• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Heb hier een Packarde Bell IMEDIA 3151 staan van een familie lid. Ding valt af en toe uit, of ik hem even na wilde kijken.

Nu heb ik 2 dingen. De voeding geeft eigenlijk net wat te weinig aan op de 12v lijn en op de 3v. Zit net iets eronder. En de videokaart (passief) wordt 85 graden.

Zelf dacht ik dus meteen al aan de videokaart. Maar nu las ik hier net ergens op tweakers (srry link kwijt) dat iemand een passieve kaart had die 119 graden werd na een uur gamen!?

Er zit hier een geforce 6200 tc64 in

Wat zal ik als eerst vervangen, toch maar de videokaart?

• Gammro
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-02 19:44
85 graden zal nog wel te doen zijn voor de videokaart, waar je beter naar kan kijken is hoeveel de 12V is. Neem bijvoorbeeld HWmonitor en laat deze een tijdje draaien(houdt m wel in de gaten als ie ook idle uitvalt).
Noteer de minimum en maximum waardes en vergelijk dit met de minimum waardes (in een van de topics over voedingen). volgens mij zat er 10% speling op de 12V namelijk, als deze buiten deze marge komt wordt het systeem instabiel of valt het uit.

Edit: ik heb een vergelijkbaar probleem zelf gehad, de 12V rail was tijdens belasting slechts 10V en viel dan uit. probeer dus eerst je voeding te testen, en eventueel (tijdelijk) te vervangen voor een ander om te kijken of dit het verhelpt.

[ Voor 20% gewijzigd door Gammro op 10-11-2009 20:10 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:13
Is de kaart passief gekoeld? Misschien is het dan een ideetje om er een fan op te zetten.

Ik zou de voeding eerst vervangen en dan pas de videokaart.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Twanjo
Tja het blijft lastig. Maar ik denk toch de videokaart.

Draai hier altijd een grafische 3d-aplicatie in loop stand om te kijken of pc stabiel is. Ooit gekregen van een overclocker die het altijd gebruikte. Nauwkeuriger als prime95 en 3dmakr vertelde hij me.

De gpu is iddle 75 graden. Als ik die applictaie start loopt hij meteen naar de 85 en klapt dan uit. Heb net al een keer gehad dat hij helemaal niet meer boote. Even wachten (koelen) en daarna deed hij het weer.

Vind het alleen wel vreemd dat ik dan weer lees dat bij sommige mensen de temp oploopt tot 119 graden zonder problemen. Maar misschien hebben die wel een brakke sensor?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Bij 85 graden crasht een GPU niet door de temperatuur (althans, lijkt me sterk want 85 graden is een hele normale temperatuur onder load). Met hoge load wordt de voeding natuurlijk ook zwaarder belast dus daar zou het alsnog ook fout kunnen gaan.

Probeer eens de case open te maken en dan een grote fan er met volle toeren op zodat 'ie sowieso niet heet kan worden. Als de pc dan weer crasht weet je dat het niet aan de GPU-temps ligt (en als ie dat niet doet is het probleem gevonden :))

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 10-11-2009 20:48 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Twanjo
bwerg schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:47:
Bij 85 graden crasht een GPU niet door de temperatuur (althans, lijkt me sterk want 85 graden is een hele normale temperatuur onder load). Met hoge load wordt de voeding natuurlijk ook zwaarder belast dus daar zou het alsnog ook fout kunnen gaan.

Probeer eens de case open te maken en dan een grote fan er met volle toeren op zodat 'ie sowieso niet heet kan worden. Als de pc dan weer crasht weet je dat het niet aan de GPU-temps ligt (en als ie dat niet doet is het probleem gevonden :))
Dat kan ik inderdaad eens proberen. Maar 75 graden iddle is dus ook niet te veel? En 119 max moet kunnen? Ik kan dit nergens terug vinden, lees op de meeste plaatsen 80 graden max.

Edit:

Nou de videokaart lijkt het inderdaad niet te zijn. Hij staat hier al vrolijk meer dan 1,5 uur stressed te draaien. Videokaart blijf op 92 graden. En dus nog niet 1x uitgevallen. Voor deze pgoging 3 x in nog geen 10 min. Heb daar tussenin alleen even de videokaart erin en eruit gehaald.

Maar is 75 iddle nu normaal voor een passief gekoelde kaart? Ik weet wel dat de behuizing bij de eigenaar in een behoorlijk afgesloten kast staat, maargoed aan de videokaart lijkt het toch niet te liggen.....

