Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[WinXP64] Boot'n'Crash

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe PC:

MSI CD-53, Core i5, 8GB OCZ, tijdelijk GF7600GT.

Partitie met WinXP en partitie met WinXP64.

Bij het inschakelen van de PC staan (regelmatig) al de allereerste letters enorm "warrig" op het scherm. Er klopt niks van, en er staan vakjes helemaal wit verspreid over het scherm (geen idee hoe je dit verschijnsel noemt). Als dit gebeurt, en ik kies in mijn OS keuze voor WinXP64 dan loopt hij altijd vast, en krijg ik een BSOD met de foutmelding "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA". Ik heb natuurlijk met deze foutmelding geprobeerd te achterhalen wat het probleem is. Dit is echter vrij technisch, en ik kom er sowieso niet uit...

Ik had zelf het idee dat het misschien zou liggen aan de videokaart, vanwege de mislukte weergave. Als ik naar die foutmelding zoek zie ik daar echter nooit iets van terugkomen. In "het verleden" (afgelopen weekend) startte de PC soms nog wel door, maar kreeg ik in de windowsomgeving alsog een scherm waar niks van kloptte. Op het moment is het zo dat ik soms 4x opstart naar XP64 en blauw scherm krijg, en de 5e keer gaat het dan wel goed.

De site die mij de meeste informatie geeft is:
http://www.osronline.com/article.cfm?id=335

Zijn er mensen die deze foutmelding herkennen, of zijn er mensen die het technische verhaal van de bovenstaande site kunnen ontrafelen? Ik kan eventueel op een gegeven moment foto's maken van hoe het scherm eruit ziet als dat helpt...

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-11 18:44

JohnD

Bernd

ik zou even de minidumps bekijken.

http://www.memecode.com/docs/minidump.php

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:46
Ik zou met een ultimate boot cd ofzo het geheugen (en hdd) scannen. En wellicht geheugen overgeclocked? Je kan waarschijnlijk ook nog op de MSI site kijken of het geheugen getest is op je moederbord (als je het probleem al sinds aanschaf hebt. Is me niet helemaal duidelijk).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor deze 2 reacties! Als ik thuis ben ga ik er weer verder naar kijken...

Ik heb in ieder geval niks overgeclocked, dus dat kan het probleem niet zijn. Of het geheugen is getest op het moederbord weet ik niet, maar het is dus niet perse allemaal 1-op-1 compatibel? Ik begrijp in ieder geval uit je reactie dat het ooit vaker voorkomt dat een bepaald moederbord op een bepaald type geheugen minder goed reageert?

Jullie hebben het beiden in ieder geval niet over de videokaart. Mijn eerste idee was dus dat het daar misschien iets mee te maken had, vanwege de waardeloze weergave van beeld. De foutmelding lijkt echter niet die kant op te gaan, klopt dit? Als het namelijk wel de videokaart is; er gaat namelijk "binnenkort" (als de 5850 geleverd wordt) een nieuwe in dus dan stop ik er nu niet al teveel moeite in. Mijn WinXP32 werkt namelijk wel zonder problemen...

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik betwijfel inderdaad, gezien de foutmelding op de BSOD, dat het probleem in je videokaart zit.

Draai eens een uitvoerige geheugentest, vermoedelijk zul je daar wel wat mee vinden.
Er zijn utility bootdisks zat te vinden die die functie bieden.

Overigens, kun je niet beter Windows 7 64-bit gebruiken? De driver support in XP64 staat niet geweldig bekend, en ik betwijfel of daar veel aan doorontwikkeld is sinds de release van Vista.
Voor een eventueel performce verschil hoef je het niet te laten, Win7 is in mijn ervaring niet slecht op dat gebied.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet ondertussen vrij zeker dat het toch echt mijn videokaart is, of beter nog de drivers.

In mijn systeem zit dus tijdelijk (totdat die 5850 geleverd wordt dus dat kan nog wel even duren) een GF7600GT. Ik kreeg bij 1 van de vele freezes of crashes een melding dat het ging om de file nv4_disp.dll. Ik heb ondertussen 2 oudere versies van de forceware geprobeerd, maar die geven beiden hetzelfde probleem.

Ondertussen heb ik gewoon alle drivers geuninstalled en nu draait hij al maar liefst een kwartier stabiel terwijl hij hiervoor vanochtend binnen 2 minuten altijd vastliep...

Dus ik hoop dat dit voorlopig stabiel blijft en dan zien we wel weer even verder.

Mijn RAM staat iig niet in de compatibility-list van MSI bij mijn mobo. Als dit later weer terugkomt ga ik toch voor ramchecks etc, maar het lijkt er toch echt op dat het de videokaart is...
Pagina: 1