Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervelend schokje in veel spellen

Pagina: 1
Acties:

• SumatroX
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-01-2024
Ik heb sinds langere tijd last van een heel vervelend schokje in vrijwel alle spellen die ik speel. Ongeacht van de settings blijft het beeld om de ~5 seconden heel even hangen (0,2 sec ongeveer), terwijl de framerate verder prima is. Die 0,2 seconden kunnen in de heat of battle natuurlijk het verschil tussen leven of dood maken, vandaar dat ik er graag vanaf wil.

Ik heb alles al geprobeerd wat ik kon bedenken, alle drivers geupdate (met DriverGeniusPro), bios geupdate, alle temperaturen gechecked, voeding is ruim voldoende, windows (inclusief DX) is allemaal up to date.

Aangezien ik het al meer dan een jaar heb kan ik me niet herrineren wanneer het precies is begonnen, en of er toen iets is veranderd aan mijn PC. Maar ik heb het zeker niet altijd gehad. Mijn PC is al een dagje ouder, maar ook bij oudere spellen zoals CoD 2 heb ik er last van. Verder is zoals ik al zei de framerate prima in orde, dus ik denk dat het niet aan de capaciteiten van de hardware ligt.

Mijn specs:

Intel P4 3,2GHz
Ati Radeon X800XT
1024MB RAM
Intel Desktop Board D915PCM
450W voeding

Ik hoop dat een van jullie een idee heeft. Bij voorbaat dank :)

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:43
Welke Windows draai je?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:41

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kan zijn dat het met de harde schijf te maken heeft.

Dat hij op het moment van de schok een read/write actie doet? Dit heb ik namelijk met spellen die geïnstalleerd zijn op een WD Green schijf. Bij een ander type schijf heeft hij er geen last van.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dat klinkt een beetje als iets op je chipset/CPU dat niet helemaal lekker gaat. Heb je je geluidschip (geluid-schip, haha :P) al eens uitgeschakeld, of gekeken welke processen veel CPU cycles verstoken buiten het spel zelf om?

Verwijderd

Sluit eens alle programma's die op de achtergrond draaien. Kan ook goed een programma zijn wat op de achtergrond ergens steeds dit probleempje veroorzaakt.

• SumatroX
Ik wist dat ik iets vergeten was :+
WinXP SP3
PD2JK schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 23:59:
Kan zijn dat het met de harde schijf te maken heeft.

Dat hij op het moment van de schok een read/write actie doet? Dit heb ik namelijk met spellen die geïnstalleerd zijn op een WD Green schijf. Bij een ander type schijf heeft hij er geen last van.
Geen hardeschijfactiviteit op het moment van hangen, dus ik denk dat het daar niet aan ligt. Ik heb een Maxtor HD trouwens.
TheZeroorez schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 23:59:
Dat klinkt een beetje als iets op je chipset/CPU dat niet helemaal lekker gaat. Heb je je geluidschip (geluid-schip, haha :P) al eens uitgeschakeld, of gekeken welke processen veel CPU cycles verstoken buiten het spel zelf om?
Ga ik even proberen, moment. Wat me trouwens wel te binnen schoot tijdens het typen, is dat het volgens mij alleen bij online spelen voorkomt (heb het effe getest met 1 spel). Zou het kunnen dat het iets met de netwerk'kaart' te maken heeft, en het dus een soort van lag is?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ook die zou kunnen bokken ja. Wanneer je er zeker van bent dat het geen lag is (probeer een LAN game als dat mogelijk is) zou je eens naar de drivers van je netwerkkaart kunnen kijken. Of het beestje zelf natuurlijk.

• PD2JK
  • Laatst online: 07:41

PD2JK

ouwe meuk is leuk

In geval van draadloos:

Was het niet zo dat bij WPA beveiliging om de zoveel tijd de een key werd ververst en dus opnieuw een soort handshake plaatsvindt? Kan daarmee te maken hebben, zet 'm eens op WEP beveiliging of helemaal geen beveiliging/MAC-beveiliging. (niet voor lange termijn aan te raden, maar zo kun je dingen uitsluiten)

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 11-11-2009 00:16 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Kan idd lag zijn..

