[PHP] Update waarde elke X minuten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik moet een script schrijven wat elke minuut een waarde update. Deze waarde moet worden geüpdate in een database. Hoe ik de waarde moet updaten weet ik trouwens wel, ik gebruik voor het gemak gewoon even normale variabelen. De pagina elke minuut laten refreshen is geen optie aangezien de pagina kan worden herladen binnen de minuut.

Ik kwam zelf op de proppen met
code:
1
if (time("s") == 59) { $variable += 1 }

Maar dat werkt natuurlijk alleen maar als het precies 59 seconden is, en de kans dat jij toevallig op die pagina komt én de tijd 59 seconden is, is vrij klein.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Met een cronjob/task op de server kan je elke minuut een PHP scriptje via de CLI-interpreter uit laten voeren. Ik zou dit echt niet van de client af laten hangen aangezien je dan een enorme hoeveelheid variabelen in je verhaal krijgt waar je geen controle over hebt. Bijvoorbeeld de browser, de internetverbinding, de systeemklok van de client, etc.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Gewoon de tijd dat je voor het laatst een nieuwe waarde in de database hebt gezet opslaan, en dan bij de huidige waarde het verschil in seconden delen door zestig (afronden naar beneden ;)) optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als dat elke minuut moet gebeuren, dan moet het toch niet steeds worden aangeroepen door een bezoeker van een webpagina? Dan laat je zoiets toch als systeem script draaien middels een cron-job, of net wat het OS in kwestie daar voor mogelijkheden voor biedt?

Edit: wat Atlex zegt dus, ik ben weer eens te langzaam :+

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 10-11-2009 20:26 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Patriot: Ik zat wel aan zoiets te denken maar ik kwam er totaal niet uit. Ik zal dit uitproberen, maar eerst:

@AtleX, Orion84: Ik heb totaal geen ervaring met cron-jobs/tasks. Ik draai xampp thuis, dus ik weet ook niet of het wordt ondersteund daardoor. Zou iemand mij op weg kunnen helpen hoe ik zoiets maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Misschien dat het handiger is om even uit te leggen wat je precies van plan bent?

En uitzoeken wat cron-jobs/tasks zijn moet ook wel lukken toch?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Cron is iets voor Linux. In Windows heb je daarvoor de taakplanner. Zie: How To Schedule Tasks in Windows XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 14:28
Als het elke X minuten is zoals je zegt moet je eens kijken naar cronjobs voor Windows.. Volgens mij moest dat dan altijd per de taakplanner en dan instellen van zoveel minuten.

@Carlito420 Dat is niet zo lastig, je geeft je absolute path naar je PHP script en het systeem voert hem wel uit kort gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Orion84:
Ik zal proberen uit te leggen wat ik ongeveer van plan ben. Het idee is dat je je kunt registreren en dat er waardes worden aangemaakt in de richting van honger, moeheid en dergelijke. Deze waardes zijn niet constant, en ik wil dus dat ze automatisch worden aangepast. Zo zal honger stijgen, en na het eten van iets zal honger weer dalen. Het klinkt heel triest en eigenlijk is het dat ook, maar ik moet en zal erachter komen hoe ik dit moet maken.

@Manuel
Ik denk dat ik het snap, maar alsnog een vraag. Voor nu staat de website dus op m'n localhost, ik draai alles met xampp op windows. Uiteindelijk is de bedoeling dat ik het laat hosten ergens, dan heb ik toch helemaal niets aan mijn scheduled task die word uitgevoerd op mijn pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nee, dan zul je die scheduled task moeten draaien op de server waar het gehost wordt.

Maargoed, dat schept wel wat duidelijkheid. Je bent dus met een online spelletje bezig, waarbij de "spelomgeving" elke minuut door het systeem moet worden geüpdatet. Lijkt me dat een cron-job/task daarvoor toch de aangewezen methode is?

