Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Over een bepaalde tijd loopt mijn jaarcontract af.

Binnen kort even vragen hoe het ervoor staat.
Zelf moet ik er niet aan denken om weer een jaarcontract te krijgen of nog korter.

Nu heb ik (volgens mij) best een redelijke baas/firma hoe pak ik het aan als het contract niet beëindigd wordt.

Natuurlijk is het ook bij ons niet zo fantastisch deze periode, dus ik kan me voorstellen dat ze mij graag een nieuw tijdelijk contract willen aanbieden.

*dus: tips voor onderhandeling svp

www.casarodriguillo.com

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:52
Hoe zit de structuur van de organisatie eruit is je baas de directeur of moet hij ook verder verantwoordelijkheid afleggen. Zo ja begin te informeren en laat eens vallen dat je graag een vast contract wil. Anders hebben ze straks al iets besloten en is het veel moeilijker om dat ongedaan te maken.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:11
Heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar ik zou 1) vragen wat de intenties zijn en aangeven dat ik binnen een niet al te lange termijn wil weten waar ik aan toe ben (lees: getekend contract) en indien dat enigszins vaag blijft wat betreft intentie en/of termijn 2) solliciteren.

Korter dan een jaarcontract mogen ze je overigens niet aanbieden als je op dit moment ook al een jaarcontract hebt.

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Je moet m.i. zsm om de intenties van het bedrijf vragen betreffende jouw persoon.
Hoe later je in de contracttermijn gaat onderhandelen hoe zwakker jouw onderhandelingspositie.

Nu heb je de tijd om buiten het bedrijf te kijken naar andere functies. Op het laatste moment is de kans wat groter dat je concessies gaat doen omdat je anders werkeloos zou kunnen worden.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-11 17:36
Rukapul schreef op maandag 09 november 2009 @ 17:54:

Korter dan een jaarcontract mogen ze je overigens niet aanbieden als je op dit moment ook al een jaarcontract hebt.
weet je dit zeker?
Ik zie het bij ons toch wel regelmatig gebeuren. Iemand krijgt een contract voor 1,5 of 2 jaar en daarna gewoon nog eentje van een jaar.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

• Rukapul
madmaus schreef op maandag 09 november 2009 @ 18:04:
[...]

weet je dit zeker?
Ik zie het bij ons toch wel regelmatig gebeuren. Iemand krijgt een contract voor 1,5 of 2 jaar en daarna gewoon nog eentje van een jaar.
Ik weet het vrij zeker, maar omdat ik niet alwetend en onfaalbaar ben stel ik voor om even op arbeidsrechter.nl oid te kijken :)

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Thx, voor de reacties.
Is er nog zoiets als een minimum termijn dat je eruit moet komen of iets van een opzegtermijn.
Dus: moeten ze bijv. min 1 maand van te voren aangeven dat het niet verlengt wordt, of kan het zelfs zo zijn dat je bij wijze van spreken niets hoef te horen en een dag later geen salaris meer krijgt... :P

Snel even navragen..... Afgelopen jaren zijn we wel verwend met al die automatisch verlengde contracten.

www.casarodriguillo.com

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De duur van een tijdelijk contract mag nooit korter zijn dan enig voorgaande.

Daarnaast mogen ze zelfs op de laatste dag van je contract zeggen: Succes met soliciteren, je hooeft niet meer terug te komen.

Er mogen overigens maar 2 verlengingen zijn (3 voor bepaalde tijd), daarna wordt het automatisch al 1 voor onbepaalde tijd, ookal is deze van tijdelijke opzet. Een opzegtermijn heb je standaard bij een 'vast contract' en soms bij 'tijdelijke contracten'.

Ik zou persoonlijk ook vragen waar ik aan toe ben.

Ey!! Macarena \o/

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:51

Reptile209

- gers -

Pinin schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:59:
Thx, voor de reacties.
Is er nog zoiets als een minimum termijn dat je eruit moet komen of iets van een opzegtermijn.
Dus: moeten ze bijv. min 1 maand van te voren aangeven dat het niet verlengt wordt, of kan het zelfs zo zijn dat je bij wijze van spreken niets hoef te horen en een dag later geen salaris meer krijgt... :P

Snel even navragen..... Afgelopen jaren zijn we wel verwend met al die automatisch verlengde contracten.
Dat is nou net het mooie van een contract voor bepaalde tijd (jaarcontract bijvoorbeeld): als je beiden niets doet, loopt het contract af op de laatste dag. Als je meer zekerheid wil hebben, moet je daar dus zelf tijdig achteraan, je werkgever mag prima tot de laatste dag wachten met verlengen. Zeker in deze tijd (maar ook een paar jaar geleden) zou ik iedereen met een jaarcontract aanraden om een maand of 2-3 voor het einde eens het gesprek aan te gaan. Vergeet niet: binnen de organisatie moeten soms een hoop dingen geregeld worden en als je nog zou willen onderhandelen kost dat ook tijd. Als je contract niet wordt verlengd, wil je zeker wel een paar maandjes vantevoren weten dat je aan het solliciteren moet gaan.
Kortom: 't is helemaal geen rare vraag om mee naar je leidinggevende te stappen. Hij (het bedrijf) wil duidelijkheid (wil je überhaupt wel blijven bijvoorbeeld), jij ook (mag je wel blijven). Win-win :).

