Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Steeds meer games komen met downloadbare content die je achteraf kunt downloaden. Soms gratis, maar meestal kost het geld. De voordelen zijn dat je een game langer kunt spelen. Als je het hebt uitgespeeld, kunnen er later nog extra levelpacks of uitbreidingen verschijnen. Zie bijvoorbeeld GTA4 met The Ballad of Gay Tony. Spel lag bij de meeste waarschijnlijk al in de kast.

Maar het is ook een manier om dingen lekker uit te melken. Tijdje terug heb ik Operation Flashpoint Dragon Rising gekocht. Nu vind ik het spel nog pittig, dus erg snel ga je er niet doorheen, maar het bevat maar 11 levels. Er zitten ook aardig wat bugs in. De makers kregen er flinke kritiek op. Nu hebben ze een maand na release al DLC gepubliceerd waarvoor je moet betalen. Klein bedrag, maar toch. De content zou zelfs al gewoon op de disc aanwezig zijn.

Het kan altijd voorkomen dat je een spel koopt wat niet aan de verwachtingen voldoet, maar in zo'n geval voel ik mij ook bescheten. De volle mep betalen voor een spel met teveel bugs. De eerste fix was zeer matig. En dan al met betaalde DLC komen die al op de disc aanwezig is.

Vandaag ook een bericht op Nu.nl erover:
http://www.nu.nl/games/21...ten-goedkoper-worden.html

In de toekomst gaan we dat dus meer zien. Wat zijn de meningen? Ik ben er geen fan van, koop liever een game dat gewoon volledig is en aan m'n verwachtingen voldoet. Opzich vind ik het prima dat er DLC is, maar daar moet niet tegenover staan dat games zelf uitgekleed worden zodat ze er vaker aan kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 16:15
Toen ik vandaag verder ging met Dragon Age kwam ingame al een quest tegen waarvoor ik DLC moest aanschaffen. Die game is nog geen week uit 8)7

En dat voor 1200 live points (zo'n 10 euro). Had dat al niet gewoon in het spel moeten zitten (a €65,-)? Lijkt mij wel...

[ Voor 30% gewijzigd door MochiGohan op 10-11-2009 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 09:41
Ik heb er beetje dubbele gevoelens over. Zoals het bij GTA IV gaat is het wat mij betreft wel ok. Die DLC is volgens mij wel flink de moeite waard en ze kwamen ook ruim na de originele release uit.

Het is wel echt een nieuwe strategie volgens mij. Als je bijvoorbeeld naar Burnout Paradise kijkt; daar is al aardig wat DLC voor uitgekomen maar al best lang geen nieuwe release. Volgens mij steekt EA aardig wat tijd in ontwikkelen van DLC en minder in uitbrengen van nieuwe titels. Maar misschien vergis ik me daarin.

Ik zou het persoonlijk erg relaxed vinden als er een nieuwe Burnout komt zonder die open wereld structuur (want dat suckt voor racegames0. Maar doordat ze nu elke keer alleen DLC uitbrengen blijf je vastzitten aan originele concept :/.

Voorbeeld wat jij aanhaalt voor Operation Flashpoint is wel schandalig als dat echt waar is (dat het al op de disc aanwezig is). Hoorde pas verhaal van bedrijf wat DLC al aankondigde voor release van originele game. Dat is imho gewoon ronduit schandalig. Stop die content dan gewoon in originele game.

Gamemarkt is wel grote markt, je zou denken dat dat meer kwaliteit zou moeten opleveren. Maar het lijkt er meer op dat bekende concepten steeds meer worden uitgemelkt. Snap ook wel dat ze gewoon geld willen verdienen, maar toch.

Hopelijk komt er weer soort van tegenreactie; dat bedrijven juist kwaliteit gaan leveren om zich te onderscheiden.

Nintendo doet dat wel netjes (voor de games die ze wel releasen, te weinig imho). Maar denk niet dat dat perse uit nobele overwegingen is maar meer omdat Wii geen DLC aankan (tenminste, niet op een gebruikelijke manier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat met DLC echt de verkeerde kant op. Het begon leuk, maar nu heb je al DLC wat 2 maanden voor release aangekondigd wordt, en zelfs op release date al te koop is (Dragon Age is een mooi voorbeeld).
Ik kan een boekwerk hierover schrijven maar dat is vrij zinloos. Hopelijk houden mensen op met het kopen van overduidelijke cash-ins zodat de consumenten er niet bijgenaaid worden.

