Ardana schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 08:01:
Ik ben er ook achter gekomen dat er best wel wat dingen waren die ik voor waar aannam, maar waarvan ik in ieder geval geen juridische onderbouwing heb kunnen vinden:
* duur van opvolgende contracten moeten minimaal even lang zijn;
* stilzwijgende verlening is contract voor onbepaalde tijd;
* max. 3 tijdelijke contracten, voor max. 3 jaar in totaal;
* geen eenzijdige wijzigingen in het arbeidscontract.
Ik ben al meerdere gevallen tegen gekomen waarin alle vier deze punten onjuist bleken...
Maar goed, voor TS: er is pas iets zeker als je 'n contract op zak heb (waarin (volgens mij) geen proeftijd meer mag worden afgesproken, tenzij je andere werkzaamheden gaat verrichten). Overigens kun je best nu al gaan solliciteren: kwaad kan het meestal niet, en je staat wat sterker bij je onderhandelingen.
Ter verheldering:
• duur van opvolgende contracten moeten minimaal even lang zijn; Dit berust nergens op, mogelijk ontstaat de verwarring omdat de hoofdregel is dat wanneer er niet verlengd wordt, maar wel doorgewerkt wordt (ergo: een stilzwijgende opvolging) er in principe (tenzij langer dan één jaar) verlengd wordt voor de duur van de stilzwijgend verlengde overeenkomst.
• stilzwijgende verlening is contract voor onbepaalde tijd; zie opmerking hierboven; stilzwijgende verlenging wordt gezien als een verlenging met een contract onder dezelfde voorwaarden (dus ook wat betreft bepaalde tijd, tenzij deze bepaalde tijd langer dan één jaar zou zijn. In dat geval wordt de nieuwe overeenkomst voor één jaar geacht te zijn verlengd) (art. 6:668 lid 1)
• max. 3 tijdelijke contracten, voor max. 3 jaar in totaal; Dit klopt in zoverre dat dit gebonden is aan de voorwaarden van art 7:668a. Verder is een afwijking bij CAO toegestaan - waardoor in de praktijk het aantal van 3 of de duur van 3 jaar nogal kan verschillen. Verder kent de wet een eigen uitzondering via de flexwet voor uitzendkrachten.
• geen eenzijdige wijzigingen in het arbeidscontract; ook dat is mogelijk. Eigenlijk onder twee voorwaarden: het eerste is een eenzijdig wijzigingsbeding dat in het contract staat; in die gevallen kan de werkgever eenzijdig wijzigen, echter moet daar wel een voldoende ernstig belang voor bestaan. Eenzijdig wijzigen kan ook zonder zo een beding, maar daar zijn dan nog striktere eisen wat betreft belang bij de werkgever voor. Een laatste optie (valt er eigenlijk een beetje buiten) zou een wijziging in de CAO zijn die integraal deel uit maakt van de arbeidsovereenkomst.
[
Voor 47% gewijzigd door
Verwijderd op 10-11-2009 10:45
]