[ Voor 58% gewijzigd door Orion84 op 10-11-2009 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:37

Tys

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:41:
Uiteindelijk is de bedoeling dat ik het laat hosten ergens, dan heb ik toch helemaal niets aan mijn scheduled task die word uitgevoerd op mijn pc?
In windows gebruik je voor nu een taak, en als je straks gaat hosten maak je er een cron job van (mits niet-windows). :)

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13

orf

Voor dat soort dingen heb je geen crons nodig. Als honger per minuut moet stijgen en je wilt dat laten zien aan de bezoeker, dan sla je dat op in de database met een datetime of timestamp. Bij een pageview haal je die data op en reken je dán pas uit hoeveel de honger nu moet zijn (op basis van de huidige datum / tijd op de server).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat begrijp ik, maar is dat altijd de mogelijkheid?

En voor alsnog, is er niet een andere optie dan scheduled tasks? Het idee van de tijd in database opslaan, en dan checken of er al een minuut voorbij is lijkt mij trouwens niet heel handig. Want stel dat de minuut nog niet voorbij is, dan zal de pagina herladen moeten worden en dat wil ik dus niet.

Excuus als ik onduidelijk ben, ik vind het verwoorden van m'n probleem vrij lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 14:28
@Carlito420 Dan als ik jou was zou ik het eens overzetten naar een nieuwe toekomstige server, zodat je in ieder geval al even kan uitvogelen hoe alles werkt, makkelijkste een DA (of een andere) Control Panel en dan zorgen dat je Cronjob functies hebt op je hostje.

Alleen is de tip nu dat je ook verder moet gaan denken, is het haalbaar, brengt het veel load mee (Goede tijden op mijn vorige host :+), gaan de gebruikers zien wanneer het script runt omdat je host dan bijvoorbeeld slomer is en zo kan je blijven opsommen.
En voor alsnog, is er niet een andere optie dan scheduled tasks? Het idee van de tijd in database opslaan, en dan checken of er al een minuut voorbij is lijkt mij trouwens niet heel handig. Want stel dat de minuut nog niet voorbij is, dan zal de pagina herladen moeten worden en dat wil ik dus niet.
Dit probleem ga je altijd hebben, tenzij je met daemons gaat werken voor zover ik weet, dan kan het wel real-time in de background, alleen is het dan al een heel ander hoofdstuk. Als je van user input (clicks, ed.) afhankelijk moet gaan zijn zou het niet te best zijn. Ben dus bang dat je bij cron's moet gaan blijven.

[ Voor 37% gewijzigd door Manuel op 10-11-2009 20:53 . Reden: * ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:49:
Ja dat begrijp ik, maar is dat altijd de mogelijkheid?

Excuus als ik onduidelijk ben, ik vind het verwoorden van m'n probleem vrij lastig.
Waarom moet de pagina dan herladen worden? Kijk, op het moment dat de gebruiker die pagina opvraagt dan staat de tijd als het ware even stil. Als die gebruiker dat scherm een uur laat open staan dan maakt de methode niet uit, er zal nog steeds dezelfde waarde staan.

Voor jouw probleem is een cronjob of schudeled task gewoonweg niet nodig. Je slaat een timestamp op in je database, en berekent op het moment dat de gebruiker de pagina opvraagt de nieuwe waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PHP:
1
2
3
// $timestamp = de tijd vanaf waneer er gekeken moet worden, haal je uit de database

$minuten = floor((time() - $timestamp) / 60); // minuten verschil met $timestamp

En dan kan je met minuten doen wat je maar wilt, bijvoorbeeld X aantal "hongerpunten" toevoegen... ;)

Moet toch wel uit te komen zijn, een cron is hier zeker niet nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten om voor nu nog maar geen cron's en dergelijke te gebruiken. Dus heb ik me gestort op de manier die Patriot en orf al aanhaaldde en GuidoH wat beter beschreef.

Ik had in m'n database al een time. Die word gevult aan de hand van time();
Ik gebruik nu de code:
code:
1
2
3
4
echo $timestamp;
echo "<br>";
$minuten = floor((time() - $timestamp) / 60);
echo $minuten;

Enige wat ik nu krijg als output is
838:59:59
20964727

Ik heb het idee dat dit niet klopt, suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 21:21:
Ik heb besloten om voor nu nog maar geen cron's en dergelijke te gebruiken. Dus heb ik me gestort op de manier die Patriot en orf al aanhaaldde en GuidoH wat beter beschreef.

