Toon posts:

Ati radeon HD5770 compatibel met VIA P4M890 Chipset?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen!
Sta op het punt om een nieuwe videokaart te kopen(de 5770), maar vraag me af of die wel compatibel is met mijn PCI-e 1.0a slot.(Dat het 1.0a is heb ik gezien in die FAQ over chipsets/PCI slots)
Mijn chipset is VIA PT890 + VT8237A(LET OP ANDERS DAN IN TOPICTITEL, dat was via PC Wizard maar dit kwam eruit via everest en de site van packard bell)
Nou meende ik ergens gelezen te hebben dat VIA een chipset is die problemen geeft met de PCI-e2.0 videokaarten.(Zie trouwens op coolprices.nl bij deze videokaart staan dat het PCI-e 2.1 is, weet niet of dat klopt en nog verschilt uitmaakt?)
Hebben jullie enig idee of het problemen op gaat leveren?
Verdere specs(als jullie daar wat aan hebben):
Packard bell Imedia 1100(serienummer 100580430379 )
Moederbord: PT890-8237A

Hoor het wel, groetjes

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2009 20:28 ]

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 12:39
PCI-e 2.1 bestaat niet als standaard. De sprong is hoogstwaarschijnlijk van PCI-e 2.0 naar 3.0.
bronnetje: Wikipedia: PCI Express

Je moederbord heeft een PCI-e 1.0a slot. Het topic leest:
het inmiddels duidelijk is geworden dat PCIe 2.0 kaarten niet compatibel gaan zijn met PCIe 1.0a sloten.
bronnetje: Overzicht PCIe 1.0 en 1.1 Moederborden

[ Voor 25% gewijzigd door Allubz op 10-11-2009 00:50 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je gelijk in, maar ik lees ook verhalen van mensen bij wie het geen problemen geeft. Hoopte dat er inmiddels(topic is al tijdje dicht)wat meer uitsluitsel is,en heb uiteraard geen zin om voor 150eu een kaart te kopen die dan niet werkt. Jullie zeggen dus gewoon niet doen?

Verwijderd

Het zou mij verbazen als het niet werkt... Veel recente mobo's hebben nog niet eens 2.0 sloten. En PCI-e staat juist bekend om zijn flexibiliteit (een x16 kaart werkt bijvoorbeeld ook in een x1 slot).

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Volgens mij is de enige manier om te weten of het werkt, door iemand te vinden die dezelfde combinatie (GPU en chipset) zelf ook gebruikt en je het kan vertellen. Of door het zelf te kunnen proberen, maar dat zal met webshops sowieso wel lastig worden (en lokale pc-winkeltjes zie ik deze kaart nog niet in de planken hebben liggen, maar daar is de probeer-mogelijkheid er misschien wel)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Allubz schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 00:49:
PCI-e 2.1 bestaat niet als standaard. De sprong is hoogstwaarschijnlijk van PCI-e 2.0 naar 3.0.
bronnetje: Wikipedia: PCI Express

Je moederbord heeft een PCI-e 1.0a slot. Het topic leest:

[...]

bronnetje: Overzicht PCIe 1.0 en 1.1 Moederborden
Dat is wel heel kort door de bocht. 99 van de 100 keer werkt een PCI-e 2.0 kaart prima in een 1.0a slot. Het vervelende is alleen dat het juist met enkele VIA chipsets nog wel eens problemen op wil leveren. Als je niet de mogelijkheid hebt om het uit te testen zou ik dus het risico niet lopen.

Ik wil nog wel even opmerken dat als 1 PCI-e 2.0 kaart werkt, ze meteen allemaal werken. Dat wil zeggen dat als je ergens een HD3xxx serie kaartje van ATi of hoger kunt lenen, je het al heel makkelijk kunt testen. Bij nVidia is de grens wat minder duidelijk, omdat die nogal eens aan het rebranden van oude kaartjes doen. Dit begint ongeveer bij de 9xxx serie, maar de 8800GT is ook al PCI-e 2.0. Dat moet je dus per kaartje even opzoeken.

[ Voor 24% gewijzigd door Depep op 10-11-2009 12:51 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties(Y)
Dat gevoel heb ik idd zelf ook depep. Ik heb op het moment trouwens een 1023mb Geforce 8500GT. In een ander topic zei iemand mij dat die kaart pci-e2.0 heeft, kunnen jullie dat beamen?(kon het zelf namelijk niet vinden)
Als dit wel zo is, koop ik hem dus gewoon...is het niet zo, probeer ik van iemand een HD3xxx serie of hoger te regelen.
Thx alvast!

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
pricewatch: Foxconn Geforce 8500GT 256MB DDR2 (PCI-e, 2x DVI-I DL) 8500GT-256M

Volgens de Pricewatch heeft een 86500GT dus PCI-e 16x, oftewel 1.0/1.1, en geen 2.0. Dan zal je dus alsnog een andere kaart moeten uitproberen.