Het argument dat je DLC niet HOEFT te spelen vind ik ook vrij zwak. Daar gaat het namelijk helemaal niet om. Het gaat om het idee dat je extra moet betalen voor content wat bij release al beschikbaar had moeten zijn. Het is haast alsof we betalen voor de stukjes die net niet goed genoeg waren om op de gamedisc te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 16:39

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ik vind het echt te schandalig voor woorden, tegenwoordig al een week na de release DLC beschikbaar :r

Kijk, in gevallen van GTA IV is het volkomen terecht, er is veel toevoeging, en pas veel later. Bij veel andere spellen is het gewoon content die in het spel had MOETEN zitten, maar er puur om er DLC van te kunnen maken uitgehaald is.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Helemaal mee eens. Het gaat idd echt de verkeerde kant op. Games komen soms al tegelijk uit met hun dlc (dragon age). Vaak is de dlc ook al bekend, voordat de game uit is. Gaat echt nergens meer over.

Begin steeds meer het gevoel te krijgen dat het geldklopperij is.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:36

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

tilburgs82 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 14:34:
Begin steeds meer het gevoel te krijgen dat het geldklopperij is.
joh!

Tuurlijk is het geldklopperij, uitgevers/ontwikkelaars willen maar 1 ding en dat is winst. Als er door middel van DLC meer geld uit de game(r)s kan worden gehaald zullen ze dat zeker doen.

DLC die al op de disk staat maar enkel tegen betaling unlocked wordt zou verboden moeten worden.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fridge
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-08 11:36
Ik loop tegenwoordig heerlijk een jaar achter de games aan. Daarmee bedoel ik te zeggen: ik speel altijd de games als ze in bundels te koop zijn met uitbreidingen voor een mooie budgetprijs. Natuurlijk snap ik dat er soms ontzettend toffe spellen zijn die je graag meteen wilt spelen, maar ik ben nu bijvoorbeeld met Mass Effect 1 bezig en ik vermaak me er prima mee.

Met dit soort spellen als Dragon Age wacht ik gewoon een jaartje tot ze al die DLC in 1 pakketje gooien, wat anders dan betaal je 50/60 euries + 10 + 10 + 10 ... etc. Al die kleine beetjes maken het echt belachelijk duur en voor mij niet de moeite waard. Ik wacht wel even.. Ben nu toch druk met andere/oudere/goedkopere spellen
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Tsja, ik zie DLC meer als extraatje, als ik een game heb uitgespeeld start ik die vrijwel nooit meer op, een extraatje in de vorm van DLC vind ik altijd wel leuk, al blijven er lullige dingen, zoals gelockte bestanden op de dvd, waarvoor je moet betalen.
Maar DLC bestaat toch al heel lang? in de vorm van uitbreidingspakketten, bijv. Age of Empires I the Conquors expansion :) eerste DLC die ik ooit gekocht heb denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meelobee schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 14:42:
[...]

joh!

Tuurlijk is het geldklopperij, uitgevers/ontwikkelaars willen maar 1 ding en dat is winst. Als er door middel van DLC meer geld uit de game(r)s kan worden gehaald zullen ze dat zeker doen.

DLC die al op de disk staat maar enkel tegen betaling unlocked wordt zou verboden moeten worden.
Hoezo, je weet toch wat je koopt? DLC is gewoon extra content die je bij kan kopen. Die mogelijkheid moet sowieso al vanaf punt 1 in het design proces meegenomen worden, en zit dus altijd in het marketingplan van de ontwikkelaar en uitgever. Waarom zou je het gratis moeten krijgen omdat je het toevallig niet daadwerkelijk van een andere bron hoeft te halen? Dat is toch alleen maar makkelijker en sneller?

Ze kunnen ook de game altijd met alle content verkopen voor een hogere prijs, maar dan verkopen ze minder. Het is simpelweg slimmer om het goedkoper aan te bieden en mensen die meer willen upgrade mogelijkheden te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MochiGohan schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:51:
Toen ik vandaag verder ging met Dragon Age kwam ingame al een quest tegen waarvoor ik DLC moest aanschaffen. Die game is nog geen week uit 8)7

En dat voor 1200 live points (zo'n 10 euro). Had dat al niet gewoon in het spel moeten zitten (a €65,-)? Lijkt mij wel...
Heb net ff de prijzen van Dragon Age opgezocht:

Dragon Age: Origins (PC) 27.99 4evergames.nl
Dragon Age: Origins (Xbox360) 28.74 Game.co.uk
Dragon Age: Origins (PS3) 28.74 Game.co.uk
Dragon Age: Origins - Awakening (PC) 23.99 CD-WOW
Dragon Age: Origins - Awakening (Xbox360) 28.99 Wehkamp
Dragon Age: Origins Collector's Edition (PC) Geen n.v.t
Dragon Age: Origins Collector's Edition (Xbox360) 64.99 12Game.Com

