Krabben

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MistrX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

MistrX

Kwam zag en overwon

Topicstarter
De winter komt er weer aan en dan raad je het al: Ongemak van het krabben.

Wie heeft hier tips en truuks om snel van het ijs op de ramen af te raken?
Ik heb wel eens een soort van spuitbus gehad waar je de ramen mee in kan spuiten maar toen bleef er een gore smurrie over die uit eindelijk weer zorgde dat ik met de ruitenwissers strepen trok. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Simpel, doch effectief: 's avonds een kleed/plaid/stuk karton over de voorruit leggen. Dan hoef je 's ochtends alleen nog maar de zijruiten en achterruit te krabben :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-04 14:10
Als het niet heel hard vriest een cola fles (koud) kraanwater mee naar de auto, werkt ook goed. Lauwwarm kan ook wel, gaat sneller, maar kans op ruitbreuk door warmte verschil, al kunnen autoruiten heel veel hebben.

Je kan ook antivries ruitenwisservloestof in een lege glassex fles doen en ff goed sprayen, laten inwerken en dan wissen.

Verder: Niet zo milieuvriendelijk, maar een guts spiritus over je ruit gaat ook wel werken ;) Ach en krabben met een handschoen is best te doen, beweeg je ook nog een beetje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-04 21:41

Dentheman

Zie signature

Heel simpel, motor starten, zoveel mogelijk stroomverbruikers aanzetten (licht, achterruitverwarming etc.) dan even snel krabben (ondertussen sigaretje opsteken & met een lotgenoot praten over dat het koud is) vervolgens kan je instappen en wegrijden :)

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:15

EXX

EXtended eXchange

Zo min mogelijk de krabber gebruiken. Mijn ervaring is dat autoruiten tegenwoordig snel verkrassen. De lauw water methode prefereer ik daarom.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dentheman schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 12:11:
Heel simpel, motor starten, zoveel mogelijk stroomverbruikers aanzetten (licht, achterruitverwarming etc.) dan even snel krabben (ondertussen sigaretje opsteken & met een lotgenoot praten over dat het koud is) vervolgens kan je instappen en wegrijden :)
Nadelen:

- heel slecht voor de motor, verhoogde slijtage (weinig smering, dikke olie)
- geluidsoverlast voor de buurt
- stankoverlast voor de buurt
- onnodige brandstofverbruik en dus kosten.

In andere woorden: een slechte methode ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Nu online

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Of gewoon standverwarming in laten bouwen zodat hij een half uurtje van te voren warm word :) het is weliswaar niet een heel goedkope maar het is wel heel prettig, in de winter een auto met ontdooide ramen en een warm interieur.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:03
Auto starten, 1 streepje over het voorraam trekken, en rijden maar ;). Sneller kan niet.

Voor alle moraalridders: dit is dus sarcastisch bedoeld. Maar soms kom je ze echt tegen hè

[ Voor 37% gewijzigd door sig69 op 10-11-2009 12:45 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Kom op mietjes. Effe krabben, heb je het meteen warm. En dan wegrijden, is je auto zo warm als jij afgekoeld bent. Beetje gezonde gedachtes mag wel hoor

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Water werkt ook niet als het vriest buiten, als je wegrijd bevriest het gelijk weer oppervlakkig.
Soms sneller dan je wissers tegen kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Guillome schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 12:46:
Kom op mietjes. Effe krabben, heb je het meteen warm.
Mjah, ligt eraan....

Als je zoiets moet krabben word je niet vrolijk denk ik:

Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp2009/bevroren-auto.jpg

Maargoed, ik gebruik dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.trommelaar.nl/includes/promotie/details/artikelen/bigimages/0407091%20ijskrabber%20handschoen.jpg

Geen kouwe klauwen, en werkt prima :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Garage ftw. Alleen heb je daar niet zoveel aan als je dan bv. op je werk alsnog moet krabben 's avonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:31
EXX schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 12:13:
Zo min mogelijk de krabber gebruiken. Mijn ervaring is dat autoruiten tegenwoordig snel verkrassen. De lauw water methode prefereer ik daarom.
Maar als je dan toch echt moet krabben, met wat voor krabber doen jullie dat dan? Plastic? Plexiglas? Messing?

