5.0 opstelling van Magnat

Pagina: 1
Acties:

• F2_ride
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-04-2022
Inmiddels heb ik een Sony STR DN1000 reciever.
Hier wilde ik als front speaker de Magnat Quantum 607 of 557 naast zetten.
De 607 heb ik inmiddels kort beluisterd als muziek speaker. Dolby surround komt dan zeker goed hoor ik overal.

In de winkel is aangegeven dat een extra sub niet nodig is gezien de lage tonen die deze speaker produceert.
om eerlijk te zijn betwijfel ik dit een beetje. :?

Stel dat je deze speakers compleet maakt met twee surround speakers (Quantum 603 of 551) en een center uit dezelfde serie. Je hebt dan als het ware een 5.0 opstelling. Gaat dit werken ?
volgens mij gaat het ook mis met de aansturing vanuit de reciever.

Maar het kan natuurlijk ook kloppen.
ik ben benieuwd naar jullie visie en ervaringen. _/-\o_ en reacties op de materiaal keuze zijn ook zeer welkom.

thx

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het gaat prima werken. Alleen een subwoofer kan wel net ff iets meer dan een normale speaker in laagweergave. Met name met films merk je dat.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:38

FeaR

In GoT we trust

Waarom zou het mis gaan vanuit de receiver?
De subwooferuitgang is gewoon een pre-out, dus een onversterkte uitgang. Dit omdat de subwoofers eigenlijk altijd actief zijn en dus een versterker in zich hebben. Dus een receiver aansluiten zonder subwoofer is gewoon meer dan mogelijk.

Of je de subwoofer gaat missen in je set-up is zo niet te zeggen. Dat hangt namelijk af van hoe veel laag jouw (toekomstige) speakers gaan weergeven. Plus wat jij zelf verwacht van het laag. Dus luister eens naar die Magnats en dan kan je zelf beslissen of je het voldoende laag vind voor waar jij de speakers voor gaat gebruiken.

Let wel dat de subwoofer er ook is om het gat op te vangen vanaf waar je speakers beginnen. Dus stel dat jouw speakers maar vanaf 60 Hz geluid kunnen weergeven, dan mis je alle geluiden onder de 60 Hz (want je speakers geven die niet weer). En subwoofers zijn er dus om dat gat op te vangen. Dus let er ook op dat het gat niet te groot is, want als je te veel mist dan klinkt het ook niet je van het...

Met muziek en dergelijke is het meestal wel goed te doen zonder subwoofer, maar als je veel (actie)films kijkt dan kan een subwoofer toch wel wat effect toevoegen.

Maar vraag me sowieso af wat je met Dolby Surround doet als je alleen muziek luistert, want dat doe je eigenlijk in (meerkanaals)stereo.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 10-11-2009 23:22 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• F2_ride
FeaR1986 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 23:21:

Maar vraag me sowieso af wat je met Dolby Surround doet als je alleen muziek luistert, want dat doe je eigenlijk in (meerkanaals)stereo.
Ik heb het wellicht niet goed omschreven. We luisteren naar verhouding meer muziek dan films vandaar mijn gedachte kronkel dat de muziek top moest zijn en de dolby surround wel volgt. (is een beetje oneerbiedig O-) mischien)

De Magnat quantum 607 heb ik beluisterd extra zonder sub. hij heeft een bereik van 20 - 55.000 Hz.
een sub uit dezelfde serie heeft bereik van 19-200 Hz. Op papier lijkt dit dus weinig toe te voegen.
Maar de praktijk zal ongetwijfeld anders zijn :Y toch?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik heb zelf ook Magnat speakers met een bereik wat begint bij 20Hz en uit ervaring kan ik zeggen dat ik toch blij ben dat ik er een subwoofer bij heb gekocht. Mede omdat ik de kick van een subwoofer fijn vind aangezien ik voor 75% games speel en films kijk. Daarmee doel ik dus dat mijn subwoofer de lage tonen wat agressiever brengt dan mijn speakers dat doen, moet je wel van houden natuurlijk. Maar specifacties op papier zeggen niet altijd hoe de ervaring in de praktijk is. Maar aangezien je de speakers al beluisterd hebt kan je zelf het beste weten of je dus subwoofer nodig hebt of niet...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die specificaties van magnat mag je wel met een extreme korrel zout nemen (eigenlijk slaan ze gewoon nergens op).

Ik denk dat die speaker met een beetje goede wil een -3db punt van 40 of 50Hz heeft. Met 2x een 17cm woofer kan je wel redelijk diep komen, maar dan moet je het wel actief filteren en dan gaat het niet echt bioscoop-hard. 20Hz zullen ze vast wel weergeven, maar dan wel 20-30db minder hard dan de rest van de muziek (lees: onhoorbaar :))

Maar om op je vraag terug te komen. Je kunt hiermee prima zonder sub spelen en dat gaat gewoon prima klinken. Ik speel ook al jaren zonder subwoofer en kijk toch echt wel veel films :).

Je redenatie van 'eerst voor muziek goed, voor dolby voegen we naar behoefte wel een sub toe' is uiteraard prima. Je kunt zelf goed bepalen of je het echt nodig vindt.

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 11-11-2009 14:10 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JvS schreef op woensdag 11 november 2009 @ 14:08:
Die specificaties van magnat mag je wel met een extreme korrel zout nemen (eigenlijk slaan ze gewoon nergens op).
Helaas wel inderdaad... ik heb hier instappers van Magnat staan en die zouden volgens de specs al van 20 tot 33.000 Hz gaan. Geluid is overigens ook niet je van het met sommige muziek. Maar goed, daarom gaan ze vervangen worden door een setje Focal Chorus 836V O-)

• F2_ride
inmiddels ben ik weer iets verder.

Het idee is om voor 2 x magnat quantum 607 te plaatsen.
achter 2 x magnat Quantum 551 en in het midden voor de Magnat Quantum 51 deze is ook uit de 550 serie. volgens mij kan dit wel al heb ik links en rechts op het forum ook gelezen dat alles uit dezelfde serie (veel) beter is :)
Pagina: 1