[ Voor 24% gewijzigd door Twanjo op 10-11-2009 22:52 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 14:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Titelfix + move PMG

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 22:03
Uit je verhaal lijkt het dat de fouten at random voorkomen,

Toevallig had ik laatst iets vergelijkbaars, pc klapte er om onbekende reden uit op onregelmatige tijden. Kon soms uren achter elkaar spelen zonder een centje pijn, en andere keren ging het na een half uurtje al mis.
Via Everest toen de errorlogs bekeken, bleek de driver van m'n webcam (logitech) constant fouten te op te leveren.
Driver verwijderen, opnieuw installeren, en problem solved!

Misschien dat je daar ook iets mee kunt, wellicht komt er iets uitgerold...

Succes!

• Twanjo
Pixxel schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 23:42:
Uit je verhaal lijkt het dat de fouten at random voorkomen,

Toevallig had ik laatst iets vergelijkbaars, pc klapte er om onbekende reden uit op onregelmatige tijden. Kon soms uren achter elkaar spelen zonder een centje pijn, en andere keren ging het na een half uurtje al mis.
Via Everest toen de errorlogs bekeken, bleek de driver van m'n webcam (logitech) constant fouten te op te leveren.
Driver verwijderen, opnieuw installeren, en problem solved!

Misschien dat je daar ook iets mee kunt, wellicht komt er iets uitgerold...

Succes!
De pc is van mijn oma, 86 jaar oud. Ze gebruikt het ding alleen om te e-mailen en internetbankieren en kaarten maken, hip hé ;) .Ding draait al 1,5 jaar op dezelfde image backup. Als er wat in de knoop zit is dat het eerste wat ik terug zet. Driver lijkt me dus niet.

Verder lijkt de pc nu niet meer uit te vallen. Hij heeft 4 uur stressed staan draaien, met ventilator erop. Dus videokaart werd niet warmer dan 65 graden.
En staat nu al 2 uur stressed te draaien zonder ventilator, videokaart staat nu aan de 96 graden.

Het enigste wat ik tussentijds heb gedaan is de videokaart erin en eruit gehaald. Zou die misschien niet meer goed gezeten hebben?

Laatste optie is nog de voeding (of ram , cpu, mombo :P, maar daar ga ik ff niet van uit ). Maar ik denk dat hij dan al lang een keer uit had moeten vallen. De laatste week viel de pc elke dag meerdere malen uit (iddle), en nu draait hij al uren goed (stressed). Verder is mijn ervaring meestal dat een voeding of goed is of stuk. Als hij brak is weigerd je pc ook vaak op te starten etc.

Maar weet iemand misschien hoe ik de voeding het beste kan stresse? Doormeten met multimeter schijnt ook niet super nauwkeurig te zijn. Heeft het nut om allemaal usb dingen , firewire, printer etc aan te sluiten? Of gebruik dat allemaal ook relatief weinig power?

En is 75 graden voor een passief gekoelde videokaart iddle nu normaal of niet?

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 14:36
Mijn 2600xt "vroeger" werd makkelijk 90° passief, en dat is gewoon normaal.
"Allemaal USB/FW/etc" dingen aansluiten gaat misschien de 5v lijn een BEETJE belasten, maar als er problemen zijn met de voeding is het "effectiever" om de 12volt lijn te belasten (door bv. een GPU stresstest uit te voeren). Misschien heb je nog een oude voeding liggen om daarmee te proberen ?

• Twanjo
Kosty schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:47:
Mijn 2600xt "vroeger" werd makkelijk 90° passief, en dat is gewoon normaal.
Iddle of stressed?

En ja heb hier nog wel 2 oude voedingen liggen. Maar wat moet ik daar mee testen? De pc valt op dit moment niet meer uit. Dus probeer hem uit te laten vallen en dan te kijken waar het aan ligt. Heb nu een printer , usb stick, usb muis, video cam via fire wire, en externe schijf eraan hangen. Draai prime 95 en zware 3d apllicatie in loop mode. Vooralsnog blijft hij gewoon draaien.

Misschien dat er toch iets niet goed vast zat in de behuizing ofzo, alhoewel dat ook wel sterk is. Ik weet het gewoon echt niet. Maar zoals ik al zei zal het een lange zoektocht worden. Had vroeger een p4 processor die uitviel na 3 uur stressen. Na vervanging van mombo ram en videokaart bleek het toch echt de processor te zijn. Nou van zo'n ding verwacht je gewoon dat hij het doet of niet doet. Óf dat hij tijdens zware (reken) belasting na een kwartiertje crashed (bij een defect), maar nee hoor de mijne gaf het pas na een uurtje of 3 op.

Overigens heb ik net toch even de multimeter gepkakt. Op de de molex die in de cdrom zat meet ik op de gele +/- 12v en op rood 5v , moet dat niet andersom zijn?
Pagina: 1