Zo scherp als een voetbal!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Uiteraard ik ga het asap vragen, maar als ze mij mondeling iets toezeggen kunnen ze evt. nog de laatste dag toedeloe zeggen, heb ik iig tot de laatste dag 100% gemotiveerd gewerkt.

Ik heb er wel een goed gevoel over, alles gaat goed > geen klachten enz.

Maar een beetje achtegrond info mbt rechten/plichten in mensentaal kan geen kwaad.

www.casarodriguillo.com

• Rukapul
Pinin schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:47:
Uiteraard ik ga het asap vragen, maar als ze mij mondeling iets toezeggen kunnen ze evt. nog de laatste dag toedeloe zeggen, heb ik iig tot de laatste dag 100% gemotiveerd gewerkt.
Bij een positieve toezegging is er geen enkele reden om niet per ommegaande alvast het nieuwe contract te tekenen. Boter bij de vis.

Verwijderd

RaZ schreef op maandag 09 november 2009 @ 20:04:
De duur van een tijdelijk contract mag nooit korter zijn dan enig voorgaande.

[..]
Deze opmerking komt hier wel vaker langs, ik kan de opmerking overigens niet goed plaatsen.
Indien er een stilzwijgende opvolging is (De TS blijft ook na einde contractsdatum werken en de baas vindt dat wel prima), dan wordt er vanuitgegaan dat er een contract voor dezelfde duur - echter voor max. 1 jaar - bestaat.
Er mogen overigens maar 2 verlengingen zijn (3 voor bepaalde tijd), daarna wordt het automatisch al 1 voor onbepaalde tijd, ookal is deze van tijdelijke opzet.
Ook hier mee oppassen; Er kan - en wordt regelmatig - bij CAO van af geweken worden.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2009 00:33 ]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:24
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 00:26:
[...]

Deze opmerking komt hier wel vaker langs, ik kan de opmerking overigens niet goed plaatsen.
Indien er een stilzwijgende opvolging is (De TS blijft ook na einde contractsdatum werken en de baas vindt dat wel prima), dan wordt er vanuitgegaan dat er een contract voor dezelfde duur - echter voor max. 1 jaar - bestaat.
Weet je dat zeker? Ik dacht dat doorwerken na einde contractsdatum zelfs gelijk staat aan contract voor onbepaalde tijd.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ik ben er ook achter gekomen dat er best wel wat dingen waren die ik voor waar aannam, maar waarvan ik in ieder geval geen juridische onderbouwing heb kunnen vinden:
* duur van opvolgende contracten moeten minimaal even lang zijn;
* stilzwijgende verlening is contract voor onbepaalde tijd;
* max. 3 tijdelijke contracten, voor max. 3 jaar in totaal;
* geen eenzijdige wijzigingen in het arbeidscontract.

Ik ben al meerdere gevallen tegen gekomen waarin alle vier deze punten onjuist bleken...

Maar goed, voor TS: er is pas iets zeker als je 'n contract op zak heb (waarin (volgens mij) geen proeftijd meer mag worden afgesproken, tenzij je andere werkzaamheden gaat verrichten). Overigens kun je best nu al gaan solliciteren: kwaad kan het meestal niet, en je staat wat sterker bij je onderhandelingen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Ardana schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 08:01:
Ik ben er ook achter gekomen dat er best wel wat dingen waren die ik voor waar aannam, maar waarvan ik in ieder geval geen juridische onderbouwing heb kunnen vinden:
* duur van opvolgende contracten moeten minimaal even lang zijn;
* stilzwijgende verlening is contract voor onbepaalde tijd;
* max. 3 tijdelijke contracten, voor max. 3 jaar in totaal;
* geen eenzijdige wijzigingen in het arbeidscontract.

Ik ben al meerdere gevallen tegen gekomen waarin alle vier deze punten onjuist bleken...

Maar goed, voor TS: er is pas iets zeker als je 'n contract op zak heb (waarin (volgens mij) geen proeftijd meer mag worden afgesproken, tenzij je andere werkzaamheden gaat verrichten). Overigens kun je best nu al gaan solliciteren: kwaad kan het meestal niet, en je staat wat sterker bij je onderhandelingen.
Ter verheldering:

