Toon posts:

Hoge zoemtoon op Acer TFT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een TFT scherm van Acer. De AL1916w mocht dat interessant zijn.
Echter heeft deze 2 jaar goed gefunctioneerd tot hij nu spontaan opeens een hoog zoem geluid maakt.
t geluid wordt meer en minder naarmate je speelt met de brightness.
En nu komt het gekke:
Zodra ik de montitor horizontaal hou, dus met scherm naar het plafond, is er niets aan de hand. Tot ik em langzaam weer verticaal draai komt het geluid geleidelijk aan weer terug.

Wat kan dit zijn?
Probleem in voeding zegt google. Maar hoe verklaart dat het stoppen van het geluid zodra ik de monitor vlak op tafel leg?

Verwijderd

Backlight inverter is kapot, makklijk te vervangen, Zoek effe op google.
code:
1
 k*t dyslexie  8)7  |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2009 18:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx.
Ik kan dit beter zelf doen dan ter reparatie aanbieden?
En waar koop ik een goedkope backlight inverter?

Ben nogal een noob op dat gebied.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand een idee? Als ik google vind ik niet zomaar een backlight converter.

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-05 19:22
Nouja, om nou meteen te zeggen dat hij kapot is, is wel erg kort door de bocht.. De monitor werkt verder toch prima? Ik denk eerder aan coilwhine of iets dergelijks, wat je soms hebt als er een hoogfrequent spoeltje (wellicht die op de inverter) niet meer goed vast zit. Dit gaat trillen en maakt een irritante piep, maar is meestal met een druppeltje lijm op de spoel op te lossen (zodat hij niet meer kan trillen). Het zou verklaren waarom bij een andere positie het geluid er niet meer is, aangezien dan (onder invloed van de zwaartekracht) het component waarschijnlijk een betere positie aanneemt waardoor deze niks meer aanraakt om geluid mee te maken.

Het grootste probleem wordt nog het vinden van het component wat de herrie maakt - hiervoor zal de monitor moeten draaien terwijl je hem over hebt, wat eventueel riskant kan zijn.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm