Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dubbel netwerk op één adres

Pagina: 1
Acties:

• G-Meister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:12
Hallo T.net gebruikers,

Binnenkort gaan we naar een ander kantoor pand, simpel weg omdat deze te klein is. Helaas is op onze nieuwe locatie nog geen beschikking tot glasvezel verbinding, daarom zaten we te denken om twee ADSL lijnen te nemen. Zodat we twee keer de beschikking hebben over een 20mbit lijn, uiteraard voelen jullie de vraag al aankomen is dit wel mogelijk?

Om alles iets op te heldere:

Idee 1:
code:
1
2
3
4
5
                  KPN ADSL 20Mbit (Vb.)
                 /
1 adres <---------
                 \
                  Tele2 ADSL 20Mbit (Vb.)

Idee 2:
code:
1
2
3
4
5
                  KPN ADSL 20Mbit (Vb.)
                 /
1 adres <---------
                 \
                  KPN ADSL 20Mbit (Vb.)

Ik hoor graag van jullie of dit überhaupt mogelijk is, of hebben jullie andere ideeën over hoe we zoiets kunnen realiseren?

Alvast bedankt :)

Mijn Game Collectie Pagina en Mijn Projecten Pagina

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
Er zal dan een tweede telefoonlijn aangelegd moeten worden; iets wat overigens niet onmogelijk is.
Verder vind ik je "idee 1" een beetje vreemd: waarom gaan voor twee providers?

Het beste lijkt me als je eens contact opneemt met bijv. KPN Zakelijk. Je probleem voorleggen (geen glasvezel maar 1x20mbit lijkt je te weinig), en vragen of ze daar oplossingen voor hebben.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:04
Voordeel van 2 providers is wel dat als er een probleem bij 1 provider is je nog internet hebt over de andere lijn.. Al is dit wel dan effe tijdelijk langzamer...

Verwijderd

Cave_Boy schreef op maandag 09 november 2009 @ 17:59:
Voordeel van 2 providers is wel dat als er een probleem bij 1 provider is je nog internet hebt over de andere lijn..
Alleen als ze een volledig gescheiden netwerk hebben.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Gaat niet werken zonder controle over de terminatie aan de andere kant. Dus je moet dat regelen met je provider. Of KPN lijnen bundelt weet ik niet. Ik weet uit eigen ervaring dat BBNed het levert (heb de eerste paar lijnen met de hand mogen configgen). Het product heet bij BBNed-wederverkopers (zoals BBeyond) 'IMA'.

(Overigens link je naar een artikel over ethernet-bundeling, en het gaat hier over IP..)

[ Voor 8% gewijzigd door burne op 09-11-2009 18:03 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Als jullie bedrijf afhankelijk is van een internetverbinding, dan denk ik dat je toch het best een professionele verbinding neemt met eventueel een bijhorende SLA (service level agreement).
Ga eens kijken bij versatel of KPN.
Je kan het risico nemen door eventueel twee particuliere lijnen te combineren.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:45:
Als jullie bedrijf afhankelijk is van een internetverbinding, dan denk ik dat je toch het best een professionele verbinding neemt met eventueel een bijhorende SLA (service level agreement).
Tja, gevalletje kostenafweging. Een sla is mooi, maar in de praktijk vaak meer op papier dan werkelijkheid. SLA van 4 uur... ja, dat klopt, een responsetijd.. na 3 uur bellen: "ja, we zijn er mee bezig" en de sla is nagekomen. Pas bij concrete time-to-fix-tijden heb je er wat aan. En daarnaast is het ook soms 'overmacht' en dat is weer ingedekt..

Praktijk is het naar mijn idee veel betrouwbaarder om 2 (aparte) verbindingen te hebben, liefst via aparte netwerken. Volledig bundelen tot 1x 40Mbit/2Mbit kan niet, dat zal je provider moeten ondersteunen (en meestal is dat alleen icm gestapeld SDSL). Loadbalancing kun je wel doen, en zelf een beetje goed routeren. (bv vpn over de ene verbinding, 'surfen en mail' over een 2e)

Uiteraard moet je wel een fatsoenlijke router hebben die dat ook kan doen.

Ik zou wel een zakelijk lijntje nemen. Een kpn business dsl is niet gek duur, en je hebt gewoon een routed subnetje met mogelijkheid tot eigen rDNS tot je beschikking, en een vast IP.

Als backup kan idd een particulier lijntje, maar dat ligt maar net aan je totale eisenpakket wat in jouw geval rendabel is.

Ook geen mogelijkheid tot kabel? Dan kun je combineren en heb je een nog hogere bedrijfszekerheid. UPC bied tegenwoordig ook zakelijk fiberpowergedoe aan icm vaste IP adressen en je hebt dan hogere upload dan bij dsl. (Zeker als je verder van de centrale zit)

Glas is natuurlijk mooier, en vaak wel beschikbaar op industrieterreinen... Als je echt bandbreedte nodig hebt kun je natuurlijk even kijken naar de kosten voor glas, grootste kosten is eenmalig graafwerk, en als je er een x aantal jaren gaat zitten zijn die kosten wel te doen, je hebt dan wel in 1x genoeg mogelijkheden. Als er lokaal geen glas geregeld is (vaak zijn er lokale projecten met name op industriegebieden) kun je ook kijken bij partijen als Priority, Eurofiber, Relined enz, die ook aardig glas rond hebben liggen.

[ Voor 30% gewijzigd door DJSmiley op 09-11-2009 21:20 ]

• G-Meister
Zo, dat is opeens een partij informatie. Maar ons idee is dus wel mogelijk, dat is al een hele stap vooruit!
HyperioN schreef op maandag 09 november 2009 @ 17:56:
Er zal dan een tweede telefoonlijn aangelegd moeten worden; iets wat overigens niet onmogelijk is.
Verder vind ik je "idee 1" een beetje vreemd: waarom gaan voor twee providers?

Het beste lijkt me als je eens contact opneemt met bijv. KPN Zakelijk. Je probleem voorleggen (geen glasvezel maar 1x20mbit lijkt je te weinig), en vragen of ze daar oplossingen voor hebben.
Het was gewoon een ideetje, maar het lijkt ons veiliger om twee verschillende providers te nemen. Simpel weg omdat als de ene offline is, dan kunnen we even overschakelen naar een andere provider.
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:45:
Bedankt voor de informatie, ik zal eens kijken wat SLA precies inhoudt.
DJSmiley schreef op maandag 09 november 2009 @ 21:15:
Praktijk is het naar mijn idee veel betrouwbaarder om 2 (aparte) verbindingen te hebben, liefst via aparte netwerken. Volledig bundelen tot 1x 40Mbit/2Mbit kan niet, dat zal je provider moeten ondersteunen (en meestal is dat alleen icm gestapeld SDSL). Loadbalancing kun je wel doen, en zelf een beetje goed routeren. (bv vpn over de ene verbinding, 'surfen en mail' over een 2e)

Uiteraard moet je wel een fatsoenlijke router hebben die dat ook kan doen.

Ik zou wel een zakelijk lijntje nemen. Een kpn business dsl is niet gek duur, en je hebt gewoon een routed subnetje met mogelijkheid tot eigen rDNS tot je beschikking, en een vast IP.

Als backup kan idd een particulier lijntje, maar dat ligt maar net aan je totale eisenpakket wat in jouw geval rendabel is.

Ook geen mogelijkheid tot kabel? Dan kun je combineren en heb je een nog hogere bedrijfszekerheid. UPC bied tegenwoordig ook zakelijk fiberpowergedoe aan icm vaste IP adressen en je hebt dan hogere upload dan bij dsl. (Zeker als je verder van de centrale zit)

Glas is natuurlijk mooier, en vaak wel beschikbaar op industrieterreinen... Als je echt bandbreedte nodig hebt kun je natuurlijk even kijken naar de kosten voor glas, grootste kosten is eenmalig graafwerk, en als je er een x aantal jaren gaat zitten zijn die kosten wel te doen, je hebt dan wel in 1x genoeg mogelijkheden. Als er lokaal geen glas geregeld is (vaak zijn er lokale projecten met name op industriegebieden) kun je ook kijken bij partijen als Priority, Eurofiber, Relined enz, die ook aardig glas rond hebben liggen.
We willen zeg maar de eerste lijn gaan gebruiken voor eigen gebruik van het kantoor. Maar omdat we ook stukken kantoorruimte gaan verhuren, willen we de 2de lijn gaan gebruiken voor "klanten". Dat is de hoofdreden waarom we dit willen nemen.

Helaas is kabel ook niet beschikbaar op het adres (Ziggo en UPC gekeken), dus helaas is dit voor ons ook niet mogelijk.

Glasvezel is inderdaad het mooiste, ik zal binnenkort eens contact opnemen met de partijen die jij noemt.

Iedereen al bedankt voor hun antwoorden, hiermee kunnen we zeker weer even verder. Bedankt allemaal _/-\o_

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:28

Umbrah

The Incredible MapMan

G-Meister schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 09:17:

Helaas is kabel ook niet beschikbaar op het adres (Ziggo en UPC gekeken), dus helaas is dit voor ons ook niet mogelijk.

