Hoe verwijder ik de ventilatie van een Asus 4890

Pagina: 1
Acties:

• Dennis013
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-01 11:25
Ik heb de stap gewaagd. Ik was zo beu, dat lawaai wat er door de fans op mijn Asus 4890 videokaart geproduceerd werd.
Ik heb een Scythe Musashi Cooler gekocht en ik zit nu met zweterige handen te piekeren hoe ik in hemelsnaam die standaard cooler eraf krijg?? Het is toch best een prijzig stukje hardware en ik ben erg bang dat ik straks iets fout gedaan heb waardoor ik een nieuwe moet kopen.

Maar goed, ik wil het toch leren. Ik heb nog meer fans gekocht die ik allemaal in wil bouwen ten einde een héél stil systeem te krijgen.

Ik zie aan de onderkant van de 4890 twee schroefgaten met schroeven die ik er makkelijk uit kan krijgen (rood) en vier kleinere schroeven die me niet zo juist lijken om eruit te halen. (blauw)
Afbeeldingslocatie: http://u1.imgupload.co.uk/1257724800/1207_4890.jpg

Daarnaast zitten op de hoeken van dat zwarte koelvinnen-gebied een soort drukknopjes met een springveer erin.

Wie kan me een zetje in de goede richting geven? Wat moet ik doen om deze kaart van zijn koeling te ontdoen zodat ik de Scythe Musashi erop kan zetten met behulp van de instructies uit de manual en deze uitstekende tutorial: productreview: Scythe Musashi VGA Cooler review door roedi06?

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:22
Die springveer dingen bij het zwart ofzo zitten ook op mijn 8600 GS/GT Die moet je vanuit die kant gewoon bij elkaar knijpen een zetje in de goede richting geven, dan valt de mantel als het goed is deraf, bij mij de hele koeler haha, maar bij jou lijkt me dat meer de kap die over je grafische kaart zit.
Voor de rest weet ik ook niet meer?
Next!

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Dennis013
Maar het zijn er drie. En dan is het eigenlijk onmogelijk om die allemaal in te drukken en dan te duwen.
Ja, of ik moet drie handen hebben??

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:48

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Die 'blauwe' schroefjes moeten los. Dat metalen plaatje is namelijk het bracket wat de GPU koeler op zijn plek houdt. Wel even oppassen, want er zitten veertjes onder en die wil je niet kwijtraken.

Verwijderd

Koelt die Musashi wel je VRAM? Anders heb je strak gekookt geheugen :P Ik weet van iig een aantal andere koelers dat je er optionele VRAM heatsinks bij nodig hebt omdat 't anders fokkop gaat.

• Dennis013
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:00:
Koelt die Musashi wel je VRAM? Anders heb je strak gekookt geheugen :P Ik weet van iig een aantal andere koelers dat je er optionele VRAM heatsinks bij nodig hebt omdat 't anders fokkop gaat.
Hoe kom ik daar achter? Link naar manual: http://www.scythe-usa.com...002/scvms1000_detail.html

(Edit: LOL, als ik daarop google kom ik bij dit topic terecht! Wow.. google is realtime tegenwoordig)

[ Voor 11% gewijzigd door Dennis013 op 09-11-2009 22:16 ]

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Die kleine alukleurige blokjes zijn je VRAM koelblokjes :)

Verwijderd

Ik zie nu inderdaad dat er VRAM koelblokjes bij zitten, maar toch staat de HD4890 niet als supported in de lijst... Nou heb ik geen idee of er nog andere dingetjes gekoeld moeten worden specifiek op de HD4890, maar ik zou het zelf toch ff dubbelchecken.

• Dennis013
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:22:
Ik zie nu inderdaad dat er VRAM koelblokjes bij zitten, maar toch staat de HD4890 niet als supported in de lijst... Nou heb ik geen idee of er nog andere dingetjes gekoeld moeten worden specifiek op de HD4890, maar ik zou het zelf toch ff dubbelchecken.
Ik heb dit uit de best buy guide september 2009 (stille high end PC) reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2009
Deze combinatie werd daar aangeraden.
Dat is ook het systeem wat ik voor zover mogelijk na wil bouwen, maar ik krijg wel erg de kriebels van die videokaart uit elkaar halen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennis013 op 09-11-2009 22:32 ]

