Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikzie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-05-2021
Beste Tweakers,

Ik ben nieuw op het forum en trap direct af met een vraag:

Ik sta nu op het punt een laptop aan te schaffen. Ik heb mijn zoektocht inmiddels teruggewerkt naar 2 modellen; de Acer Aspire 7738G-664G100MN en de Toshiba Satellite L55-10T. Mijn budget is +- 900 euro overigens.

http://tweakers.net/price...g-664g100mn.html#tab:info
pricewatch: Toshiba Satellite L555-10T

Mijn laptop moet bruikbaar zijn voor:

- Word, Powerpoint, Excel, internet, msn enz.
- Pinnacle studio 12 en Adobe creative suite (photoshop e.d.)
- Gamen (nieuwe games)

In mijn zoektocht heb ik gebruik gemaakt van Tweakers, de website van de fabrikant en notebookcheck.com.
Deze twee modellen kwamen bij mij als beste uit de bus. (ik wil het liefste 17" HD breedbeeld)

De 2 modellen die nu zijn overgebleven verschillen op 2 punten van elkaar.
Echter is mijn kennis niet groot genoeg om te begrijpen welke nu sneller is en beter geschikt is voor mijn doeleinden.

De Acer beschikt over een videokaart van Nvidia namelijk de GEFORCE GT 240M.
De Toshiba beschikt over een videokaart van ATI namelijk de MOBILITY RADEON HD 4650
Deze hebben beide 1 gig aan werkgeheugen.

Het verschil zit hem in de pipelines en shaders. Helaas heb ik daar echter niet veel verstand van.
Hier vind je een link naar de 2 modellen:
http://www.notebookcheck....orce-GT-240M.17654.0.html
http://www.notebookcheck....deon-HD-4650.13883.0.html

Vervolgens beschikt de Acer over 4 gig DDR3 aan werkgeheugen (wat overigens ook het maximimum is voor die laptop)
De Toshiba beschikt over 6 gig aan DDR2 geheugen.

Kunnen jullie mij vertellen welke laptop 'sneller' is en het meest geschikt is voor mijn doeleinden?
Tevens ben ik heel benieuwd naar een uitleg over de shaders en pipelines. (ook over ddr2 en 3)

Alvast bedankt,

Dikzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het zou handig zijn om te vermelden waar je hem voor gaat gebruiken, een 17" ga je niet elke dag meeslepen naar school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 20:26

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ten eerste, wil ik vermelden, dat het geen HD scherm is... En 1600x900 is een relatief slechte resolutie voor een 17" (spreek uit ervaring!) Maar je hebt natuurlijk maar een beperkt budget DUS....

Mijn advies: Koop de toshiba...
Hoewel ik een overgrote fan ben van nVidia (wegens support en drivers), maar de ATI is gewoon beter (in deze prijsklasse)...
En dan ook nog natuurlijk, Toshiba is gewoon een veel beter merk dan Acer (service, ondersteuning,...)

Natuurlijk weet ik niet of het een groot verschil zou geven voor de batterijtijd, veel moet je niet verwachten, maar ik weet zeker dat er een verschil zou zijn.

Heb je al reviews opgezocht?

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikzie
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 11:33:
het zou handig zijn om te vermelden waar je hem voor gaat gebruiken, een 17" ga je niet elke dag meeslepen naar school.
Hoi Darkstone, bedankt voor jouw reactie.
Hij gaat inderdaad onder andere mee naar school. Een 17" is voor mij geen probleem. Ik heb een goede laptoptas en ik verplaats mij met mijn auto. De grootte is dus geen belemmering.

zoals vermeld in mijn post gebruik ik hem voor onderstaand:
Mijn laptop moet bruikbaar zijn voor:

- Word, Powerpoint, Excel, internet, msn enz.
- Pinnacle studio 12 en Adobe creative suite (photoshop e.d.)
- Gamen (nieuwe games)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikzie
Dima_2005 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 11:41:
Ten eerste, wil ik vermelden, dat het geen HD scherm is... En 1600x900 is een relatief slechte resolutie voor een 17" (spreek uit ervaring!) Maar je hebt natuurlijk maar een beperkt budget DUS....

Mijn advies: Koop de toshiba...
Hoewel ik een overgrote fan ben van nVidia (wegens support en drivers), maar de ATI is gewoon beter (in deze prijsklasse)...
En dan ook nog natuurlijk, Toshiba is gewoon een veel beter merk dan Acer (service, ondersteuning,...)