[ Voor 1% gewijzigd door TrekDude101 op 10-11-2009 16:15 . Reden: oeps ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TrekDude101 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 15:52:
pricewatch: Foxconn Geforce 8500GT 256MB DDR2 (PCI-e, 2x DVI-I DL) 8500GT-256M

Volgens de Pricewatch heeft een 86500GT dus PCI-e 16x, oftewel 1.0/1.1, en geen 2.0. Dan zal je dus alsnog een andere kaart moeten uitproberen.
Wat een vreemde redernatie omdat een kaart PCI-e 16x is, is dit versie 1.0/1.1, dat is toch onzin practisch elke VGA kaart van tegenwoordig is PCI-e 16x. Het gaat er nu juist om welke PCI-e versie, PCIe 16x heb je zowel in 1.0a, 1.1 en 2.0.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Trekdude101 bedoelt denk ik dat de 2.0 er bij een PCI-e 2.0kaart altijd achter staat. Wanneer dit niet het geval is is het een 1.0/1.1. Weet zelf niet of dit altijd zo werkt, iemand nog enig idee of mijn 8500gt 2.0 is?

Verwijderd

Dat topic moet nodig weg, is totaal onzin topic, behalve de laatste reply dan. :p

Verwijderd

Topicstarter
Effe een update!
Heb uiteindelijk besloten om wat kleiner te beginnen:(ook om te kijken of het werkte met PCI-e 2.0/1.0a)
-ATI Radeon HD4670(60eu)
-Be quiet Pure Power L7 350W
Gelukkig werkt de videokaart gewoon op mijn mobo:D(Nu zal iedere 2.0kaart werken toch?)Alleen de prestaties vallen me een beetje tegen(als ik het vergelijk met de benchmark op tomshardware)Dit staat er bij cod 4:MW:
*HD 4670
Call of Duty 4 v1.6
Fraps/Shock and Awe
(1680x1050, 0xAA, Trilinear, max. Quality)
Score in Frame 73.10
Deze score is bij de 8500GT 14.00

Neem aan dat met "Frame" fps bedoelt wordt...Ik zelf haalde bij cod 4(multiplayer) met de 8500gt 50FPS met alles op LOW en 800*600Resolutie(15inch beeldscherm)Nu met de 4670 is dit rond de 125(bijna steady, res. 1024*768). Als ik met de 4670 voor Optimal System Settings kies(1024*768 met de meeste instellingen op mid/high)haal ik nog geen 50fps steady. Ik had eerlijk gezegd wel wat meer verwacht, zal dit het prestatieverlies zijn van de 1.0a-poort met de 2.0versie kaart? Heb de PCI-e-stekker van mijn nieuwe voeding trouwens niet aangesloten op mijn mobo(zag zo snel niet waar dat moest & heb er verder niet bij stil gestaan), mischien dat dat het is?(kan het ook zijn dat mijn mobo daar geen plaats voor heeft?)Of kan het aan het werkgeheugen liggen?(2gig met vista-32bit, wordt waarschijnlijk binnenkort geupgradet naar 4gig) Of hebben jullie zoiets van "wat zeik je nou, dit is normaal!" XD?

Alvast bedankt(Y)

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
PCI-e stekker hoeft nooit in een mobo (lol). Alleen in grafische kaarten als daar een 6 pin aansluiting voor zit.

Mobo heeft alleen 24 en 8 pin's.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 18:58:
Gelukkig werkt de videokaart gewoon op mijn mobo:D(Nu zal iedere 2.0kaart werken toch?)
Ja
Als ik met de 4670 voor Optimal System Settings kies(1024*768 met de meeste instellingen op mid/high)haal ik nog geen 50fps steady. Ik had eerlijk gezegd wel wat meer verwacht, zal dit het prestatieverlies zijn van de 1.0a-poort met de 2.0versie kaart?
Nee, daar zou je niets van moeten merken.
Heb de PCI-e-stekker van mijn nieuwe voeding trouwens niet aangesloten op mijn mobo(zag zo snel niet waar dat moest & heb er verder niet bij stil gestaan), mischien dat dat het is?(kan het ook zijn dat mijn mobo daar geen plaats voor heeft?)
Zoals boven mij al gezegd werd hoort deze stekker niet in je mobo. Bij de HD4670 zit ook geen extra aansluiting op de kaart, dus die stekker heb je niet nodig.
Of kan het aan het werkgeheugen liggen?(2gig met vista-32bit, wordt waarschijnlijk binnenkort geupgradet naar 4gig) Of hebben jullie zoiets van "wat zeik je nou, dit is normaal!" XD?
2GB is wat weinig, zeker in Vista, maar voor COD4 zou dat volgens mij nog wel moeten voldoen.

Je vermeldt niet wat voor processor je hebt, dit kan natuurlijk ook nog een bottleneck zijn. 50FPS is zeker niet te weinig om een spel normaal te spelen, maar bij de settings die jij noemt zou ik wel iets meer verwachten. Als je bijvoorbeeld hier kijkt haalt die kaart al 44FPS op 1280x1024 met alles op max en 4xAA. Aangezien je van een nVidia naar een ATi kaart bent overgestapt, kan het ook helpen om Windows opnieuw te installeren.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heldere antwoorden!
De processor is (zie startpost) de Q6600(2.4ghz), lijkt me geen bottleneck. Werkgeheugen wordt binnenkort geupgrade naar 4gig, zal windows ook binnenkort eens opnieuw installeren!(was ik toch al van plan)
groetjes
Pagina: 1