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 18:41
Ik heb zelf ook een 4890 met een Musashi. Wat ik gedaan heb is, zoals aanbevolen, de grote koelplaat op de kaart laten zitten om RAM en andere dingen te koelen. Wel heb ik nog koelblokjes op de zwarte elementen in het rechter gat van de koeler gedaan. En te overvloede een paar van de hele smalle koelblokjes op die heatpipe rechts geplakt. Voor plaatje 4890 zonder koelblok:http://www.hardwareovercl..._1000M-Scythe_Musashi.jpg

Addicted to silent computing

• Dennis013
Crahsystor schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:35:
Ik heb zelf ook een 4890 met een Musashi. Wat ik gedaan heb is, zoals aanbevolen, de grote koelplaat op de kaart laten zitten om RAM en andere dingen te koelen. Wel heb ik nog koelblokjes op de zwarte elementen in het rechter gat van de koeler gedaan. En te overvloede een paar van de hele smalle koelblokjes op die heatpipe rechts geplakt. Voor plaatje 4890 zonder koelblok:http://www.hardwareovercl..._1000M-Scythe_Musashi.jpg
OK, dus als ik eenmaal die vier kleinere schroefjes (blauw) verwijderd heb dan moet het eenvoudig zijn?>
Morgen maar wat kleinere schroevendraaiers halen dan ;)

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dennis013 schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:10:
[...]

OK, dus als ik eenmaal die vier kleinere schroefjes (blauw) verwijderd heb dan moet het eenvoudig zijn?>
Morgen maar wat kleinere schroevendraaiers halen dan ;)
Eigenlijk moet je daar gewoon grote schroevendraaiers voor gebruiken, kruiskop in dit geval, die hebben meer grip (omdat ze groter zijn, duh) en zijn in hun begin punt nog aardig smal genoeg om in de schroef te zetten. Als dat niet zo is, is je schroevendraaier versleten.

Get Airflow, save the world.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nah, zo'n setje horlogemakersdingetjes zijn er perfect voor imho.

• Dennis013
De grotere schroevendraaier paste niet in de kleinere. Ik heb maar eerst een preciesesetje aangeschaft en nu ligt de koeling er van af.

ik ga er mee aan de slag

[ Voor 29% gewijzigd door Dennis013 op 10-11-2009 09:46 ]

• Dennis013
Het is me gelukt. Maar nu merk ik dat die heatsinks wel heel erg makkelijk loslaten.
Nou had ik dus geen echt voorbeeld voor het plaatsen van de hetasinks op mijn grafische kaart, dus ik heb het gebaseerd op de tutorial die ik in mijn eerste post linkte.
Er zaten genoeg bij dus ik heb de kaart royaal belegd, maar tijdens de installatie hebben er zeker drie al losgelaten.

Deze zaten op minder cruciale plekken denk ik, maar ik voel me er niet zo zeker over.
Ik denk dat het weinig nut heeft om alles opnieuw uit elkaar te halen en weer opnieuw te plakken (waarmee dan eigenlijk??)

Hoeveel risico loop ik met die losse heatsinks?

• Crahsystor
Heatsinks vastmaken: Oppervlakte, van bijv. ram, ff schoonpoetsen met alcohol. Meteen afdoen met een droog doekje. Heatsink er een paar seconden op drukken en ze zitten vast.
Of de losgelaten sinks een risico zijn ligt er aan waar ze zitten. Misschien kun je daar wat meer info over geven?

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Te veel. ;)

Laat gewoon de rode baseplate op je plank zitten. Die moest eraf om de koeler te verwijderen, maar nu het koelblok en de fan toch los liggen, kun je hem weer terug plaatsen. Daar zitten ook thermal pads op.

• Dennis013
Crahsystor schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 17:13:
Heatsinks vastmaken: Oppervlakte, van bijv. ram, ff schoonpoetsen met alcohol. Meteen afdoen met een droog doekje. Heatsink er een paar seconden op drukken en ze zitten vast.
Of de losgelaten sinks een risico zijn ligt er aan waar ze zitten. Misschien kun je daar wat meer info over geven?
In theorie zou dat wel moeten werken, maar in de praktijk doet dat het gewoon niet.
Edmin schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 17:14:
Te veel. ;)

Laat gewoon de rode baseplate op je plank zitten. Die moest eraf om de koeler te verwijderen, maar nu het koelblok en de fan toch los liggen, kun je hem weer terug plaatsen. Daar zitten ook thermal pads op.
OK. Dat was ook aanbevolen volgens mij, maar ik kan dat zo snel niet terug vinden. Maar dit lijkt me wel een betere oplossing dan met die plakkers.

