De RDP service kan nooit crashen, omdat je deze system service niet uit kunt zetten, dit geldt voor Windows Server 2003. Als die al zou crashen, zou meteen je hele server hangen. Wel kan natuurlijk in hele rare situaties dat proces stopt, maar de service blijft draaien, maar dan is het systeem zelf al niet meer goed.
Ik zou je adviseren om deze lijst eerst is af te lopen, want nu ben je aan het gokken. In Windows Server 2008 kun je hem wel herstarten en stoppen. Maar aangezien dat nog niet vermeldt is, ga ik voor het gemak even uit van Windows Server 2003.
- Kijk of poort 3389 wel actief is op de server door bijvoorbeeld dit commando te gebruiken netstat -ano | find ":3389". Dan weet je of het proces nog actief is.
- Kijk of er genoeg Memory en CPU vrij of het moment dat je wilt verbinden.
- Application en System Log doorlopen en krijg of intressante en relevante meldingen ziet die te maken met RDP en optreden rond de tijd dat je niet kan verbinden.
- Kijk met bijvoorbeeld Perfmon hoe de server over het algemeen presteert. Ik gebruik zelf vaak de PAL Tool, met een System Overview template die ik vervolgens laad in Perfmon. Je zou ook als het om een Terminal Server gaat uit de PAL Tool het Terminal Services template kunnen exporteren en dat laden in Perfmon.Deze tool wijst zich vanzelf. Hiermee kun je ook weer de logs analyseren en krijg je een mooi HTML rapport. Let erop dat je in Perfmon kiest voor New Log Settings From bij het laden van het template (een HTML bestand met de counters erin). Laad deze performance log bijvoorbeeld voor 2 dagen lopen en analyseer die daarna met de eerder genoemde tool. Het mag ook meer of minder zijn, als je maar een tijdje logt.
Wat ik zelf vaak heb gezien, is dat vooral bij Windows Server 2003 Service Pack 2, de feature Windows Server 2003 Scalable Networking Pack (SNP) voor problemen zorgt. Dit is uit te zetten d.m.v de volgende hotfix:
An update to turn off default SNP features is available for Windows Server 2003-based and Small Business Server 2003-based computers
Deze problemen doen zich voor als gevolg van verschillende problemen met de Windows Server 2003 SNP-functies die zijn ingeschakeld in Windows Server 2003 Service Pack 2. Dit zijn o.a Receive Side Scaling (RSS) en TCP/IP Offloading,
[
Voor 97% gewijzigd door
Turdie op 10-11-2009 18:42
]