Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Hoe vraag ik de huidige speed en duplex settings op?

Pagina: 1
Acties:

• bu11frog
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-11 15:46
Beste tweakers,

Even een vraag over Windows XP en NIC settings. Ik ben zelf geen windows-beheerder, maar we lopen hier tegen een vreemd fenomeen aan dat Windows PC's en Unix werkstations om de een of andere reden op 10 Mbit/Half Duplex of 100/Half gaan draaien terwijl de switch op 100/F staat en de clients op auto/auto.

Los van de oorzaak van dat probleem rijst een 2e probleem waar ik tegenaan loop: wat is de huidge speed en duplex status van de NIC? Ik bedoel zoiets als 'ethtool' onder Linux.

Enkele extra zaken:
  • Connection -> Rechtermuis -> Status toont alleen de speed, niet de duplex
  • Task Manager -> Networking idem
  • Voor wie dat wil gaan antwoorden: Connection -> Properties -> Configure -> Advanced is alleen de instelling (gewenste snelheid en duplex, niet noodzakelijkerwijs de huidige status)
  • Ja, je kunt ook op de switch kijken, maar dit moet gewoon kunnen, kom op zeg...
  • Ja, ik heb de search functie gebruikt
Ik ben benieuwd...

Verwijderd

Hoe weet je dat als je het zo is ingesteld, dat niet ook de instelling is die gebruikt wordt? Als je namelijk hard een setting opgeeft gaat ie naar mijn weten niet lekker zelf wat anders proberen. Als het aan de andere kant anders staat dan heb je gewoon geen verbinding.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2009 13:57 ]

• bu11frog
@HlpDsK: We weten dat het niet werkt omdat we dat op 1 PC achterhaald hebben door op de switch te kijken. Daarnaast hebben enkele Linux systemen dezelfde symptomen, en daarvan hadden we al gezien dat ze Half Duplex draaien, dus vermoedelijk geldt dat voor veel clients.

Alle clients staan op auto/auto, dus er zou een snelheid uit-onderhandeld moeten worden van 100/F. Dat lukt echter niet, en de oorzaak is onbekend (misschien kabellengtes of andere vreemde zaken, maar dat is nu niet relevant).

We willen gewoon een scan over alle PC's doen om te zien hoe groot het probleem is zonder uit te moeten zoeken welke PC's op welke switches/poorten zitten. We kunnen ook alle PC's aanpassen en de boel hard op 100/F zetten, maar dat bestaat het risico dat men een verbinding kwijtraakt.

Daarnaast vind ik het persoonlijk gewoon vreemd als het niet te achterhalen zou zijn...

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:16
Met de Microsoft Scriptomatic kun je scripts maken die in ieder geval de speed opvragen mbv Powershell.

Duplex is een ander verhaal, daar is geen WMI Class voor, iig niet van Microsoft. Bij Intel zou er een WMI provider moeten zijn, maar heb hier in deze bak geen Intel kaart zitten dus kan het niet testen.

Je moet bij scriptomatic iig het volgende kiezen:

Namespace: Root\WMI
Class: MSNdis_LinkSpeed

Dan komt er dit script uitrollen, uit te voeren in Powershell:

$computer = "LocalHost"
$namespace = "root\WMI"
Get-WmiObject -class MSNdis_LinkSpeed -computername $computer -namespace $namespace

Het geeft je geen oplossing voor de duplex settings, maar wel voor de network-speed.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Robert

Edit: heel even nog een vraagje, wat voor netwerk-adapters gebruik je voornamelijk ? Wellicht kun je het als het managed switches zijn ook via SNMP op de switch opvragen. Welk merk en type switches gebruik je ?

[ Voor 12% gewijzigd door SkiFan op 10-11-2009 16:21 . Reden: info toegevoegd ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Ga naar de device manager ( start mmc > add snap in > device manager / computer management ) en ga naar de properties van de NIC. Onder advanced kun je bij flow control vinden en instellen wat je zoekt.

offtopic:
even uit het blote hoofd hoor, ik zit op een Apple :+

[ Voor 15% gewijzigd door Herby op 10-11-2009 15:56 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• bu11frog
@r_bleumer:
Hmm, voor mij gaat dat te ver, ik zal het aan de Windows-admins doorgeven. Ik snap alleen niet goed dat de duplex setting nergens te vinden is. In normale situaties is de duplex-setting een non-issue, maar er moeten mijns inziens gewoon tools bij de driver of in het OS zitten voor dit soort trivialiteiten.