[ Voor 33% gewijzigd door Dennis013 op 10-11-2009 20:41 ]

• Dennis013
Nee,ik ga er echt niet uitkomen zo.. Wie kan me helpen???

Mijn Asus 4980 heeft geen rode basisplaat??
Afbeeldingslocatie: http://u1.imgupload.co.uk/1257811200/7b26_hhheelup.jpg
Rechts de Musashi, in het midden de pricewatch: Asus EAH4890/HTDI/1GD5/A en links de stock cooler.

Ik zie geen mogelijkheid hoe ik de musashi op de stockcooler ga krijgen... :(
Heeft er iemand dit al eerder gedaan en kan me aub helpen??

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis013 op 10-11-2009 21:28 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Idd, jij hebt geen baseplate, want het is een custom Asus koeler. :|

Dat wordt RAMsinks plakken. Er zit niets anders op.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
Edmin schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 21:34:
Idd, jij hebt geen baseplate, want het is een custom Asus koeler. :|

Dat wordt RAMsinks plakken. Er zit niets anders op.
zo veel moeite is het niet..

ja, daag.

• Dennis013
Hoe plak je die dan echt GOED vast? Want die heatsinks die bij deze musashi zaten waren niet echt goed.
Dat komt voornamelijk door de vormen. Want op de ram blokjes rondom de GPU zitten ze perfect.

maar ik neig nu naar een Artic Cooling Accelero twin turbo, ik vertrouw die blokjes niet meer. Straks valt er eentje af zonder dat ik het merk en is mijn geheugen naar de knoppen.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

en ik zie nog 9 mosfets zonder sink, dus die moet je nog doen...

• Dennis013
Ja, weet ik.
Maar daar heb ik die plakkende heatsinks niet meer voor... Hoe kan ik daar aankomen.
En dat was nou ook de plek waar ze niet goed pakte.

- ik wist trouwens ook niet dat die plekjes 'mosfets' heette :)

[ Voor 18% gewijzigd door Dennis013 op 10-11-2009 22:39 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je kan die dingen gewoon kopen. Zalman heeft er wel een paar. 4,95 per 10 ofzo...

Zijn iets duurder:

pricewatch: Zalman ZM-RHS1

Je stock-koeler zit er trouwens niet verkeerd uit met al die heatpipes :o

[ Voor 59% gewijzigd door Bolletje op 10-11-2009 22:48 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Soms helpt het om, na het proper maken van het oppervlak met alcohol, de mosfets en het geheugen lichtjes op te ruwen met een gommetje. In de handleiding van Arctic Cooling staat het zelfs als tip.

Het koelblok op het geheugen aan de achterkant kan je misschien gewoon laten zitten?

[ Voor 18% gewijzigd door Admiral Freebee op 11-11-2009 00:26 ]

Verwijderd

Bolletje92 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 22:46:
Je kan die dingen gewoon kopen. Zalman heeft er wel een paar. 4,95 per 10 ofzo...

Zijn iets duurder:

pricewatch: Zalman ZM-RHS1
Ik zou het niet inzetten als sinkjes voor je VRM's en dergelijk.

Verder vallen die zalmans er regelmatig vanaf. Slechte geleiding.

• Dennis013
MIsschien een beetje stomme vraag, maar in het ATI control center zie ik dat de kaart binnen no-time gecooled wordt van 95 graden (ik was vergeten de stekkers van de fans erin te doen 8)7 ) naar 39 graden.

Afbeeldingslocatie: http://u1.imgupload.co.uk/1257897600/974e_ati.jpg

Best wel een koelingsprestatie, lijkt me dat zo.... Ondervinden die mosfets daarvan ook geen extra koeling, ook al hebben ze dan geen ramsink?
Admiral Freebee schreef op woensdag 11 november 2009 @ 00:25:
Soms helpt het om, na het proper maken van het oppervlak met alcohol, de mosfets en het geheugen lichtjes op te ruwen met een gommetje. In de handleiding van Arctic Cooling staat het zelfs als tip.

Het koelblok op het geheugen aan de achterkant kan je misschien gewoon laten zitten?
Nee, de stockcooler is uit één stuk.. Of ik moet me flink vergissen...

[ Voor 33% gewijzigd door Dennis013 op 11-11-2009 09:51 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dit koelblok had je toch kunnen laten zitten?

