Toon posts:

MonitorAquarium

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben hier net nieuw en ik weet ook niets van computers, maar dat is ook precies waarom ik hier ben.

Ik heb namelijk jullie hulp nodig!!

Ik moet voor Sinterklaas een surprise maken voor mijn zus, en omdat ze een beetje geobsedeerd is door haar virtuele aquarium op facebook (ze vroeg me haar vissen eten te geven omdat ze op vakantie ging :P) heb ik het volgende idee bedacht: Ik wou zo'n oude monitor (beeldbuis) leeghalen en er een aquarium van maken.

Nu mijn vraag: Is dit denken jullie haalbaar? Is het gevaarlijk om zo'n ding leeg te halen? Kan je een monitor ook van de bovenkant openmaken? (ja ik ben echt een leek)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:05
Waarom niet andersom: Een klein aquarium kopen en er met papier machee een monitor omheen maken? Lijkt mij een stuk makkelijker

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-10 22:32
de voorkant kan je er normaal afklikken (zie boven en onderkant daar zal je kleine klipjes verzonken zien liggen)

daarna kan je de rest van de schil meestal los schroeven van de beeldbuis zelf en deze er af halen (soms moet de voet eerst los, moet je even kijken)

en ja, het is wel degelijk gevaarlijk, er staat namelijk nog behoorlijk wat spanning op sommige interne componenten!

heb zelf ook wel eens zo een scherm uit elkaar gehaald, niets aan de hand, maar echt veilig is het natuurlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:56
Alles kan maar misschien is andersom inderdaad makkelijker.(zoals cheiron zegt dus)

[ Voor 90% gewijzigd door Schumaster op 10-11-2009 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:40
Zoals je zelf al aan geeft, heb je d'r geen verstand van.

Als ik jou was zou ik een doos bij de lokale super halen, en hier creatief mee zijn.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wreckage1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 19:22
Time for some studio engineering :)

Eerst alle electro eruit halen door netjes alles via de achterkant op te halen (pas hiermee op, deze onderdelen zijn vaak nog geladen) en dan met een dremel ofzo de bovenkant eruit dremelen.

Verder zelf crea zijn! en ons uiteraard met pics op de hoogte houden!

(als je zus oud genoeg en knap is...ook pics van haar :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De (vacuum) beeldbuis openmaken zal lastig zijn.
Als je een oude beeldbuis met een vlak scherm weet te vinden kun je de hele beeldbuis eruit halen en er een aquarium inbouwen...

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-10 10:05

ReseTTim

Chocolate addicted

Afbeeldingslocatie: http://www.home-designing.com/wp-content/uploads/2008/09/mac_aquarium.jpg

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Er zitten, zoals vermeld, onderdelen in een CRT (beeldbuis) die onder hoogspanning staan, ook met de spanning er af. Het is zeker niet veilig om er een open te maken als je niet weet wat je doet.
Verder is de (glazen) beeldbuis voor zover ik weet ook nogal fragiel, dus het zou me niets verbazen als hij stuk gaat of eventueel zelfs uit elkaar spat (bij de oude bolle schermen stond het glas onder druk dacht ik, weet niet of dat bij nieuwe platte ook zo is).

Kortom, neem het advies van een aantal posts hierboven en bouw een aquarium om tot coputer monitor. Makkelijker, veiliger en waarschijnlijk nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 18:35
Ik denk inderdaad dat je alleen de behuizing kunt gebruiken, de CRT buis vullen zal niet werken. Wat je kunt doen is de behuizing nemen van een CRT met een plat scherm en daarvoor zelf een aquarium maken op maat met bijvoorbeeld plexiglas. Met voldoende geduld is het wel mogelijk om dat waterdicht te krijgen, mits je gebruik maakt van de juiste lijm. Chloroform kan ook, maar dat zal ik niet aanraden om begrijpelijke redenen.

En zoals verder word gezegd, de spanning die op sommige onderdelen blijft staan zorgt er voor dat het gevaarlijk is om een CRT open te maken. Ik heb het zelf wel een enkele keer gedaan, maar daarbij maakte ik wel gebruik van handschoenen en dergelijke om de kans op een schok te verkleinen.

[ Voor 8% gewijzigd door Aapenootjes op 10-11-2009 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Jullie zijn snel!! Bijna 10 reacties in 10 minuten! :)

Had zelf ook al gedacht aan het andersom te doen: Monitor maken van een aquarium. Alleen is dat duurder (monitor kon ik misschien nog ergens vandaan halen, aquaria zijn vaak duur) en minder mooi natuurlijk. Maar heb geen zin om gevaarlijk te doen dus ik ga iets anders verzinnen.

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Laatst online: 23:05
Voor een tientje heb je toch zo een plastic aquariumpje bij de dierenzaak?

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boschjesman
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09-2024
Leuk project.
Ik zat vorige week te denken ook zoiets te doen met een ouderwetse beeldbuistelevisie.
Mijn vraag: Ontladen de componenten van een tv zich automatisch, of blijven ze zelfs na weken/maanden nog op spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-10 01:47

F.West98

Alweer 16 jaar hier

ik denk dat het in een beeldbuis helemaal niet lukt. Daar ziiten ventialtiegaten in! daar stroomt het water zo uit.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

je moet ook geen los water in je scherm willen gieten, je moet een aquarium in de behuizing van een scherm bouwen, al dan niet zelf van glas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 18:35
Boschjesman schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 16:12:
Leuk project.
Ik zat vorige week te denken ook zoiets te doen met een ouderwetse beeldbuistelevisie.
Mijn vraag: Ontladen de componenten van een tv zich automatisch, of blijven ze zelfs na weken/maanden nog op spanning?
Dat is exact het probleem dus, er kan nog tamelijk gevaarlijke spanning op sommige onderdelen zitten na een lange tijd. Hoe gevaarlijk en hoe lang precies kan ik geen gefundeerde uitspraak over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aapenootjes schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 16:39:
[...]

