Systeem met i5 instabiel - wat is er kapot?

Pagina: 1
Acties:

• rindertb
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:35
Mijn nieuwe machine is enorm instabiel. De componenten zijn:

Moederbord: Gigabyte P55M-UD2
Processor: i5-750
Geheugen: OCZ3P1600LV4GK (2x2GB) - 1.65V 1600 MHz 7-7-7-24 <- staat op de QVL

Ik ben zover 8)7 dat ik denk dat er iets defect is.

Mijn vraag is of jullie mij kunnen helpen met vaststellen van welk onderdeel dan kapot is. Ik weet bijvoorbeeld niet of het geheugen echt goed is als Memtest86+ foutloos loopt. En of het goed lopen van Prime small FFT's betekent dat de processor OK is.

De i5 draait op standaard instellingen (20x133) en het geheugen op 1333 MHz met de overige instellingen volgens specificatie.

Wanneer ik zo Prime95 -blend draai vallen de werkers binnen enkele seconden uit. In Memtest voor Windows (van hcidesign) regent het fouten. LinX houdt het boven een geheugenbelasting van 256 MB vaak al voor gezien. Het apart testen van de reepjes in slot 1 en 3 levert vergelijkbare triestigheid op. Op 1066 MHz gaan zitten helpt ook niet.

In DOS komt het geheugen wel foutloos Memtest86+ door met settings volgens specificatie. Dus op 1600 MHz. In Windows lijkt ook Prime95 -small FFT's goed te lopen.

Ik heb lang zitten klooien met voltages, frequenties, timings en overige BIOS-instellingen. Vooral het opschroeven van de geheugenspanning leek effect te hebben. Ik heb een aantal keren gedacht dat de stabiliteit verbeterde, maar steeds bleek dat tijdelijk.

Videokaart en voeding zijn trouwens de Sapphire HD4550 en de Corsair HX450W. Een utility van Gigabyte laat geen 5 en 12 volts spanningswisselingen zien.

OCZ raadt aan de QPI/VTT op 1.35 Volt te zetten. Ik merk van aanpassing van dit voltage alleen maar een effect op warmteontwikkeling.

Ik gebruik de stock-CPU cooler. Omdat de processor op stock draait en bijvoorbeeld de Memtest fouten zich rustig rond een Core temp van 50 C voordoen, dacht ik dat temperatuur niet het issue kan zijn.

Drivers, BIOS, besturingssysteem: geen soelaas.
(Oudere of nieuwste versies, W7 of XP)

Nog maar een noot: na ontwaken uit slaap of sluimer geeft de memory tab van CPU-Z ineens een CL van 4.0 en een CR van 2T. En het was toch echt 7 en 1.

• Bramos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10-2025
Lijkt mij eigenlijk dat er iets goed mis is met het geheugen.

Misschien moet je proberen ergens een aantal andere reepjes geheugen te kunnen gebruiken om te testen.

Heb je trouwens Prime95 -blend en alle andere testen met 1600Mhz of 1333Mhz gedraaid?

Als ik je zo begrijp is de standaard clock die je bios geeft aan het geheugen 1333Mhz?

• rindertb
Iets mis met het geheugen zou wel het mooiste zijn. Dat hij Memtest86+ zelfs op 1620 Mhz foutloos draait zegt dus niks?

1600 Is voor mij nooit de bedoeling geweest. Het meeste heb ik getest op 1333. Daar zou ik het liefst op zitten. Het gaat op 1333 en 1066 eigenlijk net zo snel mis.

Nee, het BIOS begint uit zichzelf op 1066.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

1 ronde mem86 zegt inderdaad niks, zet hem maar eens voor paar uurtjes dan vind memtest86 meestal wel iets is mijn ervaring.

Maar probeer eens andere reepje, soms is geheugen gewoon niet compatibel, heb je in de lijst gekeken of het geheugen ook getest is? Want dat geeft je iets meer zekerheid dat het gaat werken.

• rindertb
Ik heb memtest86+ op 1620MHz 5 ronden het hele geheugen laten doen. Dat duurde ongeveer 3 uur. Geen fouten. Daarnaast heb ik vele keren stukjes van 10 of 20 MB aan het begin, middenin of aan het einde met 1 van de testen of alle 8 testen laten draaien. Je hebt zeker met 1 test zo al heel gauw 1000 passes... Alles foutloos.

Het geheugen staat inderdaad op de Qualified Vendor List van Gigabyte.

Het vervelende is dat ik niet zomaar even een ander reepje heb. Ik kan natuurlijk wel een RMA aanvragen maar daarvoor is het wel handig dat ik zo zeker mogelijk weet dat het geheugen de boosdoener is.

