• JOK
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-12-2021
Beste tweakers,

Ik had op mijn laptop een dualboot van xp en ubuntu 9.04.
xp had eerst een c en d partitie. Ik heb ubunu op de vroegere d partitie gezet.
Ik heb nu windows 7 ultimate aangeschaft en die geïnstalleerd. Hiervoor heb ik C geformatteerd en daar windows 7 op gezet. Nu wil Linux alleen niet meer booten.

Ik geprobeerd om via de Ubuntu cd te booten en dan wat instellingen te veranderen in GRUB. Dit werkt alleen niet.

Dit heb ik ingevoerd in de console:

sudo Grub (gaat goed)
root (hd0,0) (gaat ook goed)
setup (hdo) (partitie kan niet gemound worden)

Wie kan me verder helpen zodat Ubuntu weer werkt?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Het is gemakkelijker om gewoon grub-install /dev/sda te doen.

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:57
JOK schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:10:
setup (hdo) (partitie kan niet gemound worden)
hdo moet nog worden uitgevonden, hd0 bestaat wel ;)

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08-2025

afraca

Open Source!

RetroTycoon schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:26:
[...]

hdo moet nog worden uitgevonden, hd0 bestaat wel ;)
offtopic:
Nee hoor, dat is natuurlijk de Hispanic Democratic Organization

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Volgens mij moet root (hd0,1) zijn. Je kunt dit checken door find /boot/grub/stage1 in Grub in te typen en de uitkomst daarvan in te vullen in root (hdx,y). Met maar 1 HD is setup (hd0) per definitie goed.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

JOK schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:10:
Ik heb nu windows 7 ultimate aangeschaft en die geïnstalleerd. Hiervoor heb ik C geformatteerd en daar windows 7 op gezet. Nu wil Linux alleen niet meer booten.
Nogal wiedes natuurlijk :)
Je hebt nu de windows bootloader over de grub loader geinstalleerd.
Je zult dus grub opnieuw moeten installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 09-11-2009 20:57 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:13
Niet als Windows je niet waarschuwt! Waarom geeft de Windows installer niet een dikke warning: Hiermee wordt je huidige bootloader overschreven? Wil je doorgaan?

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-12-2025
Is ubuntu 9.04's GRUB compatible met de Win7 bootloader?
Anders probeer eens supergrubdisk, misschien kan die je helpen:
http://www.supergrubdisk.org/

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:13
Kosh66 schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:56:
Is ubuntu 9.04's GRUB compatible met de Win7 bootloader?
In welke zin compatible? Je kan er maar één tegelijk hebben, je hebt immers maar 1 MBR per harde schijf/partitietabel.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
gertvdijk schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 00:26:
[...]

In welke zin compatible? Je kan er maar één tegelijk hebben, je hebt immers maar 1 MBR per harde schijf/partitietabel.
Dit is eigenlijk best fout wat je zegt, je kan een grub bootloader ook naar een partitie wegschrijven. Ik boot in mn huidige config eerst naar de vista loader waaruit ik door kan naar grub of windows opstarten (easybcd kan je vista loader hiervoor wijzigen). Zo hoef ik me geen zorgen te maken als windows opnieuw geinstalleerd moet worden of linux :)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als je wilt kun je de grub bootloader naar een partitie wegschrijven, deze partitie actief maken en vervolgens de windows mbr de actieve partitie laten booten. Dan moet je wel zorgen dat de grub partitie actief blijft. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat de windows installer zijn eigen partitie actief maakt en grub alsnog buiten spel zet.
Maar waarom moeilijk doen? Gewoon grub in de mbr.
Maar de windows installer zou inderdaad niet zo maar de MBR mogen overschrijven, maar een keuze moeten bieden.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05-2025
MS duld geen andere OS'en die niet van hun komen, vooral Linux.
Alleen het feit al dat Windows altijd op de eerste partitie gezet wilt worden, bootloader overneemt zonder ook maar enige vorm van "Wilt u de huidige bootloader behouden?" en standaard niet overweg kan met andere fs zegt genoeg.

Supergrub is niet slecht, gebruikte deze in het verleden ook geregeld als bl verkeerd ging, je kan dan in Linux geraken en bl aanpassen of gewoonweg vanaf live cd of command line gaat ook natuurlijk.

• JOK
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-12-2021
Crakie schreef op maandag 09 november 2009 @ 20:42:
Volgens mij moet root (hd0,1) zijn. Je kunt dit checken door find /boot/grub/stage1 in Grub in te typen en de uitkomst daarvan in te vullen in root (hdx,y). Met maar 1 HD is setup (hd0) per definitie goed.
Het moest hd0,5 zijn.

Bedankt!
Pagina: 1