Schijnbaar heb je met een Messing-krabber het minste kans op krassen, aangezien het een heel zacht metaal is. Maar klopt dat wel? Het voelt toch niet lekker op met een stuk metaal over m'n ruit te gaan staan vegen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet een krabber hebben die wat flexibel is. Zodat je de kromming van de ruit kunt volgen. Anders blijf je bezig.

Ik laat de motor lekker lopen en ga krabben (als ie eens niet uit de garage komt). Fuck it. De buren klagen niet. Alles is namelijk relatief. Toen ik de 'vette nog had ontstond er zoveel condens in de straat dat auto's, stadsbussen, fietsende schooljeugd, etc. door lokaal zeer dichte mist moesten trekken }>

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 10-11-2009 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ach ik ben gewoon lui. 15 minuten voordat ik vertrek start ik de auto, voorruitverwarming aan! En dan is 'm lekker ontdooit.

Brandstofverbruik: betaald de baas.
Stankoverlast: geen last van.
Geluidsoverlast: buurman maakt meer lawijt als 'm met z'ne moto de hele tijd gas zit te geven
Milieu: dat gezever begin ik stilletjes aan moe te worden. Er zijn veel vervuilendere dingen als een auto.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:15

EXX

EXtended eXchange

Xander schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 12:54:
[...]

Maar als je dan toch echt moet krabben, met wat voor krabber doen jullie dat dan? Plastic? Plexiglas? Messing?

Schijnbaar heb je met een Messing-krabber het minste kans op krassen, aangezien het een heel zacht metaal is. Maar klopt dat wel? Het voelt toch niet lekker op met een stuk metaal over m'n ruit te gaan staan vegen.
Met een messing krabber heb ik de hele voorruit van mijn vorige auto verkrast. Als de zon erop stond zag je overal krassen, bah.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik gooi 's avonds een vorstdeken over de ruit en hoef dus alleen de zijruitjes en de achterruit maar te krabben. Zo'n deken kost een paar euro bij de Halfords dus daar zul je echt niet failliet aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-03 17:00
Wok schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 12:02:
Simpel, doch effectief: 's avonds een kleed/plaid/stuk karton over de voorruit leggen. Dan hoef je 's ochtends alleen nog maar de zijruiten en achterruit te krabben :)
Ervaring mee, als het s'nachts ook nog een beetje vochtig is zit je s'morgens met een stuk vastgevroren karton op je ruit. Geen pretje kan ik je vertellen. Een vorstdekentje zoals hierboven word voorgesteld is een betere oplossing dan simpel karton.

Ik heb een hele simpele methode als het flink vriest, ik loop naar beneden start de auto, draai hem op slot met de reserve sleutel. Raampje op een klein kiertje met de blazer op standje 1.
Weer naar boven 10 minuten koffiedrinken en ik rij weg in een warm en ontdooid golfje :P

[ Voor 6% gewijzigd door BAS80 op 10-11-2009 13:06 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-03 09:22
een top oplossing is dit

Afbeeldingslocatie: http://img.2dehands.be/f/normal/64845616-elektrische-verwarming-exclusiv-2000watt-8-euro.jpg

en die aansluiten op

Afbeeldingslocatie: http://www.omvormers.vdp.biz/contents/media/inv100u-12.jpg

Niet te lang maar binnen 2 minuten is alles ondooit en je auto is lekker warm, ik doe dit al 7 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

krabbe? zo 1999 , wij gebruiken een spray , even met de spuitbus rond en klaar is kees , verwarming aan van binnen , en rije maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-04 20:21
Tja... Krabben is bagger, maar ik heb het volgende apparaat, sinds dat het vorig jaar -20graden was bij ons:

Afbeeldingslocatie: http://www.mcguckin.com/images/8170415.jpg

Maar dan eentje van Michelin met een schuimrubber handvat...
Ideaal om te krabben, en daarna met de brush alles schoon te wipen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

tas in de auto, auto starten, blower voor / verwarming achter
krabber & J2pc uit de auto
J2pc krabt auto met krabber
J2pc & krabber weer in de auto
J2pc & krabber rijden weg

zoiets?

krabber bestaat trouwens uit een krabber / trekker combo, een soortgelijk ritueel (zonder verwarming achter) vindt plaats als de boel van buiten beslagen is.

