Paar vragen over speaker specs (freq range)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb enkele zware luidsprekers met dit als specs:

Afbeeldingslocatie: http://www.battle-of-sounds.be/specs.jpg

- Welke maximum frequency range mag ik nu instellen op een digitale processor/cross-over om de luidsprekers als top speaker te gebruiken? 20 kHz? Dat is namelijk de frequency range, maar als je dan de coverage angle bekijkt, gaat die maar gemiddeld tot 16 kHz, en de response is dan weer max 18 kHz. Heeft het te maken met die -10 & -3dB? Als ik tot 20 kHz wil gaan moet ik de gain in de processor op -10 dB zetten?

- Ohm waarde van de hele speaker bedraagt 8 ohm, moet die dan ook altijd 8 ohm binnen krijgen? Want als ik nu een versterker neem en daar 4 speakers op zet, 2 per kant, dan krijgt elke speaker 4 ohm binnen, mag dit dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:35
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:02:
Ik heb enkele zware luidsprekers met dit als specs:

[afbeelding]

- Welke maximum frequency range mag ik nu instellen op een digitale processor/cross-over om de luidsprekers als top speaker te gebruiken? 20 kHz? Dat is namelijk de frequency range, maar als je dan de coverage angle bekijkt, gaat die maar gemiddeld tot 16 kHz, en de response is dan weer max 18 kHz. Heeft het te maken met die -10 & -3dB? Als ik tot 20 kHz wil gaan moet ik de gain in de processor op -10 dB zetten?
Waarom zou je een maximale frequentie instellen? In ieder geval kun je met een gerust hart 20kHz instellen. Zo hoog komen ze alleen niet voluit. Zoals je al ziet ben je dan al 10 dB kwijt van het gemiddelde.

Die 16kHz staat er om een beetje leuke cijfers te hebben qua spreiding.
- Ohm waarde van de hele speaker bedraagt 8 ohm,
Ja, maar dit is wel nominaal. Dat is een soort van gemiddelde waarde, en hij kan er zwaar van afwijken (vooral naar boven).
moet die dan ook altijd 8 ohm binnen krijgen?
Hu? Je kan een speaker geen weerstand toedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hu? Je kan een speaker geen weerstand toedienen?
Klopt, beetje fout verwoord :) Maar ik heb me altijd laten vertellen dat als je op een versterker per kant 1 speaker aansluit, het op 8 ohm werkt en als je 2 speakers per kant aansluit dit 4 ohm wordt. Nu zie ik bij de specs staan dat de gemiddelde ohm waarde 8 ohm is, 4 ohm is dan echt wel al 50%, of maakt dit nu helemaal niet uit?

Het is maar, sinds we een digitale processor hebben vliegen de kapotte diafragma's ons om de oren, vroeger was dit nooit. De processor is ingesteld door een persoon met verstand van audio maar ik denk toch dat er iets fout staat. Volgende week heb ik afspraak bij de leverancier om alles te testen, maar wou graag al wat extra info waar ik niet veel van af weet.

EDIT: Over die 'Waarom zou je een maximale frequentie instellen?', ik dacht dat als een luidspreker maar max tot 18 kHz kan weergeven, en de processor er signaal doorstuurt tot wel 20 kHz, je dan de tweeter zou kunnen beschadigen omdat die dan te hoge tonen moet proberen weer te geven.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2009 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:21:
EDIT: Over die 'Waarom zou je een maximale frequentie instellen?', ik dacht dat als een luidspreker maar max tot 18 kHz kan weergeven, en de processor er signaal doorstuurt tot wel 20 kHz, je dan de tweeter zou kunnen beschadigen omdat die dan te hoge tonen moet proberen weer te geven.
Zoiets speelt pas bij frequenties in de orde van 30 kHz-40 kHz. En dan nog... Als de interrne filters de cut-off bij 20 kHz en hoger werkt, dan heb je niets te vrezen. Ook heb je zulke frequenties alleen bij SACD en DVD-A. Ik heb bij mijn Denon 'gewoon' op 30 kHz ingesteld, ondanks dat mijn Masters 'maar' tot 20 kHz gaan. Liever pas afsnijden op het einde van rit, dan al gebagger ergens in de signaalweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:21:
Klopt, beetje fout verwoord :) Maar ik heb me altijd laten vertellen dat als je op een versterker per kant 1 speaker aansluit, het op 8 ohm werkt en als je 2 speakers per kant aansluit dit 4 ohm wordt. Nu zie ik bij de specs staan dat de gemiddelde ohm waarde 8 ohm is, 4 ohm is dan echt wel al 50%, of maakt dit nu helemaal niet uit?
De 4 Ohm is de impedantie die de versterker nominaal voor zijn kiezen krijgt. Voor de speaker heeft dat geen enkele invloed, die blijft gewoon nominaal 8 Ohm. Als je versterker 4 Ohm aan kan is er weinig aan de hand.
Het is maar, sinds we een digitale processor hebben vliegen de kapotte diafragma's ons om de oren, vroeger was dit nooit. De processor is ingesteld door een persoon met verstand van audio maar ik denk toch dat er iets fout staat. Volgende week heb ik afspraak bij de leverancier om alles te testen, maar wou graag al wat extra info waar ik niet veel van af weet.
Waarschijnlijk staat het ding zo ingesteld dat er de hele tijd iets staat te clippen (waarschijnlijk teveel geboost i.p.v gedempt). Dat vinden speakers echt niet grappig.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?