• Jonny2x4
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-02 10:31
Hey,

Ik ben van plan een server samen te stellen om thuis ESXI of XenServer te draaien (zeer waarschijnlijk XenServer, deze is volgens enkelen minder kritisch met hardware en blijkbaar sneller met dezelfde hardware). Het is de bedoeling dat er sowieso Windows Server 2003, Windows Server 2008 en CentOS of Ubuntu server (lamp) op komt te staan. Het is in principe een server om mee te experimenteren met maximaal 5 gevirtualiseerde OS-en.

Ik had zelf het volgende in gedachten:

ASUS M4A785G HTPC/RC
AMD Athlon II X4 620
4 GB geheugen

De moederbordkeuze is misschien een beetje vreemd, maar ik wil er eventueel in een later stadium een HTPC van maken, vandaar. Voor zover ik heb kunnen vinden is ondersteuning voor virtualisatie aan te zetten in de BIOS, en ondersteund deze CPU ook AMD-V.

Ik heb al het een en ander uitgezocht i.v.m. hardwarecompatibiliteit. De onboard netwerkkaart wordt niet herkend door sowieso ESXI, maar ik heb een Broadcom tot mijn beschikking. Waar ik niet echt wijs uit kom is of de onboard SATA-controller out of the box werkt (ATI SB710). Ik heb op internet meldingen gezien dat de SB750 wel werkt, maar niets over de SB710. Ik ben niet van plan om RAID te gebruiken.

Nu is mijn vraag of iemand weet of SATA gewoon out of the box werkt. Is deze hardware ook voldoende om maximaal 5 OS-en te virtualiseren? De kans dat ze alle 5 tegelijk aan staan lijkt me overigens klein. Verdere tips, opmerkingen en aanvullingen zijn natuurlijk zeer welkom.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

als het even kan meerdere harde schijven. virtuele machines zijn heel snel IO bottlenecked, en dan is het fijn als je per machine n schijf hebt, ipv dat ze met zn 4en tegelijk de schijf willen benaderen en alleen maar op elkaars seeks lopen te wachten... (hangt ook af natuurlijk af wat je met het guest os gaat doen, iets wat amper disk IO heeft kan makkelijk samen met een andere guest op 1 drive, maar 2 disk io heavy guests op 1 disk word heel vervelend..

[ Voor 28% gewijzigd door AlexanderB op 10-11-2009 23:05 ]

• Jonny2x4
Bedoel je dat ik toch een RAID-volume moet aanmaken, of dat ik gewoon per OS aparte schijven gebruik?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

per os aparte schijven is het makkelijkste, dan wachten ze nooit op elkaar. raid is alleen/vooral snel op grote bestanden, OS'sen hebben juist veel kleine bestanden, dus zelfs al is de hardeschijf-file van de guest 1 groot bestand, het word wel in vele kleine reads en writes gelezen, en dat gaat juist het beste op schijven met een lage acces time en weinig paralelle bezetting.

wat dan weer wel heel erg snel is, zijn ssd's een of 2 ssd's in raid0, heb je nogsteeds extreem lage accestimes tov een harde schijf, hoge doorvoersnelheden, en tis nog zuinig en stil ook. kost alleen wel meer in de aanschaf.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

http://www.vmware.com/res...ase&deviceCategory=server

Daar kan je vrij eenvoudig (doch goed lezen) zien welke hardware compatible is

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Jonny2x4
Dag MAX3400, op deze site had ik al gekeken, maar voor zover ik kan zien (of ik kijk echt niet goed...) staat hier alleen professioneel (en dus duur) spul tussen. Op deze site staat de ASUS M4A785G helaas niet op. Er staat wel een Gigabyte GA-MA790GP-DS4H op, met een ATI SB750, en deze zou dus moeten werken. Ik heb ergens gelezen dat de SB710 in feite een SB750 zonder RAID-5 is, maar of dit betekend dat ook de SB710 ook werkt weet ik dus niet.

Zijn ESXI en XenServer nu echt zo kritisch met SATA-controllers, of is dit alleen zo als je de RAID-functionaliteit wil gebruiken?

• MAX3400

MAX3400

Elke hypervisor is vrij kritisch met hardware omdat de ontwikkelaar "maar zoveel" stukjes hardware ondersteunt en niet, zoals Microsoft of Asus, met driver-updates komt. Citrix is iets minder kritisch dan VMWare maar ook voor XenServer zal je moeite hebben om een goedkoop systeem te vinden. Neem aan dat je http://hcl.xensource.com/ ook al had doorgenomen (lijkt alleen goed te werken onder IE trouwens)

• Jonny2x4
Deze had ik ook al bekeken, maar ook hier is alleen maar professioneel spul te vinden. Op zich wel begrijpelijk. Ik zag net dat iemand op vm-help.com een ASUS M4A785-M werkend heeft (wel AHCI mode) met ESXI 4 i.c.m. een Athlon II X4 620 (link). Ik weet niet hoeveel dit moederbord verschilt met de M4A785-G, maar beide hebben de SB710. Volgens mij heb ik dus wat betreft de onboard SATA-controller mijn antwoord.

Ik denk dat ik gewoon de M4A785-G koop. Ik heb nog een Seagate 7200.11 320 GB over, deze zal ik in eerste instantie gebruiken. Indien nodig koop ik t.z.t. extra schijven. Ik zag hier trouwens dat je ESXI ook vanaf USB kunt starten. Dit is blijkbaar ook mogelijk met XenServer, dus zeker iets wat ik ga uitproberen.

Ik wilde eigenlijk 8 GB geheugen, maar de prijs is nogal gestegen..... Zou 4 GB voldoende zijn?

• MAX3400

MAX3400

VMWare en Xen gebruiken "ongeveer" 250MB base-memory dus hou je ongeveer 3.7GB RAM over. Afhankelijk van wat je wil doen met je VM's, moet dat toch wel lukken?

Server '03 kan wel met 512MB
Ubuntu ook 512MB
Server '08 toch wel 1GB

Kan eerlijk gezegd niet een volledig antwoord geven op je hardware-vragen. Maak desnoods een account aan bij VMWare & Citrix om daar in de forums te posten?

/edit: misschien dat er nog wat info staat op vmug.nl

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 11-11-2009 22:10 ]

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:38
Zoek eens op Esxi Whitebox.
Er zijn communities die hetzelfde willen als jij en op gewone 'werkstation' hardware proberen een Esxi server of een XenServer willen draaien.
Ik ben er zelf ook aan begonnnen, maar door al het geknooi ben ik uiteindelijk bij Windows Hyper-v Server R2 uitgekomen, wat ook een Hypervisor is, maar dan van MS welke toch even wat minder picky is wat betreft hardware. Tevens kun je in een Hyper-v installatie drivers injecteren.
Voordeel is dat het gewoon op Win2k8 R2 is gebasseerd en dus ook die drivers kunt gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door Volk op 11-11-2009 22:13 ]

Pagina: 1