[ Voor 29% gewijzigd door J2pc op 10-11-2009 13:14 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Nu online

BGB4rn

andreict schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 13:09:
een top oplossing is dit

[afbeelding]

en die aansluiten op

[afbeelding]

Niet te lang maar binnen 2 minuten is alles ondooit en je auto is lekker warm, ik doe dit al 7 jaar.
Ik wou net zeggen, dat zal niet je accu opladen zegmaar...

[ Voor 80% gewijzigd door BGB4rn op 10-11-2009 13:15 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Laatst online: 08:27
Die chemische troep is overigens ook niet aan te raden. Het werkt wel voortreffelijk, sprayen en je ziet het wegtrekken.

Maar die troep laat een aanslag op je ruit achter die nogal lang blijft zitten. Kan nooit bevorderlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-03 09:22
BGB4rn schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 13:15:
[...]

Ik wou net zeggen, dat zal niet je accu opladen zegmaar...
Ook gewoon je motor starten die 2 minuten maken ook niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 19:25

sjirafje

No inspirational quotes here

wildhagen schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 12:52:
[...]

Mjah, ligt eraan....

Als je zoiets moet krabben word je niet vrolijk denk ik:
Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp2009/bevroren-auto.jpg

Maargoed, ik gebruik dit:

[afbeelding]

toon volledige bericht
OMG!
Afbeeldingslocatie: http://i680.photobucket.com/albums/vv166/sjirafje/MGF/Foto088.jpg

Maarreh wat is er mis met in de garage stallen?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Maarreh wat is er mis met in de garage stallen?
Nou, ik denk dat er mis is dat de meeste mensen in Nederland geen garage hebben? ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:08

johnwoo

3S-GTE

Ik heb een paar jaar geleden een winter lang gewoon een fohn gebruikt; de auto stond vlak naast het huis, en dan gooide ik een kwartier voordat ik weg moest die fohn met een verlengsnoertje in de auto, at ik m'n bammetjes, dronk m'n koffie, en dan was de auto ver ontdooid als ik wegging. Lukt natuurlijk niet als je auto een eindje verderop staat, en het kost een paar minuten om het apparaat+kabel aan te sluiten en weer op te ruimen (de fohn de avond ervoor er al in leggen leek me niet zo'n goed idee ivm condens & mogelijke kortsluiting).

Tegenwoordig heb ik iets meer schijt aan de auto (misschien komt het doordat ik nu niet meer met m'n eigen auto rijd voor werk, en toen wel :X) en laat ik hem alvast draaien terwijl ik krab. Is slecht voor de motor maar het torretje draait nog prima na 5 winters oid. Ik probeer die stationairtijd wel zo kort mogelijk te houden. Ik gebruik btw dezelfde krabber met geintegreerde handschoen die wildhagen eerder postte.

[ Voor 4% gewijzigd door johnwoo op 10-11-2009 13:52 ]

Specs | Toyota MR2 Turbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Mn vader die in Noorwegen woont heeft gewoon zo'n kacheltje van 2 kilowatt en legt een snoer van zn auto naar zn huis toe. In de ochtend even de stekker in het stopcontact doen 5 minuten voordat ie weggaat en zn hele auto is mooi schoon :) hoef je ook de motor niet te laten draaien.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 09:49

EMP

Krulloos!