Eerste ingeving bij mij is de INTEL INF chipset driver..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Ruuddie
  • Laatst online: 20-11 11:29
Probeer voor de grap eens handmatig de volgende drivers te updaten. Eventueel (het liefst) eerst even je oude ATI driver eraf gooien:
- ATI Catalyst (http://support.amd.com/us...t=2.4.1.3.17&lang=English)
- Intel Chipset drivers (http://downloadcenter.int...16&DwnldID=18052&lang=eng)
Die automatische update pakketen die alles updaten vertrouw ik nooit helemaal. Daarom lijkt het me verstandig om handmatig de belangrijke drivers te installeren.

Of het iets met zijn netwerk te maken heeft betwijfel ik, aangezien hij zegt dat het bij elk spel gebeurt. Hieronder zitten neem ik aan ook singleplayer spellen, die uiteraard geen gebruikmaken van zijn netwerk :)

[ Voor 17% gewijzigd door Ruuddie op 11-11-2009 00:23 ]

• SumatroX
Ben nu bezig met dingen proberen, maar omdat dat moederbord zou oud is duurt het heul lang om al die drivers daarvoor te downloaden.
Ruuddie schreef op woensdag 11 november 2009 @ 00:22:
Of het iets met zijn netwerk te maken heeft betwijfel ik, aangezien hij zegt dat het bij elk spel gebeurt. Hieronder zitten neem ik aan ook singleplayer spellen, die uiteraard geen gebruikmaken van zijn netwerk :)
Ja, dat zei ik dus later, dat het bij nader inzien misschien alleen bij online MP gebeurt (iig bij 1 spel is dat het geval). Verder zit ik gewoon met wired netwerk.

• Ruuddie
  • Laatst online: 20-11 11:29
SumatroX schreef op woensdag 11 november 2009 @ 00:29:
Ben nu bezig met dingen proberen, maar omdat dat moederbord zou oud is duurt het heul lang om al die drivers daarvoor te downloaden.

[...]

Ja, dat zei ik dus later, dat het bij nader inzien misschien alleen bij online MP gebeurt (iig bij 1 spel is dat het geval). Verder zit ik gewoon met wired netwerk.
Mijn excuses, dat had ik niet goed gelezen. Maar bij welke spellen treedt het probleem nu precies op? Als het niet bij alle netwerkspellen is, zal het waarschijnlijk ook nog niets met je netwerk te maken hebben. Dan kan t gewoon toeval zijn dat de niet functionerende spellen netwerkspellen zijn.

Edit: Het downloaden duurt lang? Of het installeren zelf? Gewoon op volle internetsnelheid downloaden moet je PC gewoon kunnen hoor, zo oud is ie ook weer niet. Als het downloaden zelf lang duurt, zou het probleem inderdaad toch wel eens in je netwerk kunnen zitten...

[ Voor 15% gewijzigd door Ruuddie op 11-11-2009 00:42 ]

• SumatroX
Ruuddie schreef op woensdag 11 november 2009 @ 00:36:
[...]

Mijn excuses, dat had ik niet goed gelezen. Maar bij welke spellen treedt het probleem nu precies op? Als het niet bij alle netwerkspellen is, zal het waarschijnlijk ook nog niets met je netwerk te maken hebben. Dan kan t gewoon toeval zijn dat de niet functionerende spellen netwerkspellen zijn.

Edit: Het downloaden duurt lang? Of het installeren zelf? Gewoon op volle internetsnelheid downloaden moet je PC gewoon kunnen hoor, zo oud is ie ook weer niet. Als het downloaden zelf lang duurt, zou het probleem inderdaad toch wel eens in je netwerk kunnen zitten...
@Edit: Dat snap ik, maar ik bedoel dat die oude drivers gewoon niet meer goed verkrijgbaar zijn en alleen nog op trage servers staan :+

Ook weer zo'n leuke Intel streek: download je de 'latest' drivers van de site, ga je ze installeren, krijg je de melding dat je al niewere drivers hebt geinstalleerd...

• SumatroX
En bij welke spellen het precies optreedt kan ik niet precies zeggen, aangezien dit eigenlijk de eerste keer is dat ik het probleem serieus te lijf ga en ik niet meer weet hoe lang en bij welke spellen er in het verleden ook last van had. Wat ik weet is dat ik het i.i.g. bij CoD2 en CoD4 online heb, bij Company of Heroes ook (ik denk alleen online) en nu ook bij Mount&Blade: Warband (gesloten online multiplayer beta). Vooralsnog kan ik me dus geen offline spellen herinneren, dus laten we het houden bij dat het probleem zich alleen online voordoet.

Overigens is mijn ping altijd prima, en framerate ook, en kan ik prima spelen, behalve dat irritante schokje steeds...

• SumatroX
Toch dit topic maar weer even omhoog bumpen, ik heb namelijk nog steeds last van die korte freezjes steeds.

Ik ben erachter gekomen dat het in CoD4 na een tijdje stopt, dus vandaar dat ik het had laten zitten, maar nu heb ik er last van bij Mount & Blade. Echter schokt hij niet steeds (zoals bij CoD) om de zoveel seconden, maar alleen als ik in actie kom blijft hij vaak, maar niet altijd, een paar frames hangen. En dat is heel irritant.

Ik heb alle drivers nu geupdate behalve de Intel INF bestanden, omdat die installer vastloopt (zie dit topic).

Voor de rest heb ik alle achtergrondprogramma's afgesloten, en alle niet-essentiele systeemprocessen. Helpt ook niet. Heeft iemand nog ideeen? Anders wordt het windows opnieuw installeren denk ik.

• Maxow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:45

Maxow

Hidden Sound System

Zo'n zelfde probleem heb ik (alweer een paar jaar terug) gehad toen ik het programma DUmeter had draaien. Toen ik daar vanaf was gestapt nooit meer problemen mee gehad. (dat programma refreshte om de paar seconden je upload en download stats). Maar als je al je achtergrondprogramma's al hebt afgesloten vermoed ik niet dat dat het is..

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 08:32
Ik had hetzelfde probleem met GTA IV. Oplossing was om de Windows Event log service uit te schakelen. Mocht je hem niet kunnen sluiten dan kun je hem Uitgeschakeld zetten en je pc opnieuw opstarten. Wellicht dat dit de oplossing is?

• SumatroX
Nope, is het beiden ook niet. Maar toch bedankt voor de suggesties.

• enchion
  • Niet online
Download process explorer van sysinternals(=betere taskmanager) en maak de columns "context switches" en "context switch delta" zichtbaar en ook "cpu cycles" en "private bytes"(geheugen gebruik)
Context switch delta zegt hoevaak een programma per seconde contact opneemt met de processor wat als het maar kleine instructies zijn niet zichtbaar is in je processorload.
Als de DPC`s en of IRQ`s een hoge hoeveelheid switches laat zien is het een driver probleem.
Beste is om process explorer mee te laten lopen als je aan het spelen bent.

btw Windows Event log uitschakelen vind ik wel erg overdreven , beter het probleem oplossen waar de eventlog over aan het loggen is.

btw in tcpview ook van sysinternals kan je zien of er misschien een port in gebruik is door een ander op het netwerk en je misschien een bot bent die elke vijf seconden gecontact wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door enchion op 19-01-2010 16:51 ]

How do you save a random generator ?

• def1987
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-11 16:36
Ik heb dit soort problemen ook meegemaakt bij cod4 /cod6 .. dat had bij mij te maken in een combi van mn firewalls en wireless.. firewall ging alles steeds scannen ..en mn wireless ging steeds ip vernieuwe oid ..(vreemd geval).

dus firewall geconfigd om et spel complete acces te geven .. en wireless ip changerefreshgevalding aanpgepast ..

