Hoe twee harddisks (voorheen RAID), weer migreren naar RAID1

Pagina: 1
Acties:

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-02 11:33
Er draaide een RAID1 configuratie van 2 500 GB harddisks perfect. In de bios stond aangegeven dat de SATA controller in RAID moest draaien. 1.

Nu is de bios door (terug gezet naar de fabriekswaarden door iemand, dit betekende dat ook de instellingen om RAID te draaien op standaard SATA (enhanced) stond. Deze persoon heeft niet gemerkt dat dit was gewijzigd, immers startte het systeem gewoon op. Al stonden er nu wel 2 harddisks onder deze computer.

Maar de 2 schijven waren niet meer identiek aan elkaar,immers was er zo'n 8 gig aan data geschreven op de C schijf. Nu wilde ik deze twee schrijven weer in RAID 1 zetten. Door alleen de RAID functie aan te zetten gaf het OS (win vista 64 bit) aan dat de BOOTMGR was missing. Ik dacht dit op te lossen door een systeemherstel, deze heeft iets weggeschreven naar de bootmgr, maar dit bracht me nog verder van huis.

Gisteravond ervoor gekozen (vanwege tijd) om windows gewoon te installeren terwijl ik de SATA modus op ENHANCED zette en niet op RAID, de installatie doorde erg lang, doordat chkdsk bezig was met allerlei fouten te herstellen. Vanochtend begreep ik dat het systeem blijft hangen in het windows boot scherm, dus de installatie moet in ieder geval opnieuw.

Ik wil windows installeren op 1 harddisk, vervolgens wilde ik deze installatie weer RAID1 maken, kan ik dan probleemloos een nieuwe RAID1 array maken, gaat de controller van de ASus P6T V2 dan vanzelf alle data dupliceren?

Mijn vraag:

1) Wanneer ik in de RAID setup mijn RAID1 configuratie verwijder, of de RAID1 setup terug zet naar NONRAID disks, kreeg ik de melding dat al mijn data van deze schijven verloren zou zijn. Is dit ook het geval in een RAID1 situatie? Want ik wil de RAID1 array verwijderen, met behoud van alle data, een nieuwe windows vista installatie op schijf 0 doen, en deze schijf 0 vervolgens mirroren met schijf 1.

Alleen ik moest gisteren, om de schijven opnieuw te kunnen mirroren de gehele raid array verwijderen, waarop er (standaardtekst?) werd verteld dat ik al mijn data zou verliezen. Is dit in een RAID1 array ook zo, want RAID0 begrijp ik het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door knights16 op 11-11-2009 08:50 ]

PVoutput

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-01 16:58
Bedoel je de P6T Deluxe V2? Zie namelijk niet een V2 niet-deluxe. Hoe dan ook, het gaat om een Intel raid controller volgens mij? (ICH10R)

Wanneer je RAID configuratie verwijderd, dan wordt de (hele) MBR verwijderd van je hardeschijf, waaronder je partitie tabel. De rest van je data blijft wel intact.

Met http://www.diydatarecovery.nl/mbrtool.htm kan je de MBR van je hardeschijf backuppen naar een floppy. Als je de RAID array verwijderd kan je vervolgens de MBR weer terug zetten.

Of je raid controller automatisch de data dupliceert als je een RAID1 array aanmaakt weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-02 11:33
Het is inderdaad een ICH10R controller op een P6T Deluxe V2.

Maar verlies je ook je data wanneer je aangeeft in je RAID setup dat je een bepaalde disk wilt verwijderen uit de RAID1 configuratie.. Make disk NON-RAID optie ?

Ik wil dus met behoud van data (kom op zeg, RAID 1.. en ik heb het over behoud van data :(:() windows opnieuw installeren, waarbij ik mijn raid1 configuratie weer terug heb, met me movies/mp3/documenten.

Ik zal proberen asap windows te installeren op schijf 0, vervolgens met intel storage matrix console proberen schijf 0 te mirroren aan schijf 1.... bedankt voor de informatie tot dusver.

ik meld mij vanavond wel mochten er nog problemen zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door knights16 op 11-11-2009 10:10 ]

PVoutput

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
knights16 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 09:33:
Het is inderdaad een ICH10R controller op een P6T Deluxe V2.

Maar verlies je ook je data wanneer je aangeeft in je RAID setup dat je een bepaalde disk wilt verwijderen uit de RAID1 configuratie.. Make disk NON-RAID optie ?

Ik wil dus met behoud van data (kom op zeg, RAID 1.. en ik heb het over behoud van data :(:() windows opnieuw installeren, waarbij ik mijn raid1 configuratie weer terug heb, met me movies/mp3/documenten.

Ik zal proberen asap windows te installeren op schijf 0, vervolgens met intel storage matrix console proberen schijf 0 te mirroren aan schijf 1.... bedankt voor de informatie tot dusver.

ik meld mij vanavond wel mochten er nog problemen zijn.
dan schrijf je toch disk 0 over op disk 1? met het verlies van de data op disk 1?

404 Signature not found

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-02 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

SMSfreakie schreef op woensdag 11 november 2009 @ 14:19:
[...]
dan schrijf je toch disk 0 over op disk 1? met het verlies van de data op disk 1?
Het is de vraag of deze Intel controller dat wel kunnen. helaas heb ik geen praktijk ervaring met dergelijke onboard controllers, maar wat ik hier wel vaker heb gelezen is dat wanneer een dergelijke RAID1 set gebroken is deze wle hersteld kan worden door het BIOS exact in te stellen als voorheen, zonder dat er opnieuw geinitialiseerd wordt (of hoe noemt de Intel controller dit), gebeurd dit wel dan zal alle data verloren gaan. De moeilijkheid hier is dat er na de RAID degradatie gewoon doorgewerkt is waardoor de hardeschijven kwa data veel van elkaar verschillen. Ik ben bang dat deze controllertjes dit niet recht kunnen trekken zonder dat de schijven gewist worden.

Maar ja wat wil je ook opzich presteren ze goed voor onboard controllertjes, maat het blijft cheapass oplossing. Als je een goede RAID controller neemt die data, capaciteit- en RAID migratie ondersteund dan praat je vaak over een aanschaf prijs die het veelvuldige is van het gemiddelde consumenten moederbord.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is mij nog niet gelukt op die Matrix RAID dingetjes. De beste optie is denk ik een image maken van je schijf (en die testen), je schijven in RAID mikken en de image erop terugzetten. Uiteraard moet je dan wel de controller al op RAIDmodus hebben staan, wil je er vlekkeloos van kunnen booten.

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
TERW_DAN schreef op woensdag 11 november 2009 @ 16:08:
Het is mij nog niet gelukt op die Matrix RAID dingetjes. De beste optie is denk ik een image maken van je schijf (en die testen), je schijven in RAID mikken en de image erop terugzetten. Uiteraard moet je dan wel de controller al op RAIDmodus hebben staan, wil je er vlekkeloos van kunnen booten.
welk progsel gebruik je om een image terug te zetten(maken) op een raid aray?
want die heeft dan een driver nodig van de controler?
ik heb hier al eens wat mee gerommeld maar het is me nog niet gelukt (areca 1230)

@ts ik denk dat de kans verkeken is op het moment dat je windows opnieuw hebt geinstaleerd.
je had de aray hiervoor moeten aanmaken/rebuilden.kleine kans dat alleen de mbr opniew geschrven wordt
ik denk dat je nu gewoon data backuppen ,aray aanmaken en windows nieuw erop/image terug plaatsen.
als terw dan zegt

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-01 16:58
Is het gelukt?
Pagina: 1