Afbeeldingslocatie: http://u1.imgupload.co.uk/1257724800/1207_4890.jpg

En ja, ook al is de core koel, de mosfets en het geheugen moeten ook gekoeld worden.

• Dennis013
Ja, maar dan is de vraag... Hoe krijg je die fans vast aan dat blok??

• Crahsystor
Wat Admiral Freebee denk ik bedoeld is de zwatre koeler op de achterkant.

Om ramsinks te plakken zodat ze vast blijven zitten (permanent, dus terug naar stock gaat niet meer): http://tweakers.net/price...man-thermal-adhesive.html
en daarbij, als je niet genoeg sinks hebt http://tweakers.net/price...the-vga-chips-koeler.html

Verder koelt de Musashi bij jou beter dan bij mijn 4890 :(
Ik haal idle 45, en dat is met twee Kaze Jyu 100mm's op 1000rpm. Dus niet de Slim's die bij de koeler kwamen, maar de oudere dikke fans. Maken net zo weinig geluid als de 1000rpm slim's, en verplaatsen zoveel als de 2000rpm slim's.

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:48
Ik heb dezelfde kaart.

Het "probleem" met deze asus koeler is dat de kleinste fan altijd op vol vermogen draait(bij mij dan),
plaatje: (http://www.azerty.nl/_aze.../2/3/0/230193/img/1/G.jpg)

Weet iemand hier een nette oplossing voor?(behalve een andere koeler monteren, het ding koelt mooi zat).

• Crahsystor
MaartenXM schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:10:
Weet iemand hier een nette oplossing voor?(behalve een andere koeler monteren, het ding koelt mooi zat).
Zoeken naar software die de fan aan kan sturen, of anders kabeltjes doorknippen en aan fancontroller of mobo hangen. Wel ff zeker weten dat de temps in orde zijn en blijven als je em langzamer laat draaien.

• Dennis013
Welke cooler is het meest geschikt voor mijn asus 4890 kaart?

Is dat die Scythe Musashi of de eerder genoemde Artic Cooling Twin Turbo?
http://www.arctic-cooling...th=2_&mID=101&language=en

Zou die artic cooling ook werken met die opgeplakte heatsinks??

Edit - ja, ik zie nu op de site van AC dat hun ook van plakkende heatsinks gebruiken.
Hmm, dan zie ik eigenlijk geen voordeel voor die andere cooler.

Edit 2 - Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb die 2 componenten lijm en heatsinks besteld.

[ Voor 30% gewijzigd door Dennis013 op 12-11-2009 22:05 ]

• MaartenXM
Crahsystor schreef op woensdag 11 november 2009 @ 20:45:
[...]

Zoeken naar software die de fan aan kan sturen, of anders kabeltjes doorknippen en aan fancontroller of mobo hangen. Wel ff zeker weten dat de temps in orde zijn en blijven als je em langzamer laat draaien.
Beide ''fans" zitten aan dezelfde heatpipes, als de temperatuur oploopt moet de gestuurde fan harder gaan draaien. Morgen de kleine fan maar eens aan de 5 volt hangen, kijken wat het doet.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Je hebt dus niet geprobeerd de onderdelen eerst wat op te ruwen met een gommetje? :p

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Niet om het 1 of ander, maar waarom heb je er niet gewoon een fancontroller tussen gezet, gezien het aantal heatpipes en de fans lijkt mij de koelprestatie hetzelfde zoniet beter:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/200909/asuseah4890rB_fans.jpg

• Dennis013
Admiral Freebee schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 15:21:
Je hebt dus niet geprobeerd de onderdelen eerst wat op te ruwen met een gommetje? :p
Nee, ik had immers niet meer de juiste plakkende heatsinks ervoor, dus dat was meer het probleem dan dat het oppervlak niet ruw genoeg was.
Overigens heb ik inmiddels nieuwe heatsinks besteld en die plakken beter, ik heb geen lijm hoeven te gebruiken,
misschien dat het de eerste keer wat slordig gedaan is.
wagenveld schreef op woensdag 18 november 2009 @ 11:29:
Niet om het 1 of ander, maar waarom heb je er niet gewoon een fancontroller tussen gezet, gezien het aantal heatpipes en de fans lijkt mij de koelprestatie hetzelfde zoniet beter:

[afbeelding]
Nou, ik ben geen expert, maar het lijkt me duidelijk dat de musashi veel beter koelt en veel stiller is.
Zoals eerder gezegd hier is mij tempratuur onder de 40 graden meestal. Terwijl dat ie standaard veel hoger is.
Maar ik ben het met je eens dat het koelblok er heel indrukwekkend uit ziet.
De fans zijn echter wel een heel stuk kleiner.