Ik heb zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: http://halfords.nl/Images/Catalog/Large/411518.jpg
30 cm lang, en telescopisch, dus je kunt hem uitschuiven (en vastdraaien) zodat hij bijna een halve meter lang is. Zeer comfy want al het ijs komt niet op je klauwen :Y)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
EMP schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 14:18:
Ik heb zo'n ding:
[afbeelding]
30 cm lang, en telescopisch, dus je kunt hem uitschuiven (en vastdraaien) zodat hij bijna een halve meter lang is. Zeer comfy want al het ijs komt niet op je klauwen :Y)
Die heb ik ook, maar van de week "sloeg" ik in de lucht het ijs er vanaf en floep: rubbertje ging ook mee. Plus dat het ijs constant aan de krabber blijft plakken, dus als je 1 streep over je ruit getrokken hebt moet je 'm met je vingers weer schoonmaken. Dus vieze vingers, het duurt lang, enz enz...

Gelukkig gebruik ik normaal gesproken gewoon de voorruitverwarming, achterruitverwarming en airco. Half minuutje wachten en ik kan vertrekken! Behalve op die zeldzame dagen dat het echt streng gevroren heeft en/of gesneeuwd... dan moet ik toch met die krabber aan de gang :+ Of langer wachten natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 09:24

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Als het me lukt om het 's ochtend lang genoeg op te houden zeik ik er gewoon overheen, werkt prima, en het belangrijkste, als het erg hard vriest bevriest het niet meer.

ik moet toegeven dat het helaas vaak genoeg voorkomt dat ik het niet zo lang kon ophouden en dat ik dus met een limonadekan met lauw water naar buiten moet

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:14
soepkip schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 14:33:
ik moet toegeven dat het helaas vaak genoeg voorkomt dat ik het niet zo lang kon ophouden en dat ik dus met een limonadekan met lauw water naar buiten moet
En dan sta je buiten in de vrieskou terwijl je in je broek gezeken hebt ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:38

Crazy D

I think we should take a look.

dreamscape schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 14:40:
[...]

En dan sta je buiten in de vrieskou terwijl je in je broek gezeken hebt ;)
Dan had je weer beter over je vooruit kunnen pissen :P :D

Ik gebruik overigens spray, en als dat niet werkt, lekker in de auto met de blower aan, net zolang wachten tot ik iets kan zien. Of ik nu thuis voor de deur met draaiende motor sta of in de file...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 24-04 09:49

EMP

Krulloos!

rb338 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 14:24:
Die heb ik ook, maar van de week "sloeg" ik in de lucht het ijs er vanaf en floep: rubbertje ging ook mee. Plus dat het ijs constant aan de krabber blijft plakken, dus als je 1 streep over je ruit getrokken hebt moet je 'm met je vingers weer schoonmaken. Dus vieze vingers, het duurt lang, enz enz...
Dan denk ik dat wij niet dezelfde hebben. Rubbertje hangt wat raar erbij inderdaad (maar ik zou niet weten waarvoor ik dat zou moeten gebruiken), maar het krabdeel werkt prima. Het ijs sla ik er nooit af behalve als ik klaar ben en ik hem weer in de auto gooi, dan 'sla' ik hem meestal uit tegen een band.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:11

krietjur

Where am I?

Ik start de auto en laat 'm lekker stationair warm draaien terwijl ik aan het krabben ben. Volgens het instructieboekje bij de auto is het juist ook beter om 'm een tijdje stationair te laten draaien alvorens rustig weg te rijden. Daarbij, als ik eerst krab en dan pas de motor start kan ik toch nog niet wegrijden omdat de ruiten dan nog gaan beslaan. Zoals ik het nu doe ben ik het snelste veilig onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:34
Pff, ding in z'n vrij en een baksteen op het gas.

Vind het altijd zwaar irritant die vorst. Zeker als je dan net weg rijdt en de hele binnenkant van je ruiten beslaan. Ik ga toch eens kijken naar zo'n vorstdeken en een krabber met handschoen, want voordat m'n vingers weer op normale temperatuur zijn na enkele minuutjes ijs krabben zijn we weer een half uur verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-04 16:24
die sprays enzo zijn niet alleen slecht voor je ruit door aanslag enzo, maar ook voor het milieu.
Ik heb voor mn voorruit zo'n zilverendeken van de halfords voor 4 euro gekocht.
En de andere ramen krab ik met zo'n handschoen krabber ding.