[ Voor 3% gewijzigd door rindertb op 09-11-2009 21:04 ]

• Bramos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10-2025
Misschien wil je even vertellen wat er gebeurt als je de bios zijn standaard geheugen instellingen laat houden en dan wat testjes draaien, zoals memtest86+ en wat prime95 testjes. Dus verder nergens aan rommelen in de bios. Ben benieuwd hoeveel crashes je dan krijgt?

Verder is er nergens een systeem waar je even wat correct werkend geheugen uit kan halen, waar je wat mee kan testen? Als dat niet zo is wordt het namelijk moeilijk om aan te tonen of het aan de reepjes geheugen of aan je cpu of mobo ligt.

• rindertb
Zowel load 'fail save -' als 'optimized defaults' geprobeerd. Er was de eerste keer een waarschuwing 'sata is running at ide-mode!'. Dat heb zo gelaten waardoor de machine opnieuw opgestart moest vanwege het installeren van IDE-drivers. Hierna weer in windows kwamen er misschien wel sneller dan ooit uitvallende werkers in Prime95.

Nieuw was wel dat de machine na de eerste keer Prime95 op IDE met een BSOD herstartte.Hierop kon ik meen ik nog net de woorden 'memory management' lezen.

Memtest86 bleef ondertussen foutenvrij.

Ik lijk dus mooi het bokje. Ik ken geen DDR3... Is er dan misschien wél een programma dat de correcte werking van een i5 kan beoordelen??

In elk geval bedankt voor jullie reacties.

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

De foutmelding komt door een setting in de bios, niks bijzonders.

Heb je al gekeken of er meer soortgelijke problemen zijn met dit bordje? Misschien is er wel een bios-update beschikbaar.

• rindertb
Ik weet dat de melding in het BIOS geen foutmelding is. Hij heeft ook niks met het probleem te maken. Het was alleen een beschrijving van wat er gebeurde toen ik inging op de vraag van Bramos.

Ik heb me echt lens gezocht. En ja, ook BIOS F4n van een paar dagen geleden haalde niks uit. De vraag hier stellen heb ik gedaan als een laatste mogelijkheid vóór RMA of reparatie.

Zoals ik al schreef leek het enige dat effect heeft een verhoging van de VDimm te zijn. Uit frustratie heb ik LinX op 2048 MB gezet en ben het voltage botweg gaan verhogen tot where I never went before. Omdat Intel waarschuwt over het maximum van 1.65V, heb ik dit met de nodige hartkloppingen gedaan. De machine blijkt deze setting in LinX dus toch te kunnen doen...

Op standaardsetting:
Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/frieslandgroningen/plaatjes/570/1.648V%20512MB.jpg

Verhoogde VDimm:
Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/frieslandgroningen/plaatjes/570/1.76V%202048MB.jpg

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-02 09:02
Na een hoop frustratie ben ik een zoektocht begonnen naar mijn instabiliteit problemen. Ik lijk bijna dezelfde problemen te hebben als Rindert enkel met de volgende hardware:

Moederbord: Gigabyte P55-UD4P
Processor: i7-860 + Mugen 2 cooler
Geheugen: GeiL 2x2 GB DDR3-1333

Ik heb al van alles geprobeerd(Prime testen, andere OS etc) en het geheugen lijkt gewoon goed te zijn...

Verwijderd

Als je concurrentie belangrijk vindt kun je daar zelf ook voor zorgen door niet direct een Intel-CPU, maar als het toch niet supersnel hoeft te zijn, voor een AMD-CPU te gaan. Als er dadelijk nog maar een speler is is dat een slechte zaak, behalve voor INTEL!

• rindertb
@unbiased_tweake: tsja, dit helpt niets... Maar misschien vind je het prettig om te weten dat dit mijn eerste Intel CPU is en dat ik een al geplaatste bestelling voor een AMD-systeem annuleerde toen ik op Tweakers las over RAID-problemen met AMD.

@mavaee: heb je deze?
Opvallende voetnoot:
*Please check for the working voltage on the specification label of the actual product. Contact GeIL Tech Support if you need further assistance.

Misschien is mijn geheugen alleen in DOS geschikt voor het gespecificeerde voltage. En is het in Windows 1.85. Misschien...

DDR3 lijkt hier vooral geschikt voor de 'Elfenbeinturm'

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Heel lullig, zo'n probleem. Altijd ontzettend lastig om de oorzaak te achterhalen.
Ik heb laatst een soortegelijk systeem in elkaar gezet:

Moederbord: Gigabyte P55M-UD2
Processor: i5-750
Geheugen: Kingston 2x2GB DDR3 PC10666 CL9.0
Voeding: Antec 380W
(Video: Sapphire Radeon HD5770)

Jouw geheugen en voeding zijn zelfs ruimer bemeten.