Glasvezel is inderdaad het mooiste, ik zal binnenkort eens contact opnemen met de partijen die jij noemt.

Iedereen al bedankt voor hun antwoorden, hiermee kunnen we zeker weer even verder. Bedankt allemaal _/-\o_
Hoe ver zit je eigenlijk van een DSL centrale dan? Is 20mbit überhaupt wel mogelijk, of zetten ze je terug naar 8?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-11 22:53

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 18:00:
[...]

Alleen als ze een volledig gescheiden netwerk hebben.
Tele2 is oud-Versatel, en KPN is KPN, dus het zijn twee verschillende netwerken.

Tot aan de centrale zit je op dezelfde kabel, maar vanaf de centrale gaat het over in aparte DSLAM's en apart glas.

Kijk als ze bij graafwerkzaamheden de koperkabel raken dan heb je alsnog geen internet, dus dat is dan wel een nadeel. Maar als er algemene problemen zijn bij KPN dan heb je Tele2 nog. :) (en andersom natuurlijk)

Wat dat betreft is het misschien een idee om er een kabelabbo bij te nemen, puur omdat dat een andere techniek is die over een andere kabel gaat.

[ Voor 32% gewijzigd door mace op 10-11-2009 09:27 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Umbrah schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 09:22:
[...]

Hoe ver zit je eigenlijk van een DSL centrale dan? Is 20mbit überhaupt wel mogelijk, of zetten ze je terug naar 8?
Vaak is een industrieterrein aan de randen van een dorp/stad, en dus op een grotere afstand van de centrale, dus snelheden zijn idd vaak twijfelachtig. Doe eens een postcodecheck bij bv bbned om een idee te krijgen van de afstand?

Om welke plaats gaat het? Misschien dat iemand hier nog suggesties heeft of op de hoogte is van lokale activiteiten.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

burne schreef op maandag 09 november 2009 @ 18:01:
[...]

Gaat niet werken zonder controle over de terminatie aan de andere kant. Dus je moet dat regelen met je provider. Of KPN lijnen bundelt weet ik niet. Ik weet uit eigen ervaring dat BBNed het levert (heb de eerste paar lijnen met de hand mogen configgen). Het product heet bij BBNed-wederverkopers (zoals BBeyond) 'IMA'.

(Overigens link je naar een artikel over ethernet-bundeling, en het gaat hier over IP..)
KPN doet het iig wel op hun 2mbit sdsl lijnen of ze het op hun 20mbit adsl lijnen doen weet ik niet

• Shin_Alu
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Shin_Alu

Ranger/Ninja

Dit is mogelijk. We hebben het zelf ook bij een aantal klanten zo geleverd. Meestal echter meer voor de uptime dan de bandbreedte. Daarom zoals anderen aangeven via 2 netwerken, meestal een KPN lijn en een BBned lijn en dan een 'dure' SDSL verbinding met hoge uptime garanties en een goedkope ADSL ernaast die het automatisch via de router kan overnemen.

Taru tossing moet een olympische sport worden

• G-Meister
Via BBned krijg ik de volgende gegevens
ADSL is beschikbaar +
Beschikbare snelheden
2-8Mb/512Kb - Beschikbaar
4Mb/1Mb - Beschikbaar
2Mb/512Kb - Beschikbaar
1Mb/512Kb - Beschikbaar
512Kb/512Kb - Beschikbaar
512Kb/256Kb - Beschikbaar
256Kb/256Kb - Beschikbaar
128Kb/128Kb - Beschikbaar

Voice over DSL is beschikbaar
ADSL2+ is beschikbaar +
Beschikbare snelheden
16-24Mb/1Mb - Beschikbaar
16Mb/1Mb - Beschikbaar
12Mb/1Mb - Beschikbaar
10Mb/1Mb - Beschikbaar
8Mb/1Mb - Beschikbaar
4Mb/1Mb - Beschikbaar
2Mb/512Kb - Beschikbaar
1Mb/512Kb - Beschikbaar
512Kb/256Kb - Beschikbaar
128Kb/128Kb - Beschikbaar

SDSL is beschikbaar +
Beschikbare snelheden
2.3Mb/2.3Mb - Beschikbaar
2Mb/2Mb - Beschikbaar
1.5Mb/1.5Mb - Beschikbaar
1Mb/1Mb - Beschikbaar

SDSL bundeling is beschikbaar

Maak nu gebruik van de actie SDSL bundeling! Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar uw account manager of uw leverancier. Heeft u nog geen leverancier, kijk dan op ons partneroverzicht

Dit is een BBned locatie.
Linesharing is beschikbaar.

Centrale: Tl-C
De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 347 meter.

Fiber is niet beschikbaar.

Pagina: 1