Als je de collectors edition hebt gekocht heb je al een hoop extra in-game content en anders heb je gewoon te veel betaald. Daar kan de maker en de uitgever niks aan doen, dat is verdwenen in de zakken van de eigenaar van de winkel waar je het hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fridge schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 15:15:
Ik loop tegenwoordig heerlijk een jaar achter de games aan. Daarmee bedoel ik te zeggen: ik speel altijd de games als ze in bundels te koop zijn met uitbreidingen voor een mooie budgetprijs. Natuurlijk snap ik dat er soms ontzettend toffe spellen zijn die je graag meteen wilt spelen, maar ik ben nu bijvoorbeeld met Mass Effect 1 bezig en ik vermaak me er prima mee.

Met dit soort spellen als Dragon Age wacht ik gewoon een jaartje tot ze al die DLC in 1 pakketje gooien, wat anders dan betaal je 50/60 euries + 10 + 10 + 10 ... etc. Al die kleine beetjes maken het echt belachelijk duur en voor mij niet de moeite waard. Ik wacht wel even.. Ben nu toch druk met andere/oudere/goedkopere spellen
;)
Ik doe inderdaad precies hetzelfde als jij: Meestal wacht ik tot ze ergens onder de 20 euro te kopen zijn, vaak krijg je er dan inderdaad ook nog allerlei extraatjes gratis bij (bijvoorbeeld in een game of the year edition). En meestal ben ik na het uitspelen van een spel wel toe aan een nieuw spel voor een euro of 20 ipv 10 euro aan extra DLC te besteden. Tenzij het spel echt een hele diepe indruk achter gelaten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sperenvanger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 18:18
Er zijn legio voorbeelden van hoe DLC niet zou moeten werken. Uit Tomb Raider Underworld werd een stuk content geschrapt en werd later als exclusieve DLC voor de Xbox 360 aangeboden. Dan voel ik me toch bekocht als ik hem voor de PS3 koop, krijg je eigenlijk een spel voor 75% voor de volle prijs. Dan is er ook nog Soul Calibur 4 waar je op de PS3 en Xbox 360 respectievelijk Yoda en Darth Vader kunt kopen voor €4 terwijl die al op de schijf staan. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. GTA 4 is, zoals eerder aangehaald, een goed voorbeeld hoe het ook kan. Of bijvoorbeeld extra nummers voor Rock Band of Guitar Hero. Maar met de "Time is money" DLC van Skate 2 (unlockt alles in het spel, vroeger hadden we daar toch cheats voor?) slaan ze imho de plank compleet mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 16:15
Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 21:43:
[...]

Heb net ff de prijzen van Dragon Age opgezocht:

Dragon Age: Origins (PC) 27.99 4evergames.nl
Dragon Age: Origins (Xbox360) 28.74 Game.co.uk
Dragon Age: Origins (PS3) 28.74 Game.co.uk
Dragon Age: Origins - Awakening (PC) 23.99 CD-WOW
Dragon Age: Origins - Awakening (Xbox360) 28.99 Wehkamp
Dragon Age: Origins Collector's Edition (PC) Geen n.v.t
Dragon Age: Origins Collector's Edition (Xbox360) 64.99 12Game.Com

Als je de collectors edition hebt gekocht heb je al een hoop extra in-game content en anders heb je gewoon te veel betaald. Daar kan de maker en de uitgever niks aan doen, dat is verdwenen in de zakken van de eigenaar van de winkel waar je het hebt gekocht.
Ik zelf heb heb er volgens mij 35,- voor betaald (engelse import). Maar er wordt in Dragon Age wel erg gepushed op de DLC. Je loopt regelmatig in de main storyline tegen iets aan waar je DLC voor moet kopen. In plaats dat ze gewoon een extra kasteel/gebied doen met wat quests...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MochiGohan schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 22:28:
[...]

Ik zelf heb heb er volgens mij 35,- voor betaald (engelse import). Maar er wordt in Dragon Age wel erg gepushed op de DLC. Je loopt regelmatig in de main storyline tegen iets aan waar je DLC voor moet kopen. In plaats dat ze gewoon een extra kasteel/gebied doen met wat quests...
Ik denk dat dat een hele bewuste keuze is, een poging om je te verleiden aankopen te doen. Je kan een bedrijf toch niet kwalijk nemen dat ze proberen je wat te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willybubba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 17:52

Willybubba

Nut up or shut up.

Mja maar toch, als er een character in game om je hulp vraagt en je zegt ja, dat 'ie dan zegt, koop dan even de DLC, dat is wel raar.

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

Pagina: 1