@Herby:
Dat is hetzelfde als de 3e bullet uit mijn eerste post, dat bepaalt alleen de gewenste instelling. In een normale situatie is dat ook wat je krijgt, maar bij problemen met de auto-negotiation niet, helaas.

• SkiFan
bu11frog schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 16:22:
@r_bleumer:
Hmm, voor mij gaat dat te ver, ik zal het aan de Windows-admins doorgeven. Ik snap alleen niet goed dat de duplex setting nergens te vinden is. In normale situaties is de duplex-setting een non-issue, maar er moeten mijns inziens gewoon tools bij de driver of in het OS zitten voor dit soort trivialiteiten.
Bullfrog, wat is je functie binnen de organisatie? Hebben de XP machines Powershell geinstalleerd?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Ik voelde me wat suf dus ik ben even gaan googlen, maar windows laat dit regelen door de driver. Zijn het allemaal dezelfde machines of gaat hier om verschillende pc's ?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• ajouin
  • Laatst online: 20-11 16:20
het kan zijn dat als je ipv de standaarddriver een meer gespecifieerde of geavanceerde driver installeert dat je extra tabbladen krijgt onder eigenschappen van de netwerkkaart waaronder dan ook een tabblad met de huidige verbindingsstatus (snelheid + duplex).

zo heb ik een intel PRO netwerkkaart en met die specifieke driver (intel PROsetversie 12.3.31.0) krijg ik een heleboel informatie/tabbladen (VLANs - teaming -vebindingsstatus.....) meer dan met de meegeleverde standaarddriver

Verwijderd

Kijk gewoon op de switch...

• SkiFan
Is ook een optie natuurlijk, maar dan moet je weer bekabeling gaan ontwarren >:)

En waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.

Overigens, ik had ook serieuze problemen als ik poorten op de switch vastzette en dan ook de poort op de NIC vastzette op 100 Mbit fullduplex. Volgens mij is de oplossing om de switch-operators ter test alles eens op auto te laten doen. Ik zou in de huidige situatie, maar ook in de nieuwe ook eens een throughput test doen. Met een beetje pech haal je in de huidige situatie 20 Mbit en straks de volle 100.

My 2 cents.

[ Voor 0% gewijzigd door SkiFan op 10-11-2009 22:15 . Reden: typo ]

• bu11frog
SkiFan schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 22:03:
[...]

Is ook een optie natuurlijk, maar dan moet je weer bekabeling gaan ontwarren >:)

En waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.

Overigens, ik had ook serieuse problemen als ik poorten op de switch vastzette en dan ook de poort op de NIC vastzette op 100 Mbit fullduplex. Volgens mij is de oplossing om de switch-operators ter test alles eens op auto te laten doen. Ik zou in de huidige situatie, maar ook in de nieuwe ook eens een throughput test doen. Met een beetje pech haal je in de huidige situatie 20 Mbit en straks de volle 100.

My 2 cents.
Ontwarren hoeft gelukkig niet, daar hebben we software voor. En op je eerdere vraag: ik ben Unix sysadmin, maar met name voor de storage, zodanig heb ik zowel de Windows PC admins als de Linux werkstation admins als 'klant'.

Ik was inderdaad al bang dat het richting de driver zou gaan. Ik had alleen gehoopt dat er een framework in Windows was waar drivers in konden haken zodat je geen vendor-specifieke tools of tabs nodig zou hebben.

En wat de switches betreft: die stonden vroeger op auto, maar de moderne systemen met Gigabit NICs hadden problemen met de autonegotiation, waarschijnlijk vanwege het gebruik van verouderde CAT5E bekabeling over afstanden waar 1 Gbit niet op gaat lukken. Vandaar de poging om alles op 100 Mbit af te kappen.

Maar nogmaals, die problemen zijn allemaal oplosbaar op 101 manieren, mijn vraag betrof met name het afwezig zijn van de duplex settings view in Windows.
Pagina: 1