Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[ADSL] Klapperende verbinding.

Pagina: 1
Acties:

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik zit nu al enige tijd met een klapperende ADSL verbinding waar ik de oorzaak nog niet van heb kunnen achterhalen. Het klapperen lijkt niet terug te herleiden naar specifieke acties zoals zware downloads, telefoon op dezelfde tijd etc. Het klapperen is bovendien niet consistent. De ene dag valt de verbinding vaker weg (bekeken binnen dezelfde tijdsperiode bv van 18:00 tot 20:00) dan een andere dag.

De exacte afstand tot de centrale is niet bekend. De bekende websites geven alleen een afstand hemelsbreed aan wat in de praktijk niet veel blijkt te zeggen.

Hieronder enige informatie:

Provider:
TweakDSL, verbinding 10 Mb met 8 Mb profiel

Modem:
Model: Zyxel Prestige 2602-61C
ZyNOS F/W Version: V3.40(MS.7)b4 | 7/07/2006
DSL FW Version:TI AR7 06.00.04.00
Standard:ADSL2+ Mode

WAN Information:
Mode: Bridge
Encapsulation: RFC 1483
Multiplexing: LLC
VPI/VCI: 0/35

WAN Port Statistics:
Link Status: Up
Upstream Speed: 1023 kbps
Downstream Speed: 8052 kbps

Line statistics:
noise margin upstream: 10 db
output power downstream: 20 db
attenuation upstream: 18 db

noise margin downstream: 9 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 33 db

Wat heb ik zelf allemaal gedaan:
- Modem vervangen met een Allied Data Copperjet 1616-2p en 816-2p (dwz de zyxel is ter vervanging van deze modems) -> geen resultaat
- Splitter vervangen -> geen resultaat
- Getest zonder splitter -> geen resultaat (meetwaarden kan ik eventueel op aanvraag verzorgen)
- Lijntest door provider -> geen resultaat.

Afstand tussen ISRA en splitter is ongeveer 30 cm, tussen splitter en modem 50cm tot 1 meter.

Kortna het afsluiten van het abonnement heb ik soortgelijke problemen gehad waarna mijn 10 Mbit is omgezet naar een 8Mbit verbinding (dwz er zit een 8Mb profiel op de lijn). De lijn heeft daarna tijden stabiel gedraaid tot een tijd geleden. De lijn staat weer met regelmaat (maar niet regelmatig, dwz er is geen duidelijk patroon) te klapperen waarbij het modem de verbinding kwijt raakt en opnieuw moet intrainen. Erg irritant!

TweakDSL heeft de zaak weer in onderzoek maar komt nu alweer met een (op voorhand) met de stelling dat de snelheid mogelijk weer omlaag bijgesteld moet worden gezien men vermoed dat het koper tussen mijn huis en de centrale in ongeveer 2 jaar dermate is verslechterd (lijkt mij zeer sterk).

Wie helpt?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Naast dat het koper verslechterd kan zijn is het ook mogelijk dat:
- De kabels beschadigd zijn door vocht, wat storingen geeft
- Er meer "buren" in de kabel DSL hebben genomen, waardoor meer overspraak en dus slechter signaal

Overigens als ik kijk naar de attenuation (33dB), dan zou ik gokken op een lijn van +/- 2,5 kilometer.
Daarop zou je max 13 Mbit op kunnen zetten, mits de kabel verder goed is en er weinig overspraak is.

Ik weet niet of je meer waardes hebt over je lijn, zoals het volledige spectrum, zoals dit door sommige modems ook gerapporteerd kunnen worden, hieraan kun je eventueel zien of het patroon normaal is, of dat er ergens interferentie optreed.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput