Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Topicstarter
Ik heb een vreemd probleem met mijn 2,5 jaar oude Panasonic Plasma TV (37PV70). Er komt namelijk een vervelende hoge piep uit, met name als er iets zwarts in beeld verschijnt. Het zit niet in de speakers, want op het moment dat die uitstaan (mute), dan hoor je het nog steeds. Het gekke is dat mijn vriendin de piep niet hoort, maar ik word er horendol van.

Iemand een idee wat deze piep kan veroorzaken? Ik vrees dat mijn garantie wel verstreken is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:05

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou je backlight iets omhoog of juist omlaag kunnen zetten, TFT's hebben de neiging bij te lage backlight settings te gaan piepen, een of 2 tikjes omhoog en weg is de piep.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195305

Hoogst waarschijnlijk is het de voeding die het teveel aan stroom op een een of andere manier tegen moet houden.

Ik merk het zelf ook met mn Pioneer 5090, vooral als ik in een vrij donkere kamer zit (eco mode staat aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313540

Ik heb het juist als mijn tv op standby staat dan piept hij als een gek en het komt inderdaad bij de voeding vandaan.. Is hier nog wat aan te doen want de garantie termijn is namelijk allang verstreken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:32
Wiethoofd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 19:40:
Je zou je backlight iets omhoog of juist omlaag kunnen zetten, TFT's hebben de neiging bij te lage backlight settings te gaan piepen, een of 2 tikjes omhoog en weg is de piep.
Backlight? Op een plasma? Okay dan ;)

Nickname does not reflect reality

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

Topicstarter
Hoe gek de suggestie van Wietkop ook was, het heeft wel iets geholpen. Maar hij piept nog steeds een beetje :(

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:32
Frank Martin schreef op donderdag 12 november 2009 @ 14:05:
Hoe gek de suggestie van Wietkop ook was, het heeft wel iets geholpen. Maar hij piept nog steeds een beetje :(
Je hebt geen backlight, dus het was geen gekke suggestie, het was gewoon onzin. Je hebt op bepaalde plasma-tv's wel instellingen om de hoeveelheid lichtopbrengst te regelen. Vaak worden dat ook wel eco-standen genoemd, heeft echter alsnog helemaal niéts te maken met wat voor een backlight whatsoever.

Nickname does not reflect reality

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 18:44

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Vaak komt de hoge toon uit de voeding. Het gaat dan vaak om een spoel die begint te trillen. Een oplossing is om wat secondelijm op deze spoelen te doen. Effective, vijlige en simpele oplossen. Je moet het alleen wel aandurven om je tv open te schroeven.

• Blackminister
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-05 11:34
Mijn Pioneer-plasma is ondertussen ook al een jaar of 6 oud en is nu constant irriterend door een pieptoon...ruistoon... of hoe je het ook moet noemen. Heel lang geleden had ik dit bij een CRT-scherm ook en door achteraan op de bak te slaan, viel dat storende geluid wel weg. Is dit nu dan ook een spoel die dit lawaai maakt? Na een tijd hoor je dat geluid niet (als geluid luid genoeg staat zeker niet).
Geluid is er enkel wanneer hij aanstaat, in standby niets te horen. En nu is het geluid er meestal, enkele maanden terug was dat af en toe.

Ik wil gerust m'n plasma achteraan eens losvijzen, maar dat is dus 1 megagroot bord, over de lengte van m'n scherm (106cm)

[ Voor 11% gewijzigd door Blackminister op 12-11-2009 15:23 ]

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Tweak-Freak schreef op donderdag 12 november 2009 @ 15:18:
Vaak komt de hoge toon uit de voeding. Het gaat dan vaak om een spoel die begint te trillen. Een oplossing is om wat secondelijm op deze spoelen te doen. Effective, vijlige en simpele oplossen. Je moet het alleen wel aandurven om je tv open te schroeven.
offtopic:
Zie mijzelf al mijn TV uit elkaar slopen (de voeding dan) om wat lijm in de voeding te purren.

Wat mij lijkt is dat je nog WEL garantie hebt op je TV. panasonic is namelijk best heel flexibel in zijn garantie en wisselen zonder boe of bah je TV om (is mijn ervaring) Geef er een belletje aan naar panasonic, geef je serienummer door en kijk wat ze voor je kunnen betekenen.

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

Topicstarter
Brad Pitt schreef op donderdag 12 november 2009 @ 15:14:
[...]

Je hebt geen backlight, dus het was geen gekke suggestie, het was gewoon onzin. Je hebt op bepaalde plasma-tv's wel instellingen om de hoeveelheid lichtopbrengst te regelen. Vaak worden dat ook wel eco-standen genoemd, heeft echter alsnog helemaal niéts te maken met wat voor een backlight whatsoever.
Ik weet dat plasma geen backlight heeft, maar het werkte wel. Misschien hoeft de voeding van de TV minder vermogen te leveren als er minder licht geleverd hoeft te worden waardoor er een spoeltje wat minder trilt, weet ik veel. Maar het hielp wel degelijk. Ik zal ook eens naar een structurele oorzaak gaan zoeken.

Anoniem: 238669

Een goede afregeling belast de voeding minder, zo verbruikt de tv minder en gaat hij ook nog eens langer mee.
Er zijn al genoeg "zoemende" plasma's op de wereld, laat staan dat ze beginnen piepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 11:14

pvr

Misschien moet je ff kijken naar de ventilatoren boven op je plasma (erachter zie je 4 roosters)
Als daar veel stof in zit, kan dit ook een piepend geluid geven.

Ik spuit de 4 ventilatoren elk jaar met een busje lucht schoon.
Er komt heel wat stof uit vandaan, stof zie je aan de achterkant(onderkant) vandaan komen.

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Pagina: 1