[Win7-64B] Probleem met AHCI in Bios

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds enkele maanden heb ik een goed werkend Windows 7 systeem draaien. Geen enkel probleem ondervonden behalve dat mijn Hardeschijf wat traag werkt.

Na wat googlen en rondneuzen op verschillende fora ben ik tot de conclusie gekomen dat ik mijn schijf graag op AHCI modus wil laten werken. In de Bios kan ik dit mooi selecteren, het enige probleem is dat mijn Bios dan bij het Post-screen blijft hangen op "Autodetecting sata disk" (<---weet de excate zin niet uit mijn hoofd).

Het enige wat ik heb veranderd is de hardeschij van IDE mode naar AHCI mode, ik kan nu nog alleen in mijn Bios komen door de schijf los te halen en vervolgens in de Bios de mode weer terug te zetten.

Mijn vraag is dus heeft iemand een idee hoe ik dit wél werkend krijg? Ik heb al ernorm veel informatie gelezen de afgelopen paar dagen maar kom er niet uit.

Systeem gegevens;

Win 7 64Bit
Asus P5QL Pro moederbord (Bios is up2date, gister nog via Asus site gedaan)
Intel E7500 Core2Duo Proc.
4GB Dual Channeled geheugen.
Western Digital 640GB S16 Caviar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Maar wat heb je geprobeerd?

kan op vista blijkbaar vaak vrij simpel: (ik schat in dat windows 7 gelijk zo werkt)

http://forums.guru3d.com/...php?p=3252129&postcount=9

Je kunt ook je systeem "repairen" nadat je hem op AHCI hebt gezet met de boot-dvd. volg hiervoor normale boot problemen procedures.

Besef dat de performance winst klein is, dus wellicht wil je de tijd die je erin steekt beperken.

/Edit:

Niet goed lezen, dacht dat Autodetecting sata disk uit windows boot kwam.

[ Voor 14% gewijzigd door leuk_he op 11-11-2009 14:21 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je systeem al bij de POST blijft hangen, heeft het weinig met windows te maken. Move naar Processors, Moederborden & Geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Leuk_He;

Op dit moment heb ik nog geen idee of Windows zal booten, gezien ik nog niet verder kom dan het post boot-screen. Wanneer ik het in de Bios terug zet naar IDE werkt alles overigens gewoon weer zoals "van ouds".

@Wilhelmstroker;

Bedankt en excuus ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
- Eerst je BIOS weer op IDE zetten.
- Windows starten.
- Registry aanpassen.

1. Exit all Windows-based programs.
2. Click Start, type regedit in the Start Search box, and then press ENTER.
3. If you receive the User Account Control dialog box, click Continue.
4. Locate and then click the following registry subkey:

HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesMsahci
5. In the right pane, right-click Start in the Name column, and then click Modify.
6. In the Value data box, type 0, and then click OK.
7. On the File menu, click Exit to close Registry Editor.

- Windows afsluiten en computer opnieuw opstarten.
- Bios in en AHCI aan.
- Windows 7 opnieuw opstaren.

http://www.ithinkdiff.com...-7-rc-after-installation/

EDIT : :$ Sorry, hij gaat dus bij de post al niet verder... Dat wordt een stuk lastiger.

[ Voor 7% gewijzigd door Jouke74 op 11-11-2009 09:57 ]

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik geprobeerd, helaas zonder resultaat. De bios vind de schijf met dat geprobeerd namelijk nog steeds niet met AHCI mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08
Je bent in ieder geval niet de enige, en lijkt ook niet specifiek met een bepaald type hd te gebeuren, namelijk een Seagate 7200.12 en Samsung F3 hebben 't ook:

http://209.85.229.132/sea...&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
http://forums.ebuyer.com/showthread.php?p=863361

Lijkt dus op een bios probleempje. Overigens zul je nauwelijks verschil kunnen merken tussen ide en ahci bij normaal gebruik.

/edit: Hier nog iemand die het met wat gepruts wel aan de praat heeft gekregen:

http://www.hardforum.com/showthread.php?p=1034847754

[ Voor 11% gewijzigd door Nielson op 11-11-2009 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Nielson, dat ga ik eens even proberen als ik thuis ben. Hoop dat ik het zo opgelost krijg.

En het klopt dat veel mensen zeggen nauwelijks verschil te merken maar de achterliggende reden voor mij is dat CSS af en toe hapert en ik vermoed dat het aan de schijf ligt.

Maar goed, ik ga het proberen en kijken of ik het werkend krijg door de bios te resetten naar default en de cmos battery en een minuut uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nielson schreef op woensdag 11 november 2009 @ 10:10:
Je bent in ieder geval niet de enige, en lijkt ook niet specifiek met een bepaald type hd te gebeuren, namelijk een Seagate 7200.12 en Samsung F3 hebben 't ook:

http://209.85.229.132/sea...&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
http://forums.ebuyer.com/showthread.php?p=863361

Lijkt dus op een bios probleempje. Overigens zul je nauwelijks verschil kunnen merken tussen ide en ahci bij normaal gebruik.