[ Voor 41% gewijzigd door Dennis013 op 22-11-2009 09:23 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

En kleine fans moeten veel toeren maken om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen, waardoor ze meer geluid maken. ;)

• [Remmes]
Edmin schreef op zondag 22 november 2009 @ 10:46:
En kleine fans moeten veel toeren maken om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen, waardoor ze meer geluid maken. ;)
en sneller slijten dus levensduur is er ook korter van :P

ja, daag.

• Dennis013
Al met al een hoop redenen dus om zo'n aftermarket cooler te kopen, maar ik vraag me wel af.. Waarom zit er niet standaard een stille cooler op..?

• [Remmes]
Dennis013 schreef op maandag 23 november 2009 @ 19:01:
Al met al een hoop redenen dus om zo'n aftermarket cooler te kopen, maar ik vraag me wel af.. Waarom zit er niet standaard een stille cooler op..?
omdat sommige mensen het niet zo onprettig vinden, en om dan als fabriekant je al zo duure kaart nog 30-40 duurder te maken terwijl je het niet nodig vind ( als klant) om zo'n stille maar duurdere kaart te hebben is het dus je eigen keuze

ja, daag.

• Egemenox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-04-2024
Raar, in veel reviews wordt de cooler van deze asus hd4890 geprezen voor zijn koel prestaties en geluidsproductie.

• MaartenXM
Ik heb de kleine van de 2 fans aan een vaste 5 volt gehangen. Wat een verschil in geluid. De grote fan gaat vanzelf een paar procent harder draaien, geen temperatuur verschillen.

• [Remmes]
volgende week krijg ik mijn mushasi.. gaat leuk worden dus :P

ja, daag.

• [Remmes]
iemand enig idee waar ik zulke kleine schroevendraaiers vind?.... die gaten zijn wel heeel erg klein

ja, daag.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Remmes_NT schreef op zondag 06 december 2009 @ 16:36:
iemand enig idee waar ik zulke kleine schroevendraaiers vind?.... die gaten zijn wel heeel erg klein
http://www1.conrad.nl/scr...&~cookies=1&scrwidth=1920

of

www.gamma.nl :+

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Dennis013
Ik heb zo'n preciesiesetje gehaald bij de praxis. Nooit spijt van gehad, gebruik het harststikke vaak.

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-01 10:12

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Kan me ook moeilijk voorstellen dat die nieuwe koeler veel stiller zal zijn.. had je met je oude koeler niet gewoon de fans wat lager kunnen zetten?

• Dennis013
Die nieuwe koeler is echt stiller en koelt beter

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Heel interessant topic dit , ik ga van mijn Dyson stofzuiger ( aka asus 4980 met nieuwe cooler ) ook de cooler eraf gooien. Wat een hels lawaai maakt dit ding zeg. Ik had hiervoor een default 8800 GTX en het verschil in geluid is absurd. Coolen doet het ding wel goed , maar met zo'n lawaai had ik wel niet anders verwacht.

Ik heb ook zo'n Coolermaster stacker case en ik heb onderaan het stofrooster verwijderd en hier een 120 mm over geplaatst die de lucht van onder de kast aanzuigt en richting videokaart blaast.

Ik was enkel nog aan het zoeken naar een manier om enkel die fans eraf te halen met het zwarte plastic zonder de kaart te molesteren :P

Ik hoop dat ik vanavond het juiste schroevendraaiertje vind :-)

[ Voor 0% gewijzigd door MPAnnihilator op 18-12-2009 17:19 . Reden: typo ]

Mijn Specs

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=813146

Zoiets is dan wel leuk. Ik heb ongeveer zelfde soort setje (daar zit nog een tang en knip ding bij in)

Ook best goedkoop :)

• MPAnnihilator
Gisteren avond zoals gezegd begonnen met de ombouw van mijn "Dyson' videokaart :
Hier even de oude situatie ( plaatjes klikken voor grotere versies ) :

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/anni/pics/small/DSC00304.JPG

Op de operatietafel :

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/anni/pics/small/DSC00306.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/anni/pics/small/DSC00307.JPG

