Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kywr
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hallo mede-tweakers,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met mijn "regenboog" probleem zoals ik het zelf maar noem.
Al twee jaar lang ben ik eigenaar van de Samsung SyncMaser 206BW 20 incher, al die tijd heb ik altijd last gehad van een soort regenboog effect wat zo nu en dan voorkomt.
Vooral bij het gamen, zo zie ik het altijd terug in stofwolken/rook of als ik snel met mijn muis door de lucht ronddraai. Toen ik het vandaag echt heel extreem zag voorkomen besloot ik maar een filmpje te maken:

(Spoiler: bevat beelden van COD Modern Warfare 2!)

Raar is dat het niet screenshotbaar is, op een screenshot ziet alles er gewoon normaal uit.
Weet iemand de naam van deze "bug"? en is het te verhelpen?
Ik heb google afgezocht maar ik denk dat ik de verkeerde hits gebruik.
  • scherm is aangesloten op DVI
  • Vsync aan of uitzetten verhelpt het probleem niet
  • responstijd 2ms op 60Hz
Hopelijk heb ik goed genoeg informeert,
-meem

[ Voor 7% gewijzigd door kywr op 12-11-2009 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
wat is de responsetijd van die monitor? want wat ik zo zie op het filmpje lijkt het gewoon ghosting...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kywr
  • Niet online
nedernakker schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 23:21:
wat is de responsetijd van die monitor? want wat ik zo zie op het filmpje lijkt het gewoon ghosting...
2ms, + een dynamisch contrast van 3000:1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
dan zou het scherm snel genoeg moeten zijn, speel je op een custom refresh rate?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kywr
  • Niet online
nedernakker schreef op woensdag 11 november 2009 @ 06:33:
dan zou het scherm snel genoeg moeten zijn, speel je op een custom refresh rate?
Nee! zover ik weet gewoon 60Hz, als ik thuis ben zal ik het even nachecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
hoe zit het scherm aangesloten? vga of dvi, heb je al eens een andere kabel getest?

• Denniz69
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06-2024
Probeer eens Vsync aan te zetten.

• kywr
  • Niet online
Scherm is aangesloten met DVI, ik heb het scherm van mijn broer (SyncMaster 2443BW) aangesloten en ook aan de test onderworpen. Hierbij heb ik geen last gehad van de regenboog, kreeg wel screen tearing maar dit was te verhelpen als ik vsync aan deed. Mijn broers scherm was op de zelfde DVI kabel aangesloten als mijn scherm, dat kan het dus niet geweest zijn. Het is dus puur het scherm en niet de videokaart (ATI Radeon HD4870)

[ Voor 15% gewijzigd door kywr op 12-11-2009 11:17 . Reden: info updaten ]

• kywr
  • Niet online
gestest met als resultaat dat het niets help, heb ook de het aantal Hz veranderd maar ook dit maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Ik heb sinds dit weekend een nieuwe PC met een ATI HD5770 en een Samsung P2370 en heb exact hetzelfde probleem!
Ik zie het overigens niet alleen in die MW2-missie maar ook in films (.avi).
Met name in "natuurfilms" is het goed te zien op naakte lichamen 8)7

Niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
@ meem,
geen idee of je nog steeds met het probleem zit; maar ik heb het op kunnen lossen door in de Settings van mijn monitor, in het OSD bij "Picture" -> "Response Time" te zetten op "Normal" in plaats van "Fast" of "Fastest".
Zie gelukkig nog steeds geen ghosting bij gamen maar het "regenboogprobleem" is opgelost. Wel vreemd dat de reponse-tijd dus hoger moet worden (dus trager), maar ik kan me daar verder niet druk om maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Vrijwel alle moderne LCD schermen gebruiken "Overdrive"-technologie (polariteit van bewegende pixels omdraaien) om ghosting te verminderen. Zodra je een luie fabrikant treft met beroerde quality control, staat die Overdrive functie te aggressief ingesteld en krijg je ghosting "in het negatief".

[ Voor 13% gewijzigd door SirNobax op 05-12-2009 20:34 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kywr
  • Niet online
HyperioN schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 19:31:
@ meem,
geen idee of je nog steeds met het probleem zit; maar ik heb het op kunnen lossen door in de Settings van mijn monitor, in het OSD bij "Picture" -> "Response Time" te zetten op "Normal" in plaats van "Fast" of "Fastest".
Zie gelukkig nog steeds geen ghosting bij gamen maar het "regenboogprobleem" is opgelost. Wel vreemd dat de reponse-tijd dus hoger moet worden (dus trager), maar ik kan me daar verder niet druk om maken :)
Bedankt voor de tip! Ik herinner mij de optie niet maar ik zal het testen zodra het scherm terug komt van de alweer tweede RMA. Bij mijn eerste RMA is het moederbord vervangen maar helaas heeft dit niet geholpen, heb hem nu weer opgestuurd met een duidelijke klachtomschrijving en ook een link naar het filmpje.
Ik zal van me laten horen als het scherm weer terug van reparatie is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kywr
  • Niet online
Beste tweakers,

sorry voor de bump maar ik heb het probleem opgelost!

Inderdaad in de stettings van de monitor zelf:
MENU>SETUP>RTA en die uitzetten.

Bedankt voor de tip HyperioN, ik neem aan dat je je verward hebt in de letters!
Pagina: 1