• duur van opvolgende contracten moeten minimaal even lang zijn; Dit berust nergens op, mogelijk ontstaat de verwarring omdat de hoofdregel is dat wanneer er niet verlengd wordt, maar wel doorgewerkt wordt (ergo: een stilzwijgende opvolging) er in principe (tenzij langer dan één jaar) verlengd wordt voor de duur van de stilzwijgend verlengde overeenkomst.
• stilzwijgende verlening is contract voor onbepaalde tijd; zie opmerking hierboven; stilzwijgende verlenging wordt gezien als een verlenging met een contract onder dezelfde voorwaarden (dus ook wat betreft bepaalde tijd, tenzij deze bepaalde tijd langer dan één jaar zou zijn. In dat geval wordt de nieuwe overeenkomst voor één jaar geacht te zijn verlengd) (art. 6:668 lid 1)
• max. 3 tijdelijke contracten, voor max. 3 jaar in totaal; Dit klopt in zoverre dat dit gebonden is aan de voorwaarden van art 7:668a. Verder is een afwijking bij CAO toegestaan - waardoor in de praktijk het aantal van 3 of de duur van 3 jaar nogal kan verschillen. Verder kent de wet een eigen uitzondering via de flexwet voor uitzendkrachten.
• geen eenzijdige wijzigingen in het arbeidscontract; ook dat is mogelijk. Eigenlijk onder twee voorwaarden: het eerste is een eenzijdig wijzigingsbeding dat in het contract staat; in die gevallen kan de werkgever eenzijdig wijzigen, echter moet daar wel een voldoende ernstig belang voor bestaan. Eenzijdig wijzigen kan ook zonder zo een beding, maar daar zijn dan nog striktere eisen wat betreft belang bij de werkgever voor. Een laatste optie (valt er eigenlijk een beetje buiten) zou een wijziging in de CAO zijn die integraal deel uit maakt van de arbeidsovereenkomst.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2009 10:45 ]

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

@ ardena

Duur van opvolgende contracten hoeven niet evenlang te zijn, je mag ze korter, maar nooit langer maken, ben wel even kwijt waar dat ook al weer stond, maar dit is namelijk wel eerlijker voor de werknemer, aangezien je dan eerder aan een vast contract toekomt.

Stilzwijgende verlenging betekent dat je hetzelfde contract nog een keer krijgt, als dit het 4e contract is of de tijd van 3 jaar overschrijdt dan ben je in vaste dienst

Per cao afhankelijk of het max 3 tijdelijke contracten zijn, maar in basis is dat wel correct (wettekst)

laatste punt is in basis ook correct alleen als er een ondernemersraad (weet niet of deze term de juiste is) is mogen er eenzijdig wijzigingen doorgevoerd worden.

Proeftijd mag maar 1 keer, daarna niet meer. Let ook op proeftijd periode, bij contracten van minder dan 2 jaar, mag proeftijd max 1 maand zijn.

/edit: beetje laat

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Verwijderd

Overigens klopt het korter -> langer verhaal ook niet. Er zijn simpelweg geen beperkingen.
De opmerking wat betreft de eenzijdige wijzigingen en de ondernemingsraad kloppen ook niet. Denk er even logisch over na; dat zou betekenen dat de kleine ondernemers (die juist een belang hebben bij flexibiliteit) er geen gebruik van zouden kunnen maken in ernstige situaties.

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Laten we niet uitsluiten dat er mogelijk CAO's zijn met de regel "geen kortere contracten". Ik ken alleen geen wet die dat zegt. Nu kan ik lastig heel wetten.nl quoten, dat is simpelweg de onmogelijkheid van het bewijs van niet-bestaan. Maar diegenen die claimen dat die wet wel bestaat kunnen dat wél bewijzen. Kom maar op met het linkje naar wetten.nl.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Pinin

Pinin

Topicstarter
We hebben geen CAO, ik heb ook geen proefperiode. Gewoon een Jaarcontract

Next week een voortgangsgesprek.

www.casarodriguillo.com

• Pinin

Pinin

Topicstarter
o.k. het ziet er naar uit dat ik weer een jaarcontract krijg helaas.

Dit is voor het bedrijf ook nieuw, en de eerste keer in 30 jaar. Het Amerikaanse moederbedrijf heeft gewoon als maatregel dat er GEEN enkel contact omgezet kan worden naar vast contract.

Jammer....

Maar zijn er nog voor of nadelen aan een contr. voor onbepaalde tijd tov jaarcontact? en dan bedoel ik bijv. uitkering na ontslag ofzo of andere regeltjes.

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

belangrijkste verschil is dat je de zekerheid mist; een jaarcontract is in beginsel voor een jaar. Een contract voor onbepaalde tijd in beginsel voor onbepaalde tijd.
Een jaarcontract kan - tenzij overeenkomgekomen - niet tussentijds opgezegd worden. In die zin ben je binnen dat jaar zelf wel van meer zekerheid verzekerd.

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Klopt redelijk. De werkgever zou het contract bij de rechter moeten laten ontbinden, en dan heeft hij een erg groot probleem, maar volstrekt onmogelijk is het niet. Dan moeten er wel dingen gebeuren die je werkgever niet redelijkerwijs had kunnen voorzien. Simpele zaken als "aanhoudende economische crisis" vallen er niet onder.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 00:26:
[...]

[...]

Ook hier mee oppassen; Er kan - en wordt regelmatig - bij CAO van af geweken worden.
Aantal verleningen en maximale duur is mij per wet geregeld en hier mag volgens mij nooit vanaf worden geweken..

iStockphoto

Pagina: 1