Ik zag ook laatst van die verwarming dingen voor de aanstekerplug, die dan op een timer aansprongen...
Dus je zet de timer op 7u en ze springen om 7u aan en dan kun je nog zeggen hoe lang.
Er zat ook nog een oververhittingsschakel in, dus wel net zo veilig.

En mn pa gooit altijd lauw/koud water erover heen, en als t nog heel hard vriest, dat in combinatie met krabben.

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Nu online

BGB4rn

andreict schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 13:26:
[...]

Ook gewoon je motor starten die 2 minuten maken ook niets uit.
Stel nou; iedereen kan een keer wat vergeten, zelfs een tweaker :P dat je hem te lang aan laat staan omdat je een telefoontje krijgt of weet ik veel wat. :+

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
's ochtends - carport.

's middags / 's avonds - niks niet krabben.Gewoon een de-icer spray op de ruiten,wissers 1 of 2x eroverheen en gaan.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-04 13:26

vleesjus

echte vleesjus!

Ijs aan de buitenkant is nog niet zo erg, dat krab je er meestal wel binnen een paar minuten af. Maar het ijs aan de binnenkant van de voorruit is pas echt verschrikkelijk irritant :(

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14
SeenD schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 16:20:
die sprays enzo zijn niet alleen slecht voor je ruit door aanslag enzo, maar ook voor het milieu.
Ik heb voor mn voorruit zo'n zilverendeken van de halfords voor 4 euro gekocht.
En de andere ramen krab ik met zo'n handschoen krabber ding.

Ik zag ook laatst van die verwarming dingen voor de aanstekerplug, die dan op een timer aansprongen...
Dus je zet de timer op 7u en ze springen om 7u aan en dan kun je nog zeggen hoe lang.
Er zat ook nog een oververhittingsschakel in, dus wel net zo veilig.

En mn pa gooit altijd lauw/koud water erover heen, en als t nog heel hard vriest, dat in combinatie met krabben.
Sprays heb ik een hekel aan, geeft zo'n vette kliederbende.
Zo'n verwarming heb ik een paar jaar terug gekocht. Ding heeft het nooit goed gedaan. In 5 minuten is de batterij leeg en in een uurtje rijden kan jij dat ding niet opladen.
Zelf gebruik ik de lauw water methode met een ijskrabber en trekkertje. Wel snel zijn met het wegtrekken van water, anders heb je dubbel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb ooit mijn auto gewassen terwijl het vroor. Ja echt. Om daarom.

Leipe shit om dan op heel je auto de cirkelvormige patronen van de spons in ijs te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Nu online

BGB4rn

Anoniem: 4629 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 19:37:
Ik heb ooit mijn auto gewassen terwijl het vroor. Ja echt. Om daarom.

Leipe shit om dan op heel je auto de cirkelvormige patronen van de spons in ijs te zien.
haahaha, en je was niet in eens bezitter van een auto zo als Wildhagen hem postte ? :P

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Laatst online: 16-09-2024
wildhagen schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 12:22:
[...]

Nadelen:

- heel slecht voor de motor, verhoogde slijtage (weinig smering, dikke olie)
- geluidsoverlast voor de buurt
- stankoverlast voor de buurt
- onnodige brandstofverbruik en dus kosten.

In andere woorden: een slechte methode ;)
Hoezo zou dit heel slecht voor de motor zijn? Wat een onzin. Juist de motor warm laten worden bij weinig toeren met veel verbruikers aan en dus zware belasting is een erg goede manier om de motor warm te laten worden.
Ik weet niet wat voor vieze oldtimer met brulpijp jij hebt, maar als mijn auto op de stoep warm staat te draaien hoor of ruik je daar binnen helemaal niets van. Stationair verbruik bij mijn V8 is 3 liter per uur, 10 minuten warmdraaien kost me dus een halve liter = 70 cent. Nou voor die 70 cent ga ik echt niet lopen krabben hoor. Bijkomend voordeel: auto is lekker warm als je weg rijdt en je kunt eerder wat hoger in de toeren.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Spiller schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:01:
[...]