Cooler chirurgisch verwijderd door 2 schroefjes ter hoogte van het geheugen los te maken , en vervolgens de 4 schroefjes van de backplate van de GPU los te maken :

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/anni/pics/small/DSC00309.JPG

Vervolgens het koelblok en de fans van elkaar verwijderd door 6 schroefjes los te draaien aan de onderkant ( waar je zonder eerst het geheel los te maken , niet aankan ) :

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/anni/pics/small/DSC00311.JPG

Kleinste fan losgemaakt door 3 minuscule schroefjes los te draaien ( een hele fijne kruis schroevendraaier is echt een must voor dit ) :

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/anni/pics/small/DSC00312.JPG

Het schreeuwend hart van deze Asus videokaart :

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/anni/pics/small/DSC00315.JPG

Productiedatum , niet echt relevant :-) :

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/anni/pics/small/DSC00316.JPG

De probleem fan klaar om in de Asus doos te verdwijnen , de schroefjes toch maar in wat tape gewikkeld , of ik ben die later zeker kwijt :

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/anni/pics/small/DSC00327.JPG

Wat betreft een vervanging had ik al een tijdje zitten brainstormen , en mijn oplossing leek eerst onderaan de kast 2 Akasa 120 mm fans boven elkaar te monteren die koele lucht langs onderen aanzuigen en richting videokaart pompen ( de kast zelf heeft momenteel 1 front intake 120mm , 1 back outtake 120 mm fan en een kleine 80mm fan in het zijpaneel ter hoogte van de videokaart ).

Hier de 120mm stille intake fan van Akasa :

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/anni/pics/small/DSC00323.JPG

Het resultaat :

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/anni/pics/small/DSC00328.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/anni/pics/small/DSC00329.JPG

Probleem :
Ondanks al deze luchtstroom , na 1 run 3Dmark 2006 op 1920x1080 :

GPU 82.5 graden
Shader 83.5 graden
Geheugen 90.5 graden !

Al bij al , na +/- 15 min load schat ik zo , en 13430 3Dmark06 punten , geen gezonde game situatie :(

Oplossing 2 :

Alles er weer uit , en vervolgens tot te conclusie gekomen dat een ventilator óp het koelblok monteren wel zijn redenen zal hebben , enkel een heel goede airflow ging dit 3D monster niet echt koel houden blijkbaar ...

2 coolers van papst ( 80mm en 90mm ) uit mijn rommeldoos gehaald en met wat ordinair touw vastgemaakt aan de videokaart en aangesloten op de temperatuurgestuurde fan aansluitingen van het moederbord :

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/anni/pics/small/DSC00330.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/anni/pics/small/DSC00331.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/anni/pics/small/DSC00332.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/anni/pics/small/DSC00334.JPG

Het uiteindelijke resultaat na ongeveer 30 min COD Modern warfare 2 op fullhd ( met enkel de core overclocked naar 900Mhz zonder vcore verhoging ) :

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/anni/pics/big/30mincodmw2-1920x1080.png

EN een stillere pc opnieuw , zaalig _/-\o_

Mijn Specs

• Admiral Freebee
  • Niet online
Stilte is wel wat waard ja :P Leuk gedaan!

Maar het ziet er echt wel houtje touwtje uit :D

• MPAnnihilator
Admiral Freebee schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 18:54:
Stilte is wel wat waard ja :P Leuk gedaan!

Maar het ziet er echt wel houtje touwtje uit :D
Nuja , het moet goed koelen, stil zijn , ik moet er mee kunnen gamen en het uiterlijk ...
... laat ons maar zeggen dat mijn tijd van lampjes en vensters in mijn kast al een tijdje voorbij is.

Het buitenaanzicht van deze Stacker is nog steeds toppie O-)

Mijn Specs

Verwijderd

10 ghettocredits voor jou :P

Maargoed, het werkt en is stil, dus prima.

• Dennis013
Ziet er allemaal mooi uit!

• MPAnnihilator
Misschien dat ik die bruine touwtjes nog vervang door zwarte of zo , nylon draad kan misschien ook , maar gezien die kaart vrij warm wordt , vrees ik dat die nylon gaat smelten , wat denken jullie ?

Mijn Specs

Verwijderd

Smeltpunt 263 °C

Bron: Wikipedia.org
Als nylon draadjes smelten lijkt me dat op dat moment niet je grootste probleem. Daarna ook niet trouwens aangezien je toch een nieuwe kaart mag gaan uitzoeken :9
Pagina: 1