Natuurlijk weet ik niet of het een groot verschil zou geven voor de batterijtijd, veel moet je niet verwachten, maar ik weet zeker dat er een verschil zou zijn.

Heb je al reviews opgezocht?
Bedankt voor jouw reactie Dima.

Ik begrijp wat je zegt over de resolutie.. Echter vind ik overal 17,4" met 1600x900 op een 16:9 beeldscherm.
Heb jij een oed alternatief?

Reviews heb ik naar gezocht. Vind er niet veel. De reviews die ik vond zijn vrij bassaal en weinig zeggend..

Ik begrijp van jou dat de ATI kaart sneller werkt dan de NVIDIA? (ik ben ook een nvidia fan...)
Betekend dit dat de pipelines belangrijker zijn dan de shaders?

ik weet niet op welke snelheid het geheugen werkt... maar ik dacht dat ddr3 sneller werkte dan ddr2. nu staat er 4 gig ddr3 tegenover 6 gig ddr3.

[ Voor 5% gewijzigd door Dikzie op 11-11-2009 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikzie
Tips voor een andere laptop zijn uiteraard ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-09 19:49
Dikzie schreef op woensdag 11 november 2009 @ 11:52:
Tips voor een andere laptop zijn uiteraard ook welkom!
De dell studio 17 heeft ook een HD 4650 aan boord voor 849 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 17:04
De bouwkwaliteit van een Toshiba is niet goed. Te gammel om elke dag mee te nemen, idem Acer.
Liever een Dell, beste support alleen moet je wel wachten en je kan het apparaat niet in de winkel testen.
Met de aankomende feestdagen, zal Dell wel paar leuke kortingscoupons op de site gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikzie
Mathijsjansen86 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 12:24:
[...]

De dell studio 17 heeft ook een HD 4650 aan boord voor 849 euro
Ik kijk net op de site, maar die zie ik nergens staan hoor...
Tevens heeft die 4 gig ddr2 en die Toshiba 6 gig ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Geheugenreepjes zijn als toiletten: Als je er te weinig van hebt is dat heel vervelend maar meer toiletten dan je kan gebruiken heb je niks aan :z M.a.w. als je weet dat je applicaties gebruikt die veel geheugen vreten dan is 6GB nuttig t.o.v. 4GB maar dat denk ik niet aangezien je professionele videobewerking niet op een laptopje doet. DDR2 en DDR3 maakt nu ook weinig verschil qua prestaties. Dus het verschil in geheugen is niet zo belangrijk.

Verder zeggen specificaties niet veel over de prestaties van een videokaart. Nvidia en Ati gebruiken twee totaal verschillende architecturen, verschillende soorten shaders etc. Wat natuurlijk wèl telt, zijn prestaties, en die zijn alleen terug te vinden in reviews/benchmarks (zullen al wel te vinden zijn denk ik, al is de GF240 redelijk nieuw).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:09
Dell new Studio 17

Heb je ongeveer dezelfde specs, maar kun je je scherm naar 1920 bij 1080 upgraden.
Met een p7450 cpu ben je dan ongeveer 825 euro kwijt incl verzenden(met 5% korting) en heb je 500GB 7200 rpm schijf :)

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 20:26

Dima_2005

T.net-verslaafde

pricewatch: MSI GX720-0W4NL (17" 16:10)

Dan heb je een beter scherm....

Ik wil wel even benadrukken dat de grafische kaart voor jouw toepassingen niet zo hard telt...

Hetgene wat WEL voor jou telt is de CPU en RAM..

En verschil tussen DDR3 en DDR2 telt niet vaak mee bij de laptopdiscussie.. (snelheidsverschil is minimaal)...

[ Voor 37% gewijzigd door Dima_2005 op 11-11-2009 18:05 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welkom op GoT!

Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat het Complete Systemen & Laptops (CSL) forumdeel dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen? eens door te nemen.

Je kan advies vragen in een van de topics genoemd in *LET OP* - Wat moet ik kopen?. Probeer echter eerst wel wat laptops uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van CSL Notebook Buy Guide. Ook de NBBG ([NBBG] Notebook Best Buy Guide topicoverzicht) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua notebooks.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goede laptop. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.