Hoezo zou dit heel slecht voor de motor zijn? Wat een onzin.
Nou nee, een stationair draaiende motor word nauwelijks warm. Daarnaast is bij lage temperatuur de olie relatief dik, waardoor er minder smering is dan normaal.

Zie ook dit stukje: http://www.amt.nl/web/Vra...onair-draaien-1997-12.htm (gaat niet specifiek over stationair draaien bij krabben, maar in zijn algemeenheid).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:16:
[...]

Nou nee, een stationair draaiende motor word nauwelijks warm. Daarnaast is bij lage temperatuur de olie relatief dik, waardoor er minder smering is dan normaal.
Dat is het punt niet zozeer, volgens mij is het meer dat de smering bij stationair draaien niet goed is en het lang duurt voor de olie goed verdeeld is in de motor. Als je gewoon wegrijdt maak je meer dan 500-1000 toeren en is de smering beter, dus minder slijtage.

Ik ben er overigens van overtuigd dat het effect op de motorslijtage minimaal zal zijn. Bijna alle motoren moeten ~300.000km mee kunnen, toch? Laat dat nou 's 250k worden, ligt daar iemand van wakker? Ik heb het met mijn vorige auto wel 's gedaan en het ding was echt wel warm zodra ik klaar was met de zijruiten (voorruit liet ik door de blower doen). Dat is een paar minuutjes werk waarin de motor warm wordt (nee, hij is niet volledig warm, maar er komt warme lucht uit het ventilatiesysteem), niet anders dan gewoon wegrijden.

Voor deze winter overweeg ik zo'n spuitbusje, werkt veel sneller, hoewel ik opzich een goede krabber heb (lekker breed, dus snel klaar).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:21

Destruction

(ex-)Automonteur

Een koude motor die stationair draait, zal idd sneller slijten. Zoals Grrrrrene al aangeeft, de olie is wat dikker en komt maar moeizaam omhoog. De oliecirculatie is dus niet goed, wat op den duur best verneukeratief is voor o.a de nokkenas. Die word de eerste tijd niet/nauwelijks gesmeerd en/of gekoeld.. Dan kun je het wel raden.

Niet doen, gewoon krabben, als je klaar bent motor starten en rustig wegrijden. Bijkomend voordeel is dat alles dan gelijkmatig opwarmt.

Maar aan de andere kant, ieder moet voor zichzelf weten wat-ie doet. Als jij wil dat ik (of een collega uit mijn vakgebied) er een nieuwe nokkenas/koppakking etc. in fikst voor een boel geld, dan doen we dat. Zijn we echt niet te lui voor, en is weer 's wat anders dan een beurtje/APK'tje ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Destruction op 13-11-2009 19:48 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Weet je wat je moet doen als je geen slijtage aan je auto wilt? Met de trein gaan.
Ik vermoed dat er meer motoren naar de klote gaan omdat mensen planken met koude motor waardoor de kop krom trekt en er dus een lekker koppakking ontstaat, dan dat er vergelijkbare slijtage plaatsvindt bij 10 minuten warmdraaien.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat maakt niet dat het minder kwaad kan. Als je zuinig op je auto bent, rijd je direct na het starten rustig weg. Aka na het krabben.

Met een koude motor flink trappen, is een heel goed recept, om zo'n ding in notime te slopen ja, maar ik mag toch hopen dat de meeste mensen dit wel weten..

