Op mijn mediacenter staat Ubuntu 9.04 geinstalleerd. Toen ik van het weekend met SSH wat dingen aan het doen was kreeg ik op gegeven moment een vrij lange error (ik weet niet precies wat). Daarna herkende hij geen enkel commando meer. ls, cd, mv, niets deed het meer. XBMC stond nog aan, maar toen ik dat wilde afsluiten liep de PC vast. Een reboot mocht niet baten, ik kom niet verder dan GRUB, met een Error 15. File not found.
Uiteraard meteen gegoogled, en veel oplossingen gevonden, maar geen enkele helpt tot nu toe. Wat heb ik gedaan (ik tik de namen van de hdd's enzo uit mn hoofd, kan een foutje inzitten):
- Supergrubdisk; Alle opties om te herstellen geven -weer- Error 15, file not found
- Lopen klooien met een DSL op usb stick. Dit gevolgt: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351
Dat werkt dus allemaal niet. Ik zie -als ik de schijf mount- ook geen /boot staan. Het is alsof er spontaan mappen zijn verdwenen.
Ik heb echt geen zin in een verse install, dus ik hoop dat iemand hier nog een geniale ingeving heeft...
Uiteraard meteen gegoogled, en veel oplossingen gevonden, maar geen enkele helpt tot nu toe. Wat heb ik gedaan (ik tik de namen van de hdd's enzo uit mn hoofd, kan een foutje inzitten):
- Supergrubdisk; Alle opties om te herstellen geven -weer- Error 15, file not found
- Lopen klooien met een DSL op usb stick. Dit gevolgt: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351
Bij mij gaat het bij find /boot/grub/stage1 al fout. Je raad het al. Error 15. Ik dacht dat het misschien iets met het mounten van de schijf te maken had, dus ik het nog eens geprobeerd met een ubuntu live cd, het hele verhaal opnieuw, geen resultaat. De ubuntu installatie staat op /dev/sda5. Dan maar grub-install /dev/sda5. Werkt niet.When you get to the desktop open a terminal and enter. (I am going to give you the commands and then I will explain them later)
code:
1 sudo grub
This will get you a "grub>" prompt (i.e. the grub shell). At grub>. enter these commands
code:
1 find /boot/grub/stage1
This will return a location. If you have more than one, select the installation that you want to provide the grub files.
Next, THIS IS IMPORTANT, whatever was returned for the find command use it in the next line (you are still at grub>. when you enter the next 3 commands)
code:
1 root (hd?,?)
Again use the value from the find command i.e. if find returned (hd0,1) then you would enter root (hd0,1)
Next enter the command to install grub to the mbr
code:
1 setup (hd0)
code:
1
2
3
| ubuntu@ubuntu:~$ sudo grub-install /dev/sda5 Probing devices to guess BIOS drives. This may take a long time. Could not find device for /boot: Not found or not a block device. |
Dat werkt dus allemaal niet. Ik zie -als ik de schijf mount- ook geen /boot staan. Het is alsof er spontaan mappen zijn verdwenen.
Ik heb echt geen zin in een verse install, dus ik hoop dat iemand hier nog een geniale ingeving heeft...