Ik had in m'n database al een time. Die word gevult aan de hand van time();
Ik gebruik nu de code:
code:
1
2
3
4
echo $timestamp;
echo "<br>";
$minuten = floor((time() - $timestamp) / 60);
echo $minuten;

Enige wat ik nu krijg als output is
838:59:59
20964727

Ik heb het idee dat dit niet klopt, suggesties?
De $timestamp die je echo'd is geen echte timestamp. Welk datatype gebruik je in de database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik in m'n database als datatype gewoon time.
Ik vul die waarde ook gewoon met time();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een timestamp, die uit time() komt, is wel iets anders dan wat er in een TIME column van MySQL die een normale tijdrepresentatie bevat.

Tip, gebruik een cheatsheet:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/64553/thumb.png

[ Voor 23% gewijzigd door AtleX op 10-11-2009 21:55 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dit moet gewoon via een task of cron, of gewoon op het moment dat de data gevraagd wordt. Iedere poging om het zelf een cron tab na te bouwen is compleet stupide en zonde de tijd.

Geen nofi en geen discussie mogelijk. Als je betrouwbaar gewekt wil worden gebruik je ook de speciaal daarvoor gemaakte oplossing (wekker ;) ) ipv dat je een bord in je voortuin zet dat men moet claxoneren, maar alleen als het exact 07h:00m:00s is. 8)7 |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Voutloos op 10-11-2009 21:57 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, daar had ik dus echt geen idee van. Ik ben sowieso vrij nieuw met tijd/datum functies in php. Dus ik heb de timestamp, maar onder wat voor datatype moet ik 'm dan opslaan in de database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13

orf

Niemand adviseert om een cron te imiteren. Er wordt geadviseerd om in plaats van updates per minuut te doen, simpelweg uit te rekenen wat het verschil moet zijn door de beginwaarde op te slaan in de database.

Cron hiervoor gebruiken is stupide. Voor elke gebruiker moet elke minuut voedsel, wapens, etc geüpdate worden met een cron, terwijl je het per pageview ook gewoon kunt uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:11
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 21:56:
Oke, daar had ik dus echt geen idee van. Ik ben sowieso vrij nieuw met tijd/datum functies in php. Dus ik heb de timestamp, maar onder wat voor datatype moet ik 'm dan opslaan in de database?
Gebruik als datatype een timestamp (1257890389) of datetime (YYYY-MM-DD HH:MM:SS).
De time() functie geeft een timestamp, dus dat zou je kunnen gebruiken, of de datetime in je query omzetten naar een timestamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Voutloos: dat zal best maar toch wil ik het niet.

@Atlex, dankje voor de cheatsheet. In plaats van datatype TIME gebruik ik nu TIMESTAMP, ik denk dat ik die moet gebruiken aangezien je zegt dat time() een timestamp geeft. Ik gebruik nog steeds dezelfde code en toch vind ie 't niet tof, als uitslag krijg ik:
2009-11-10 22:02:21
20964749
De datum en tijd word nu prachtig weergegeven, maar hij vertikt t vooralsnog om te berekenen hoeveel minuten er nou precies zijn verstreken. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:19

Aganim

I have a cunning plan..

Dit moet gewoon via een task of cron. Iedere poging om het zelf een cron tab na te bouwen is compleet stupide en zonde de tijd.

Geen nofi en geen discussie mogelijk.
Dit moet helemaal niet persé via een task of cron en discussie is wel degelijk mogelijk.

Of een cronjob handig is, is totaal afhankelijk van de situatie en de hoeveelheid gegevens die opnieuw berekend moeten worden.

Stel dat deze gegevens in een profiel getoond worden en dat profiel wordt eens in het half uur bekeken. Dan is het natuurlijk van de zotte dat je voor IEDERE gebruiker IEDERE minuut zijn/haar gegevens opnieuw berekend.

Immers zal niemand kunnen zien dat de gegevens niet zijn berekend, als het profiel niet bekeken is. Update je het profiel op het moment dat het bekeken wordt, hoef je in bovenstaand voorbeeld maar eens per half uur te updaten en dat alleen voor de gebruikers waarvan het profiel daadwerkelijk is bekeken.