Alles draait hier "stock", op auto settings in de bios. Ik heb alleen wel dat sata-gebeuren niet op IDE staan (kreeg dezelfde melding).

Ik heb met deze setup geen enkel probleem.

Mijn advies is om zo kaal mogelijk te testen:
- niets overclocken
- geen HD's / optische drives
- 1 reepje geheugen (beide eens proberen).

Wat voor voltages geeft je moederbord weer in het Bios?

Hier een topic over o.a. ook een P55 chipset en geheugenprobs:
Hangs met MSI P55-GD65, i5 750, 4GB Crucial 1333mhz

[ Voor 8% gewijzigd door tollo71 op 11-11-2009 14:49 ]

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-02 09:02
@rindertb

Nee ik heb deze: http://www.geil.com.tw/products/showSpec/id/125
Working voltage is 1.5V en dat staat ook op de modules zelf. Misschien eens op zoek gaan naar modules die echt goed getest zijn met het MB en CPU. :-)

• Bilderbeek
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-09-2025
Altijd handig om te controleren: zijn de latjes wel in de juiste slots gezet? Ze zouden in 1 en 3 (of 2 en 4) moeten.

• Mentgeak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-11-2025
Helpt het ook niet als je het geheugen op 1066 instelt met de bijbehorende timings? en je ram voltage gewoon op standaard houden.

• rindertb
Dank voor het meedenken mensen. Ik ben inmiddels overtuigd dat het niet anders is op te lossen dan door andere HW te proberen. Ik laat de afloop tzt nog even weten.

@tollo71: Zoals ik al schreef heb ik de reepjes los geprobeerd. Het optische station heb ik er ook af gehad. Ik neem aan dat je de 5 en 12 Volts lijnen bedoeld; die worden op correcte hoogte door het BIOS weergegeven. De andere probleemtopics heb ik wel gevonden. Die jij noemt schijnt typisch voor Cucial te zijn. Rondkijkend kom je trouwens ook al snel het punt van de manke CPU-sockets tegen. Da's ook een lekkere.

@mavaee: Jouw geheugen, tenminste de C7 versie, staat op de QVL (maar wat heb je er aan). Je mag aannemen dat de C9 dan ook net zo goed moet kunnen.

@Bilderbeek: Zeker. Ook als je het boekje niet leest en/of kleurenblind bent kun je daar weinig fout aan doen. Bij het getesterij bleek het bord enorm te protesteren als je in het 'verkeerde' duo begint.

@Mentgeak: Je moet maar van me aannemen dat de tRC inderdaad op 27 stond. CPU-Z geeft hem niet weer. En oh ja, ik heb natuurlijk LinX en Prime95 niet tegelijkertijd laten lopen.

JEDEC#3 VRAM 1.50V
Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/frieslandgroningen/plaatjes/570/JEDEC3%201.5%20k.jpg

@1.65:
Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/frieslandgroningen/plaatjes/570/JEDEC3%201.65%20k.jpg

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 11:24:
Als je concurrentie belangrijk vindt kun je daar zelf ook voor zorgen door niet direct een Intel-CPU, maar als het toch niet supersnel hoeft te zijn, voor een AMD-CPU te gaan. Als er dadelijk nog maar een speler is is dat een slechte zaak, behalve voor INTEL!
Jij bent zeker ubertweakotine aan je post te zien 8)7

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• n0zem
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-10-2025
Rindert, ik ben heel benieuwd naar je oplossing. Ik heb onlangs een PC met dit mobo in elkaar gezet en ook hopeloos veel problemen met instabiliteit. Na zoeken blijkt dat we lang de enigen niet zijn, die dit ervaren. Oplossingen lees je echter jammergenoeg maar weinig. Zou je hierover nog wat willen laten horen?

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 19:56

Frits Flits

SOUND! Designer

n0zem schreef op woensdag 09 december 2009 @ 11:54:
Rindert, ik ben heel benieuwd naar je oplossing. Ik heb onlangs een PC met dit mobo in elkaar gezet en ook hopeloos veel problemen met instabiliteit. Na zoeken blijkt dat we lang de enigen niet zijn, die dit ervaren. Oplossingen lees je echter jammergenoeg maar weinig. Zou je hierover nog wat willen laten horen?
Niet alleen met dit moederbord, maar dit type chipset.

specs

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-02 16:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als ik OCZ geheugen lees en memtestproblemen, vermoed ik dat dat de schuldige is. OCZ heeft meer dan eens problemen gehad met geheugen dat ze niet op de juiste settings konden draaien.