Btw vervangen van een koppakking, daar ben ik ook niet te beroerd voor. Vanaf zo'n 500 euro, hangt er vanaf wat voor auto je hebt, en wat de onderdelen kosten.. :+

[ Voor 59% gewijzigd door Destruction op 13-11-2009 20:17 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Ik geloof niet dat er erg weinig smering is bij stationair draaien. Oliedruk is (was) bij mij zeker 7-8 bar.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gewoon garage nemen dan ben je ervan af. Ik had een garage en dat ging zo lekker. In de winter instappen en wegrijden. De garage was toch warm van de dag daarvoor als ik veel had gereden. Echt zo lekker. Nu moet ik krabben. Dat is niet leuk. Mijn voorruit van mijn oude auto was helemaal gaaf en geen krassen van de krabbers en deze vind ik toch wel dat je het ziet als je gekrabt hebt.

Toen ik een garage had, heb ik ook nooit een krabber in de auto gehad maar ja dat had ik geweten toen ik een keer bij een restaurant stond in de winter en s'avonds wilde wegrijden. Ja stom maar even gevraagd of iemand een krabber had.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Bertus schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 20:47:
Ik geloof niet dat er erg weinig smering is bij stationair draaien. Oliedruk is (was) bij mij zeker 7-8 bar.
Ik geloof er ook niks van maar kan het niet onderbouwen. Hangt meer van je oliepomp af dan van het aanstal stationair toerental...

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-04 14:28

Naboo

#WINNING!! DUH!

wildhagen schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 12:52:
[...]

[afbeelding]

Woei! Wildhagen en ik zijn het een keer eens! :+

Die krabber heerst en kost slechts 3 euro ofzo! :)

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Bertus schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 20:47:
Het is eigenlijk heel simpel.. De olie zit onderin je motor (carterpan). Om de nokkenas e.d ook te smeren moet de olie omhoog..

Als jij de motor koud start en laat draaien, duurt het ff voordat de olie bovenin is.. Als je gelijk gaat rijden, gaat dit wat sneller, en is dat dus beter voor je motor.

Let wel: ik heb het over koud stationair draaien. Eenmaal op temp. maakt dat natuurlijk geen ruk meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als ik 's avonds aankom ruitenwissers aan, en op het hoogste punt het contact uit, waardoor ze blijven staan.
Ijsdeken pakken, die onder de ruitenwissers klemmen (uiteinden zijn verdikkingen, die je tussen de portieren klemt, deur open, flap naar binnen gooien, deur dicht)

's ochtends starten, licht aan, achterruitverwarming aan, ijsdeken er af, zijruiten krabben KOPLAMPEN KRABBEN/water wegvegen (ijs smelt snel op warme koplampen) en wegwezen.
Motor draait hoogstens maar een paar minuten stationair.

En misschien een kleine tip: NOOIT slotontdooier in de auto laten liggen, maar altijd in huis of in je jaszak ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het schijnt ook wel te helpen als je eerst even groot licht aanzet. Dan trekt de accu wat stroom, wat 'm zou moeten doen opwarmen. Volgens mij klopt de theorie wel maar is het in de praktijk een marginaal verschil en heb je enkel minder restspanning om te starten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

problemen met krabben is bij mij altijd dat alles mooi schoon is, maar er toch een heel dun laagje vocht achterblijft. Ga ik dan rijden, bevriest dat laagje vocht... leuk...

Zo'n spray is toch de enige echte oplossing voor mij.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
kmf schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:37:
problemen met krabben is bij mij altijd dat alles mooi schoon is, maar er toch een heel dun laagje vocht achterblijft. Ga ik dan rijden, bevriest dat laagje vocht... leuk...

Zo'n spray is toch de enige echte oplossing voor mij.
Dan gebruik je je ruitensproeiers toch ff? Zit toch anti-vries in en daarna heb je er geen last meer van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Eerst krabben en dan starten werkt bij mij niet, zodra ik dan instap beslaat de hele boel aan de binnenkant en kan ik alsnog wachten. Dus: starten, blower op max & achteruit verwarming aan, krabben, wegrijden. Ik heb overigens zo'n handschoen-krabber, ding is ideaal!

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 11:23

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb zo'n fijne hoes voor over het dak en de ruiten, paste prima op de clio. Vrees dat ie niet meer gaat passen op de slk. Dus ik zal weer terug moeten naar het ouderwetse folie ding op de voorruit, zijruitjes krabben en achterruitverwarming. Of een nieuwe dakhoes zien te scoren voor roadsters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Grrrrrene schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 23:10:
[...]

