54MB/s router voldoende voor centrale dataopslag?

Pagina: 1
Acties:

• Marco122
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-12-2017
Ik ben sindskort in het bezit van een laptop, een netbook en een vaste PC. Mijn data staat op dit moment nog op mijn vaste PC. Graag wil ik mijn data centraal opslaan zodat deze toegankelijk is voor mijn laptop en mijn netbook.

Thuis heb ik een draadloos netwerk met een 54MB/s router. Als centrale dataopslag wil ik de WD my book world edition gaan aanschaffen en deze via een netwerkkabel aan mijn router koppelen. Ik ben maar een gevorderde doorsnee gebruiker en heb geen behoefte aan een uitgebreide NAS met besturingssysteem.

Is bovengenoemde configuratie een goed idee? Ik twijfel nl. aan de snelheid, Gaat het openen en opslaan van bestanden dan snel genoeg of moet ik telkens seconden wachten. Gaat het afspelen van MP3's en korte fimpjes zonder haperingen?

Wie kan mij een idee geven van de snelheid? Ik weet dat de snelheid afhangt van de verbindingsnelheid op een bepaald moment maar het gaat mij meer om een indicatie.

Alvast bedankt

• Phoenix1337
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02 17:04
Ik heb een home made nas aan mijn router hangen, en ik kan via draadloos op een laptop makkelijk een 720p serie kijken. 1080p word dan net weer iets moeilijker, maar volgens mij wil dat zelfs nog.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

54MB/s lijkt me heel erg sterk dat je dat hebt. 54Mb/s lijkt me logischer namelijk. En of dat snel genoeg is hangt natuurlijk af van wat je wilt. Probeer het gewoon uit, pluk via draadloos wat van de andere pc af, als dat snel genoeg is dan weet je dat je daar geen problemen hoeft te verwachten.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:07
Voorop gesteld dat bedraad altijd beter is als draadloos, en afhankelijk van je bereik, kwaliteit en stabiliteit van de verbinding kun je een inschatting maken of deze betrouwbaar genoeg is voor het openen van bestanden.

Doorgaans zeg ik ja, maar externe invloeden zullen er altijd zijn.
En ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken om bestanden zoals documenten, mp3's en filmpjes. Een beetje wlan-router moet toch wel een dvd'tje kunnen verzenden door de lucht. En zoals bovenin al geroepen wordt zelfs 720p en 1080p materiaal is mogelijk, maar het hangt gewoon van je componenten af.

[ Voor 33% gewijzigd door loewie1984 op 11-11-2009 10:15 ]

discogs

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-02 22:29

MsG

Forumzwerver

De doorvoersnelheid van die Netwerk Mybook's is echt heel erg laag las ik toen ik overwoog om er 1 te kopen. Ik weet alleen niet of het slomer was dan 6,75 Megabyte per seconde. Zo niet dan vormt 54Mbit een bottleneck.

Bovendien heb je effectief nooit 54, maar veel minder. Deel je dat nog eens door 8 dan kom je al veel lager uit.

Opslaan van grotere bestanden, laten we zeggen 1GB gaat wel lang duren draadloos. Stel je haalt de theoretisch maximaal haalbare snelheid van 6,75MB/s dan is het 1024 / 6,75 = 2,5283950617283950617283950617284 minuten. Dat kan dus wel even wennen zijn als je nu intern werkte, maar mogelijk dat je het snel genoeg vind.

[ Voor 32% gewijzigd door MsG op 11-11-2009 10:17 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:10

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, ik ben het eens met MsG, en zal je daarnaast wat 'berekeningen' geven, uitgaande van de volgende feitje:

WiFi is niet Full-Duplex
54Mbit routers hebben dat als maximum WiFi snelheid
54Mbit word vaak weergegeven, maar door foutcorrectie valt dat ongeveer tot 60% te 'verknippen'

Half duplex hakt het sowieso al eens door midden, ga er dan ook nog eens vanuit dat 10bit meestal één byte is voor bekabeld, waar dat bij WiFi vaak al snel compleet verschaalt. Met dat in het achterhoofd:

2MB/sec moet haalbaar zijn als slechts één PC 'praat'. Gaan er meer door elkaar praten, dat werkt niet. Dan moet er omstebeurt gaan praten. Gaan 2 PC's tegelijk streamen, dan kun je de snelheid nog eens 'opdelen' tussen de PC's.

Daarnaast zijn die Mybooks inderdaad geen krachtpatsers, hoewel ze ruim WiFi op kunnen vullen. Ik raad je echter tóch aan om een simpel zelfbouw-NASje te overwegen. Zo veel meer lol en je kunt er zoveel meer disks in kwijt. 4 S-ATA schijven in een slim pakketje met een echt OS (FreeNAS of Windows Home Server, naar mijn voorkeur) om 6Gb opslag economisch rendabel te maken terwijl het weinig moeite heeft met zelfs gigabit snelheden, ITT de WD Mybook. En als je echt veel ruimte nodig hebt, kun je later ook nog altijd de USB poorten volknallen.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 22:05
54 mbit is wel snel genoeg voor HD content, maar in de praktijk houd je hier nog geen 20 mbit over, en dat is wel te weinig, ik kon zelf niet fatsoenlijk HD content afspelen over een draadloos netwerk.

Verwijderd

Draadloos is leuk voor internet en wat kleine bestandjes doorsturen maar zodra je een goede QOS wilt is het een ramp, haperingen, ineens een slechte verbinding door weet ik veel wat. Ik heb het een tijdje geprobeerd maar na vele kleine ergernissen alles bedraad met 1Gbps verbindingen en draadloos voor de laptop en visite met laptops, en een Homservertje met flink wat grote schijven erin.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2009 14:56 ]

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
mijn 54Mbit router (Linksys) haalt 3,25MB/s als topsnelheid bij data transfer
veel meer bij andere heb ik nog niet gezien
de computers die via kabel aan deze router hangen, halen net geen 9MB/s als topsnelheid bij data transfer
(er zitten geen Gb poorten op)
persoonlijk vind ik draadloos leuk om wat te surfen en "Word documentjes" te delen, niet voor dagelijks gestoei met grote bestanden van bv 1GB
Pagina: 1