(ging om NOD32 firewall trouwens)

• SumatroX
Ok, nu begint het vreemd te worden. Ik heb mijn hele C schijf geformatteerd en Windows opnieuw geinstalleerd. Vervolgens de nieuwste drivers voor Chipset (INF installer gaat nu wel goed), geluidschip, netwerk en videokaart geinstalleerd. Windows helemaal geupdate, CoD 4 opnieuw geinstalleerd en gepatched, nog wat dingetjes zoals firefox om te kunnen surfen, Kaspersky, en PunkBuster geupdate. Verder heb ik niets gedaan, en nog steeds heeft hij die freezjes.

Moet dus al iets hardwarematigs kapot zijn dan. Er niet perse HD activiteit als hij freezt, dus die is het niet. Het hele scherm bevriest dus het lijkt me niet iets met de netwekkaart te maken te hebben. Ik heb de geluidschip in Systeembeheer uitgezet, hielp niet, dus die zal het ook niet zijn. Je ziet ook piekjes in de lagometer van CoD4, dus het is niet alleen het scherm wat bevriest maar het hele systeem, dus de videokaart is het denk ik ook niet. Moet dus of iets met het moederbord zelf, de processor of het geheugen zijn. Alleen heb ik geen zin om alles te vervangen.

Iemand die misschien kan beredeneren welk onderdeel kapot is? Het enige wat we weten is dat hij in CoD4 alleen in de eerste minuut ongeveer om de 2 seconde een halve blijft hangen, en in M&B op willekeurige momenten even blijft hangen, voornamelijk als er iets gebeurt (aanval o.i.d). En in Company of Heroes MP ook om de zoveel seconde, maar dat heb ik al een tijdje niet meer gespeeld.

Ik heb ook nog wat screens gemaakt van Processexplorer, de eerste is in Idle en bij de tweede draait CoD op de achtergrond. Ik kan geen log functie vinden, dus kan niet spelen en kijken tegelijk.
http://members.multimania.nl/sumatrox/processexplorer.JPG
http://members.multimania.nl/sumatrox/processexplorer2.JPG
Ik snap er vrij weinig van, iemand die er iets mee kan?

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:57
Ik heb naar je videokaart zitten kijken die is ook niet van al te hoge kwaliteit eerlijk gezegd.

Heb je al geprobeerd een andere (nieuwere) videokaart? Ik denk namelijk dat je videokaart het bij de rustige momenten wel prima aankan maar zodra er actie komt moeite heeft om de hele bulk informatie te verwerken.

Ik zou dit toch eens proberen.
Daarnaast zou je ook kunnen proberen om een 1GB stick extra RAM erin te doen. RAM kost geen drol en geeft altijd een performance winst.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• SumatroX
De framerate is altijd prima (>60), behalve als hij blijft hangen dus. Lijkt me dat het niet aan de rekenkracht ligt dan...

Sowieso is het geen performance probleem, maar alleen die vage freezjes. Er is iets wat niet goed werkt, ligt niet aan de rekenkracht.

• enchion
  • Niet online
Lijkt normaal maar laat je altijd firefox lopen als je een spelletje doet
De twee ati2evxx.exe en de java accelerator en firefox zou ik afsluiten vooral firefox kan flash objecten geladen hebben die kunnen storen , en je virusscanner tijdelijk uitzetten .
Je interrupts zijn wel een beetje hoog , bij idle (als je zoveel processen als mogenlijk hebt afgesloten) zou het onder de 100 contact switches moeten kunnen hebben , dit zegt dat in idle een stuk hardware aan het praten is met de processor.

Dat zou bv een stuurtje of joystick ook kunnen zijn.

• SumatroX
Nope, werkt ook niet.

Ik heb geen andere hardware dan scherm, muis, tobo en headset eraan hangen.