Dan gebruik je je ruitensproeiers toch ff? Zit toch anti-vries in en daarna heb je er geen last meer van :)
Werkt perfect................totdat je gaat rijden.

Het vreemde is dat de ruitenwisser vloeistof pas werkt wanneer de ruit van binnen uit een beetje is opgewarmd.Ik heb nog geen winter vloeistof gezien die geen bevroren waas achter liet bij gebruik tijdens het wegrijden.

Een spuitbus/knijpfles met de-icer is ook voor mij de enige manier om de ruiten snel schoon te krijgen,en te houden.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nvidiot schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 23:25:
Eerst krabben en dan starten werkt bij mij niet, zodra ik dan instap beslaat de hele boel aan de binnenkant en kan ik alsnog wachten. Dus: starten, blower op max & achteruit verwarming aan, krabben, wegrijden. Ik heb overigens zo'n handschoen-krabber, ding is ideaal!
Dat moest ik noodgedwongen ook doen met m'n vorige auto (geen a/c), maar nu heb ik daar geen last van. Ik had idd altijd dat ik wel weg kon rijden, maar de boel direct begon te beslaan. Zo erg dat ik langs de kant van de weg stil moest staan om de motor warm te laten worden, zodat de voorruit weer helder werd, levensgevaarlijk gewoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 20:51
kendo schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 23:31:
[...]

Werkt perfect................totdat je gaat rijden.
Whoa! Eén keer meegemaakt op de A20. Sproei met 120 km/u in één klap heel mijn raam dicht. Ik kan je verklappen dat je dan echt even in paniek raakt :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Destruction schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:21:
[...]

Het is eigenlijk heel simpel.. De olie zit onderin je motor (carterpan). Om de nokkenas e.d ook te smeren moet de olie omhoog..

Als jij de motor koud start en laat draaien, duurt het ff voordat de olie bovenin is.. Als je gelijk gaat rijden, gaat dit wat sneller, en is dat dus beter voor je motor.

Let wel: ik heb het over koud stationair draaien. Eenmaal op temp. maakt dat natuurlijk geen ruk meer uit.
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Het zal inderdaad een aantal slagen duren voordat de olie 'bovenin' zit. Echter als ik mijn kleppendeksel eraf trek met koude motor zit er nog steeds een mooie oliefilm over mijn nokken heen. Tevens ligt er een plas olie in de kop.

overigens is die 7/8 bar wel met koude motor / stationair draaien

[ Voor 4% gewijzigd door Bertus op 14-11-2009 10:24 ]

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 02:57
Destruction schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 19:46:
Niet doen, gewoon krabben, als je klaar bent motor starten en rustig wegrijden. Bijkomend voordeel is dat alles dan gelijkmatig opwarmt.

Maar aan de andere kant, ieder moet voor zichzelf weten wat-ie doet. Als jij wil dat ik (of een collega uit mijn vakgebied) er een nieuwe nokkenas/koppakking etc. in fikst voor een boel geld, dan doen we dat. Zijn we echt niet te lui voor, en is weer 's wat anders dan een beurtje/APK'tje ;)
Eerlijk gezegd lijkt mij bovenstaande onzin, waarom zouden ze het instructieboekje van je auto iets zetten wat slecht voor de motor zou zijn?

Dit staat letterlijk in het instructieboekje van mijn auto:
Als het vriest, dient u de motor enkele minuten warm te laten draaien alvorens weg te rijden.
Wat wel grappig is, is dat je volgens het instructieboekje in Duitsland wel meteen na het starten van de motor weg moet wegrijden, misschien dat het stationair warm draaien daar verboden is?

Overigens hadden we al een dergelijk topic: Hoe ontdooi jij je ramen?

[ Voor 4% gewijzigd door kwiebus op 14-11-2009 10:49 ]

Pagina: 1