Zalman CNPS7700 koeler draait continue op max toeren

Pagina: 1
Acties:

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-02 08:45
Een week geleden heb ik een Asus V3-P5G31 gekocht. Ik wil graag de standaard intelkoeler vervangen voor een Zalman CNPS7700.

Het kabeltje van de koeler heb ik direct op mijn moederbord aangesloten op de pennetjes waar "CPU FAN" bij staat. Dit zijn 4 pennetjes op het moederbord maar het stekkertje van de koeler heeft maar 'ruimte' voor 3 pennetjes waardoor 1 pennetje niet gebruikt wordt.

Het systeem loopt nu prima, stabiel en de CPU blijft heerlijk koel alleen de fan draait continu op 2000 RPM, beetje teveel van het goeie. De standaard intelkoeler heeft een stekker voor 4 pennetjes en zodra de pc door de bios heen is gaat die langzamer draaien. Dit lijkt niet echt te lukken met mijn Zalmankoeler en maakt nogal een herrie. Wie kan me helpen?

Niels

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-02 12:17

ricardo246

Life's what you make it!

Zat er geen fanmate bij?
Zo'n ding?
Daar kun je zelf het toerental mee regelen.

Volgens mij hoort er dit allemaal bij je koeler geleverd te zijn : klikkerdeklik

Ik zie 2 opties:
1. Fanmate
2. Fan controller

@ hieronder:
Volgens mij kan een koeler met 3 pinnen niet altijd aangestuurd worden door het mobo omdat voor sommige mobo's de gemiste 4e pin de RPM's bepaald....
Zie: klikkerdeklik

[ Voor 70% gewijzigd door ricardo246 op 10-11-2009 17:22 ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-02 16:05
Kijk eens in je BIOS wat de instellingen zijn voor je fan. Als die bijvoorbeeld op Performance o.i.d. staat zal die de fan steeds hard laten draaien. Kijk of je kunt kiezen voor Silent of Quiet ofzo.

Addicted to silent computing

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-02 08:45
ricardo246 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 17:08:
Zat er geen fanmate bij?
Zo'n ding?
Daar kun je zelf het toerental mee regelen.

Volgens mij hoort er dit allemaal bij je koeler geleverd te zijn : klikkerdeklik

Ik zie 2 opties:
1. Fanmate
2. Fan controller

@ hieronder:
Volgens mij kan een koeler met 3 pinnen niet altijd aangestuurd worden door het mobo omdat voor sommige mobo's de gemiste 4e pin de RPM's bepaald....
Zie: klikkerdeklik
Dat is er inderdaad bijgeleverd maar handmatig instellen is minder praktisch dan automatisch. Bovendien ligt die fanmate hier 120 km vandaan en daar ben ik pas over een week weer :P

Basically heeft mijn mobo dus geen ondersteuning om 3-pin fan's in snelheid te regelen? Enige optie is dus een andere fan dan?

Wat ik net hoorde is dat sommige mobo's een jumper hebben om te switchen tussen een 3- en 4- pins fan.

In mijn BIOS heb ik al gekeken en daar is bij CPU fan speed alleen te kiezen tussen regulate (oid) en ignore

• Delta21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06-2025
Ik wil graag toch nog even in haken.

Ik heb er een zalman CNPS9900 in zitten die eigenlijk met het zelfde probleem kampt.
Met speed fan is het me niet gelukt naar beneden te krijgen hij draait eigenlijk non stop 2100rpm

Iemand nog andere suggesties?