Verwijderd

In mijn ervaring is zo'n schokje meestal de virusscanner, probeer die eens te deinstalleren. Dat komt ook overeen met je ervaringen na je herinstallatie, want je hebt die ook geherinstalleerd. Daarnaast kan het zo zijn dat dit effect gekomen is door een update van die virusscanner, waardoor je er vroeger geen last van had.

• SumatroX
Ok, ga ik proberen.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:57
En probeer anders de .exe file toetevoegen in de Exclusion/Exception list toe te voegen.
Mogelijk dat dit ook verbetering geeft.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• enchion
  • Niet online
Support jouw P4 multithreading dan kan je in ati tray tools bij advanced tweaks multithreading aanzetten op 2 threads.
Dat zou erg veel invloed kunnen hebben.

• SumatroX
Kaspersky deiinstalleren heeft niet geholpen, multithreading ook niet :(

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:55
Is in de bios de C1E (enhanced halt state) geactiveerd?
Zo ja probeer het eens met deze functie uitgeschakeld.

Bij bepaalde spellen/demo's kan deze functie haperingen veroorzaken is mijn ervaring.

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Iemand die misschien kan beredeneren welk onderdeel kapot is? Het enige wat we weten is dat hij in CoD4 alleen in de eerste minuut ongeveer om de 2 seconde een halve blijft hangen, en in M&B op willekeurige momenten even blijft hangen, voornamelijk als er iets gebeurt (aanval o.i.d). En in Company of Heroes MP ook om de zoveel seconde, maar dat heb ik al een tijdje niet meer gespeeld.
Wat ik hier uit haal, is wellicht het laden van data?

Zodra er 'iets' (voor het eerst) 'gebeurd', moet dat getoond worden (van hdd -> graka -> monitor). Misschien een erg oude / trage schijf erin? Of toch onvoldoende geheugen. Ik zou er i.i.g. een reepje van 1 GB bij hangen. Kost bijna niks, en geeft je veel meer 'ademruimte'.

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• SumatroX
The_Doman schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 14:02:
Is in de bios de C1E (enhanced halt state) geactiveerd?
Zo ja probeer het eens met deze functie uitgeschakeld.

Bij bepaalde spellen/demo's kan deze functie haperingen veroorzaken is mijn ervaring.
Volgens mij niet, ik kan nergens in mijn bios iets vinden met C1E.
J2pc schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 14:32:
[...]

Wat ik hier uit haal, is wellicht het laden van data?

Zodra er 'iets' (voor het eerst) 'gebeurd', moet dat getoond worden (van hdd -> graka -> monitor). Misschien een erg oude / trage schijf erin? Of toch onvoldoende geheugen. Ik zou er i.i.g. een reepje van 1 GB bij hangen. Kost bijna niks, en geeft je veel meer 'ademruimte'.
Dat is idd waar ik ook eerst aan dacht, maar er is op het moment van haperen geen hd activiteit, en freezt hij in CoD op een hele regelmatige manier. Dus echt om de 2 seconden, telkens met een even grote tussenpose. Maargoed, ik zal inderdaad wel wat extra RAM erin stoppen, kan sowieso geen kwaad. En misschien ligt het wel aan dat die oude kapot is ofzo.

• SumatroX
Nou, had even het geheugen geleend uit een andere PC, was 2x 1GB van hetzelfde type als wat ik had (DDR2 533mhz) en nog steeds precies hetzelfde. Heb ze ook in de andere twee sloten gedaan, geen verschil. Wat o wat kan het zijn...

• SumatroX
Het is overigens zelfs zo dat de achtergrond van het menu in CoD al eventjes blijft hangen, en ik herrinnerde me ook van iets dat dat bij BF2 ook het geval was, dus heb het even gechecked. En jawel, het achtergrondfilmpje van BF2 blijft ook steeds even hangen om de 3 sec. Dus, ligt toch echt niet aan de rekenkracht, maar aan een storing ergens.

