maanden zonder geluid te zitten.
Pagina: 1