Zou eens een ander reepje geheugen proberen als ik jou was.
OCZ raadt aan de QPI/VTT op 1.35 Volt te zetten. Ik merk van aanpassing van dit voltage alleen maar een effect op warmteontwikkeling.
Dit is omdat de voltages van geheugen en QPI niet te ver uit elkaar mogen liggen. Op het X58/i7 platform (dat niet veel verschilt van de i5) kan dit potentieel gevaarlijk zijn voor de geheugencontroller (die ingebouwd zit in de proc). Volgens vele overclockers mag dat verschil niet groter zijn dan 0.5v

[ Voor 48% gewijzigd door Pathogen op 09-12-2009 13:12 ]

• n0zem
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-10-2025
Thrackan schreef op woensdag 09 december 2009 @ 13:04:
Als ik OCZ geheugen lees en memtestproblemen, vermoed ik dat dat de schuldige is. OCZ heeft meer dan eens problemen gehad met geheugen dat ze niet op de juiste settings konden draaien.

Zou eens een ander reepje geheugen proberen als ik jou was.

[...]

Dit is omdat de voltages van geheugen en QPI niet te ver uit elkaar mogen liggen. Op het X58/i7 platform (dat niet veel verschilt van de i5) kan dit potentieel gevaarlijk zijn voor de geheugencontroller (die ingebouwd zit in de proc). Volgens vele overclockers mag dat verschil niet groter zijn dan 0.5v
Is mij bekend. Echter, met handmatig voltage instellen op de op de geheugenreepjes staande waarde en vaste multiplier en frequentie geen verbetering. Memtest geeft bij mij geen afwijkingen (itt ts).

Maar goed, ik wil dit topic niet kapen en ben benieuwd naar de uitkomst! :)

[ Voor 6% gewijzigd door n0zem op 09-12-2009 15:55 ]

• rindertb
Beloofd is beloofd:

Het geheugen was de boosdoener.
Ik kreeg modules van een ander merk te pakken om te testen en het wonder gebeurde: de machine werkte als een lier.

Offtopic maar ik kan het niet laten: OCZ is een merk waar ik geen vertrouwen meer in heb. Vandaag kreeg ik de vervangende modules en het blijkt dat de ene perfect is en de andere brak. Dit wordt dus alweer een RMA. 8)7 Wat lezen op het OCZ-forum laat al gauw zien dat ik echt niet de enige ben...

Over het 1,35V advies aangaande de QPI/VTT:
Thrackan schreef op woensdag 09 december 2009 @ 13:04:

Hier staat dat het verschil tussen het CPU uncore- en geheugenvoltage niet groter dan 0,5 mag zijn. Gaat dit over hetzelfde verschil?

@Erryt: bij mij liep Memtest foutloos

• andreklaver
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 17:54
Ik heb met hetzelfde type geheugen ook problemen gehad. Als de computer (Gigabyte P55/Core i5) koud was (in de ochtend of na uren uit te hebben gestaan) had ik last van blauwe schermen (Windows 7) of vastlopers (Ubuntu). Warm was het oké en ook MEMTEST gaf geen problemen. Na veel gehannes met voltages, klokken, drivers en god weet wat bleek bij het verwijderen van één van de reepjes het systeem stabiel te zijn. Ter RMA aangeleverd en is bevestigd als defect. Heb nu hetzelfde geheugen erin wat wel werkt. Ik heb dezelfde argwaan bij OCZ gekregen als jij hier omschrijft. Het werkt nu, maar wat een ellende...

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-02 16:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

rindertb schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 00:20:
Beloofd is beloofd:

Het geheugen was de boosdoener.
Ik kreeg modules van een ander merk te pakken om te testen en het wonder gebeurde: de machine werkte als een lier.

Offtopic maar ik kan het niet laten: OCZ is een merk waar ik geen vertrouwen meer in heb. Vandaag kreeg ik de vervangende modules en het blijkt dat de ene perfect is en de andere brak. Dit wordt dus alweer een RMA. 8)7 Wat lezen op het OCZ-forum laat al gauw zien dat ik echt niet de enige ben...

Over het 1,35V advies aangaande de QPI/VTT:

[...]

Hier staat dat het verschil tussen het CPU uncore- en geheugenvoltage niet groter dan 0,5 mag zijn. Gaat dit over hetzelfde verschil?

@Erryt: bij mij liep Memtest foutloos
Ja, dat is hetzelfde verschil :Y
Pagina: 1