/edit: Hier nog iemand die het met wat gepruts wel aan de praat heeft gekregen:

http://www.hardforum.com/showthread.php?p=1034847754
ahci vs IDE mode kan wel performance winsten opleveren.. NCQ enzo zijn er niet voor niks bij bedacht, daar wordt afaik in IDE mode geen gebruik van gemaakt :?

en ahci heeft ook nog als voordeel dat de meuter hotplugable word :-)

@ TS: al eens een andere SATA kabel gebruikt :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
SMSfreakie schreef op woensdag 11 november 2009 @ 14:14:
[...]
ahci vs IDE mode kan wel performance winsten opleveren.. NCQ enzo zijn er niet voor niks bij bedacht, daar wordt afaik in IDE mode geen gebruik van gemaakt :?
Het kàn inderdaad in sommige gevallen winst opleveren, echter de reden dat ts wil omschakelen is 'behalve dat mijn Hardeschijf wat traag werkt' en ik denk dat het verschil tussen de twee modi zo minimaal is dat het omschakelen niet ineens dit probleem zomaar oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een andere sata kabel heb ik al eens geprobeerd, zonder effect helaas.

Wat betreft de reden ervan, ik wil zelf ervaren of het sneller werkt en het is op advies van een mede CSS-er om te zorgen dat het spel niet meer incidenteel hapert. Tevens is het nu ook nog zo dat ik graag wil zien dat deze functie daadwerkelijk ook werkt.

Ga na mijn werk even testen of ik het op de manier met de CMOS batterij kan oplossen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het gisteren geprobeerd met die CMOS batterij, zonder resultaat. De schijf wordt simpelweg niet gezien in de Bios als de modus op AHCI staat. Ik weet niet meer wat ik nog kan doen of proberen. Iemand anders enig idee?

• Bilderbeek
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-09 14:40
Misschien kun je in het bios al de schijf laten detecteren i.p.v. detectie op auto te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Hier krijg ik de kans niet voor want ik kan de bios niet in zodra ik de mode op AHCI zet en opnieuw opstart.

• Bilderbeek
Misschien even proberen om AHCI aan te zetten zónder een schijf aan te sluiten en dan kijken of hij wel post. Probeer daarna even opnieuw op te starten mét schijf eraan.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de kabel uit de schijf haal met de AHCI aan dan post hij inderdaad wel en kan ik ook gewoon in de bios om het terug te zetten naar IDE bijvoorbeeld. Maar zodra ik dan weer de schijf aansluit (met de modus nog gewoon op AHCI) dan blijft het systeem wéér in de post "auto-detecting sata disk 1" hangen.

• Bilderbeek
Je kunt altijd proberen een iets oudere versie van het BIOS erop te zetten. Het kan zijn dat een oudere versie het probleem niet vertoond.

[ Voor 32% gewijzigd door Bilderbeek op 12-11-2009 14:00 ]

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Al geprobeerd met de jumpers te spelen van de HD?

http://www.wdc.com/en/library/eide/2579-001037.pdf

Misschien dat de spread spectrum settings of SATA settings niet leuk worden gevonden door het moederbord dat misschien net de andere settings gebruikt? (geen ervaring zelf hiermee anders dat ik wel eens een disk op SATA 150 heb gezet voor compatibility).

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Topicstarter
Heb er een andere, nieuwe, schijf op aangesloten en die werkt zonder problemen op AHCI mode....Het ligt dus aan de hardeschijf.

Op testen met de WD Diag. tool en andere HD testing tools komen er geen errors naar voren. Is het nu zo dat die schijf wel kapot is of is het zo dat de bios niet met dat type schijf overweg kan?

Als de schijf inderdaad kapot is kan ik deze namelijk terug brengen, zit nog binnen de garantie slechts een paar weken oud.

• Nielson
Mooi dat 't werkt, wat voor een schijf heb je nu? Die oude schijf zou ik alleen terug doen als je je geld/tegoedbon terug kunt krijgen. Als ze 'm opsturen onder garantie heb je kans dat je een refurbished terug krijgt en ben daar persoonlijk iig niet echt gek op, vooral omdat de schijf ws wel goed is maar het een combinatie probleempje is.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu een Hitachi gekocht, ik wou geen WD om te kijken of het misschien daaraan zou liggen. Ik ga denk ik terug en waarschijnlijk zullen ze mij direct een nieuwe meegeven, zo niet dan houd ik de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels de, oude WD, schijf aan de praat gekregen met AHCI mode. Het is me bij toeval gelukt, via een WIN PE heb ik de schijf volledig gewist (dmv de schijf te vullen met 00 ) en alle partities verwijderd.

Opmerkelijk genoeg deed de schijf het hierna perfect in AHCI mode, Windows 7 erop gezet en alles werkt. Oh en even ter info, ik merk vooral een verschil in MB/S van zo'n 10 bij het verplaatsen van bestanden (4gb+).

Bedankt voor al jullie reacties en hulp!
Pagina: 1