• enchion
  • Niet online
Voor wat betreft die intel drivers als je op de setup.exe hebt geklikt en hij klaagt over een difxapi.dll dan niet dat wegklikken maar in je tempfolder kijken daar staat dan het hele installprog in maar dan extracted.
De tempfolder wel eerst leegmaken anders weet je niet waar je moet kijken.
In de "All" folder staan dan alle inf`s die je vanuit de device manager met de hand kan installeren door naar die folder te verwijzen (bijvoorbeeld usbcontroller ,harddiskcontroller,enz)

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 05:38
Kan duiden op een probleem met de voeding?

• SumatroX
Die Intel INF dingen zijn al geinstalleerd, dat ging na de clean install van XP wel goed. Ik heb dus feitelijk alle drivers up-to-date nu.

Misschien een nieuwe HD proberen, of anders een heel nieuw moederbord en processor? Of kan ik ook mijn huidige processor houden, en alleen een nieuw socket 775 moederbord kopen waar ik eventueel later nog een goede processor op kan zetten?

Edit: De voeding, er zit een ding in wat in principe ruim voldoende moet zijn (550W ofzo, waar ik vroeger met 350W ook nooit problemen had). Maargoed, dat ding kan slijten, dat hij alsnog te weinig vermogen levert, zodat ik dus een heel nieuw ding nodig heb. Of kan het ook liggen aan bepaalde kapotte kabels ofzo?

Edit2: Ik heb even wat gekut met de bedrading, de dvd speler en -brander afgekoppeld en graka aan een andere plug gehangen, geen verschil. Maargoed, zegt niet veel natuurlijk.

[ Voor 47% gewijzigd door SumatroX op 26-01-2010 01:16 ]

• enchion
  • Niet online
Heb je al naar rootkits gescand ,die kunnen nl een format overleven omdat sommigen zich in de fattable nestelen .
Kaspersky is overigens wel een goede antivirus.

btw heb je misschien nog win2000 ,vista liggen of download een release candidate van win 7 (maand probeer versie) en installeer die naast je XP om te kijken of je nog steeds problemen hebt.

[ Voor 51% gewijzigd door enchion op 26-01-2010 02:50 ]

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 04:21
Kijk in Windows of de harde schijf niet in stand by valt. Welk merk harde schijf heb je? Het is namelijk zo dat Western Digital een groot deel van zijn schijven na een x aantal miliseconden laat 'afspinnen' hierdoor moet de schijf bij een korte lees- of schrijfactie de schijf weer opspinnen laten en dit is dat hikje dat je merkt. Dit zelfde had ik met me PS3 toen ik daarin een Western Digital schijf in installeerde.

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 18:58
heb hier zelf ook last van gehad, héél irritant tijdens t lannen en t gebuerde zelfs tijdens Soldier of Fortune.

bij mij was t over toen ik een nieuwe hd kocht, het had iets te maken met hd/chipset combinatie. maar helemaal precies heb ik t niet kunnen achterhalen..

gang is alles

• SumatroX
enchion schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 02:46:
Heb je al naar rootkits gescand ,die kunnen nl een format overleven omdat sommigen zich in de fattable nestelen .
Kaspersky is overigens wel een goede antivirus.

btw heb je misschien nog win2000 ,vista liggen of download een release candidate van win 7 (maand probeer versie) en installeer die naast je XP om te kijken of je nog steeds problemen hebt.
Gedaan, niks gevonden.
AvanCade schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 06:11:
Kijk in Windows of de harde schijf niet in stand by valt. Welk merk harde schijf heb je? Het is namelijk zo dat Western Digital een groot deel van zijn schijven na een x aantal miliseconden laat 'afspinnen' hierdoor moet de schijf bij een korte lees- of schrijfactie de schijf weer opspinnen laten en dit is dat hikje dat je merkt. Dit zelfde had ik met me PS3 toen ik daarin een Western Digital schijf in installeerde.
Hoe doe ik dit precies? Ik kan alleen bij Energiebeheer iets vinden, en daar staat dat hij nooit uitschakelt. Ik heb een Maxtor HD.