Resultaat: minder CPU tijd nodig en voor de eindgebruiker maakt het weinig uit.

edit:
Ik moet mijn scherm vaker verversen, Orf was me al voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Aganim op 10-11-2009 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 21:10:
PHP:
1
2
3
// $timestamp = de tijd vanaf waneer er gekeken moet worden, haal je uit de database

$minuten = floor((time() - $timestamp) / 60); // minuten verschil met $timestamp

En dan kan je met minuten doen wat je maar wilt, bijvoorbeeld X aantal "hongerpunten" toevoegen... ;)

Moet toch wel uit te komen zijn, een cron is hier zeker niet nodig!
Tja hangt ervanaf wat je precies wilt doen. Als het enkel blijft op het niveau van x tijd verstreken betekent actie y dan werkt het perfect zonder cron.

Wil je het uitbreiden naar een complexer script met interactie etc dan is cron echt the way to go.
Op het moment dat je namelijk met events gaat werken ( bijv verjaardagen ) dan gaat je tijdbased functie heel erg snel heel erg uitgebreid worden en variabel in tijd zijn ( als iemand een maand niet inlogt dan moeten alle events berekend worden in volgorde ).
Dan heb je toch al snel liever een caching via je cron ( je hoeft tijdbased alleen maar alles uit te rekenen tot aan de laatst succesvolle cron.
Plus dat je het via cron heel erg makkelijk kunt opsplitsen / inschedulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:11
Dat is dus een DATETIME. :P
Daardoor gaat de berekening ook niet werken. Je moet echt een timestamp hebben om het verschil in secondes te berekenen.

Als hem als datetime hebt opgeslagen (wat handig is voor de leesbaarheid) in je db kun je deze functie in je query gebruiken:
PHP:
1
$query = "SELECT UNIX_TIMESTAMP(datetime) AS timestamp FROM ....";

[ Voor 7% gewijzigd door iBasch op 10-11-2009 22:15 . Reden: Foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voutloos schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 21:55:
Dit moet gewoon via een task of cron, of gewoon op het moment dat de data gevraagd wordt. Iedere poging om het zelf een cron tab na te bouwen is compleet stupide en zonde de tijd.

Geen nofi en geen discussie mogelijk. Als je betrouwbaar gewekt wil worden gebruik je ook de speciaal daarvoor gemaakte oplossing (wekker ;) ) ipv dat je een bord in je voortuin zet dat men moet claxoneren, maar alleen als het exact 07h:00m:00s is. 8)7 |:(
Naar mijn mening is een cron hier dus echt niet nodig. Waarom zou je per minuut iets laten berekenen, terwijl je dit ook kan op het moment dat je de gegevens nodig hebt? Beetje nutteloos om zelfs als er niemand op zit, gewoon te berekenen.

En geen nofi, dus wél een flame? :') Discussie is hier ook zeker mogelijk. En het voorbeeld over de wekker slaat al helemaal nergens op. :P
orf schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 21:58:
Niemand adviseert om een cron te imiteren. Er wordt geadviseerd om in plaats van updates per minuut te doen, simpelweg uit te rekenen wat het verschil moet zijn door de beginwaarde op te slaan in de database.

Cron hiervoor gebruiken is stupide. Voor elke gebruiker moet elke minuut voedsel, wapens, etc geüpdate worden met een cron, terwijl je het per pageview ook gewoon kunt uitrekenen.
Wat hij zegt dus.
Gomez12 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 22:13:
[...]

Tja hangt ervanaf wat je precies wilt doen. Als het enkel blijft op het niveau van x tijd verstreken betekent actie y dan werkt het perfect zonder cron.

Wil je het uitbreiden naar een complexer script met interactie etc dan is cron echt the way to go.
Op het moment dat je namelijk met events gaat werken ( bijv verjaardagen ) dan gaat je tijdbased functie heel erg snel heel erg uitgebreid worden en variabel in tijd zijn ( als iemand een maand niet inlogt dan moeten alle events berekend worden in volgorde ).
Dan heb je toch al snel liever een caching via je cron ( je hoeft tijdbased alleen maar alles uit te rekenen tot aan de laatst succesvolle cron.
Plus dat je het via cron heel erg makkelijk kunt opsplitsen / inschedulen.
Ja, het kan nu dus zonder cron. Maar nu ik het anders bekijk... Je wilt ook niet dat hij per request alle users opnieuw gaat berekenen, want alle gegevens (van alle gebruikers) moeten altijd up-to-date zijn lijkt me. Misschien dat cron dan toch wel de beste oplossing is, vooral als er veel gebruikers komen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 22:05:
@Voutloos: dat zal best maar toch wil ik het niet.