Dat is exact het probleem dus, er kan nog tamelijk gevaarlijke spanning op sommige onderdelen zitten na een lange tijd. Hoe gevaarlijk en hoe lang precies kan ik geen gefundeerde uitspraak over doen.
ik heb er een paar keer een gesloopt, na een maandje of 2-3 wachten (lees: in schuur laten liggen) kreeg je nog steeds schokjes als je iets verkeerds aanraakte. ik heb er een emmer water overheengegooid, en toen was het over. Of dit de veiligste oplossing is, is een ander verhaal.

je hebt alleen een veel groter probleem: de glazen voorkant zit vast aan een groot metalen ding (kathodestraalbuis) die vrijwel je hele beeldbuis vult. Voor zover ik weet is het niet veilig om dit te proberen open te zagen. Dit kan je natuurlijk vermijden door het te vervangen door een plexiglas plaatje, maar dit zou lastig kunnen zijn als je een bol beeldscherm hebt (dan pas een recht plaatje niet).

en daarna heb je nog veel meer problemen (o.a. waterdicht maken, rekening houden met het gewicht etc.)

kortom: ga naar de AH, haal er een doos en ga knippen en plakken :)
succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 16:39
en als ik (had zelf ook van dit soort plannen) een dikke ijzeren draad in de grond steek daar het beeldscherm opplaats (door ventilatie gaten) en dan water over de hele zooi giet zou dan niet alle spanning vertrekken via de ijzeren draad? als je het beeldscherm toch niet meer nodig hebt dan boeit het niet als hij naar de ..... is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

zonder de ijzeren draad werkt t ook gewoon, t gaat niet om aarde, maar om interne spanningen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

F.West98 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 16:22:
ik denk dat het in een beeldbuis helemaal niet lukt. Daar ziiten ventialtiegaten in! daar stroomt het water zo uit.
wacht ff ventilatiegaten ?
een beeldbuis is toch wel tamelijk vacuum gezogen.

maar ja er kan heel lang een hoge spanning op blijven staan

en zitten chemikalien in -> goed voor (lichtgevende) vissen.
een rooster .. hoe krijg je dat er fatsoenlijk uit
schoonmaken door (waarchijnlijk de achterkant) is ook geen doen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ja tussen al die levensgevaarlijke tips een duidelijke handleiding hoe je VEILIG je beeldbuis ontlaad!

1) Neem een flinke platte schroevendraaier met GOED handvat
2) Neem een meter GEISOLEERD speakerdraad (of ander ijzerdraad maar niet te dun.
3) Strip aan de beide kanten ongeveer 10 cm af
4) Verbind de ene kant met de aardekraag van het scherm (opgespannen stalen draad rond de beeldbuis)
5) Verbind de andere kant met het metaal van de schroevendraaier, bijna tegen het handvat.

Okee, nu het spannende stuk

6) Steek één hand in je broekzak (niet echt nodig maar dan komt die hand ook niet op plekken waar hij niet mag)
7) Steek nu met de schroevendraaier onder die zuignap die bij de beeldbuis zit. Doe dit rustig en voorzichtig. Geen haast. Dit gaat vaak/soms een harde tik of geknetter opleveren.
8.) Herhaal 7 tot je niks meer hoort. En dan nog even vasthouden. Hierna kun je de zuignap loshaken en is de beeldbuis spanningsvrij!
9) Let op, de printen van de tv hebben mogelijk nog wel spanning, maar niet zo hoog meer. Deze kun je gewoon veilig demonteren als je een beetje oplet.
10) Breng de beeldbuis naar de millieustraat, net als de printen. NIET bij het huisvuil gooien, denk aan de planeet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
@ de mensen die zeggen dat het niet lukt vanwege de bolling in het scherm....... er zijn ook flinke bakbeesten die een plat scherm hebben. die kosten ook bijna niets meer vandaag de dag....... daar kan je dan voor plexi voor maken ( mischien kitten dan ofzo) en daar dan een kant en klaar aquarium er achter..

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
sebastius schreef op woensdag 11 november 2009 @ 08:02:
8.) Herhaal 7 tot je niks meer hoort. En dan nog even vasthouden. Hierna kun je de zuignap loshaken en is de beeldbuis spanningsvrij!
Let wel goed op, na een half uurtje kan er weer een grote spanning opgebouwd zijn op de aansluiting onder de zuignap, blijf er ten allen tijde zo ver mogelijk vandaan. Doordat er langdurig hoge spanning op de beeldbuis heeft gestaan, kruipen de electronen in de isolatielaag, en komen ze heel langzaam weer vrij als je de buis ontladen hebt. Hangt uiteraard af van hoe lang het scherm gespeeld heeft en al uitgeschakeld is, maar toch liever rekening mee houden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:06
als ik me niet vergis staat er op instructables.com een artikel over.
ik zou daar even zoeken. met monitor en aquarium als zoektermen kom je er denk ik wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 07-10 16:34
Is het de bedoeling dat het een echt aquarium wordt? Lijkt me nogal overdone voor een suprise?

Waarom niet een oude CRT leeghalen, een stukje plexiglas inlijmen, en daar een mooie foto tegen aan plakken?
Heb je ook nog ruimte om het kado in de suprise te stoppen.
Pagina: 1