• SumatroX
Hee, ik kom er net achter dat ik toch een Western Digital HD heb. Ben in al die jaren dat ik hem heb in de veronderstelling geweest dat het een Maxtor was :S *verward is*

Nou goed, dan weet ik in ieder geval waar het probleem zit :D En de enige oplossing is een nieuwe HD kopen, of kan ik ook de settings van deze schijf veranderen?

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 04:21
Hoewel de link specifiek voor de PS3 is, gaat het alleen om het draaien van die bootdisc.
Je kan dit dus eens proberen:

http://www.avforums.com/f...seconds.html#post11277126

(maak wel even een backup van je schijf om zeker te zijn!)

Je kan ook googlen op WDIDLE3.

[ Voor 4% gewijzigd door AvanCade op 26-01-2010 15:40 ]

• SumatroX
Ik heb gedaan wat er gezegd wordt onder die link, en hij zeg nu dat de functie disabled is, maar het werkt niet. Nog steeds dat schokje. Ik ga dan maar even een nieuwe HDD kopen denk ik, heb toch wat meer ruimte nodig eigenlijk.

• SumatroX
Edit: laat maar, ik dacht effe dat het over was maar is toch niet zo.

[ Voor 82% gewijzigd door SumatroX op 29-01-2010 22:26 ]

• SumatroX
Vandaag dus nieuwe HDD gekocht, en dacht effe dat het over was (had getest in een lege server, en kennelijk heb ik daar geen hikjes) maar het is nog steeds zo. *zucht*

Ligt dus niet aan de HDD. Wie biedt, wat kan het nog meer zijn? Ik zit nu dus weer op een clean install, alleen windows en wat drivers, geen virusscanner geinstalleerd.

• SumatroX
Nog maar even een verdere symptoomanalyse gedaan bij CoD4 omdat het daar toch het duidelijkst is. Nogmaals, het gaat om een kleine freez van het beeld en geluid van ongeveer een halve seconde, die elke ~3 seconde terugkomt. Na verloop van tijd (~1 minuut) gaat het over, maar komt ook na verloop van tijd weer terug.

1. In SP heb ik nergens last van.
2. Zelfs in het MP menu begint hij al te hikken. Als ik echter de netwerkkabel eruit trek, loop alles daar soepel. IN het SP menu gaat alles ook soepel, ongeacht de netwerkkabel.
3. Als ik een eigen server start (zonder spelers) heb ik nergens last van, ook op een lege server heb ik nergens last van.
4. Op mijn laptop, die aan hetzelfde netwerk hangt maar dan wel draadloos, heb ik nergens last van. Ook in het vorige huis waar ik woonde had ik op mijn PC hetzelfde probleem (en gebruikte daar ook andere kabels).
5. Het is niet echt lag, want als door bijvoorbeeld een downloadende huisgenoot de verbinding (bijna) helemaal wegvalt beginnen alle spelers te teleporten, maar dat staat los van het hikken wat naast het laggen gewoon doorgaat.
5. Ik heb verder nooit problemen met netwerkverbindingen/downloaden/internetten/etc.

Ik heb al met een aparte netwerkkaart geprobeerd, dat maakte geen verschil. Enige wat ik nu nog kan bedenken is gewoon een kapot moederbord ofzo... Of dat hij te oud is, dus de nieuwste netwerkcode in games niet meer ondersteunt?

• enchion
  • Niet online
Kijk voor de lol in tcpview eens of je poorten hebt openstaan en haal je internet kabel er eens uit , misschien is iemand jou aan het poortscannen of zitten er meer dan 1 programma op dezelfde poort bij jou waardoor je een conflict hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door enchion op 30-01-2010 22:04 ]

• SumatroX
Gebeurt niks in tcpview als ik mijn internetkabel eruit haal, en ik zie ook geen dubbele poorten.
Pagina: 1