@Atlex, dankje voor de cheatsheet. In plaats van datatype TIME gebruik ik nu TIMESTAMP, ik denk dat ik die moet gebruiken aangezien je zegt dat time() een timestamp geeft. Ik gebruik nog steeds dezelfde code en toch vind ie 't niet tof, als uitslag krijg ik:
2009-11-10 22:02:21
20964749
De datum en tijd word nu prachtig weergegeven, maar hij vertikt t vooralsnog om te berekenen hoeveel minuten er nou precies zijn verstreken. Iemand een idee?
Je maakt twee foutjes. Ten eerste zeg je dat je een TIMESTAMP-veld gebruikt, maar je gebruikt een DATETIME veld. Niet dat het veel zou uitmaken, een TIMESTAMP binnen MySQL is namelijk heel iets anders dan de unix timestamp die time() teruggeeft. Als je die cheatsheet nog eens bekijkt zie je dat in de MySQL-variant gewoon hetzelfde staat als in een DATETIME veld, maar dan zonder spaties en scheidingstekens.

Je kunt nu twee dingen doen: Je kunt van het veld een gewoon INT-veld maken, en er een unix timestamp in zetten, of je kunt het laten zoals het is en met deze post alsnog een unix timestamp terugkrijgen. Dat laatste zou ik persoonlijk alleen doen als ik een redelijk scenario kan bedenken waarin ik in de toekomst nog wat heb aan het feit dat het om een DATETIME-veld gaat, dat is vooralsnog niet zo namelijk.
Gomez12 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 22:13:
[...]

Je hebt misschien gelijk, maar dat hangt net af van de uitbreiding. In het geval van de TS (want dat is het enige geval dat er toe doet) is een cronjob gewoon niet nodig. Alleen als je vaak alle gegevens nodig hebt is een cronjob handiger. Als je telkens slechts enkele rijen nodig hebt, is deze oplossing bovendien 'eerlijker' (de eerste speler krijgt/verliest eerder punten dan de laatste, en kan daardoor een achterstand oplopen/voorsprong krijgen), maar dat is alleen in de extremere situaties significant.

In ieder geval ben ik van mening dat je in dit geval een cronjob achterwege kunt laten. De discussie bij wat voor scenario je dan wel een cronjob moet gebruiken is een interessante, maar dat is iets voor een ander topic denk ik.
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 01:04:
[...]

Ja, het kan nu dus zonder cron. Maar nu ik het anders bekijk... Je wilt ook niet dat hij per request alle users opnieuw gaat berekenen, want alle gegevens (van alle gebruikers) moeten altijd up-to-date zijn lijkt me. Misschien dat cron dan toch wel de beste oplossing is, vooral als er veel gebruikers komen. :P
Dat lijkt mij geen logische aanname. Als het gaat om een beetje een doorsnee textbased 'mmog', dan zijn er bij het opvragen van dit soort details vaak hooguit één of twéé spelers waarvan die gegevens relevant zijn. Het is volgens mij zelden zo dat je dergelijke details ineens van alle spelers nodig hebt.

edit:
Wat een spelfouten, vergeef me, het is half vier 's nachts :Z

[ Voor 13% gewijzigd door Patriot op 11-11-2009 03:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cariolive23
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Je kunt ook de database aan het werk zetten, diverse databases hebben een eigen mechanisme voor het periodiek uitvoeren van taken.

MySQL 5.1: EVENT
PostgreSQL: pgAgent
SQL Server: Agent
etc. etc. etc.

Zie de handleiding van jouw database hoe je dit mechanisme kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had niet gedacht dat m'n vraag zo'n discussie teweeg zou brengen!

Ik dank met name Patriot voor z'n geduld en heldere uitleg. Ik heb het datatype veranderd naar int en het werkt. Mijn dank voor het antwoord.
Pagina: 1